Avatar

Aaby grusgrav på Nørresundby-Fjerritslev Jernbane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/5 2015, 13:33 (3265 dage siden)

Ved en tilfældighed stødte jeg på Aaby grusgrav. Er der nogen, der ved, om sidesporet lå på Aabybro station eller om det lå på fri bane?

Den ældste tjenestekøreplan, jeg har fra Aalborg Privatbaner, er fra 1. maj 1915 og heri er sidesporet ikke nævnt. Men det kan naturligvis være nedlagt mellem 1899 og 1915. Sidesporet er ikke nævnt i Arnold Andersen: "Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane, Fjerritslevbanen - dens forløb gennem tid og landskab".

Jeg har i øvrigt ikke konkret viden om, at sidesporet lå ved Aabybro. Det er blot en hypotese baseret på nedenstående kortudsnit.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]
Arkiv: Rigsarkivet, 0013 Trafikministeriet, Journalsager - Jernbanesager (E), kasse nr. 515/Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Geodatastyrelsen. Målt 1884, sidst rettet 1924, udgivet 1927. Klik på billedet for højere opløsning.

Avatar

Aaby grusgrav på Nørresundby-Fjerritslev Jernbane

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/5 2015, 14:53 (3265 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Wow! Dén kendte jeg ikke, Thomas. Tak! Efter dit kortudsnit samt 1954 luftfoto at dømme, så må sporet have ligget på fri bane. Det har ikke været naturligt at rykke Aabybros stationsgræse så langt ud mod øst (250-300 meter), at sporet lå inde på stationsområdet, især ikek, hvis sporskiftet kun var ilagt, når der med ofte lange mellemrum kørtes grus.

Jeg er ikke stødt på sporet i tjenestekøreplanerne, men det er heller ikke en naturlov, at sådanne spor skulle optages i tjenestekøreplanerne. Men som du skriver, kan sporet sagtens have eksisteret i en periode, som vi ikke har tjenestekøreplaner fra, om end det ikke var nogen helt lille grusgrav. Der er dog ingen tvivl om, at sporet er nedlagt ret tidligt, for på 1954 luftfotoet er graven temmelig tilgroet og der er en mark på sporets tracé hen til graven.

Det er ikke så mærkeligt, at sidesporet ikke er nævnt i Arnold Andersens bog, for forfatteren har ikke gidet ulejliget sig med at gennemgå alle FFJ's driftsberetninger, kun: "flere årgange". Sådan er det, når man laver bøger efter "de for hånden værende søms princip". Nu går der desværre nok lang tid, før der er et marked for et fyldestgørende bogværk om Aalborg Privatbaner.

Jeg har et lidt tvivlsomt notat om en FFJ-grusgrav ved Ryaa, hvor kilden ikke siger noget som helst om tidspunkt. Der er formentlig tale om Aaby-graven, for der synes ikke at være spor i hverken kort eller landskab efter en grav ved Ryaa.

Med vanlig venlig hilsen

M:-Drten



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak