Åby Station?

af jachav, 7/5 2015, 11:34 (3286 dage siden)

Hej -

I en artikel i Jyllandsposten om den kommende aarhusianske letbane

http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE7674679/Letbanen-skal-v/

omtales muligheden for kommende knudepunkt:

Nyt liv til gammel station

Rådmanden forestiller sig, at krydset mellem Åby Ringvej og Søren Frichsvej, hvor der i gamle dage lå en station, kan blive et oplagt knudepunkt.

Nu har jeg aldrig hørt om, og heller ikke kunnet finde noget om, at der skulle have været en station der? Altså ved Åby mellem Aarhus H og Brabrand.

Tager rådmanden ikke bare fejl?

Venlig hilsen
Jacob

Åby Station?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 7/5 2015, 11:39 (3286 dage siden) @ jachav

Rådmanden forestiller sig, at krydset mellem Åby Ringvej og Søren Frichsvej, hvor der i gamle dage lå en station, kan blive et oplagt knudepunkt.[/i]

Nu har jeg aldrig hørt om, og heller ikke kunnet finde noget om, at der skulle have været en station der? Altså ved Åby mellem Aarhus H og Brabrand.

Tager rådmanden ikke bare fejl?

Tænkes der på Hammelbanen og Åbysporet?
http://da.wikipedia.org/wiki/Aarhus-Hammel-Thors%C3%B8_Jernbane

Avatar

Åby Station?

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2015, 12:33 (3286 dage siden) @ jachav

Rådmanden hentyder til Aaby trinbræt, der eksisterede 15.01.1945-08.08.1947, da der var midlertidig nærbanekørsel Århus-Brabrand i DSB-regi.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Aaby trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/5 2015, 18:10 (3286 dage siden) @ jachav

Hej -

I en artikel i Jyllandsposten om den kommende aarhusianske letbane

http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE7674679/Letbanen-skal-v/

omtales muligheden for kommende knudepunkt:

Nyt liv til gammel station

Rådmanden forestiller sig, at krydset mellem Åby Ringvej og Søren Frichsvej, hvor der i gamle dage lå en station, kan blive et oplagt knudepunkt.

Nu har jeg aldrig hørt om, og heller ikke kunnet finde noget om, at der skulle have været en station der? Altså ved Åby mellem Aarhus H og Brabrand.

Tager rådmanden ikke bare fejl?

Venlig hilsen
Jacob

Vi har tidligere kigget på Aaby trinbræt i dette indlæg.

De fire links er ikke mere funktionsdygtige. Der henvises i stedet til disse:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.thomasbobergnielsen.dk/Jernbane/Station...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.thomasbobergnielsen.dk/Jernbane/Station...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.thomasbobergnielsen.dk/Jernbane/Station...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.thomasbobergnielsen.dk/Jernbane/Station...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Åby Station?

af Georg Schmidt, 8/5 2015, 13:20 (3285 dage siden) @ jachav
redigeret af Georg Schmidt, 8/5 2015, 13:36

Meddelelse 1945 fra DSB 2. distrikt.

[image]

[image]
Fra tjkpl af 12/6 1945.

[image]
Fra tjkpl af 12/10 1945.

[image]
Fra tjkpl af 3/6 1946

[image]
Fra tjkpl af 3/6 1946.

Efter tilkomsten af Brabrandruten blev der lavet en tur med 5 motorførere der også kørte på Risskovruten. Efter befrielsen blev der lavet en særlig brabrandtur med 3 mtf og til sidst med to mand.

Mvh
Georg

Åby Trinbræt

af jachav, 8/5 2015, 15:36 (3285 dage siden) @ jachav

Hej -

Mange tak for de interessante svar. Påfaldende så lidt der er at finde, her og andre steder, om dette trinbræt. Åbenbart ikke nogen billeder?

I øvrigt, af køreplanen kunne man se afgangstider fra noget, der hedder "Aarhus Rbg", mellem Aarhus H og Åby T.

Hvad er det? Det har jeg heller ikke rigtig kunne blive klog på ved søgninger.

"Aarhus Rangerbanegård" gætter jeg. Men har toget haft standsning her? Hvis ikke, hvorfor er den så nævnt i køreplanen?

Venlig hilsen
Jacob

Avatar

Åby Trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/5 2015, 16:13 (3285 dage siden) @ jachav
redigeret af Morten Flindt Larsen, 8/5 2015, 17:04

Hejsa,

Aarhus Rbg. lå mellem Aarhus H og Aaby. Den viste illustration er fra en tjenestekøreplan, hvor alle tog inkl. godstogene og persontogenes tomkørsel (uden passagerer) står anført. Bemærk, at der ikke står ankomstidspunkter under Aarhus Rbg., kun afgangstider; det betyder, at toget ikke standser. Det retvisende billede af persontrafikken får du ved at se i publikumskøreplanen (Danmarks Jernbaner). Og jo, vi er skam et par stykker, der håber på, at der en dag dukker et foto op af trinbrættet i Aaby, men desværre var det dyrt at fotografere i gamle dage, og i årene 1944-1947 havde folk meget andet at tænke på end at fotografere tog.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Åby Trinbræt

af Georg Schmidt, 8/5 2015, 16:20 (3285 dage siden) @ jachav

Køreplanerne jeg har gengivet er såkaldte tjenestekøreplaner, altså den køreplan lokomotivføreren benytter i forbindelse med kørslen. Lokomotivføreren har brug for langt flere oplysninger om strækningen end den almindelige rejsende, der jo har mest brug for afgangs- og ankomsttider. Jo, det er Århus Rangerbanegård der er angivet med passagetider, så føreren kan afpasse kørslen.

Herunder den såkaldte publikumskøreplan gyldig fra 1. februar 1945 betegnet "Danmarks Jernbaner" udgivet af DSB. På dette tidspunkt kørte man kun personførende tog på hverdage på grund af ekstrem kulmangel. Man brugte i stedet kullene på godstogene der jo var livsvigtige. Fra februar 1945 var der kun tre personførende tog på hverdage mellem Århus og Aalborg et eksprestog samt to standsende persontog i hver retning! De to standsende persontog er med i "Brabrandplanen" af hensyn til Brabrand. På de små "nærbaner" ved Århus kørte man også om søndagen. Lørdag er jo en ganske almindelig hverdag og er det formentlig stadig.:-D

[image]

[image]

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak