Le Bourget

af frank, 19/12 2014, 17:29 (3422 dage siden)

I dette indlæg vil jeg vise billeder fra den nordøstlige del af La grande ceinture rundt om Paris. La grande ceinture er en ringbane udenom Paris, hvor den vestlige del på nuværende tidspunkt er lukket for trafik. Banen trafikeres nu udelukkende af godstog, der passerede dog enkelte passagertog i begyndelsen af 90erne.

Den mest trafikerede del af denne ringbane er mellem rangerbanegården Le Bourget og Bobigny, her løber ringbanen sammen med trafikken til og fra rangerbanegården
Ringbanen er på dette stykke elektrificeret med vekselstrøm, jævnstrømsdelen begynder ved Sucy Bonneuil. Derfor er dette stykke trafikeret med enten vekselstrømslokomotiver eller tostrømslokomotiver, foruden diesellokomotiver

I kan læse om rangerbanegården her http://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_du_Bourget desuden kan I læse om La grande ceinture her
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_la_grande_ceinture_de_Paris
For den, der kan læse fransk og er interesseret i denne banes historie, er der udgivet en bog "L'aventure de la grande ceinture" skrevet af Bruno Carriere og Bernard Collardey, den kan sikkert købes i den gode butik på Saint Lazare banegården

http://www.boutiquedelaviedurail.com/index.cfm , denne butik kan varmt anbefales at besøge, der er masser af bøger, blade og DVD om franske jernbaner

Til sagen, jeg har tog billederne fra en offentlig græsplæne, for at illustrere dette sted så kan I kigge på dette skærmbillede fra Google Earth, græsplænen er til højre for den store motorvejsbro og øst for sporene, motorvejsbroen var endnu ikke bygget, da jeg i 1993 og 1994 besøgte stedet.

[image]

I juni 1994 opholdt jeg mig en formiddag på plænen, og billederne er taget denne formiddag.

[image]

Et vekslestrømslokomotiv, der blev udviklet til det dengang nye franske vekselsstrømsnet i den nordøstlige del af Frankrig, der blev bygget tre typer CC 14000, BB 13000 og den type på billedet BB 12000. De blev kaldt "Fer a repasser" oversættes til strygejern.
http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_12000

[image]

Et lokomotiv af samme type, på vej mellem Bobigny og Le Bourget

[image]

BB 25565 tostrømslokomotiv i familie med jævnstrømstypen BB 8500 og vekselstrømstypen
BB 17000

[image]

BB 17102 vekselstrømslokomotiv stadig med litra i metalbogstaver, godstog fra Le Bourget mod Bobigny.

[image]

BB 25253 et tostrømslokomotiv i familie med jævnstrømslokomotivet BB 9200 og vekselstrømslokomotivet BB 16000. Denne type kaldes på fransk "Grande Bicourante" altså det store tostrømslokomotiv i modsætning til BB 25500 der kaldes "Petite Bicourante", på grund af forskellen i trækkraft og hastighed.
http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_25200


[image]

BB 22241, et tostrømslokomotiv af typen BB 22200 i familie med jævnstrømslokomotivet BB 7200 of vekselstrømslokomotivet BB 15000. altså en del af den store familie der kaldes "Les nez casses" de knækkede næser.
http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

[image]

Type BB 26000, det i 1994 mest moderne tostrømslokomotiv, med godstog fra enten Normandiet
sandsynligvis havnen Le Havre, containere; på vej mod enten østfrankrig eller sydøstfrankrig.
http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_26000

[image]

BB 16729 vekselstrømslokomotiv, der var forløber for serierne BB 17000, BB 8500 og BB 25500.

[image]

CC 72043 Det stærkeste dieslelokomotive i Frankrig, som det ses er dette design også en del af de knækkede næser, desuden har lokomotivet et byvåben på siden.
http://fr.wikipedia.org/wiki/CC_72000

[image]

Type CC 7200 med godstog på vej mod Bobigny, læg mærke til den første vogn, en fransk G vogn. Læg også mærke til at på mange af billederne ses godstog passere i baggrunden, et herligt sted for godstogsnørder som mig.

[image]

A1A 68527 en serie dieslelokomotiver, som I kan læse om her http://fr.wikipedia.org/wiki/A1AA1A_68500
Både CC 72000 og A1A 68500 tilhørte på dette tidspunkt Chalindrey-Culmont halvvejs mellem Paris og Mühlouse.

[image]

A1A 68543, for det meste kørte disse lokomotiver i dobbeltraktion, som det ses her. En herlig blanding af dieselos og fed motorlyd.

Dette indlæg blev længere, end jeg havde forudset, men jeg håber, at I har hængt på til den bitre ende.

Næste weekend BB 9600

Med venlig hilsen og "joyex nöel"

Frank kruse

Le Bourget

af UTJ, 19/12 2014, 17:35 (3422 dage siden) @ frank

Det er absolut ikke for langt!
Gerne mere Frankrig............

Le Bourget

af esni, Frederikssund, 19/12 2014, 21:05 (3422 dage siden) @ frank

[image]

BB 25253 et tostrømslokomotiv i familie med jævnstrømslokomotivet BB 9200 og vekselstrømslokomotivet BB 16000. Denne type kaldes på fransk "Grande Bicourante" altså det store tostrømslokomotiv i modsætning til BB 25500 der kaldes "Petite Bicourante", på grund af forskellen i trækkraft og hastighed.
http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_25200


Med venlig hilsen og "joyex nöel"

Frank kruse

BB25000, BB25100, BB25200 og BB16000 - Alle har det dettte ubestemte 'DET', som også BB9200 og BB9300 har

Og de har vist alle oprindeligt haft det fulde aluminium og chrom udstyr.

Le Bourget

af frank, 20/12 2014, 15:56 (3421 dage siden) @ esni

Du har ret, det var flotte lokomotiver, specielt i den mintgrønne farve. Jeg mener ikke at den seneste serie af 25200 ,med de store inox ventilationsgitre var udstyret med chrom.
Det er mærkeligt, at SNCF lod mange lokomotiver af typen BB 16500, BB 8500, BB 25500 og BB 17000 beholde blikskiltet med logo på fronten, selv efter ommaling fra grøn til grå (beton gris), medens ingen af typen BB 16000, BB 9200, BB 25100 og BB 25200 beholdt dette blikskilt efter ommmaling.
Jeg har et dårligt billede fra Montparnasse banegården af en BB 25200 i minitgrøn med hele udstyret

[image]

Juni 1990, jeg var på Montparnasse banegården for at fotografere de spritnye TGV Altlantique, jeg vil skrive om TGV familien i et senere indlæg.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Le Bourget

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/12 2014, 16:03 (3421 dage siden) @ frank

Hej Frank

Bare lækkert og tesen om at originalbemalingen på lok altid er mest estetisk tiltalende holder også her.

Med venlig julehilsen
Lars Møller Jensen.

Le Bourget

af frank, 20/12 2014, 16:20 (3421 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Originalbemalingen tog ofte hensyn til lokomotivets form, de såkaldte designbemalinger, som bredte sig på de europæiske statsbaner i 70erne, tog overhovedet ikke sådanne hensyn, men skulle være en del af selskabernes identitet, med et af de forfærdelige managemnet ord skulle de understrege "Corporate identity" .
Dog skal det siges til SNCFs ros, at de opgav at ommale alle CC 6500 i betongrå efter mange protester.

God jul fra

Frank Kruse

Le Bourget

af esni, Frederikssund, 20/12 2014, 18:20 (3421 dage siden) @ frank

Du har ret, det var flotte lokomotiver, specielt i den mintgrønne farve. Jeg mener ikke at den seneste serie af 25200 ,med de store inox ventilationsgitre var udstyret med chrom.
Det er mærkeligt, at SNCF lod mange lokomotiver af typen BB 16500, BB 8500, BB 25500 og BB 17000 beholde blikskiltet med logo på fronten, selv efter ommaling fra grøn til grå (beton gris), medens ingen af typen BB 16000, BB 9200, BB 25100 og BB 25200 beholdt dette blikskilt efter ommmaling.
Jeg har et dårligt billede fra Montparnasse banegården af en BB 25200 i minitgrøn med hele udstyret

[image]

Juni 1990, jeg var på Montparnasse banegården for at fotografere de spritnye TGV Altlantique, jeg vil skrive om TGV familien i et senere indlæg.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Jeg takker mange gange. Degt var den bemaling, jeg tænkte på.

Flotte er en betydelig underdrivelse - elegante mere dækkende.

Desværre mistede mange af BB9200'erne de halvrunde vinduer bag dørene

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak