E-maskiner ved Århus

af Hans Peter Balle, 4/12 2014, 20:27 (3434 dage siden)

I begyndelsen af 1968 var der stadigvæk persontog der kørte med damp omkring Århus men der var ikke mange tilbage. Min bror, Søren, nåede at få taget nogle få billeder af E967, E969 og E974 der alle var i drift. Dem får I her:

E967 ved Kirkevej i Viby (Jan/Feb 1968)
[image]
E967 i Aarhus (Jan/Feb 1968)
[image]
E974 i Aarhus (18 Feb 1968)
[image]
E974 i Aarhus (18 Feb 1968)
[image]
E974 i Aarhus (18 Feb 1968)
[image]
E974 i Aarhus (18 Feb 1968)
[image]
E974 sydfra ved Aarhus (Mar 1968)
[image]
E969 ved Mdt Ar (Mar 1968)
[image]

E-maskiner ved Århus

af Andersen, 4/12 2014, 23:03 (3434 dage siden) @ Hans Peter Balle

Spændende, og meget specielt at se E-maskiner, endda tidligere SJ-loks med B-vogne i plandrift. Troede af en eller anden grund ikke det forekom (selvom de self kom i 1964)

MVH

E-maskiner ved Århus

af Bjarne Knudsen @, 10/12 2014, 07:28 (3428 dage siden) @ Hans Peter Balle

Skønne billeder fra en dejlig tid. Bliv endelig ved med at "grave i stakken"...
Uden betydning for billederne men alligevel..... Datoerne. De passer altså ikke.

1. E974 den 18.2.1968 med tog 952 ?
E 974 kørte 2992-2940-921 den 17.2. og derefter kold til 1.3.
Så dato kan ikke være korrekt.

2. E974 fra syd (med tog 7029) marts 1968
E 974 var alene aktiv den 1. og 8. marts 1968, men tog 7029
blev alene fremført med damp en gang: 9.3.1968 men med E 969
Altså synes måned eller maskine ikke at stemme overens.

3. E 969 på drejeskiven Mdt Aarhus marts 1968
I marts 1968 var E 969 aktiv/opfyret således:
7.3. tog 2065-976, 8.3. tog 2065, 9.3. 2992-2940-7 0 2 9,
19.3. tog 2065-976, 20.3. varm ingen kørsel,
21.3. tog 2065-976, 28.3. 2065-976, 29.3. tog 2065-2020.
Da foto er optaget i dagslys kan det alene være den 9. eller 20.3.
Mit bedste gæt er at den er blvet kul- og vandforsynet og drejet
efter ankomst i tog 7029 den 9.3.1968

E-maskiner ved Århus

af Hans Peter Balle, 31/12 2014, 15:20 (3407 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej Bjarne

Du har helt ret i at der er problemer med datoer og identifikation af E-maskinerne. Jeg har korresponderet lidt frem og tilbage med Anders Færch som Søren ofte fulgtes med. Iøvrigt var de også klassekammerater.

De fire billder af E974 i flot vinter sol på Århus H er helt sikkert ikke taget 18/2-68. Det var min fejllæsning af Sørens noter i hans negativ album. Den oplysning vedrører den næste strimmel nedenunder. Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er at de er taget efter 27/12-67 (hvor der er billder fra en tantes fødselsdag) og før 17/2-68 hvor både Anders og Søren har billeder af E967 ved Viby på vej ind til Århus.

Anders har foreslået at billedserien kunne være taget 14/2/68:
Jeg har et lommebogsnotat og 2 dias fra 14/2-68 af E 974 med 952, som passerer Viby st i flot vintersol. Mon ikke Sørens fotos fra Århus H kan være fra samme dag?

Der er stadigvæk lidt mystik omkring E974 og 18/2/68. Henover negativstrimlen er der anført E967 17/2/68, E974 18/2/68 og de næstfølgende billder er alle fra en DJK-tur på TKVJ også 18/2/68. Anders har et bud på hvordan det kan hænge sammen:
Mht. dine to fotos, så har jeg nogle der ligner. Jeg har undtagelsesvis også nogle notater og en noget hullet hukommelse at støtte mig til.
Jeg er nu temmelig sikker på, at Søren og jeg fotograferede 967 med tog 7029 ved viadukten i Viby 17/2-67.
Den følgende dag 18/2-67 skulle vi, som jeg husker det med tog 50 til Kolding og TKVJ-udflugten. Tog 50 er i Århus 8:33-8:50 ifølge køreplanen.
Ifølge min lommebog fotograferede vi E 974 ankomme til Århus H fra Fredericia. Mine næste dias er fra TKVJ-turen. Det passer med E 974 med tog 921, ankomsttid 8:38. Det passer også med Bjarnes kommentar 1, hvis vi lige retter hans dato for returløbet i tog 921 til Århus.
Mon ikke det løser noget af mysteriet?

Med hensyn til de to farvebilleder af E-maskiner er den sandsynligste forklaring at begge viser E969, først kommende sydfra og derefter på drejeskiven ved maskindepotet. Anders skrev:
Hvad angår de to sidste fotos i din serie af Sørens E-maskinebilleder, så har jeg selv to knap så gode dias og et lommebogsnotat om at det er E 969 med 7029 d. 9/3-68. Toget har en B-vogn forrest og derefter visnok en CC ligesom på Langenæs-billedet. Mon ikke Sørens foto ved Langenæs og på drejeskiven er fra samme dag?

Det kunne også passe fint, at Søren først tog billedet af E-maskinen på vej indtil Århus H og derefter hoppede på cyklen og kørte ind til maskindepotet.

Til slut vil jeg bare tilføje, at jeg er meget interesseret i kommentarer og korrektioner. Jeg beklager, at det har taget mig så land tid at svare men de sidste to uger før jul var ret kaotiske på arbejdet. Jeg forsætter bestemt med at ”grave i stakken” og sætter en lille serie med Q349 på havnen i Århus lidt senere i dag.

De bedste hilsner
Hans Peter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak