Avatar

Andelsbaner?

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/4 2015, 10:10 (3297 dage siden)

I forbindelse med et større udredningsarbejde er jeg stødt på det forhold, at Kolding Sydbaners fulde navn var: "Jernbaneselskabet Kolding Sydbaner AmbA", altså et andelsselskab med begrænset ansvar (AmbA).

Da jernbanehistoriske forfattere igennem tiderne har været meget karrige med at oplyse privatbaneselskabernes officielle navne; om de var aktieselskaber, andelsselskaber eller noget tredje, kunne det være sjovt at vide, om der ud over KS (som altså ikke var et K/S) har været andre jernbaneselskaber her til lands, som var andelsselskaber. Der synes mærkeligt nok aldrig at være sammenstillet en totalliste over baneselskabernes fulde selskabsnavne og selskabsformer. Er der nogen her i herreværelset, som ved mere om dette?

Med venlig hilsen

M:-)rten

Andelsbaner?

af UTJ, 28/4 2015, 10:26 (3297 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I forbindelse med et større udredningsarbejde er jeg stødt på det forhold, at Kolding Sydbaners fulde navn var: "Jernbaneselskabet Kolding Sydbaner AmbA", altså et andelsselskab med begrænset ansvar (AmbA).

Da jernbanehistoriske forfattere igennem tiderne har været meget karrige med at oplyse privatbaneselskabernes officielle navne; om de var aktieselskaber, andelsselskaber eller noget tredje, kunne det være sjovt at vide, om der ud over KS (som altså ikke var et K/S) har været andre jernbaneselskaber her til lands, som var andelsselskaber. Der synes mærkeligt nok aldrig at være sammenstillet en totalliste over baneselskabernes fulde selskabsnavne og selskabsformer. Er der nogen her i herreværelset, som ved mere om dette?

Det er værd at granske anlægsloven. Der bør stå noget om hvem koncessionen kan gives til.

Andelsbaner?

af Niels Munch, 28/4 2015, 11:23 (3297 dage siden) @ UTJ

Det er værd at granske anlægsloven. Der bør stå noget om hvem koncessionen kan gives til.

Anlægslovene siger til hvilke anlæg, der kan meddeles eneretsbevilling (koncession); baneselskaberne er næppe etablerede som juridiske enheder ved lovenes vedtagelse.

Derimod indeholder de endelige eneretsbevillinger éntydig juridisk angivelse af, til hvem de er udstedt, og med vanlig ministeriel omhu vil såvel selskabsnavn som -form fremgå.

M.v.h.
Niels

Andelsbaner?

af Hans T. Møller, 28/4 2015, 13:49 (3297 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg synes det lyder mystisk. Ifølge den korte historiske introduktion her på siden, blev der kørt godstog på Kolding Sydbaner et par måneder efter den officielle lukning af hensyn til de lokale sukkerroeavlere. Jeg kan dårligt tro, at banerne i sin tid blev anlagt som et amba, men måske dækkede betegnelsen over et kortlivet selskab, som tog sig af trafikken efter den officielle lukning?

Kan du sige noget om, hvornår navnet "Kolding Sydbaner A.m.b.A" optræder?

MVH
Hans

Andelsbaner?

af Niels Munch, 28/4 2015, 14:12 (3297 dage siden) @ Hans T. Møller

Kan du sige noget om, hvornår navnet "Kolding Sydbaner A.m.b.A" optræder?

Det fremgår af selskabets vedtægter, hvori det bl.a. kan læses, at det er et "Andelsselskab med begrænset Ansvar". Ministeriets approbation af disse vedtægter er meddelt pr. 15. april 1912 og 17. juni 1919.

I vedtægterne taler man om "andelsbeviser" og "andelshavere".

Vedtægterne er gengivet i KS-bogen fra 2009, side 192 ff. I samme bog tales i f.m. likvidationen til gengæld om aktiehavere og aktionærer.

M.v.h.
Niels

Andelsbaner?

af esni, Frederikssund, 28/4 2015, 19:34 (3296 dage siden) @ Niels Munch

Kan du sige noget om, hvornår navnet "Kolding Sydbaner A.m.b.A" optræder?


Det fremgår af selskabets vedtægter, hvori det bl.a. kan læses, at det er et "Andelsselskab med begrænset Ansvar". Ministeriets approbation af disse vedtægter er meddelt pr. 15. april 1912 og 17. juni 1919.

I vedtægterne taler man om "andelsbeviser" og "andelshavere".

Vedtægterne er gengivet i KS-bogen fra 2009, side 192 ff. I samme bog tales i f.m. likvidationen til gengæld om aktiehavere og aktionærer.

M.v.h.
Niels

Så enten er selskabsformen blevet ændret undervejs af en eller anden grund, eller også har det været en så usædvanlig ordning, at forfatteren glemmer det undervejs.

Avatar

Andelsbaner?

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/4 2015, 03:31 (3296 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans,

Det fremgår (som Niels også skriver) af forsiden til "VEDTÆGTER FOR JERNBANESELSKABET KOLDING SYDBANER(Andelsselskab med begrænset Ansvar)", som er trykt i 1919 og er fotografisk gengivet på side 192 i S.E. Brodersens bog om Kolding Sydbaner, udgivet af KLK i 2009.

Jeg er ikke i bogen stødt på noget som helst om, at KS senere skulle være overgået til at være et A/S, måske fordi jeg ikke kan finde rundt i bogens pludrende struktur. I lyset af at KS nærmest var normalsporede roebaner til forsyning af Saftstationen i Kolding, forbavser selskabsformen mig dog egentlig ikke, men så alligevel. Det er i hvert fald gået hen og blevet mit næste "projekt" at få styr på de danske jernbaners selskabsnavne og selskabsformer. En stor del af de "selskabsnavne", der står anført i en del af jernbanelitteraturen er jo blot mere eller mindre løse betegnelser benyttet i banernes daglige drift.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Andelsbaner?

af Hans T. Møller, 29/4 2015, 12:18 (3296 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten (og Niels)

Jeg troede egentlig, at alle privatbaner herhjemme blev stiftet som aktieselskaber. Det er spændende, om der nu dukker flere amba'er op end Kolding Sydbaner.

Umiddelbart virker amba som en mindre oplagt selskabsform end et a/s, når vi snakker jernbaner. I amba'et får andelshaverne udbetalt udbytte i forhold til deres andel i selskabets omsætning. I aktieselskaber får man det pr. aktie. Folk og institutioner, som gerne vil investere i en jernbane, men som ikke har tænkt sig at bruge den, får derfor intet udbytte, hvis den er et amba. (Med mindre vedtægterne er strikket sammen på en måde, som jeg ikke kan gennemskue)

Et andet - tænkt - problem: Hvis Taps sogn og sognets største sukkerroeavler begge ønskede at blive andelshavere i KS, hvordan skulle man så beregne deres andel i banens omsætning? Den lokale stations omsætning minus avlerens andel? Så ville sognet vel protestere og hævde, at hans andel var en del af stationens. Men man kan på den anden side ikke udbetale udbytte både af stationens samlede omsætning og af roeavlerens. Hvis sogn og avler havde aktier i stedet, ville problemet ikke opstå. (Måske er der taget højde for situationen i vedtægterne - jeg har desværre ikke Brodersens bog ved hånden.)

Men i første omgang: Held og lykke med den videre jagt efter privatbane amba'er!

Med venlig hilsen
Hans

Avatar

Andelsbaner?

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/4 2015, 14:01 (3296 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej alle (også I andre),

I min "øresnegl" har jeg fra forskellig side fået tilbagemeldinger på spørgsmålet om selskabsformerne.

Der gøres bl.a. opmærksom på, at Finn og Steen Christensen og Helge Kjerside i deres bog om Troldhedebanen skriver, at den også begyndte som andelsselskab og først senere blev konverteret til aktieselskab.

En anden, yderst kyndig person inden for (jernbane)området nævner, at også KEJ begyndte som et andelsselskab, men at vedtægtbestemmelserne i KS og KEJ er fuldstændigt enslydende med aktieselskabsvedtægter. Der er således tale om en strid om ord. Min hjemmelsmand mener, at disse ting blev sat på plads ved noteringen i aktieselskabsregisteret i begyndelsen af 1920'erne. Her SKULLE alle baner optages, og registeret omfattede kun A/S'er.

I 1919-privatbanekommissionens betænkning står s. 6: "Banerne drives af Aktieselskaber." og s. 62-64 er dette specificeret.

I 1939-betænkningen står ved SAMTLIGE privatbaner (ekskl. amtsbanerne) i indledningen: "Midlerne til banens anlæg er (helt eller delvis) tilvejebragt ved aktietegning," og i status er aktiekapital anført konsekvent under passiver.

En tredje hjemmelsmand oplyser, at i bilagsdelen til Trafikkommissionens betænkning fra 1939 er alle selskaber på nær KSB, ØSJS og LFJ opført som rene aktieselskaber. ØSJS og LFJ havde kapital i form af både aktiekapital og obligationslån. Haderslev Amtsbaner optræder af naturlige årsager ikke i betænkningen, men det formenes, at HAB ligesom de to øvrige amtsbaner i Sønderjylland ikke var egentlige selvstændige selskaber, men en del af de respektive amters budget.

LFJ's obligationslån forsvandt formentlig ved reorganiseringen i 1954 og oprettelsen af LJ. ØSJS's obligationslån forsvandt derimod vistnok først ved statens overdragelse i 2001 af sin ejerandel til amterne. På grund af underskuddet garanterede staten nemlig for forrentningen af lånet (men det ved Niels nok noget om).

KSB's lån er formentlig blevet indfriet ved statens overtagelse i 1948. På nettet ses KSB omtalt både som "Københavns - Slangerup Banen A/S" og som "A/S Slangerupbanen". Kan selskabets have skiftet navn ved kommunernes overtagelse i 1929?

Indtil videre ser det i øvrigt pudsigt nok ud til, at "andelbanerne" kun har kørt på Kolding-egnen. Vidste man virkelig ikke bedre på de kanter? :-P

I løbet af de kommende par uger vil jeg gennemgå en større mængde arkivmateriele med henblik på at skaffe mig klarhed over selskabsnavne og -former jf. vedtægterne. Derpå vil jeg lade en liste tilflyde dette forum.

Tak for jeres gode input so far.

Med vanlig osv.

M:-)rten

Andelsbaner?

af Hans T. Møller, 29/4 2015, 16:27 (3296 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg havde godtnok en mistanke om, at der kunne være uklarhed om selskabsformen og -betegnelsen ”A.m.b.A.”.

Da Kolding Sydbaner blev stiftet, var lovgivningen ikke på plads, for den første Aktieselskabslov kom i 1917. Før da kan der have hersket tvivl om terminologien. Hvis nogen har KS' vedtægter ved hånden og vil undersøge sagen, så kig på, hvordan selskabet udbetaler udbytte. Hvis det sker pr. andel, så er ”andel” egentlig bare et andet ord for ”aktie”.

Om folk på Kolding-egnen generelt er mere uvidende end os andre, skal jeg ikke kunne sige.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak