Paris 1970 - 1.del

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 16/11 2014, 21:48 (3451 dage siden)

Hej, på én utallig opfordring bringes her nogle billeder fra en tur til Paris 1970.

Rejsen foregik med Nord-express som afgik fra København H kl. 16.00:

[image]

En god ven og klassekammerat havde lokket mig med til Paris sommeren 1970,
vi rejste på en studenterbillet i en ikke natopredt SNCF liggevogn.
Det betød at det var så som så med søvnen, men det havde den fordel at jeg var vågen ved halvfemtiden da vi skiftede lok i Liége G.
Her er hvad der førte os videre til Namur:

[image]

Paris gare du Nord nåedes med en lille forsinkelse kl.8.41.

Mens min ven havde travlt med at gøre haneben til en amerikansk pige han kendte havde jeg rig lejlighed til at se på Paris seværdigheder, både med og uden vennen.

[image]

Metroen er naturligvis et vigtigt Parisisk bygningsværk og jeg gennemkørte en ganske stor del af nettet.

[image]

Der er selvfølgelig også andre vigtige bygninger i Paris:

[image]

UICs hovedkontor for eksempel.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Der fortsættes med banegårde i Paris i næste indlæg.

Paris 1970 - 1.del

af esni, Frederikssund, 16/11 2014, 22:29 (3451 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det betød at det var så som så med søvnen, men det havde den fordel at jeg var vågen ved halvfemtiden da vi skiftede lok i Liége G.
Her er hvad der førte os videre til Namur:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Der fortsættes med banegårde i Paris i næste indlæg.

Jeg kan huske at have kørt den vej i 1966 og 1970

Helt hjemligt at høre GM motorer!

Hvornår kom der strøm på Liege - Jeumont?

Paris 1970 - 1.del

af Niels Munch, 17/11 2014, 00:36 (3451 dage siden) @ Lars Møller Jensen

[image]

Metrolinie 2? Stalingrad??

Interessante billeder - fortsæt endelig!

M.v.h.
Niels

Paris 1970 - 1.del

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 17/11 2014, 09:05 (3450 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

det var et yderst kvalificeret gæt, især fordi jeg selv troede at det var Stalingrad, en af de første stationer jeg besøgte for at se de tre linjer krydse over hinanden.

---meeen da jeg fik scannet og forstørret biledet stod der JAURES på stationsskiltet.

et lille drilleri: du har nok igen kigget på fronten!! Linje 2 som det ses.

Le Metro havde i øvrigt et rigtigt avanceret styresystem for rettidig afgang og jævn toggang, hvor føreren kunne aflæse hvordan han lå i forhold til køreplanen mm.
Har en artikel om emnet, jeg vil gå på jagt efter den hvis den har almen interesse.

Hej Esni,
jeg mener at der blev elektrisk gennem Belgien til sommerkøreplanen 1971.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Paris 1970 - 1.del

af Søndenfjords, 17/11 2014, 09:25 (3450 dage siden) @ Niels Munch

Metrolinie 2? Stalingrad??

[image]

Paris 1970 - 1.del

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 17/11 2014, 11:15 (3450 dage siden) @ Søndenfjords

Hej igen, tak Søndenfjords, så er det bøjet ud i katodestrålerør.

her er lige lidt mere Metrorelateret:

[image]

Det er jo interessant at Jaures skiftede navn for hundrede år siden i aug 1914.
I krig ændres navne, men om det var ved samme lejlighed eller i den tysk-franske krig man i Tyskland ændrede perron til Bahnsteig og Coupe til Abteil ved jeg ikke.

Om det smarte ur-system i Le Metro er her en artikel som jeg håber er læselig.

[image]

[image]

Som det ses er den planket fra Railway Gazette måtte de tilgive min synd.

På linje 2 kørtes på den tid med konduktør. Kontaktorerne lå oppe i vognkassen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Paris 1970 - 1.del - Croix-Rouge

af Søndenfjords, 17/11 2014, 11:42 (3450 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej igen, tak Søndenfjords, så er det bøjet ud i katodestrålerør.

Jeps, jeg kunne ikke logge på, så mit gylp fik først foretræde efter dit ... ;-)
Du virker velinformeret om métro'en. Du har vel ikke tilfældigvis pix af Croix-Rouge, der blev lukket ved krigsudbruddet 2. september 1939, og som siden aldrig er genåbnet, fordi den efter RATP's mening ligger for tæt på Sèvres-Babylone. Når man i dag kører gennem stationen, virker det fuldstændig som dengang, man passerede de østtyske spøgelsesstationer på Berlins S-Bahn. Ifølge Wikipedia har der dog været adgang til Croix-Rouge under les Journées du patrimoine den 16. og 17 september 2006.
Mvh
Søndenfjords

Paris 1970 - 1.del - Croix-Rouge

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/11 2014, 09:39 (3449 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Søndenfjords,

nej jeg må melde pas til Croix-Rouge, jeg har ikke så mange Metrobilleder fra dengang,
men jeg kørte rundt på så meget af nettet jeg kunne nå på 2 halve dage,

og du må ikke misforstå min kommentar, den var venligt ment.

Jeg har også kørt under Øst-Berlin engang, en meget sælsom oplevelse.
Hvis du ikke allerede kender den så er der et særligt afsnit om det på siden:

http://www.berliner-untergrundbahn.de/ gå ned i menuen til venstre VEB-U-bahn.

Det er lidt pudsigt at tænke på at de første 4 undergrundsbaner ligger i
London, Budapest og Glasgow begge i 1896 og Paris 1900, året efter kom så Boston.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Paris 1970 - 1.del

af Peter H, 18/11 2014, 11:49 (3449 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars

Billede 2: Det er så en af de SNCB/NMBS 13stk 202'ere i blev trukket af, Liége - Namur.

Året efter fik maskinen nyt typenummer 52** i stort på fronterne.
Jeg mener at det var lidt usædvanligt, at se 202'ere (og 203'ere) i Liége provinsen, da disse maskiner hovedsageligt holdt til i det sydlige Belgien; altså Namur og Luxembourg provinserne.

Herlige billeder i øvrigt:-)

Paris 1970 - 1.del

af Peter H, 18/11 2014, 11:53 (3449 dage siden) @ Peter H

Ved nærmere eftersyn ser det ud til, at maskinen på dit billede er 204.0003 !

Men den er i 202 bemaling:-| Jeg kender ikke forklaringen...

Mvh

Peter H.

Paris 1970 - 1.del

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/11 2014, 15:06 (3449 dage siden) @ Peter H

Hej Peter.
alle AFB-lokene havde samme bemaling ved leveringen: vingehjul og 2 gule striber, der gik ned i V-form på næsen.

I 1961 besluttede man at forenkle og på 202 og 203 forsvandt den nederste gule stribe og den øverste gjordes smallere.
204 beholdt den oprindelige bemaling, i forbindelse med omlitrering 1.januar 1971 fik alle 3 typer ny bemaling og blev som du nævner til type 52, 53 og 54.

De fire forskellige bemalinger kan ses på side 37 i bogen:
Les locomotives NoHAB/AFB locomotieven af Hugo de Bot og Bert van Reems,
det er den bog der er min kilde til dette indlæg.

Ved leveringen i 1957 stationeredes 204'erne i Schaarbeek, til sommerkøreplanen samme år kørte 2 204'ere i forspand Paris-Brussel, typen blev samtidig indsat på strækningen Brussel-Köln. Turene til Paris ophørte 1963 i forbindelse med elektrificering.

204.003: stationering: Schaarbeek 27.2.1957-Stockem 8.12.1964-Ronet 26.9.1967.

Håber det giver svar på spørgsmålet
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Paris 1970 - 1.del

af Peter H, 18/11 2014, 16:06 (3449 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars

Den bog har jeg desværre ikke, men tak for ekstra info om tidspunkt for omlakering. Jeg havde forstillet mig, at det måtte være slut 50'erne/ start 60'erne.

Sjovt nok var 203 født med en stribe og 202 med to, en bred foroven og en smallere nederst, præcis som CFL 1600. Men så valgte man et enklere udseende, hvilke man ikke kan sige om en ny bemaling man begyndte på i midt 70'erne. De har været dygtige til at udskære/ placere malertape:-D

Fotos af 202'ere i leverings bemaling er utroligt sjældne og de fleste på nettet er af 202.015 - 202.018, men ikke meget af 202.001 - 202.013.

Jeg har en anden Belgisk udgivet (foto)bog med 202/52.

Jeg har nok været langsom og skulle have købt den bog du omtaler for år tilbage..:-(

Mvh
Peter H.

Paris 1970 - SNCB 204.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/11 2014, 18:41 (3449 dage siden) @ Peter H

Hej
nej billeder af 202 i leveranceudførelse er der heller ikke i min bog, i øvrigt er
den (pral,pral) et frieksemplar som honorering af 3 fotos med DSB Nohab-lok.:-P

Bogen naturligvis to-sproget, den er jo belgisk.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Paris 1970 - SNCB 204.

af Peter H, 18/11 2014, 18:43 (3449 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Aha, heldigt!

Ja sådan er det jo i Belgien, det med sprog(ene):-|

Mvh
Peter H.


De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak