Hej alle (også I andre),
I min "øresnegl" har jeg fra forskellig side fået tilbagemeldinger på spørgsmålet om selskabsformerne.
Der gøres bl.a. opmærksom på, at Finn og Steen Christensen og Helge Kjerside i deres bog om Troldhedebanen skriver, at den også begyndte som andelsselskab og først senere blev konverteret til aktieselskab.
En anden, yderst kyndig person inden for (jernbane)området nævner, at også KEJ begyndte som et andelsselskab, men at vedtægtbestemmelserne i KS og KEJ er fuldstændigt enslydende med aktieselskabsvedtægter. Der er således tale om en strid om ord. Min hjemmelsmand mener, at disse ting blev sat på plads ved noteringen i aktieselskabsregisteret i begyndelsen af 1920'erne. Her SKULLE alle baner optages, og registeret omfattede kun A/S'er.
I 1919-privatbanekommissionens betænkning står s. 6: "Banerne drives af Aktieselskaber." og s. 62-64 er dette specificeret.
I 1939-betænkningen står ved SAMTLIGE privatbaner (ekskl. amtsbanerne) i indledningen: "Midlerne til banens anlæg er (helt eller delvis) tilvejebragt ved aktietegning," og i status er aktiekapital anført konsekvent under passiver.
En tredje hjemmelsmand oplyser, at i bilagsdelen til Trafikkommissionens betænkning fra 1939 er alle selskaber på nær KSB, ØSJS og LFJ opført som rene aktieselskaber. ØSJS og LFJ havde kapital i form af både aktiekapital og obligationslån. Haderslev Amtsbaner optræder af naturlige årsager ikke i betænkningen, men det formenes, at HAB ligesom de to øvrige amtsbaner i Sønderjylland ikke var egentlige selvstændige selskaber, men en del af de respektive amters budget.
LFJ's obligationslån forsvandt formentlig ved reorganiseringen i 1954 og oprettelsen af LJ. ØSJS's obligationslån forsvandt derimod vistnok først ved statens overdragelse i 2001 af sin ejerandel til amterne. På grund af underskuddet garanterede staten nemlig for forrentningen af lånet (men det ved Niels nok noget om).
KSB's lån er formentlig blevet indfriet ved statens overtagelse i 1948. På nettet ses KSB omtalt både som "Københavns - Slangerup Banen A/S" og som "A/S Slangerupbanen". Kan selskabets have skiftet navn ved kommunernes overtagelse i 1929?
Indtil videre ser det i øvrigt pudsigt nok ud til, at "andelbanerne" kun har kørt på Kolding-egnen. Vidste man virkelig ikke bedre på de kanter?
I løbet af de kommende par uger vil jeg gennemgå en større mængde arkivmateriele med henblik på at skaffe mig klarhed over selskabsnavne og -former jf. vedtægterne. Derpå vil jeg lade en liste tilflyde dette forum.
Tak for jeres gode input so far.
Med vanlig osv.
Mrten