Avatar

Strækningen Højer-Højer Sluse-Højer havn i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/7 2015, 23:53 (3209 dage siden)

I følge bogen "70 år med Højerbanen" stammer strækningen Tønder-Højer fra 15. juni 1892, Højer-Højer Sluse fra samme dato og Højer Sluse-Højer havn fra 1909. Persontrafikken mellem Højer station og Højer Sluse forsvandt 1927 i forbindelse med Hindenburgdæmningens ibrugtagning og mellem Tønder og Højer 14. maj 1935. Der var godstrafik på hele strækningen inkl. Højer havn frem til banens nedlæggelse i 1962. Højer station blev revet ned i 1982 eller 1985 (bogen er uenig med sig selv) og Højer Sluse station i 1928.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]Kilde: Geodatastyrelsen. Sidst rettet 1921. Udgivet 1923. Klik på kortudsnittet for højere opløsning. De 4 fotovinkler refererer til nedenstående 4 fotos.

[image]Foto 1: Marsken er et fladt område og en hvilken som helst bygning i landskabet virker "høj". Så denne kolos i fire etager virker enorm. Havnebanen endte ved denne bygning. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Foto 2: Havnebanen fra Højer Sluse station og ned til havnen forløb i en 90 grader kurve og er her set fra havnen op mod stationen. Stationsbygningen lå lige til højre for bygningen til venstre i billedet. Bemærk jernstolpen til højre i billedet. Det er en tidligere jernbaneskinne, der åbenbart har været en del af et led på stedet. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Foto 3: Fotografen står ude på selve slusen og fotograferer mod nord. Stationsbygningen lå lige bag ved bygningen til højre i billedet. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Foto 4: Havnebanen fra Højer station til Højer Sluse station forløb først stik vest og dernæst i en næsten 90 grader kurve. Fotografen står her med ryggen til diget og fotograferer ind mod Højer station. Jernbanetraceens kurve ses tydeligt midt i billedet. Klik på billedet for højere opløsning.

Alle fotos: 16. juli 2015. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak