Tog på vejen hjem fra - Paris 1970.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 3/12 2014, 18:59 (3435 dage siden)

Hej Kære Forumlæsere
I blev efterladt på Gare du Nord lige før Nordexpress afgik nordpå, der var stadig film i kameraet og ved indkørsel på Hamburg Hbf 11.juli 1970 stod den her ude ved P-risten:

[image]

og ved udkørsel var der lidt at se på Hamburg Hauptgüterbahnhof.
Her rebrousserede alle godstog til Skandinavien før i tiden, ved sporets endepunkt stod der to attrapsignaler fast på stop for at påminde lokføreren om togvejens endepunkt lige ved kajkanten.

[image]

Lokalgodstog i Hamburg Wandsbek.

[image]

Ved ankomsten til Lübeck afgik Interzone-toget mod jerntæppet.

[image]

Puttgarten var kendt som stationen "mit nur Rote Züge" - her er undtagelsen:

[image]

og den her virker så dejlig hjemlig:

[image]

Tak for at i fulgte med på rejsen!
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Tog på vejen hjem fra - Paris 1970.

af UTJ, 3/12 2014, 19:09 (3435 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Sidste del var jo som et modelbanekatalog i s/h. Dejlig rejseberetning, mere af det, hvis det findes!

Tog på vejen hjem fra - Paris 1970.

af frank, 4/12 2014, 11:14 (3434 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak for billederne, du har været heldig, den fritstående dobbeltdækkerstamme fra Lübeck Büchen Eisenbahn, jeg har kun set dem indrangeret i lange styrevognstog mellem Lübeck og Hamburg. En af de buttede 216 maskiner har du også fået i kassen, og sågar en gammel prøjser i Wandsbek.

Med venlig hilsen

Frank kruse

Tog i Hamburg 1970 lidt detaljer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 4/12 2014, 15:30 (3434 dage siden) @ frank

Tak for billederne, du har været heldig, den fritstående dobbeltdækkerstamme fra Lübeck Büchen Eisenbahn, jeg har kun set dem indrangeret i lange styrevognstog mellem Lübeck og Hamburg. En af de buttede 216 maskiner har du også fået i kassen, og sågar en gammel prøjser i Wandsbek.

Med venlig hilsen

Frank kruse

Hej Frank
ja jeg følte mig godt tilfreds med udbyttet ved hjemkomsten.

Jeg kunne nu ikke lige lade være med at hitte en lille hilsen til dig - nej det er ikke et billede men en oprangering fra Wagenreihehæftet for Hmb Hbf 1973-74:

[image]

[image]

Det giver da ganske rigtigt et langt styrevognstog: 8+4 vogne
og med lok i midten for lettere at kunne op og nedformere.

[image]

Toget er også med på den grafiske belægningsplan fra 1971:

[image]

Der kan man også se Nord-Express og da jeg rejste hjem var vi forsinkede vi afventede rejsende fra Bruxelles i Jeumont og passerede perron i Harburg 8.20 og man kan deraf slutte at interzonetoget var D 439 til Stralsund som var afgået til tiden.
Bemærkningen: "Reis. üb. hinaus" kan jeg ikke oversætte korrekt. Kan nogen hjælpe?

Den buttede kaldtes Lollo (Bridgida) og var Vorserienlok dvs prototype, jeg så dem første gang i Lübeck i efterårsferien 1961 og et sted har jeg et billede min far tog.

Nu vil jeg så overlade Forumlæserne til at gætte kalenderlåger og anden hygge.

I ønskes alle en God jul,
hilsen
Lars Møller Jensen

Tog i Hamburg 1970 lidt detaljer

af Georg Schmidt, 4/12 2014, 20:34 (3434 dage siden) @ Lars Møller Jensen
redigeret af Georg Schmidt, 4/12 2014, 21:10

Vedr. D 439: Mon ikke der skal stå "nur für Reisende über Lübeck hinaus". Man ville måske undgå at nogle kørte for langt og pludselig stod i Bad Kleinen.(:-D) Der var jo også masser af muligheder til Lübeck på det tidspunkt også med Nord- og Alpen Express.

[image]
Dieselmøde på Hamburg Hbf 1971, 220 018 og 020 og ude til højre en 216(8).

[image]
!10 159 og 221 117 på Hamburg Hbf 1971, BR 221 kørte også på linien op mod Lübeck.

Mvh
Georg

Tog i Hamburg 1970 lidt detaljer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 4/12 2014, 21:50 (3434 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg,
selvfølgelig har du så ret.
Skønne billeder, Hamburg er et dejligt og intensivt jernbaneknudepunkt.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak