MA lyntogene

af esni, Frederikssund, 16/11 2014, 00:38 (3451 dage siden)

Jeg er lidt forvirret med hensyn til MA materiellet.

Officielt var der så vidt jeg husker det 4 heltog plus reservemateriel.
Jeg kan bare ikke få disponeringen af reservemateriellet til at gå op - eller rettere jeg synes regnestykket ser underligt ud

11 stik MA - 8 drift, 3 reserve
11 stk AM - 8 drift, 3 reserve
6 stk BM - 4 drift, 2 reserve
6 stk BMk - 4 drift, 2 reserve

10 stk BS 8 - drift, 2 reserve

Jeg adderer det til at man kunne stille 2 reservehalvtog, som kunne formeres med BM eller BMk efter behov.

Og derudover havde man en reserve MA og en reserve AM.

Jeg kan forestille mig nytten af en reserve MA, men hvordan kom man frem til at der var et særligt behov for en reserve AM?

MA lyntogene

af gamle ole, 16/11 2014, 12:02 (3450 dage siden) @ esni

Sjovt du nævner det. Jeg har det samme problem uanset hvor mange kilder der er inddraget. (ligesom den anden tråd om "de gamle rød-sorte", som vi har fået styr på)

Hilsen Ole

MA lyntogene

af Niels Munch, 16/11 2014, 12:25 (3450 dage siden) @ esni

11 stk AM - 8 drift, 3 reserve

Jeg kan forestille mig nytten af en reserve MA, men hvordan kom man frem til at der var et særligt behov for en reserve AM?

Har du ikke talt AM 507 med 2 gange? Det var den, der blev totalskadet ved ulykken i 1967 og erstattet med en ny i 1968 med samme nr.

M.v.h.
Niels

MA lyntogene

af esni, Frederikssund, 16/11 2014, 22:12 (3450 dage siden) @ Niels Munch

11 stk AM - 8 drift, 3 reserve

Jeg kan forestille mig nytten af en reserve MA, men hvordan kom man frem til at der var et særligt behov for en reserve AM?


Har du ikke talt AM 507 med 2 gange? Det var den, der blev totalskadet ved ulykken i 1967 og erstattet med en ny i 1968 med samme nr.

M.v.h.
Niels

Jeg må tilstå at jeg blot så på databasens optælling, og havde helt glemt, at de ikke alle eksisterede samtidig!

Og jeg tror også jeg har forstået konceptet.

MA lyntogene

af gamle ole, 16/11 2014, 14:50 (3450 dage siden) @ esni

-og hvodan var det egentlig med oprangeringen af MA-lyntogene?
Det alm. for et halvtog var jo 4 enheder, men jeg mener de er set med både 3 og 5 enheder? og i princippet ku der jo endda bare være en MA og en BS, hvilket dog vist ikke forekom?
(En stunt man af gode grunde ikke ku med de gl. lyntog pga fællesboggier)

Ole

MA lyntogene

af henning h087 ⌂, Græsted, 16/11 2014, 14:56 (3450 dage siden) @ gamle ole

:-)

normalt :

MA/AM/BM/BS=BS/BR/AM/MA eller MA/AM/BM/BS=BS/BMk/AM/MA

3 vognsudgave

MA/BM/BS eller MA/AM/BS eller MA/BR/BS eller MA/BMk/BS

5 vognsudgave

MA/AM/BM/BR/BS eller MA/AM/BM/BMk/BS

8 vognsudgave

MA/BM/BS=BS/BR/BM/AM/MA eller MA/BM/BS=BS/BMk/BM/AM/MA

mvh
henning h087

MA lyntogene

af Poul Andersen, 16/11 2014, 15:07 (3450 dage siden) @ henning h087

5 vognsudgaven kunne også være med to BM - bl.a. til Sønderborg.

Mvh.
poul.

MA lyntogene

af henning h087 ⌂, Græsted, 16/11 2014, 15:13 (3450 dage siden) @ Poul Andersen

:-)

ja det er rigtigt med 2 BM til sønderborg nok mest pga soldater frem og tilbage.

men egenligt - hvornår begyndte man på at køre med 3 + 5 enheder - mener at det først
begyndte i sent70-tidligt80 erne ?? og vel kun op til/i week-enden/højtiderne

og har man nogensinde kørt med 4 + 5 = 9 enheder ???

mvh
henning h087

MA lyntogene

af Poul Andersen, 16/11 2014, 16:07 (3450 dage siden) @ henning h087

Ja ! - der er kørt med 4 + 5 enheder, bl.a. det nævnte Sønderborg løb hvor Struerdelen havde de normale 4 enheder.

Mvh.
Poul.

MA lyntogene

af John Poulsen, 16/11 2014, 17:40 (3450 dage siden) @ Poul Andersen

Må det være mig tilladt at gøre opmærksom på oplysningerne i et ikke-elektronisk medie - en BOG!
Uden på nogen måde at gøre det til en autoritativ kilde, vil jeg nævne bogen "Fra Lyntog til InterCity" (banebøger 2010), der desværre er udsolgt, men nok kan findes på BIBLIOTEKET .
Af nævnte bog - der modsat spekulationer på internettet er resultatet af mange års research om emnet - fremgår det, at halvtog af MA-lyntogsmateriel med kun MA+ to vogne kun var almindeligt forekommende i perioden 1963-66, og at anvendelsen af MA+fire vogne var et senere weekend-fænomen, bl.a. til Sønderborg og BR eller BM som 5. vogn alt efter hvad der var disponibelt.

Mvh
John Poulsen

MA lyntogene

af Holger Sørensen, Hedehusene, 16/11 2014, 17:48 (3450 dage siden) @ John Poulsen

Kære John!

Tak for dit indlæg. Nemlig, men det er en trend i dag at spørge i øst og vest, undre sig og drage mærkelige konklusioner m.m. i stedet for at være opsøgende med alle de muligheder der er i dag bl.a. på nettet.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

MA lyntogene

af henning h087 ⌂, Græsted, 16/11 2014, 19:36 (3450 dage siden) @ John Poulsen

:-)

ok - men nu har jeg købt begge lyntogsbøger - men

de ligger i kælderen i en af ca 25 store flyttekasser med ting og sager om jernbaner
da en pt desværre ikke kan have alt stående fremme lige ved hånden - og kælderen ligger ca 100-150 m væk - så man render ikke lige sådan ned i den :-) - endvidere tager det også et stykke tid at gå igennem dem - og somme tider falder en så over andre ting - som en så bliver grebet af og fordyber sig i

og desværre kan en ikke huske alt lige på stående fod - og så er det vel tilladt at spørge - og i nogen tifælde at formode - og derfor spørger om det er rigtigt, i håb om et svar

Jernbanen dk er vel ikke bare et fremvisningsforum - men vel også et debat, oplysnings, spørge/svar osv forum

og - ......

det er vel også rart - at hvis man i et muligt kommende tilfælde kommer til snakke om MA lyntogs oprangeringer med nogen - og hvor man ikke lige har adgang til bogen/bøgerne - men en PC - at man lige kan søge og få et svar frem - vi lever jo i en elektronisk verden - uanset om man kan lide det eller ej.

og jeg vil forsat uanset al elektronik - stadig købe fysiske bøger og blade - og også benytte mig af den elektoniske verden - de kan udmærket supplere hinanden :-) ;-)

mvh
henning h087
:-)

MA lyntogene

af henho, Ringkøbing, 16/11 2014, 23:12 (3450 dage siden) @ henning h087

Ganske rigtigt Henning :-)

Jeg abonnerer på Banebøgers udgivelser; men det afholder mig da ikke fra, at blive klogere ud i tingene via nettet.

Det er set gang på gang, også i dette fremragende forum, at der i en tråd dukker uddybende og supplerende detaljer frem, og dette forhold er der ingen grund til, at nedgøre.

En bog er normalt forfattet af en enkelt eller to forfattere, og disse har normalt en meget indgående kendskab til emnet; men der kan jo være 'smuttere', som så belyses på et forum.

MA lyntogene

af gamle ole, 16/11 2014, 15:08 (3450 dage siden) @ henning h087

Meget fint, Henning.
Ved man noget om hyppigheden af 3 og 5 kombi, idet 2 kombi næppe forekom (hyppigt)

Ole

MA lyntogene

af finnjust, 16/11 2014, 21:53 (3450 dage siden) @ henning h087

Jeg kan da fortælle, at jeg som TPRmand har forstærket Frederikshavn løb med ekstra AM, når der eks var kommunal/amtsmøder i Ålborg. Rødderne skulle helst befordres med en hvis komfort.
Finnjust

Avatar

MA lyntogene

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/11 2014, 21:57 (3450 dage siden) @ henning h087

Vi har tidligere været inde på emnet her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

MA lyntogene

af Georg Schmidt, 16/11 2014, 22:28 (3450 dage siden) @ henning h087

Iflg. bilag til tpl 6 var der K 82 sommer følgende forstærkninger:

"Limfjorden" fredage 115/815-876/176 København-Struer-København ekstra BMK-vogn.

"Syd-Vestjyden" fredag tog 175/975 København-Sønderborg ekstra BMK-vogn, retur i 824/124 lørdag morgen.

"Kongeåen" lørdag morgen 124/924 ekstra BMK København-Sønderborg, retur søndag aften i 988/188.

"Syd-Vestjyden" søndag 175/975 ekstra BMK København-Sønderborg, retur mandag morgen i 924/124.

Altså fredag aften/lørdag morgen samt søndag aften efter planen 6 BMK ude at køre.

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak