TKVJ anlæg (2 fotos og ??)

af Niels Munch, 22/3 2015, 11:45 (3331 dage siden)

God formiddag,

Vi har tidligere beskæftiget os med eksempler på "jernbaneguf" fra den nye billeddatabase www.arkiv.dk . Det viser sig bl.a., at TKVJ er ganske pænt repræsenteret.

Jeg vælger at bringe nedenstående foto fra TKVJs anlæg, fordi det ikke findes i den ellers righoldige bog "Troldhedebanen" af Kjerside og 2 x Christensen (KLK 2002 - ISBN 87-980484-1-4):

[image]
http://www.arkiv.dk/vis/2214951 - Kolding Stadsarkiv, billednr. B4089. Fotograf: Sofus Borch, fra Brandorff og Borch, 1916.

Den ledsagende tekst lyder:
"Udgravning til Troldhedebanen ved Villa Fredensborg, Ndr. Ringvej 79.
Kolding. Privatbanen, Troldhede Kolding Vejen Jernbane, TKVJs anlægning og gennemgravning ved Villa Fredensborg, i dag Ndr. Ringvej 79, vest for Skovmøllen. Fredensborg ses oppe på bakken til højre, nedenfor et tipvognslokomotiv, der kørte på smalspor, som har en sporvidde på 700 mm, hvor Troldhedebanens sporvidde var på 1435 mm."

Man bemærker, at loket befinder sig uden aksler på et "feltmæssigt værksted", og en lokomotivaksel ligger på jorden bag opklodsningen. Forrest et tipvognsstel med hjulene i vejret og en tipvognkasse.

Jf. det materiale, jeg har til rådighed, var følgende smalsporede anlægslokomotiver beskæftiget ved banens anlæg:

O&K 5091/1911, Borsig 6070/1906 "Ditte" og Henschel 11902/1913 "Knold", alle tilhørende Brøchner-Larsen & Agge. Alle 3 kan ses i TKVJ-bogen, og "Ditte" har vi i øvrigt mødt før.

Da det viste lokomotiv er en Henschel, må det antages at være "Knold", hvis data jf. Merte's Lieferlisten er:

Henschel 11902/1913 Type: Danzig Bn2t 785 mm, neu Wätzold & Jörgensen, Kopenhagen [DK]

Knold kom efter TKVJ (1918-19) til TORVIG BRUNKULSLEJE nord for Troldhede for entrp. Schou; 1919 - 20 anlæg af Midtsjællandsbanen ved Vrangstrup mellem Ringsted og Næstved for entreprenørfirmaet Kastrup Nielsen & Pedersen; 1921 dobbelsporsanlæg mellem Lov og Lundby for entreprenør Kastrup Nielsen; anlæg af MFVJ for Kastrup Nielsen (1922-27).

Så forsvinder "sporet"; men måske Bent Hansen har mere? Bemærk, at Knolds sporvidde er angivet til 785 mm; de 2 andre, O&K og Ditte, kørte på 750 mm. Men i TKVJ-bogen ses Knold og Ditte tilsyneladende på samme spor:

[image]
TKVJ anlæg 1915. "Knold" og "Ditte" i Kolding Skov (arkiv: BH).

På det første billede synes tipvognskørslen af være overstået; måske Knold er klodset op for omsporing?

Kan vi ved fælles hjælp komme Knolds levnedsløb nærmere?


Bedste hilsener
Niels

TKVJ anlæg (2 fotos og ??)

af Asger Christiansen, 22/3 2015, 20:28 (3331 dage siden) @ Niels Munch

Mange dejlige fotos fra TKVJ.

Det nævnte entreprenørfirma Brøchner-Larsen & Agge er jeg interesseret i oplysninger om i anden sammenhæng - så hvis nogen ved, hvad firmaet havde af arbejder før anlæg af TKVJ, hører jeg meget gerne om det.

ASGER

TKVJ anlæg (2 fotos og ??)

af Niels Munch, 22/3 2015, 22:31 (3331 dage siden) @ Asger Christiansen

Det nævnte entreprenørfirma Brøchner-Larsen & Agge er jeg interesseret i oplysninger om i anden sammenhæng - så hvis nogen ved, hvad firmaet havde af arbejder før anlæg af TKVJ, hører jeg meget gerne om det.

Hej Asger,

Som det vil fremgå af mit link til "Ditte", var Brøchner-Larsen & Agge engageret i anlæg af Hjørring - Løkken - Åbybro. Åbnet 04.07.1913.

Forud herfor kendes anlæg, som blev forestået af Brøchner-Larsen & Krogh (eks. TFJ, VNJ). Agge indtrådte på et tidspunkt, jeg ikke præcis kender, efter Krogh. Men Krogh var stadigvæk med, da de 1912 stiftede det svenske datterselskab Nordiska Järnvägsbyggnads AB, NJAB.

M.v.h.
Niels

TKVJ anlæg (2 fotos og ??)

af Bent Hansen, 23/3 2015, 08:51 (3330 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Om jeg har mere, vil jeg undersøge i løbet af dagen, hvis ikke der sker noget uventet. I øjeblikket er nettet ned - igen. Alligevel slipper en mail igennem lejlighedsvis. Kun ét er sikkert ved netbrug: Gebyret og reklamerne.

Sporvidden 750 mm og 785 mm gik sammen. Det drejer sig om 3,5 cm, så succes krævede køreflader på hjulene større en 3,5 cm.

Der er mange eksempler på materiel med de to sporvidder på samme bane. Banen havde den største sporvidde af de to, 785 mm.

Et af de mest kendte eksempler var Mathias Andersen, der under forskellige firmanavne havde en række 785 mm maksiner, men også en maskine i 750 mm købt til Danmark af en af de tyske mergelentreprenører, der kom til landet, da merglingen her blomstrede op, (og der i øvrigt var færdigmerglet syd for grænsen (Kongeåen.)) Den aktuelle maskine var fra Vulcan i Stettin og stammede fra en tysk privatbane, der omsporedes. Maskinen slæbtes med fra det ene arbejde til det andet, så helt tosset kan den ikke have teet sig. Jeg har dog kun to fotos af den, så måske brugtes den kun, når MA ikke havde andet.

Jeg ville ikke studse over de to sporvidder.

De første forskere på området havde store problemer med sporvidderne, som Kedeltilsynet ikke altid opgav, og dengang var de udenlandske bøger med salgslister ikke på markedet. Der eksisterede kun Bufe, men han gav oftest flere problemer end løsninger.

Jeg ved, at jeg, hvis et lokomotiv med ukendt sporvidde kørte sammen med et lokomotiv med kendt sporvidde, påførte på førstnævnte sporvidden for sidstnævnte. I mine løse notater er der lokomotiver, der har fået rettet sporvidde adskillige gange. Også i bøgernes lister er der fejl. jeg har rettet et par helt åbnelyse, og forfatteren har accepteret, men bogen var jo trykt. Først i anden udgave vil den rettede sporvidde kunne ses! Så er nettet noget bedre, hvis man eller for opdateret og det virker!

Med venlig hilsen

Bent Hansen

TKVJ anlæg (2 fotos og ??)

af Peter Andersen, Hedehusene, 23/3 2015, 09:28 (3330 dage siden) @ Niels Munch

Axel Agge var ikke medindehaver i Brøchner-Larsen & Krogh.
Aage Brøchner-Larsen udtrådte af firmaet Brøchner-Larsen & Krogh få år efter, at dette var blevet A/S, og gik i kompagniskab med Axel Agge indtil 1917. Senere arbejdede han dels alene, dels sammen med forskellige andre entreprenører ved forskellige projekter. Udover de nedenfor nævnte opgaver udførte han også en del vejarbejder i omegnen af København.
Efter TKVJ's anlæg slog Axel Agge sig ned som selvstændg ii Kolding, men døde allerede 1923.
Brøchner-Larsen & Krogh A/S udførte en del jernbaneanlæg i Sverige, hvor man som nævnt havde et datterselskab, som blev ledet af Holger Krogh og Hans Brøchner-Larsen, en bror til Aage. Firmaet skiftede senere navn/fusioneredes nogle gange. Jeg har dog ikke noteret data for dette firma.

Her er de officielle data (formentlig skrevet af hovedpersonen selv).

Dansk Civilingeniørstat 1942
594: BRØCHNER-LARSEN, AAGE Sophus. F. 22 apr. 1871 i Kbh. ....
1895 kandidat I. .... . Apr. 1895-marts 97 assist. ing., dels h. stadsing. p. Fr.berg, dels v. sammes private arb. Marts 1897–feb. 99 ing. f. Silkeborg komm. Nov. 1898 og marts–apr. 99 studierejser i Tyskland og i Belgien og England. Maj 1899-marts 1907 entrepr. i Kbh., firma: Brøchner-Larsen & Krogh. 1907-09 Dir. i 'A/S Brøchner-Larsen & Krogh'. 1910-17 medindeh. af firm. Brøchner-Larsen & Agge (518), bl.a. Hjørring-Aabybro Jernb. og Hammel-Thorsø banen og 1914-17 halvdelen af Kolding-Troldhedebanen. Till. sammen m. Lauritz Pedersen (476) og H. A. Jørgensen Sydhavnen v. Kbh. 1917-32 sammen med L. Pedersen (476) og delv. m. H. A. Jørgensen forsk. jernbane- og vejarb. Derefter egen entrepr.forretn., bl. a. viadukt v. Herfølge. I 1934 længere ophold i udlandet. I 1935 sammen m. Chr. Kastrup Nielsen: ombygn. af Englandskajen i Esbjerg. 1936- m. samme og H. Rafn: deltagelse i bygn. af Vildsundbroen (landarb.), oprensning af Mølleåen, drevet brunkulslejer i Søndre Felding m. m.

- - - -

Dansk Civilingeniørstat 1942
518: AGGE, AXEL. F. 9 sept. 1867. ✝ 11 juli 1923.

- - - -

Til slut kan nævnes, at der ligger en del materiale om firmaet Brøchner-Larsen & Krogh i Erhvervsarkivet, bl.a. lokomotivlister.
Men det er jo nok ved at blive pakket ned for flytning?

TKVJ anlæg (CV for KNOLD)

af Niels Munch, 23/3 2015, 17:13 (3330 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Bent Hansen og Peter Andersen for supplerende oplysninger.

Bent har ydermere sendt mig et levnedsløb for KNOLD:

Henschel 11902/1913. 785 mm. 14,8 m². 12 atm. Type: Danzig. Navn: Knold.
1914 Anlæg af Nakskov - Kragenæs Jernbane for entreprenørformaet Wätzold & Jørgensen.
1915 Anlæg af Fåborg - Svendborgbanen for entreprenørformaet Wätzold & Jørgensen.
1915 Anlæg af Kolding - Troldhede Vejen Jernbane for entreprenør Brøchner-Larsen.
1917 Jernbaneanlæg ved Brande for entreprørfirmaet Bodilsen & Østergård.
1918 - 19 Brunkulsgravning i Torvig Kulleje for entreprenør Garver Schou.
1919 - 20 Anlæg af Midtsjællandsbanen ved Vrangstrup mellem Ringsted og Næstved for entreprenørfirmaet Kastrup Nielsen & Pedersen.
1921 Anlæg af Midtsjællandsbanen. Dobbelsporsanlæg mellem Lov og Lundby for entreprenør Kastrup Nielsen.
1922 Anlæg af Mariager - Fårup for entreprenør Kastrup Nielsen.
1930 - 31 Vejanlæg ved Sallingsund ved Plagen for entreprenør Gusmer.
1939 Regulering af Kløv Bakke ved Thisted for Brøchner-Larsen.
1940 Brunkulsgravning i Gårsvig Brunkulsleje for entreprenør Kastrup Nielsen.
194? - 46 Anlæg af Kalveboddæmningen for entreprenørfirmaet Rasmussen & Schiøtz.
1950 Ophug.

Bemærkninger
Dataene på type Danzig er ukendte. Brøchner-Larsen havde den sydlige del af TKVJ. Baneanlægget ved Brande gælder formentlig Bramminge - Funder, der var opdelt i seks entrepriser. Nærmere haves i øjeblikket ikke. Lokomotivet deltog muligvis også i vejanlæg mellem Skive og Sallingsund ved færgestedet Pinen? Det var lejet af entreprenør Gusmer 1930 - 31, idet lokomotivet? 1930 læssedes i Fårup og sendtes til Glyngøre. Det må så have stået i Fårup 1922 - 30? Brunkulsgravningen i Gårsvig kan være i leje 28, Sdr. Felding Brunkulsleje for I/S Sdr. Felding Brunkulsleje ved direktør Th. Andersen, Kongens Lyngby. Sporvidden opgivet til 785 mm.

Om brødrene Brøchner-Larsen kan jeg supplere følgende:

"Aage Sophus Brøchner-Larsen was born on 22 Apr 1871 in København. He died on 25 Jan 1949. He married Nathalie Theodora Nielsen on 12 Dec 1899 in Silkeborg Kirke, Silkeborg. Aage was employed as Cand.polit., Medgrundlægger og Medejer af A/S Brøchner-Larsen & Krogh og siden A/S Brøchner-Larsen & Agge in København."

"Hans Jørgen Brøchner-Larsen was born on 9 Mar 1880. He died on 22 Oct 1939. He married Thora Johanne Permin on 13 May 1911 in Ordrup Kirke, Ordrup. Hans was employed as Cand.polyt., Adm. Direktør i Hugo Krogh & Co. AB og i Caspar Höglund in Stockholm, Sverige."

Kilde: http://krogsgaard.name/pafg2987.htm .


M.v.h.
Niels

TKVJ anlæg (CV for KNOLD)

af Asger Christiansen, 24/3 2015, 15:48 (3329 dage siden) @ Niels Munch

Tak for fine oplysninger om Brøchner-Larsen.

Jeg ved ikke, hvornår han slog sig sammen med Agge, men de to herrer gav i marts 1910 tilbud på anlæg af Ryomgård-Gjerrild. De fik dog ikke kontrakten

TKVJ anlæg (2 fotos og ??)

af Bent Hansen, 23/3 2015, 10:38 (3330 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen.

Lige en bibemærkning. Fredensborg, den store hvide bpalælignende villa til højre tilhørte en årække entreprenør Carl Jensen.

Før villaen lå der en vindmølle på "bjerget." I dalen til højre løb bækken gennem Marielundsskoven, nu med ulv! Bækken blev opstemmet, og en vandmølle blev anlagt sikkert under Koldinghus? De to møller (vand og vind) havde samme ejer, og da begge kraftkilder var ustadige, anlagdes en spilbane mellem de to møller, så korn læsset af ved vandmøllen i tilfælde af tørtid kunne trasporteres til vindmøllen. Denne spilbane tæller blandt landets allerførste industribane, selv om jeg dog ikke kender de nøagtige årstal.

Allerede sidst i Middelalderen blev Marielundbækken afskåret fra sit direkte udløb i Kolding Fjord og via en kalnal ført til Slotssøen, og vandet genanvendtes i Slotsmøllen. Lidt vandrester benytter dog stadig det gamle løb, og en underføring ses stadig i banedæmningen nær vejgaflen Nr. Ringvej/Fynsvej.

Mvh. Bent Hansen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak