Tågklareraren i Grönnehave 1975

af lennarts, 18/1 2015, 14:39 (3394 dage siden)

[image]

Är det vägbommar han fäller eller vad gjorde han? Jag borde ha tagit en bild från andra sidan.

Vänligen Lennart

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/1 2015, 18:44 (3394 dage siden) @ lennarts

Hej lennarts

det är just vad han gör. Här en bild på ställverket inomhus i kontoret:

[image]

Capp Grønnehave HHGB 2.august 1983. Lige til modelbanen.

Med venlig hilsen

Lars Møller Jensen

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 19/1 2015, 17:08 (3393 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tavlen indeholder ordene "VÆKKERMELDING" , hvilken betydning har det ?

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/1 2015, 19:26 (3393 dage siden) @ Steen Nielsen

Hej

når toget "banker på", altså nærmer sig stationen lyder en vækker (klokke eller lignende), med knappen kan man slukke for lyden, lampen fortsætter at blinke. Findes vist generelt.

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 19/1 2015, 22:04 (3393 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det svarer så til "Meldeklokken" fra de gode gamle dage :-)

Avatar

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/1 2015, 22:09 (3393 dage siden) @ Steen Nielsen

Det svarer så til "Meldeklokken" fra de gode gamle dage :-)

Vi snakker vel om to forskellige ting?

Dels var der "formelderen", som blev aktiveret af toget, der var på vej mod stationen dels var der den "vækkermelding" som station A sendte mod station B via "vækkerledningen, når toget afgik fra station A mod station B og som var beregnet til at underrette de mellemliggende ledvogtere om, at nu afsendtes toget?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/1 2015, 22:53 (3393 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Nu kaldes den jo vækker på signaltavlen og jeg formoder den aktiveredes ved et vist punkt og nok kun hvis der ikke var stillet signal.
I Nivå (relæanlægget fra december 1970) var det når toget kørte ind på næstsidste blokafsnit før indkørselssignalet. Det var nok ikke anderledes andre steder.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Svend, Storkøbenhavn, 19/1 2015, 23:56 (3393 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vækkermelding (vi taler den gamle manuelle linjeblok) gik fra blokpost til blokpost.
Linjeringning gik fra togfølgestation til togfølgestation.

... og så er det rigtig, at det benævnes formelding, når denne "ding - ding - ding ...." klokke aktiveres, som et tegn på at et tog befinder sig et bestemt sted før I-signalet (indtil der stilles signal/togvej, hvorefter den slukkes).

Tågklareraren i Grönnehave 1975 - sikringsanlæg 1983

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/1 2015, 17:17 (3392 dage siden) @ Svend

Hej Svend

Tak for din forklaring.
I SODB (den sorte) nævnes formelding i forbindelse med automatisk linjeblok og det er jo logisk nok.
Nu havde HHGB ingen form for linjeblok på det tidspunkt og der står vækkermelding ved knap og lampe. Desuden er der en knap for hver stationsende, der er overkørsler og dermed I-signaler der er afhængige af disses funktion. Så en "formelding" formoder jeg.

Jeg mener man kørte med af og tilbagemelding, da Ålsgårde var betjent og afviklede krydsninger, eller havde man allerede indført radiodirigeret trafik i 1983?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak