Le TGV del 2

af frank, 20/2 2015, 16:37 (3361 dage siden)

Så er det tiden til at fortælle lidt om de nyeste generationer af TGV togene.

[image]

Paris Gare de Lyon juni 1999. Et TGV sud est forrest og et TGV Duplex bagerst for at sammenligne fronterne. TGV Duplex blev indsat fra 1995 på strækningen Paris-Lyon, for at give flere siddepladser indenfor de givne rammer nemlig 8 mellemvognevogne og et akseltryk på max 17 tons. Så de ældste af denne generation er altså 20 år gamle. Selvom "lokomotiverne" i begge ender fik en ny udformning var teknikken den samme som I TGV reseau, beskrevet i mit første indlæg om TGV fra 12. januar.

[image]
[image]

Lyon Part Dieu juni 1999 på de to billeder ses samme tog på vej fra Lyon Perrache til Paris. Toget består af en TGV Duplex og en TGV reseau. De to ældste generationer af TGV tog, TGV sud est og TGV Atlantique, kan kun sammenkøres hver for sig.

[image]

Lyon Perrache juni 2001 med fronten på TGV duplex i profil. I dag er Duplex den talrigeste TGV type, der er anskaffet omkring 300 sæt i forskellige konfigurationer til anvendelse i Frankrig, Tyskland og Spanien.

[image]

Köln Hauptbahnhof juni 2000. TGV Thalys på vej fra Köln Deutz. Denne type TGV blev indsat i midten af 90erne mellem Köln og Paris. Togsættene er beregnet til 4 strømssystemer, fransk og belgisk vekselstrøm, tysk vekselstrøm samt belgisk jævnstrøm og fransk jævnstrøm. Desuden blev der indsat Thalys mellem Amsterdam og Paris. Af en eller anden grund har jeg intet billede af den sidstnævnte type.

[image]

Paris Gare du Nord juli 2000 Thalys. Lokomotiverne på disse tog er af samme design som TGV Duplex, men mellemvognene er som på TGV Reseau, altså ikke dobbeltdækkere.

De seneste genrationer af TGV tog er for nye til at beskrives i et jernbanehistorisk forum, så det må vente nogle år endnu, men jeg vil slutte mit indlæg med et billede fra 2007

[image]

Her ses flere generationer af TGV, 2 stk TGV sud est, som nu kører mellem Paris og Lille, en Thalys og nogle Eurostar bagerst, imellem disse meget aerodynamiske næser stikker en BB 16000 ud som et minde om tidligere generationer af elektriske hurtigtogslokomotiver.

Næste gang skal det handle om franske diesellokomotiver.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak