litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 19/7 2015, 17:12 (3207 dage siden)

Litra Gbs var vel nærmest en forlænget udgave af litra G senere Gs, bare med to ekstra fag. Efter mine beregninger må det have været den sidste type af lange brune likkede godsvogne hos DSB?
Paradokset er blot at jeg ikke erindrer at have DSBs vogne, men hovedsagligt svenske og tyske på Kystbanen.
Mener ikke der var flere end 100 ca af dem og de primært kørte i udlandet?
Var det nogenlunde sådan det forholdt sig?

Hilsen Ole

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 19/7 2015, 18:26 (3207 dage siden) @ henning h087

Tak Henning.
Hermed bekræftelse af antal og "geografi"

Hilsen Ole

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 23/7 2015, 13:02 (3203 dage siden) @ henning h087

Og det var vel en bekræftelse på at man ikke så DSB-vogene i Danmark (plus det lille antal), og det var slutningen på "træperioden".

Hilsen Ole

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 23/7 2015, 17:35 (3203 dage siden) @ gamle ole

Selvfølgelig kørte de også i Danmark som nu transporterne passede, hvorfor skulle de ikke det?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af Lars, 23/7 2015, 19:14 (3202 dage siden) @ gamle ole

Og det var vel en bekræftelse på at man ikke så DSB-vogene i Danmark (plus det lille antal), og det var slutningen på "træperioden".

Hilsen Ole

Gbs har skam kørt i Danmark. Jeg har set dem adskillige gange.

[image]

Her er Gbs 150 0 006-6 i Vojens en regnvåd dag i marts 1992.

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 19/7 2015, 19:24 (3206 dage siden) @ gamle ole

Og som sagt var de vel nogså de sidste trævogne i G-serien, da så blev afløst af H-serien med diverse skydevægge i andre materialer end træ.

Ole

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af Svend, Storkøbenhavn, 23/7 2015, 18:56 (3202 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Svend, 23/7 2015, 19:18

Jeg kan efterhånden ikke hitte rede i, hvad denne tråd går ud på.

Men det er korrekt at DSB anskaffede brugte hollandske Gbs-vogne, for at disse kunne indgå i EUROP-poolen.

I trafikken til Sverige og Norge blev der dels anvendt svenske hhv norske vogne som var kørt læsset sydpå, dels andre baners vogne (herunder vogne tilhørende DSB) som så kunne anvendes til befordring af gods sydpå, når de var blevet aflæsset i Sverige eller Norge.

Du kan sætte dig ind i reglerne for vognanvendelsen ved at studere Ordresamlingen Serie J (DSB) som findes på forummet Rundremisen.

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/7 2015, 14:42 (3202 dage siden) @ Svend

Det kan også være svært. Men ikke ualmindeligt, når en vis person er indblandet. Guess who?.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 25/7 2015, 15:33 (3201 dage siden) @ Holger Sørensen

Jo tak. Signal modtaget men ej forstået. Vi er vel ikke allesammen lige kloge, hvorfor man spør.

Hilsen Ole:-P

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af Svend, Storkøbenhavn, 25/7 2015, 20:21 (3200 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

Vi (eller jeg i det mindste) vil gerne hjælpe, men det er lidt svært, hvis ikke spørgsmålet (eller spørgsmålene) helt er forstået.
Taler vi om godsvogne set på Kystbanen eller Gbs-vogne købt af DSB?

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 25/7 2015, 20:32 (3200 dage siden) @ Svend

Taler vi om godsvogne set på Kystbanen eller Gbs-vogne købt af DSB?

Som jeg forstår spørgsmålet, konstaterer Ole at DSB havde 100 stk. Gbs, men han husker ikke at have set dem på Kystbanen, men mest svenske og tyske vogne.

Til det er vel kun at sige at 100 vogne ikke er ret mange i forhold til det samlede antal Gbs, så det kan vel godt passe, især da vognene indgik i den internationale trafik.

Jeg har godt nok ikke ligget på lur og kontrolleret godstogene på Kystbanen for Gbs-vogne sådan som visse ciffomaner efter sigende skal have gjort, så man kan sikkert bilde mig rigtigt meget ind.

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af UTJ, 25/7 2015, 21:11 (3200 dage siden) @ Erik Olsen

Taler vi om godsvogne set på Kystbanen eller Gbs-vogne købt af DSB?


Som jeg forstår spørgsmålet, konstaterer Ole at DSB havde 100 stk. Gbs, men han husker ikke at have set dem på Kystbanen, men mest svenske og tyske vogne.

Til det er vel kun at sige at 100 vogne ikke er ret mange i forhold til det samlede antal Gbs, så det kan vel godt passe, især da vognene indgik i den internationale trafik.

Jeg har godt nok ikke ligget på lur og kontrolleret godstogene på Kystbanen for Gbs-vogne sådan som visse ciffomaner efter sigende skal have gjort, så man kan sikkert bilde mig rigtigt meget ind.

Ja, og den spidsfindige iagttager vil straks mene at DSB jo købte adskillige Gbs med træfiberpladebeklædning fra SJ omkring 1990. De blev købt i hel tilstand hvorefter DSB fik kassen skåret af, så de kunne blive til bl.a. fladvogne for containertransport (fx Lgns) og tømmertransport (Lps). Vognkasserne blev solgt (Henriksen som mellemmand?) til skure o.l. og stod forskellige steder i landet, særligt Jylland.

Det var svenske Gbs som var i overtal på Kystbanen. De 100 hollandske vogne blev indkøbt i 1985 og i 1986 forsvandt godstogene i hovedsagen fra Kystbanen, så DSB Gbs har absolut ikke været almindelige, og hvis forekommet, så i omkring et års tid.

Der har dog helt sikkert været hollandske Gbs på Kystbanen fra tidligt 1960'ere og frem til udrangeringen i Kystbanens godstog, for stort set alle vogntyper af alle nationaliteter forekom i togene, dog med overvægt på svenske standardtyper.

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 26/7 2015, 13:02 (3200 dage siden) @ UTJ

Måske har jeg set typen første gang på Kystbanen og først senere konstateret at DSB også havde 100 af dem, hvorfor det nok har været SJ-vogne jeg har set på Kystbanen først.

Hilsen Ole

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/7 2015, 15:37 (3200 dage siden) @ gamle ole

Måske har jeg set typen første gang på Kystbanen og først senere konstateret at DSB også havde 100 af dem, hvorfor det nok har været SJ-vogne jeg har set på Kystbanen først.

Det er vel egentlig ikke retvisende at kalde Gbs for en træ-godsvogn. Som jeg har forstået, var undervogn og kassestel af stål, beklædning og tag af træ, akkurat som Gs.

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af UTJ, 26/7 2015, 16:25 (3200 dage siden) @ Erik Olsen

Det er vel egentlig ikke retvisende at kalde Gbs for en træ-godsvogn. Som jeg har forstået, var undervogn og kassestel af stål, beklædning og tag af træ, akkurat som Gs.

Nemlig ;-)

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 26/7 2015, 16:57 (3200 dage siden) @ Erik Olsen

Enig. Har kun kigget på "karosseriet" og ej undervogn mm. Deraf træet.

Hilsen Ole

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 26/7 2015, 12:30 (3200 dage siden) @ Svend

Forståeligt. Grundlæggende var det typen-den sidste lukkede trægodsvogn?-, og min eneste erindringe om typen i DK var fra Kystbanen.

Hilsen Ole

litra Gbs-sidste store lukkede DSB trægodsvogne?

af gamle ole, 6/3 2016, 11:44 (2976 dage siden) @ gamle ole

Og faktisk var der jo en endnu større udgave med 5 (2x5) "faf/sektioner" i forhold ti G/Gs 3 og Bgs 4 ditto. Bl.a. set hos de Østrigiske baner-og sikkert andre?
Den udgave mener jeg aldrig var i drift i DSB-regi, hverken på ejer eller lejebasis?

Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak