Gamle foto fra Tyskland og Holland

af Baumann, 5/8 2015, 18:13 (3188 dage siden)

Og kommer en ny serie af gamle fotos fra akrivet ...
Og vi starter med de tyske Reichsbahn
[image]
Gas-beholdervogn DR Regensburg 700554, hjemsted Passau - ca. 1930-33
[image]
Gas-beholdervogn DR Regensburg 700563, hjemsted Passau - ca. 1930-33
[image]
Lukket godsvogn DR Glm 8275 ( Dresden ), ca. 1930-33
[image]
Lukket godsvogn DR Gn 5157 ( Hannover ), ca. 1930-33

En ting som interessere mig, hvad betyder Hannover, Dresden og Regensburg? Er det tysk-typebetegnelse, i stedet for litra-kode eller
er det de steder hvor de er blevet bygget / fremstillet.

og vi går videre til Holland / Nederland
[image]
Åben godsvogn NS SS 68316, ca. 1930-35
[image]
NS SS 24455, ca. 1930-35
[image]
NS SS 68869, ca. 1930-35
[image]
Lukket godsvogn NS nr. 21450, ca. 1930-35
Ej sikker med litra CM? med slutter med KS ( CMKS? )
[image]
NS PCHW 78333, ca. 1930-35

og næste gang, tager vi en tur til Østrig ;-)

Avatar

Gamle foto fra Tyskland og Holland

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/8 2015, 18:26 (3188 dage siden) @ Baumann

"En ting som interessere mig, hvad betyder Hannover, Dresden og Regensburg? Er det tysk-typebetegnelse, i stedet for litra-kode eller er det de steder hvor de er blevet bygget / fremstillet."

For almindelige godsvogne var bynavnet en typebetegnelse, som blev brugt i kombination med et bogstav-litra, for privatejede vogne var det angivelsen af det direktionsområde, vognen var hjemmehørende i, mens bynavne på personvogne var stationeringsstedet.

Gamle foto fra Tyskland og Holland

af Rolf Berg, 5/8 2015, 19:35 (3188 dage siden) @ Baumann

Fra Thomas Nosskes DR side:

http://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/fg/e2f_gwgb.html

hele tråden :
http://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/e2x_f.html

Iövrigt er den treakslede Gn 5157 (4 foto fra oven) med i Carsten/Ossigs bog "Güterwagen 1" på
side 18 foroven og opgives taget i Rotterdams havn den 3 august 1924 (og her er det fejlläst som en Gh). Men den lader til at väre kobblet til Glm 8275 (3 billede fra oven) og datoerne på hjörnet viser muligtvis näste gang den skal tilbage i värksted (årstallet kunde ligne 1926 alt 1929) . Og det er muligtvis en Gln . Underlitra n stod i DR 1921 Godsvognslitrering for trykluftsbremse og forsvandt fra 1928 . (enl Güterwagen 1 side 111) .

mvh Rolf Berg

Gamle foto fra Tyskland og Holland

af Baumann, 5/8 2015, 19:46 (3188 dage siden) @ Rolf Berg

Ja - de er koblet sammen ( kan sammenlignes med foto 3 og 4 )

På Gln- vogn står følgende
Haftpft. 21. 5. 25
Anstrich 21. 5. 26 ( maling )
Dachdecke 21. 5. 26 ( tagbeklædning )
så det kan godt være at det passer med 1924 efter din oplysning. ( inden 1930)

Gamle foto fra Tyskland og Holland

af Søren fra KM ⌂, 9/8 2015, 19:33 (3184 dage siden) @ Baumann

På de tre åbne Staatspoor-vogne står litra med meget små bogstaver lige til højre for nummeret. 68316 er en GL-vogn fra serien 68307-323 bygget mellem 1871-74.
68869 er fra serien 68850-893 bygget hos Werkspoor i Amsterdam i 1900. Litra er også GL.
24455 er bygget som en af serien 24433-457 hus Damlust i Utrecht i årene 1866-68. Litra er GTG.
SS betyder bare Staatsspoor.
-S

Gamle foto fra Tyskland og Holland

af Baumann, 9/8 2015, 21:09 (3184 dage siden) @ Søren fra KM

Takker for den lille rettelse ;-)
Det så jeg ikke ved første øjekast

Gamle foto fra Østrig - del. 1

af Baumann, 7/8 2015, 20:09 (3186 dage siden) @ Baumann
redigeret af Baumann, 7/8 2015, 20:25

Vi er nu kommet til Østrig ...
[image]
Åben godsvogn ÖBB Olr 451143, ca. 1932-33
[image]
Hvidmalet godsvogn ÖBB Gfn 122374, ca. 1930-33
[image]
Lukket godsvogn ÖBB G 132165, ca. 1930-33
[image]
ÖBB G 131524, ca. 1930-33
[image]
ÖBB Gld 153532, ca. 1930-33
[image]
Hvid kølevogn ÖBB Eid 82507, ca. 1932-33
[image]
ÖBB Gm 171726, ca. 1932-33

ved nogle af vogne står der ( Sud ) - hvad bestyder det eller hvad står det for?
"Süd", på dansk Syd måske?

Gamle foto fra Østrig - del. 1

af Baumann, 7/8 2015, 22:04 (3186 dage siden) @ Steffen Dresler

Takker - glasplader, nej ... negativ SH-film ( nok de man kalder for 120 format - 10 cm x 7,5 cm )

Gamle foto fra Østrig - del. 1

af Baumann, 8/8 2015, 16:38 (3185 dage siden) @ Baumann

Jeg har nær-zoomed denne Eid- kølevogns skilt på siden
[image]
Hvor der står følgende
Molkerei A. Gutschmidt / Mejeri Gutschmidt

Gamle foto fra Østrig - del. 1

af dicampi, 17/8 2015, 11:22 (3176 dage siden) @ Baumann

Jeg skal tilføje: "Molkerei Amstetten". (*) Tak for de flotte billeder! Disse er uvurderlige! Er der mere?

(*) Amstetten er et distrikt hovedstad i Niederösterreich. Og: Otto Gutschmidt, ejer mejeriet, var borgmester fra 1938 til 1945 i Kröllendorf.

Gamle foto fra Østrig - del. 1

af Baumann, 17/8 2015, 14:09 (3176 dage siden) @ dicampi

Takker ... jeg har desværre ikke mere af vogner fra Østrig ( kun dem du ser her )
herligt at nogen kan bidrage med ekstra info her og der :)

Gamle foto fra Østrig - del. 1

af dicampi, 19/8 2015, 01:12 (3175 dage siden) @ Baumann

Mir er plus bemærket noget: Før Gutschmidt navn er "I", ikke "O" for "Otto" - Gutschmidt ejer af mejeriet Amstetten, "I" er nok for "Inhaber".

Gamle foto fra Østrig - del. 2

af Baumann, 7/8 2015, 20:23 (3186 dage siden) @ Baumann

[image]
[image]
Lukket godsvogn ÖBB Gwd 110129, ca. 1930-33
[image]
Åben godsvogn ÖBB N? 381847, ca. 1932-33
[image]
Post- rejsegodsvogn ÖBB Dp 52335, ca. 1932-33
[image]
Rejsegodsvogn ÖBB D 50203, ca. 1932-33
[image]
Rejsegodsvogn ÖBB D 50634, ca. 1932-33
[image]
Rejsegodsvogn ÖBB D 50276, ca. 1932-33
[image]
Trist skæbne af en ukendt D- rejsegodsvogn som skurvogn, ca. 1933

ønsker jer en god weekend, ses senere med franske vogn-historie

Gamle foto fra Frankrig - del. 1

af Baumann, 10/8 2015, 20:06 (3183 dage siden) @ Baumann

Nu er turen kommet til Frankrig ( la France ) :-)
og vi starter med PLM ( Compagnie Paris-Lyon-Méditerranée )
[image]
Tjenstevogn PLM Mwf 2654, ca. 1933
[image]
3-akslet Rejsegodsvogn PLM Efp 29008 og man ser ved sidespor PLM Cy 12205 personvogn, ca. 1933
[image]
Postvogn PLM D 24597, ca. 1933
[image]
Lukket godsvogn PLM K 128676, ca. 1933
Hvad er dette stjerne-logo ved døren? Hvad betyder det eller har det intet på sig?
[image]
Tjenestevogn PLM Muwf 2197, ca. 1933
[image]
Åben godsvogn PLM Vr 3929, ca.. 1933
[image]
3-akslet Rejsegodsvogn PLM nr. 29096 ( Efp-serie? ) ca. 1933
[image]
3-akslet Rejsegodsvogn? PLM nr. 30624 ( E? D? ) ca. 1933
[image]
Lukket godsvogn PLM Fau 40872, ca. 1933
[image]
Åben godsvogn PLM I 214666, ca. 1933
som sagt man ser disse stjerne-logoer her igen, måske kun på franske vogne.
vi ses senere med mere fransk ;-)

Gamle foto fra Frankrig - del. 1

af UTJ, 11/8 2015, 10:05 (3182 dage siden) @ Søren fra KM
redigeret af UTJ, 11/8 2015, 10:22

Jeg synes mere det ligner en blomst i en cirkel, men det er måske bare mig. Det optræder også på dette billede af en OCEM-vogn:
http://francis.albert.pagesperso-orange.fr/plm505.jpg
og her:
http://francis.albert.pagesperso-orange.fr/plm464.jpg
-S

Det er vel en stjerne - optræder også uden cirkel og er ganske almindelig. Men hvad betydningen er er jeg ikke helt sikker på.

"Il est à noter que ces wagons portaient tous un marquage sur la porte coulissante en forme d’Etoile de David. Cette marque n’avait rien à voir avec la déportation juive qui fut également tristement organisée dans ce type de wagon mais il s’agissait d’un marquage officiel de la SNCF concernant le tonnage autorisé. - See more at: http://stalag-iiib.fr/blog/?p=55#sthash.WbDPsC4h.dpuf"

Gamle foto fra Frankrig - del. 1

af frank, 11/8 2015, 12:58 (3182 dage siden) @ UTJ

Franske godsvognslitreringer er et speget emne, indtil UIC litreringen i midten af 60erne.
Da billederne af godsvognen er fra de store franske privatbaners tid er det perioden mellem 1924 og 1938, hvor SNCF blev dannet, der omtales nedenfor.

I den omtalte periode skulle franske godsvogne litreres selvfølgelig efter type, anvendelse o. s. v.
Imidlertid var der i fransk godstog skelnen mellem "petite vitesse" og "grande vitesse", hvor hurtige de to hastighedskategorier var, har jeg ikke kunnet finde noget om endnu. For at kunne anvende især lukkede godsvogne, som var litreret "petite vitesse" til godstog med "grande vitesse" skulle disse opfylde visse krav til bremser og total bruttovægt. Stjernen med et tal fortæller, at det drejer sig om en vogn til "petite vitesse" der med en bruttovægt angivet i stjernen må anvendes i "grande vitesse"

Her er et link til oplysningerne. https://fr.wikipedia.org/wiki/Num%C3%A9rotation_des_wagons_et_voitures_%C3%A0_la_SNCF_%...

På de pragtfulde billeder, som Baumann viser er der også godsvogne uden disse stjerner, læg mærke til deres
primitive bremser.

Imidlertid er det mig stadig en gåde, hvad den lille blomst på nogle af vognene betyder.

Selvom mit svar ikke er fyldestgørende, håber jeg, at det kan hjælpe jer.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Gamle foto fra Frankrig - del. 1

af Søren fra KM ⌂, 11/8 2015, 14:02 (3182 dage siden) @ UTJ

Som Frank i indlægget nedenfor anfører er der her tale om to forskellige ting, Davidsstjernen med PV/GV er relativt kendt og har været omtalt i bla 'La Vie du Rail' og 'Loco-Revue' i indlæg om litrering tilbage i 50erne. Den optræder på vogne helt op i tresserne. Blomsten optræder kun på PLM-vogne, men der er ikke nogen entydig egenskab der forbinder vogne med denne blomst i en cirkel, medmindre der er noget jeg overser. Og det ville ikke være første gang...:-D
To andre symboler har også undret mig: 'giftkrydset' (ligesom på kemikalieflasker i supermarkedet) som både optræder i negativ og som positiv på vognene
-S

Gamle foto fra Frankrig - del. 2

af Baumann, 12/8 2015, 19:10 (3181 dage siden) @ Baumann

Turen går til jernbaneselskab Réseau ferroviaire d’Alsace-Lorraine ( AL )
[image]
Tjenestevogn AL Muf 74, ca. 1935-37
[image]
Tjenestevogn AL Muwf 603, ca. 1935-37
[image]
3. klasse Personvogn AL Ctyfp 12535, ca. 1933-37
[image]
Post-rejsegodsvogn AL D? 27705, ca. 1933-37
[image]
Åben fladvogn AL nr. 800x, ca. 1935 ( ved sidespor ses selvafladervogn AL nr. 9471 )
Der er beskriftet med bynavn venstre side af vogn, Luxembourg eller Strassbourg - kan se at det ender med Bourg.
Her er par vogne som jeg er usikker om de tilhører AL, men fransk er jeg sikker på de er.
[image]
[image]
Specialvogn AL? måske PLM? XV 113, ca. 1935
Der står "Sotteville" på kabinehus og på hjøre side af vognen ETA? nr. 37 ( det sidste siger det Jer noget? )
[image]
Post-rejsegodsvogn PLM? Dqd2yl 28695, ca. 1937?

vi tager lige og rejser et par år frem i tiden ...
[image]
Syrebeholdervogn SNCF P 522766 "KUHLMANN", ca. 1938-40
[image]
Åben godsvogn SNCF V 950460, ca. 1940
[image]
Fladvogn med special transport-container SNCF BRuw 158663, ca. 1940
[image]
Lukket godsvogn SNCF Kvwf 319034, ca. 1940

ses senere med mere udlandske vogn :-)

Gamle foto fra Frankrig - del. 2

af frank, 13/8 2015, 09:59 (3180 dage siden) @ Baumann

Endnu engang tak fordi du viser disse sjældne billeder. Den hjælpevogn, der er to billeder af må have tilhørt Reseau d'Etat med udganspunkt i Saint Lazare og Montparnasse banegårdene i Paris, derfor står der sikkert "Etat" på vognen, Sotteville er en rangerbanagård og lokomotivdepot udenfor Rouen på linjen fra Saint Lazare til Le havre.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Gamle foto fra Frankrig - del. 2

af Baumann, 13/8 2015, 13:48 (3180 dage siden) @ frank

Takker -
hvor fanden er denne LIKE knap ( kan godt lige den-knap funktion ) henne, når man har brug for den :-D

Gamle foto fra Frankrig - del. 2

af Niels Munch, 13/8 2015, 13:57 (3180 dage siden) @ Baumann

hvor fanden er denne LIKE knap ( kan godt lige den-knap funktion ) henne, når man har brug for den :-D


Du må meget gerne låne denne: [image]

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak