jernbanefærgegart, Hirtshals og Frederikshavn, igen

af gamle ole, 17/9 2015, 13:07 (3150 dage siden)

Jeg kan ikke finde de gamle tråde igen, så lige en kort opdatering.
Hirtshals.
Havnebane og godsognsoverførsler til Kristiansand (andre?) og gennemgående tog via HP til Havnen, men var der periodevis overførsel af andet end godsvogne? sovevogne, posttvpgne eller andet?

Frederikshavn
Også her spor til færgerne, Sverige og Norge, og gennemgående tog til disse, men var der på noget tidspunkt jernbaneoverførselsesmuligheder/jernbanefærger på nogle af ruterne?

Hilsen Ole

Avatar

jernbanefærgegart, Hirtshals og Frederikshavn, igen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/9 2015, 16:09 (3150 dage siden) @ gamle ole

Frederikshavn
Også her spor til færgerne, Sverige og Norge, og gennemgående tog til disse, men var der på noget tidspunkt jernbaneoverførselsesmuligheder/jernbanefærger på nogle af ruterne?

Der har været talrige tråde om Scanrail, der netop er stoppet og gjorde stor nytte ved sporspærring ved broen over Limfjorden. Så Frederikshavn - Gøteborg har haft jernbanefærge.

jernbanefærgegart, Hirtshals og Frederikshavn, igen

af Holger Sørensen, Hedehusene, 17/9 2015, 16:51 (3150 dage siden) @ Michael Deichmann

Svar til gamle Ole!

Frederikshavn - Göteborg's jernbanefærge sejlede sin sidste tur sidste måned (har været udførligt omtalt her
på nettet). I de sidste år var der ingen overførsel af jernbanevogne - de sidste indtil da, var tankvogne med lim Århus - Hultsfred (og retur tomme for læsning, for der ikke skal være nogen tvivl!!), hvilket også har været udførligt behandlet her på nettet). Noget i de senere år var også overførsel af MY 1104 fra Norge til Tønder.

Der har også været været overførsel af godsvogne Hirtshals - Norge (beskrevet mange steder). Bl.a. i stormvejr forliste færgen, og der ligger stadig godsvogne på bunden af Kattegat.

Osv, osv. for de opsøgende.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

jernbanefærgefart Hirtshals

af Erik K., 17/9 2015, 21:50 (3150 dage siden) @ Holger Sørensen

Nej, Holger det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Skagerak, som sank den 7. september 1966 var ikke jernbanefærge. At der skulle have været godsvogn med på vognbjørn har jeg ikke tidligere læst eller hørt om.....

jernbanefærgefart Hirtshals

af Peter Jørgensen, 17/9 2015, 22:11 (3150 dage siden) @ Erik K.

Nej, Holger det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Skagerak, som sank den 7. september 1966 var ikke jernbanefærge. At der skulle have været godsvogn med på vognbjørn har jeg ikke tidligere læst eller hørt om.....


Kære Erik

Du har IKKE ret. Prøv at læse nedenstående link:
http://www.vragguiden.dk/wreck.asp?wreckid=3728
der nævnes bl.a. 7 godsvogne i linket.

jernbanefærgefart Hirtshals

af Jens H. Bondesen, 17/9 2015, 22:21 (3150 dage siden) @ Erik K.

Nej, Holger det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Skagerak, som sank den 7. september 1966 var ikke jernbanefærge. At der skulle have været godsvogn med på vognbjørn har jeg ikke tidligere læst eller hørt om.....

Jo, Holger har ret. Den forliste Skagerak (Aalborg Værft nr. 154) var en jernbanefærge med plads til 17 godsvogne (iflg. www.faktaomfartyg.se). Den havde jernbanevogne ombord på den skæbnesvangre tur fra Kristianssand mod Hirtshals.

Der er udgivet en (hvis ikke flere) bøger om forliset. Det er mange år siden jeg har læst den, så efterfølgende kan indeholde fejl som følge af erindringsforskydninger, men netop uvished om styrken af de tre(?) jernbanevognes surringer var vist medvirkende til at kaptajnen valgte at evakuere færgen på det tidspunkt, hvor han gjorde det. Kaptajnen på et russisk(?) skib, der kom til undsætning, var overrasket over at evakueringen var sat i værk, indtil han hørte om jernbanevognene.

jernbanefærgefart Hirtshals

af gamle ole, 18/9 2015, 09:53 (3150 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Tak for god info.
Som sagt ku jeg ikke finde de gamle tråde og Google og andre kilder sagde ikke noget om dette (?).
Så jeg komkluderer:

Hitrshals
Kun gods vogne og aldrig person/sove/andet ikke godsvogne, og kun på Kristiansandruten (?)
Frederikshavn
Bortset fra "brosituationen", så kun godsvogne og aldrig andet-person/sovevogne mm? og kun på GGoeteborgruten?
Findes der fotos af Frederikshavnjernbanefærger?

Hilsen Ole

jernbanefærgefart Hirtshals

af gamle ole, 18/9 2015, 12:44 (3149 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Det vil jeg kigge på.

Hilsen Ole

jernbanefærgefart Hirtshals

af gamle ole, 18/9 2015, 14:39 (3149 dage siden) @ Niels Munch

Meget spændende. Ville have troet at hvis der havde været jernbanefærger ville det være på et tidligere tidspunkt, og så var det så nyt!
Det vidste jeg heller ikke:-)

hilsen Ole

jernbanefærgefart Hirtshals

af esni, Frederikssund, 18/9 2015, 13:23 (3149 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Nej, Holger det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver. Skagerak, som sank den 7. september 1966 var ikke jernbanefærge. At der skulle have været godsvogn med på vognbjørn har jeg ikke tidligere læst eller hørt om.....


Jo, Holger har ret. Den forliste Skagerak (Aalborg Værft nr. 154) var en jernbanefærge med plads til 17 godsvogne (iflg. www.faktaomfartyg.se). Den havde jernbanevogne ombord på den skæbnesvangre tur fra Kristianssand mod Hirtshals.

Der er udgivet en (hvis ikke flere) bøger om forliset. Det er mange år siden jeg har læst den, så efterfølgende kan indeholde fejl som følge af erindringsforskydninger, men netop uvished om styrken af de tre(?) jernbanevognes surringer var vist medvirkende til at kaptajnen valgte at evakuere færgen på det tidspunkt, hvor han gjorde det. Kaptajnen på et russisk(?) skib, der kom til undsætning, var overrasket over at evakueringen var sat i værk, indtil han hørte om jernbanevognene.

Kapaciteten (vogne eller aksler pr døgn) kan aldrig have været særlig stor?

Så var overførslerne af jernbanevogne mere et politisk end et erhvervsmæssigt tiltag?

jernbanefærgefart Hirtshals

af gamle ole, 18/9 2015, 14:12 (3149 dage siden) @ esni

Nærliggende tanke. Men måske også for lang overfartstid?

Hilsen Ole

jernbanefærgefart Hirtshals

af Niels Munch, 18/9 2015, 14:37 (3149 dage siden) @ esni

Kapaciteten (vogne eller aksler pr døgn) kan aldrig have været særlig stor?

Så var overførslerne af jernbanevogne mere et politisk end et erhvervsmæssigt tiltag?


I perioden 1958-96 har der været overført jernbanevogne mellem Hirtshals og Kristiansand. Color Line har siden 1990 opereret på ruten, hvor man overtog Fred. Olsen Lines aktiviteter. Fred. Olsen havde overtaget efter Kristiansand Dampskipsselskap i 1968.

Sidste jernbanefærge i drift på ruten var M/F Skagen (1975-2011), der besejlede ruten indtil 2004.

Den havde 3 jernbanespor med en samlet længde af 264 m; dividér selv med l.o.p. for en godsvogn efter "egen smag". Kapaciteten var vel mere end "politisk". Men ruten blev vel offer for nogenlunde de samme omstændigheder, som gjorde, at Stena Rail aldrig rigtig fik fodfæste.

M.v.h.
Niels

jernbanefærgefart Hirtshals

af gamle ole, 18/9 2015, 14:43 (3149 dage siden) @ Niels Munch

Og på intet tidspunkt i overfartens historie skyggen af personvogne, og kun jernbanevogne på Kristiansandruten, formoder jeg.

hilsen Ole

jernbanefærgefart Hirtshals

af Jens H. Bondesen, 18/9 2015, 20:48 (3149 dage siden) @ gamle ole

Jo. I hvert fald er der blevet overført både motorvogn og personvogne i veteranbanesammenhænge på Kristianssand-Hirtshals.

jernbanefærgefart Hirtshals

af Erik K., 18/9 2015, 23:27 (3149 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Der er altså kun 2 s-er i Kristiansand

Avatar

Erik Kjærgaard er på banen igen?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/9 2015, 23:42 (3149 dage siden) @ Erik K.

Der er altså kun 2 s-er i Kristiansand


Jeg gætter på, at det er "Erik Kjærgaard", der nu er begyndt at skrive under "Erik K."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Erik Kjærgaard er på banen igen?

af Ove Nygaard, 19/9 2015, 09:21 (3149 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er altså kun 2 s-er i Kristiansand

Jeg gætter på, at det er "Erik Kjærgaard", der nu er begyndt at skrive under "Erik K."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Kære Thomas.

Mon iøvrigt ikke bemeldte Erik Kjærgaard mente: "Der er altså kun 1 s i Kristiansand".
Nå, nu røg jeg også i med begge ben, så

duk og væk:-(

Ove af Erritsø

Erik Kjærgaard er på banen igen?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/9 2015, 11:54 (3148 dage siden) @ Ove Nygaard

Mon iøvrigt ikke bemeldte Erik Kjærgaard mente: "Der er altså kun 1 s i Kristiansand".

Jeg kan godt nok tælle to s'er.

Avatar

Erik Kjærgaard er på banen igen?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/9 2015, 12:02 (3148 dage siden) @ Erik Olsen

Ja, jeg kan også tælle to s'er.

Byen blev i øvrigt grundlagt i 1641 af kong Christian 4. af Danmark-Norge. Det er godt, at kongen hed Christian (Kristian) og ikke hed Anders.

(duk og væk)

jernbanefærgefart Hirtshals med et s til Kristiansand

af Steffen Dresler, 19/9 2015, 12:53 (3148 dage siden) @ Erik K.

I det nys udkomne fantastiske tidsskrift Lokomotivet, nr. 121 af september 2015, side 7 midten, er der et billede af et rangertræk hvor HP 16 enten henter eller bringer et træk fra/ind på færgen i Hirtshals.

På et skilt til venstre for færgen står der:

Color Line
KRISTIANSAND

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

jernbanefærgefart Hirtshals med et s til Kristiansand

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/9 2015, 13:04 (3148 dage siden) @ Steffen Dresler

???

jernbanefærgefart Hirtshals med et s til Kristiansand

af Steffen Dresler, 19/9 2015, 13:53 (3148 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ok, ok, ok, nu om dage med manglende små mønter, falder 10´øren lidt langsomt:-D

Med venlig hilsen (og jeg dukker mig ikke;-))

Steffen Dresler

jernbanefærgefart Hirtshals med et s til Kristiansand

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/9 2015, 15:33 (3148 dage siden) @ Steffen Dresler

Ok, ok, ok, nu om dage med manglende små mønter, falder 10´øren lidt langsomt:-D

Kristiansand

jernbanefærgefart Hirtshals med et s til Kristiansand

af Ronold, Høvik, Norge, 17/10 2015, 12:56 (3120 dage siden) @ Erik Olsen

Christianssand (bemærk antal s'er) blev anlagt 1641 af Kong Christian IV på et sted, der dengang hed Storesand. I 1877 ændredes stavemåden til Kristiansand, der er den stavemåde, vi kender i dag.

Mvh Knut (i Norge)

Avatar

jernbanefærgefart Hirtshals med et s til Kristiansand

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2015, 13:28 (3120 dage siden) @ Ronold

Hirtshals er med to s'er. :-|

Et større antal s'er til Kristiansand

af Krabsen, 17/10 2015, 14:12 (3120 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Rent principielt er det vel ok at påstå, at der er 3 s'er i den norske by. :-P

For den komplette betegnelse er normalt Kristiansand S - for at skelne fra den nordnorske by Kristiansund N, lidt syd for Trondheim

Et større antal s'er til Kristiansand

af Ronold, Høvik, Norge, 17/10 2015, 15:25 (3120 dage siden) @ Krabsen

Nu begynder det nok at blive "off topic", men jeg har lyst til at korrigere ved at oplyse om at Kristiansund N ikke er en nordnorsk by. Kristiansund ligger som nævnt syd for Trondheim, og da Trondheim ligger i Midtnorge, vil diskussionen nok stå om Kristiansund er vestnorsk eller midtnorsk, men nordnorsk er den altså ikke!

Kristiansund fik sit navn (som Christianssund) af Kong Christian VI i 1742, da ladestedet Lille-Fosen fik status som købstad.

Kristiansund har aldrig haft jernbane (for nu at vende tilbage til "topic").

Mvh Knut (engang i tiden bosat i Trondheim)

Et større antal s'er til Kristiansand

af Krabsen, 17/10 2015, 15:51 (3120 dage siden) @ Ronold

Nu begynder det nok at blive "off topic", men jeg har lyst til at korrigere ved at oplyse om at Kristiansund N ikke er en nordnorsk by.

Enig - en lapsus. Jeg troede jeg havde fjernet ordet nordnorsk inden jeg sendte :-(

..anløb Kristiansund N med M/S Vesterålen i juni på vej fra Bodø til Bergen. Det havde muligvis været hurtigere med tog (for at komme tilbage på sporet) men ikke så flot udsigt!

jernbanefærgefart Hirtshals

af Rolf Berg, 18/9 2015, 16:56 (3149 dage siden) @ Niels Munch

Forsvandt ikke en stor del af NSB jernbanegodstrafik "tidligt" .
Der var et par afsporinger , en med gastankvogne der brändte .
Og så lukkede man ned for det meste af vognladningsgodset og
begyndte med heltog . Dertil div opdelinger & omorganisationer .
Og Green Cargo og diverse andre Svenske & Norske jernbaneselskaber
tog over den trafik man fandt var intressant .
I januar 2001 indstillede NSB godstrafikken på nogle linier (med protester) .
Men jeg mener det allerede var reduceret noget tidligere .
Forskellige NSB etc links giver desvärre inget konkret svar :

https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_Statsbaner_(1996%E2%80%93)

Jeg savner synet af NSB godsvogne med en påklistret "Kristiansand - Hirtshals" overgangssedel .

mvh Rolf Berg

jernbanefærgefart Hirtshals

af Anders D, 20/9 2015, 17:35 (3147 dage siden) @ Rolf Berg

Problemet med disse nordlige færgeoverfarter. Lad os antage at én færge kan tage 400 meter tog, og kan nå to dobbeltture i døgnet, hvilket svarer til ca. 1 godstog i døgnet hver vej. Det er en meget lille kapacitet, sammenlignet med Øresundsbroen, hvor op til 30 godstog kan passere dagligt. Som jernbanetransitrute mellem Skandinavien og kontinentet mistede ruterne deres betydning ved åbningen af de faste forbindelser.

jernbanefærgefart Hirtshals

af Tolpen, 17/10 2015, 11:11 (3120 dage siden) @ Anders D

Problemet med disse nordlige færgeoverfarter. Lad os antage at én færge kan tage 400 meter tog, og kan nå to dobbeltture i døgnet, hvilket svarer til ca. 1 godstog i døgnet hver vej. Det er en meget lille kapacitet, sammenlignet med Øresundsbroen, hvor op til 30 godstog kan passere dagligt. Som jernbanetransitrute mellem Skandinavien og kontinentet mistede ruterne deres betydning ved åbningen af de faste forbindelser.

Problemet generelt for Jernbanefærger er nok mere, at kapaciteten på dækket udnyttes bedre ved løstrailere. Ca 400 meter effektiv sporlængde kan anvendes til mindst 600 lanemeter last, da trailerne kan stå tættere.
Der er således god fornuft i at losse trailere ved færge og læsse dem igen i den anden ende. Dette koncept anvendes flittigt mellem Sverige og Tyskland /Polen, og der ses generelt ikke løstrailere og containere på jernbanevogne overført på færge.
Der kommer ikke meget jernbanegods fra det vestlige Norge via Øresund. Det er på lastbil istedet. Endnu i al fald

jernbanefærgegart, Hirtshals og Frederikshavn, igen

af gamle ole, 15/10 2015, 18:39 (3122 dage siden) @ gamle ole

Og mig bekendt har der aldrig været jernbanefærger/færgelejer noget andet sted på den jydske øst-kyst, ej heller i Århus Havn.


hilsen Ole

Avatar

jernbanefærgegart, Hirtshals og Frederikshavn, igen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/10 2015, 18:59 (3122 dage siden) @ gamle ole

Og mig bekendt har der aldrig været jernbanefærger/færgelejer noget andet sted på den jydske øst-kyst, ej heller i Århus Havn.


hilsen Ole


Efter hukommelsen og ikke kontrolleret:

Aarøsund (Assens-Aarøsund),
Fredericia (Strib-Fredericia)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

jernbanefærgegart, Hirtshals og Frederikshavn, igen

af gamle ole, 16/10 2015, 16:27 (3121 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak. Tænkte mest på Kattegat. Ja Sriboverfarten før Lillebæltsbroen, og den anden vist smalsporet til roevogne til sukkerfabrik på Fyn???


Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak