"Brummeledning og andre aukustiske/indirekte styringssysteme

af gamle ole, 29/4 2015, 11:50 (3296 dage siden)

Afledt ad tråden om diverse "styringsprincipper" (hvis man tør:-D ).

Hvis vi ser bort fra styring med MO (a,b,c mm) og nyere.
Damplokos i forspand brugte mig bekent dampfløjten som kommunikation/auditiv "styring"
(GM loko kunne kunne køre forspand med rigtig enmandsbetjent styring, mener jeg)

Men "alt" kunne vel styres indirekte med lyd, fløjte eller brummer.
Ser i artikel om ledningsvogne at bl.a. F-vogene-motorvognsbivogne- og andre også havde "brummerstyring".
Men hvordan var det med de privatbaner der oftest kørte med flere trækkraftenheder, f.ex. grebbanerne som GDS og ØSJS?-uanset damp eller dieselloks.
Og hvordan med Triangel-og skinnebustog? Var de f.ex. på GDS forsynet med "brummerteknologi" eller var det "fløjten"?
-og der er sikkert endnu flere aspekter.


Hilsen Ole

"Brummeledning og andre aukustiske/indirekte styringssysteme

af gamle ole, 1/5 2015, 17:51 (3294 dage siden) @ gamle ole

Hvis man ser på en privatbane med forgrening som GDS, hvor der typisk var flere trækkraftenheder i en stamme, hvordan fungerede det her med Triangel og skinnebustog, f.ex.?
Mig bekendt var de-som standard- ike udstyret med brummerteknilogi???

Hilsen Ole

"Brummeledning og andre aukustiske/indirekte styringssysteme

af gamle ole, 3/5 2015, 10:59 (3292 dage siden) @ gamle ole

Mener nu at have fundet frem til at skinnebusserne som standard var udstyret med klokkesignal, men det var ikke standard med signaler på Triangel???
(ku ikke se det i MM)
Ved nogen hvordan det var med dette på GDS M1-5-og evt. "mellem/bivogne"?

Hilsen Ole

"Brummeledning og andre aukustiske/indirekte styringssysteme

af Svend, Storkøbenhavn, 4/5 2015, 12:09 (3291 dage siden) @ gamle ole

Mener nu at have fundet frem til at skinnebusserne som standard var udstyret med klokkesignal, men det var ikke standard med signaler på Triangel???
(ku ikke se det i MM)
Ved nogen hvordan det var med dette på GDS M1-5-og evt. "mellem/bivogne"?

Du fandt selv løsningen på betjening af skinnebusser! Jeg erindrer også anvendelse af ringesignaler mellem de to lokomotivførere.

Triangelmotorvogne: Her er sikkert i nødvendigt omfang anvendt horn (lydsignal fra motorvognen).

"Brummeledning og andre aukustiske/indirekte styringssysteme

af Georg Schmidt, 18/5 2015, 21:26 (3277 dage siden) @ gamle ole

I "Bestemmelser vedr. Motormateriellet" af 15/5 1938 fandt jeg lidt om brummerledningen m m.

[image]
[image]

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak