Jeg er i disse måneder ugentligt på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. På vej mod magasinbygningen passeres dette hovedsignal, som vi her ser fra bagsiden 11. august 2015. Kigger man godt efter på stangtrækket, vil man kunne se, at signalet kun kan vise stop eller gennemkørsel. Det lyder for mig lidt atypisk. Er der nogen, der kender signalets historik? (Hvor har man haft behov for et signal, der kun kunne vise stop eller gennemkørsel og ikke også kør?)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
(Beklager, hvis billedet ligger ned. Kan ikke "vendes" på den smartphone, jeg har ved hånden).
Ved nærmere eftertanke: Måske har det været anvendt på en station, der udelukkende var betjent af hensyn til en overkørsel og betjent af en stationspasser - dvs uden standsende tog og vel også uden sporskifter?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Signalet der står ved Jernbanemuseet har engang været virksomt i forbindelse med et mekanisk sikringsanlæg der stod så man kunne se signalet. Der kunne man så få lov til at "sætte signal". Trods at sikringsanlægget var helt mekanisk, var sinalet elektromekanisk drevet. Og det kunne kun stilles fra Stop til Kør igennem. Der var også et afklædt sporskiftedrev under glasmontre man kunne få lov omstille og se hvad der foregik i drevet under omstilling. Men det blev misbrugt, børn stillede sporskiftet vildt om hele tiden, ligesådan med sinalet, så efterhånden blev strømmen taget fra.
Udstillings - sikringsanlægget havde også indretning for at vise "Kør frem", men denne funktion var ikke mulig i udstillingsopstillingen. Så det var gennemkørsel, for som en kustode dengang sagde - Vi har jo ikke overnatningsmuligheder her!
Signalets nuværende indretning er således lavet til udstillingsformål på Jernbanemuseet.