BB 9200

af frank, 29/11 2014, 11:57 (3439 dage siden)

Allerførst tak for de mange fine ord om mit indlæg om BB 8100.

Nu kommer jeg til BB 9200, og jeg må skuffe de, der har forventninger om at se krom eller røde maskiner, der spurter afsted med Le Capitol. Jeg begyndte desværre først at fotografere franske jernbaner i 90erne, selvom jeg i midten af 70erne rejste rundt i landet på Interrail, dengang var det udelukkende tyske jernbaner, jeg fotograferede.

De fleste af mine billeder af BB 9200 er taget i Juvisy, en station ca. 20 kilometer syd for Paris Austerlitz. I Juvisy mødes strækninger fra Austerlitz, Villeneuve Saint George, Orleans, Vendome, Versilles Chantier og tog fra La grande ceinture passerer også. Så der en masse at kigge på, specielt for godstogselskere som mig.

[image]

Juvisy juni 1990, her kommer BB 9223 trækkende med et godstog sydpå, i retning mod Orleans.

[image]

Juvisy juni 1990 BB 9267 holder med sænkede strømaftagere forspændt et tog med nye biler.

[image]

Juvisy juni 1999, jeg var så heldig at "fange" BB 9213 en af de få maskiner der på dette tidspunkt stadig var grøn

[image]

Juvisy juni 1999 samme dag så jeg endnu en grønmalet BB 9200, desværre fik jeg ikke noteret nummeret, en "samler" havde åbenbart stjålet frontskiltet.

[image]

Juvisy juli 2000 BB 9261 slæber et godstog sydpå

[image]

Juvisy juni 1990, en ukendt BB 9200 med et aparte tog, forrest en postvogn i nye farver, derefter en stamme med Grand Comfort vogne i de smukke oprindelige farver,til Le Capitole. Jeg gætter på, at toget skulle have haft en CC 6500 i front. I 1990 kom alle passagertogene til Bordeaux igennem Juvisy, året efter åbnedes den sydlige gren af TGV Atlantique og togene afgik derefter fra Gare Montparnasse. I dag er det kun langdistance passagertogene til Toulouse, der passerer Juvisy, samt selvfølgelig en masse RER tog.

[image]

Juvisy juni 1990 BB 9241 med et lokaltog sydpå

[image]

Etampes juni 1994, BB 9274 på vej mod Paris med et godstog, Etampes ligger mellem Juvisy og Orleans.

Mit sidste møde med BB 9200 var med dens efterfølger BB 9300.


[image]

Avignon juni 2002 BB 9338 med det dengang nye design, der passer godt til maskinens form.

Jeg vil altid huske BB 9200s stærkt larmende ventilatorer, denne larm var en pestilens for lokomotivførerne, men jeg holdt af den.

Næste weekend CC 6500.

Med venlig hilsen

Frank

BB 9200

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 29/11 2014, 15:05 (3439 dage siden) @ frank

Hej
tak for billederne, må man ønske mere.
ja det er et meget formskønt lokomotiv, det har været fremført at SJs Rc og DBs E03/103 var blandt de skønneste men her er en der skal med i det gode selskab efter min mening. Den turkosgrønne farve var nu den flotteste.

Le Capitole kørte med røde specialudrustede UIC type Y i de første cirka 10 år.

Jeg er så heldig at have en Jouef-model, HO i rigtig længde af A9'eren, og så en LIMA i forkert længde af A7D.

Jeg har hentet oplysninger om fransk materiel her:
http://www.railfaneurope.net/pixmlf3_frameset.html

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

BB 9200

af frank, 29/11 2014, 17:44 (3439 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars

Det er svært at diskutere smag, også når det gælder lokomotiver, men jeg synes, at de to smukkeste europæiske lokomotiver DB 103 og SNCF CC 6500

[image]

[image]

Som du vil se i mit næste indlæg om CC 6500, så er farverne vigtige for, om et lokomotiv er smukt eller grimt, men igen smag er meget subjektiv.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

BB 9200

af esni, Frederikssund, 29/11 2014, 20:26 (3439 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej
tak for billederne, må man ønske mere.
ja det er et meget formskønt lokomotiv, det har været fremført at SJs Rc og DBs E03/103 var blandt de skønneste men her er en der skal med i det gode selskab efter min mening. Den turkosgrønne farve var nu den flotteste.

Oprindelig grøn bemaling, SNCF rondel og al aluminium pynten -tak!

Og Rc lokomitverne er da ikke noget særligt i min bog

Le Capitole kørte med røde specialudrustede UIC type Y i de første cirka 10 år.

Jeg er så heldig at have en Jouef-model, HO i rigtig længde af A9'eren, og så en LIMA i forkert længde af A7D.

Jeg har hentet oplysninger om fransk materiel her:
http://www.railfaneurope.net/pixmlf3_frameset.html

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

BB 9200 - og et af de ældre

af Jean Mire Maison, 29/11 2014, 17:56 (3439 dage siden) @ frank

Jeg regner med det er et af de ældre, set på vej ud fra Gare de Lyon i 2010.

[image]
Type og nr. ect kendes ikke.

hilsen jean mire maison

BB 9200 - og et af de ældre

af esni, Frederikssund, 29/11 2014, 18:58 (3439 dage siden) @ Jean Mire Maison

Jeg regner med det er et af de ældre, set på vej ud fra Gare de Lyon i 2010.

[image]
Type og nr. ect kendes ikke.

hilsen jean mire maison

I hvert fald et eksemplar af en af 2D2 typerne, som blev forældede med CC7100 og BB9200 typerne

BB 9200 - og 2D2 9100

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 29/11 2014, 19:49 (3439 dage siden) @ esni

Hej
typen hedder meget passende 2D2-9100, man kan finde meget om Europas lok her

http://www.railfaneurope.net/frameset.html

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

BB 9200

af frank, 1/12 2014, 10:03 (3437 dage siden) @ ozzie

Dejlige billeder, kan du huske, hvilket år du tog billedet af CC 6513 på Gare Austerlitz.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

BB 9200

af esni, Frederikssund, 1/12 2014, 16:05 (3437 dage siden) @ frank

Jeg vil altid huske BB 9200s stærkt larmende ventilatorer, denne larm var en pestilens for lokomotivførerne, men jeg holdt af den.

Næste weekend CC 6500.

Med venlig hilsen

Frank

Hej Frank

Har du en særlig forkærlighed for DC typerne?

BB 9200

af frank, 2/12 2014, 08:00 (3436 dage siden) @ esni

JA, af følgende årsager.

1. Jævnstrømsnettet i Frankrig strækker sig over længere af stande end vekselstrømsnettet, derfor har jævnstrømsmaskinerne altid haft meget længere ture end vekselstrømsmaskinerne, der typisk hat kørt i den nordlige del af landet.

2. Jævnstrømsnettet er grundlagt før 2. verdenskrig og derfor er jævnstrømsmaskinernes historie mere omfattende end vekselstrømsmaskinerne.

3. Indtil fremkomsten af TGV tog var de hurtigste tog i Frankrig på jævnstrømsnettet, specielt mellem Paris og Bordeaux og Paris og Toulouse

Jeg har dog også en del billeder af vekselstrømsmaskiner og flerstrømsmaskiner, som jeg vil vise senere.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

BB 9200

af esni, Frederikssund, 2/12 2014, 14:23 (3436 dage siden) @ frank

JA, af følgende årsager.

1. Jævnstrømsnettet i Frankrig strækker sig over længere af stande end vekselstrømsnettet, derfor har jævnstrømsmaskinerne altid haft meget længere ture end vekselstrømsmaskinerne, der typisk hat kørt i den nordlige del af landet.

2. Jævnstrømsnettet er grundlagt før 2. verdenskrig og derfor er jævnstrømsmaskinernes historie mere omfattende end vekselstrømsmaskinerne.

3. Indtil fremkomsten af TGV tog var de hurtigste tog i Frankrig på jævnstrømsnettet, specielt mellem Paris og Bordeaux og Paris og Toulouse

Jeg har dog også en del billeder af vekselstrømsmaskiner og flerstrømsmaskiner, som jeg vil vise senere.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Det giver jo god mening ved nærmere eftertanke.

Det er i øvrigt ret syret at rekorden pre TGV var sat under en del af det ændste 1500 V net

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak