Avatar

Efterlysning havnebaneoverenskomst 1921

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/6 2012, 20:41 (4334 dage siden)

I 1921 indgik DSB (måske "DSB Baneafdelingen") og Landshavnsudvalget (måske "Landshavneudvalget") angiveligt en overenskomst, der bl.a. definerede begreberne egentlige havnespor og uegentlige havnespor og som bl.a. beskrev fordelingen af anlægs- og driftsomkostninger ved etablering og vedligeholdelse af disse spor.

Jeg efterlyser hermed overenskomsten, idet jeg ikke, i hvert fald ikke umiddelbart, kan finde den de "sædvanlige" steder (Google, bibliotek.dk, statsbiblioteket.dk m.v.).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Efterlysning havnebaneoverenskomst 1921

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/6 2012, 22:01 (4334 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I 1921 indgik DSB (måske "DSB Baneafdelingen") og Landshavnsudvalget (måske "Landshavneudvalget") angiveligt en overenskomst, der bl.a. definerede begreberne egentlige havnespor og uegentlige havnespor og som bl.a. beskrev fordelingen af anlægs- og driftsomkostninger ved etablering og vedligeholdelse af disse spor.

Jeg efterlyser hermed overenskomsten, idet jeg ikke, i hvert fald ikke umiddelbart, kan finde den de "sædvanlige" steder (Google, bibliotek.dk, statsbiblioteket.dk m.v.).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Har prøvet at kigge i Statens Arkivers "Daisy" om der skulle være noget i Rigsarkivet eller et af landsarkiverne, men ikke umiddelbart noget hit....

Der er ikke nogen arkivskaber der hedder Landshavne/sudvalget og begynde at se hvad DSB måtte have arkiveret er lidt op ad bakke (omfattende).

Omvendt er der givet meget guld at fordybe sig i - her f.eks....

Efterlysning havnebaneoverenskomst 1921

af Uffe Olsen, 3/9 2013, 14:54 (3888 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej
A. Egentlige Havnespor,
er saadanne i offentlig Gade eller Vej beliggende Spor, der kun
benyttes ved direkte Omladning af Varer mellem Skib og Jernbane-
vogn. Forbindelsspor,Depotspor og Gennemkørselsspor betragtes
som egentlige Havnespor, forsaavidt de anlægges til Betjening af
saadanne.Ligger saadanne egentlige Havnespor, der benyttes til
Hensætning af Vogne til Betjening af Skibe, ikke umiddelbart ved
Kajen, maa den mellem disse Spor og Kajen værende Plads kun benyt-
tes til Sortering af Forsendelser og maa ikke udlejes.

Overenskomst Om Anlæg, Vedligeholdelse, Renholdelse og Brug af
Havnespor.

Kilde LAV: TTDSB-100A DSB Baneafdelingen Journalgruppeordnede sager pakke BB-1865

Hilsen Uffe Olsen

Avatar

Efterlysning havnebaneoverenskomst 1921

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/9 2013, 15:44 (3888 dage siden) @ Uffe Olsen

Hej
A. Egentlige Havnespor,
er saadanne i offentlig Gade eller Vej beliggende Spor, der kun
benyttes ved direkte Omladning af Varer mellem Skib og Jernbane-
vogn. Forbindelsspor,Depotspor og Gennemkørselsspor betragtes
som egentlige Havnespor, forsaavidt de anlægges til Betjening af
saadanne.Ligger saadanne egentlige Havnespor, der benyttes til
Hensætning af Vogne til Betjening af Skibe, ikke umiddelbart ved
Kajen, maa den mellem disse Spor og Kajen værende Plads kun benyt-
tes til Sortering af Forsendelser og maa ikke udlejes.

Overenskomst Om Anlæg, Vedligeholdelse, Renholdelse og Brug af
Havnespor.

Kilde LAV: TTDSB-100A DSB Baneafdelingen Journalgruppeordnede sager pakke BB-1865

Hilsen Uffe Olsen

Kære Uffe

Tak for det.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Havnesporsoverenskomst 1925-1936-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/10 2023, 22:35 (189 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I 1921 indgik DSB (måske "DSB Baneafdelingen") og Landshavnsudvalget (måske "Landshavneudvalget") angiveligt en overenskomst, der bl.a. definerede begreberne egentlige havnespor og uegentlige havnespor og som bl.a. beskrev fordelingen af anlægs- og driftsomkostninger ved etablering og vedligeholdelse af disse spor.

Jeg efterlyser hermed overenskomsten, idet jeg ikke, i hvert fald ikke umiddelbart, kan finde den de "sædvanlige" steder (Google, bibliotek.dk, statsbiblioteket.dk m.v.).

Om "sagen" er opklaret her godt 11 år senere, er jeg ikke helt sikker på. Men meget tyder på det. Hvor årstallet "1921" kommer fra, har jeg ikke kunnet rekonstruere. Men jeg må jo have fundet det et eller andet sted. - dengang tilbage i 2012.

Til gengæld har jeg nu i 2023 fundet ud af, at den efterlyste havnebaneoverenskomst formentlig slette ikke stammer far 1921, men formentlig fra 1925. Hvordan fandt jeg så ud af det? Jo, det fandt jeg såmænd ud af ved at sidde og kigge i forslaget til finanslov for 2024, hvor man i § 28.63.05, side 161, kan læse følgende:

"Banedanmark kan på hovedkontoen afholde udgifter i forbindelse med nedlæggelse eller ændring af havnespor, jf. Havnesporsoverenskomsten af 1925 med ændringer af 1936".

Spændende - man administrerer altså efter en overenskomst, som stadig er gyldig og som snart har 100 år på bagen.

I 1925-overenskomsten står der ikke noget om, at den afløser en 1921-overenskomst. Så formentlig har årstallet "1921" hele tiden været "forkert".

Med årstallet "på plads" er det lykkedes mig at finde 1925-overenskomsten (med ændring i 1936 - sidstnævnte drejer sig kun om ændring i fritrumprofilet), og den skal I da ikke snydes for. Den følger nedenfor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Ovenstående sagsakter beror i denne pakke:

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak