Avatar

HFHJ P 221-225

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 30/11 2014, 11:39 (3438 dage siden)

[image]
Jeg har et mindre problem med ovenstående tegning. Jeg aflæser længden til 8,9 m og akselafstanden til 5 m men det passer ikke, når jeg måler på tegningen.
Hvis længden er 8,9 m, er akselafstanden 4,5 m.
Hvis akselafstanden er 5 m, er længden 9,95 m.
På en af vognene der står i Fredensborg er angivet en akselafstand på 5 m.
Hvad mon er rigtigt?

HFHJ P 221-225

af henning h087 ⌂, Græsted, 30/11 2014, 11:55 (3438 dage siden) @ Tommy Nilsson

:-)

[image]

mvh
henning h087

HFHJ P 221-225

af UTJ, 30/11 2014, 12:36 (3438 dage siden) @ henning h087

Det er nemlig således at de nybyggede privatbanegodsvogne (1940-1945) fik en akselafstand på 5,0 m efter Privatbanetilsynets anvisning. Man ville være sikre på at de kunne bruges i tog med højere hastigheder. Der var ingen grund til at rette hovedtegningen udover målene.

TFJ's Q 61-62, 93 samt RHJ Qa 101-104 havde også 5,0 m akselafstand.

Avatar

HFHJ P 221-225

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 30/11 2014, 12:38 (3438 dage siden) @ UTJ

Det er nemlig således at de nybyggede privatbanegodsvogne (1940-1945) fik en akselafstand på 5,0 m efter Privatbanetilsynets anvisning. Man ville være sikre på at de kunne bruges i tog med højere hastigheder. Der var ingen grund til at rette hovedtegningen udover målene.

Ok, det kan så forklare, hvorfor tegningen er tegnet med en akselafstand på 4,5 m.

HFHJ P 221-225

af UTJ, 30/11 2014, 14:45 (3438 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ok, det kan så forklare, hvorfor tegningen er tegnet med en akselafstand på 4,5 m.

Det var den oprindelige specifikation. I øvrigt gælder dette også for HFHJ P 220, der er vognen med trykluftbremse.

HFHJ P 221-225

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/11 2014, 15:30 (3438 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ok, det kan så forklare, hvorfor tegningen er tegnet med en akselafstand på 4,5 m.

Man ser at de ændrede mål er understreget. Det er den almindelige måde at vise ændringer på hvis tegningen ikke omtegnes.

Avatar

HFHJ P 221-225

af ove, Struer, 1/12 2014, 05:58 (3437 dage siden) @ Erik Olsen

Som uddannet Teknisk Assistent fra 1978 vil jeg så gerne komme med den grundregel der blev banket ind i hovedet på os. "Man må ALDRIG måle på en tegning, man skal altid bruge de mål der er skrevet på".

Jeg har så senere stødt på folk der forlangte målfaste tegninger men dét er en anden historie. :-D

HFHJ P 221-225

af gamle ole, 3/12 2014, 18:25 (3435 dage siden) @ Tommy Nilsson

Var det ikke en almen udbredt type på privatbanerne (måske også GDS), så man måske ku finde info fra andre baner?

Hilsen Ole

HFHJ P 221-225

af Niels Munch, 3/12 2014, 19:00 (3435 dage siden) @ gamle ole

Var det ikke en almen udbredt type på privatbanerne (måske også GDS), så man måske ku finde info fra andre baner?

Typen tilhører en meget lille gruppe at privatbanegodsvogne bygget under 2. verdenskrig, hvilket du vist også selv kom frem til i denne tråd.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak