"Brummeledning og andre aukustiske/indirekte styringssysteme
Afledt ad tråden om diverse "styringsprincipper" (hvis man tør ).
Hvis vi ser bort fra styring med MO (a,b,c mm) og nyere.
Damplokos i forspand brugte mig bekent dampfløjten som kommunikation/auditiv "styring"
(GM loko kunne kunne køre forspand med rigtig enmandsbetjent styring, mener jeg)
Men "alt" kunne vel styres indirekte med lyd, fløjte eller brummer.
Ser i artikel om ledningsvogne at bl.a. F-vogene-motorvognsbivogne- og andre også havde "brummerstyring".
Men hvordan var det med de privatbaner der oftest kørte med flere trækkraftenheder, f.ex. grebbanerne som GDS og ØSJS?-uanset damp eller dieselloks.
Og hvordan med Triangel-og skinnebustog? Var de f.ex. på GDS forsynet med "brummerteknologi" eller var det "fløjten"?
-og der er sikkert endnu flere aspekter.
Hilsen Ole