CC 6500

af frank, 5/12 2014, 17:23 (3433 dage siden)

Denne gang drejer det sig om det 6 akslede jævnstrømslokomotiv CC 6500, der er en artikel om serien her http://fr.wikipedia.org/wiki/CC_6500 .

Efter min mening det smukkeste franske el lokomotiv på grund af farverne og deres harmoni med det fysiske design.

Jeg har ordnet billeder geografisk således, at de første er fra Paris området, derefter Lyon området, Avignon og Marseille området.

[image]

CC 6564 Gare de Lyon juni 1990, repræsetant for den sidste del af serien med det store rusfri luftgitter, som blev standard på en masse franske lokomotiver i 70erne.

[image]

CC 6541 Gare de Lyon juni 1990, dette lokomotiv repræsenterer den mellemste del af serien, de blev leveret til at trække togene på strækningen mellem Chambery og Modane. Denne linje var elektrificeret med jævnstrøm, men med strømskinne og ikke køreledning serien var grønne ved levering. Her er lokomotivet ommalet i de smukke "Coup de Soleil" solbrændt farver, luftgitrene på disse maskiner var lavet af en slags hård plastik og malet i maskinens farve.

[image]

CC 6575 Gare de Lyon juni 1999. Lokomotivet er ombygget fra CC 21000, tostrøms lokomotiver i midten af 90erne, se luftgitteret der er som på den første serie, men ikke centreret. CC 6575 er bevaret. Der blev bygget 4 CC 21000 tostrømslokomotiver, de blev overflødige, da TGV blev sat i drift i begyndelsen af 80erne.

[image]

CC 6562 Gare de Lyon juni 1999, lokomotivet ankommer med et af de dengang utallige nattog til Gare de Lyon, efter vognene at dømme må toget være afgået fra et sted i
Italien.

[image]

CC 6511 Juvisy juni 1990, repræsenterer den første serie, hvor luftgitrene er en del af lokomotivets side og ikke påsat. Toget er på vej mod Paris Austerlitz.


[image]

CC 6525 Juvisy juni 1990, toget er på vej mod Paris Austerlitz.

[image]

CC 6574 Saint Germain Mont d'or juni 2002. Den sidst producerede af den oprindelige serie. St Germain Mont d'or er ca. 15 kilometer nord for Lyon i retning mod Macon, her kommer en masse tog nordfra og vestfra mod Lyon, syd for Saint Germain deler linjen sig mod enten Lyon Perrache eller Lyon Part Dieu. Toget er på vej mod Macon.

[image]

CC 6561 Lyon Part Dieu juni 1999, lokomotivet er bevaret. På banegården Lyon Part dieu er der en masse trafik, men det er et svært sted at fotografere. Toget er på vej nordpå.

[image]

CC 6525 Chasse sur Rhone juni 1999, Chasse ligger syd for Lyon og syd for den store rangerbanegård Sibelin. Toget er på vej mod Valence.

[image]

CC 6560 Avignon juni 2002 med godstog sydpå.

[image]

CC 6514 Miramas juni 2001. Miramas ligger mellem Marseille og Avignon, i Miramas ligger en rangerbanegård. På stationen kommer en del godstog fra havnen i Fos sur Mer. Læg mærke til hvor velholdte lokomotiverne var, selvom de på dette tidspunkt ikke trak tog som Le Capitole, Le Mistral og lignende.

[image]

CC 6533 Miramas juni 2002. Smag er som bekendt, men her mener jeg, at der er gjort vold på lokomotivet. Designet harmonerer overhovedet ikke med maskinens form, og Paul Arzens ville blive chokeret, hvis han havde set det. På fronten ses nummeret 406533, 40 indikerer, at lokomotivet var tildelt SNCF Fret, altså SNCF gods.

Det var mit sidste billede af denne smukke lokomotivserie, de er nu ude af drift.

Næste weekend skal vi se på BB 8500.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

CC 6500

af Andersen, 5/12 2014, 18:12 (3433 dage siden) @ frank

Efter min mening det smukkeste franske el lokomotiv på grund af farverne og deres harmoni med det fysiske design.

HELT ENIG! fantastisk flot lokomotiv i originaldesign (mere imponerende end de måske lidt ordinære og mindre BB7200 / BB15000 / BB22200) og helt klart i en TOP3 med CC40100 & BB9200 (original)

MVH

CC 6500

af Georg Schmidt, 12/1 2015, 17:07 (3395 dage siden) @ frank

Herunder fra DB's Auslandkursbuch sommer 1979. Ganske pæn rejsehastighed for TEE 1 og 4.

[image]

Tak for spændende artikler om de franske lokomotiver.

Mvh
Georg

CC 6500

af frank, 13/1 2015, 10:09 (3394 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja det viser, hvor hurtige disse prestigetog var på denne strækning, jeg får det til ca. 149 kilometer i timen. Indtil TGV togene begyndte at køre på den nye højhastighedsbasen mellem Paris Gare de Lyon og Lyon, så var disse tog mellem Paris Austerlitz og Bordeaux de hurtigste i Frankrig. Husk så også på, at hele turen, Bordeaux Paris, dengang foregik under jævnstrøm.
I dag tager det med TGV Atlantique 3 timer og 15 minutter fra Bordeaux til Paris.
I 2017, når TGV Aquitaine mellem Tours og Bordeaux bliver taget i brug vil rejsetiden mellem Paris og Bordeaux blive omkring 2 timer og fem minutter.

Med venlig hilsen og tak for dine gode DSB billeder fra 70erne

Frank Kruse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak