P 906 med personale

af Poul Skov, 22/11 2015, 01:50 (3086 dage siden)

[image]
Søger oplysning om hvad det er for en ting der sidder på barrierpladen lige mellem den ene persons ben, kan det værer en VT ventil ( vacum-trykluft omstiller) som maskiner med både vacum og trykluftudrustning havde? hjælp søges

P 906 med personale

af LBC, 23/11 2015, 11:56 (3084 dage siden) @ Poul Skov

Hej Poul

Jeg har fundet tegningen af VT ventilen i TB II side 116. Det må være sådan en på billedet.
[image]

Det daterer samtidigt billedet til at være taget efter 1940 hvor P906 fik trykluftbremse men mens DSB stadig kørte vacuum-bremsede tog.

Mvh Lars

P 906

af bengt, 25/11 2015, 17:10 (3082 dage siden) @ LBC

I Sverige ansågs en sådan anordning överflödig under övergångstiden i början av 1920-talet.
Loken fick i början av övergångstiden även tryckluftbroms i stället för ångbroms på loket men senare utrustade lok behöll sin ångbroms för maskinen.
Vid bromsning av tåget med vakuum eller tryckluft fick hur som helst loket bromsas separat med ånga eller tryckluft genom den s k direktbromsen.

I Danmark ansågs förmodligen ett sådant arrangemang otillåtet enär det lok litt S2 (Sb) som övertagits av en dansk museibana fick lov att ändras från ång- till tryckluftbroms på loket.

P 906 med personale

af esni, Frederikssund, 25/11 2015, 18:54 (3082 dage siden) @ LBC

Hej Poul

Jeg har fundet tegningen af VT ventilen i TB II side 116. Det må være sådan en på billedet.
[image]

Det daterer samtidigt billedet til at være taget efter 1940 hvor P906 fik trykluftbremse men mens DSB stadig kørte vacuum-bremsede tog.

Mvh Lars

Jeg har hørt om sådanne ventiler, men aldrig helt forstået hvad de kan, men ser flere muligheder:

  • ... Bremse med lokomotivets direkte trykluftbremse, når togets vacuumbremse bremser?
  • ... Bremse med lokomotivets direkte vacuumbremse, når togets trykluftbremse bremser?
  • ... Bremse med togets vacuumbremse, når lokomotivets indirekte trykluftbremse bremser?
  • ... Bremse med togets trykluftbremse, når lokomotivets indirekte vacuumbremse bremser?

Forventer dog at mulighed 3 er den mest sandsynlige

P 906 med personale

af LBC, 25/11 2015, 22:57 (3082 dage siden) @ esni

VT ventilen fandtes kun på lokomotiver med trykluftsbremse og udstyr for vacuumbremset tog. VT ventilen træder i funktion når toget bremses med vacuumbremsen. Da maskinen er trykluftbremset omsætter VT ventilen trykstigningen i vacuumledningen (under bremsning) til et tilsvarende bremsecylindertryk. Trykket til bremsecylinderen kommer via en reduktionsventil fra hovedluftbeholderen. Det er således en slags direkte trykluftsbremse styret af VT ventilen.
Vedrørende 1307 som Bengt omtaler er reglen som udgangspunkt i Danmark at foreste køretøj skal have virksom indirekte trykluftsbremse. Altså var en ombygning fra direkte dampbremse til indirekte trykluftbremse nødvendig.

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak