Rangér-aggregat

af Anders D, 30/11 2015, 09:03 (3077 dage siden)

Det er vel en passende betegnelse for denne indretning. Billede er "sakset" i Jernbanehistorisk årbog 02 side 58 og viser et aggregat hos Scandia i 1981.
Nogen der kan bidrage med flere oplysninger om denne indretning?
Findes/fandtes de andre steder end hos Scandia ?[image]

Rangér-aggregat

af Niels Munch, 30/11 2015, 11:35 (3077 dage siden) @ Anders D

En sådan Einradwagenschieber blev præsenteret på Hannovermessen 1954:

http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/sammelsurium/Einradwgschieber/Einradwgschieber.htm

fremstillet af ILO-Werke Pinneberg.

Supplement:

[image]Die ILO-Werke aus Pinneberg stellten 1954 einen Einrad-Wagenschieber vor, der mit seinem 6 PS / 250 ccm-Benzinmotor Güterwagen bis zu einem Gesamtgewicht von 100 Tonnen bewegen konnte. Der Einrad-Wagenschieber war sowohl spurgebunden auf der Schiene einsetzbar, konnte aber auch trotz seines Gewichts von 250 kg mit eigener Kraft außerhalb des Gleisbereichs an den Einsatzort gebracht werden. Das Gerät kostete damals etwa 4.500 DM, bewährte sich beim Einsatz der DB jedoch nicht. (1954) Foto: Slg. www.Eisenbahnstiftung.de .

Altså ingen succes hos DB.


M.v.h.
Niels

Rangér-aggregat

af Thyge, Rønnede, 30/11 2015, 13:09 (3077 dage siden) @ Anders D

Hej!
Der har værert flere her i landet!
En lignende blev brugt i Assens til bla. at trække-skubbe de metersporede fhv.
HAJ vogne frem til Sukkerfabrikken!
Desuden har der været en i Haslev, mener at jeg har set en artikel i "DET RØDE JERNBANEBLAD"
om det! en gang i 1950erne!
Den blev kaldt en " vognskyder " men såvidt jeg husker hed den " Pulso"?
kan ikke lige finde artiklen, måske andre kan?
Med venlig hilsen

Thyge

Avatar

Rangér-aggregat

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/12 2015, 06:20 (3076 dage siden) @ Thyge

Ja, den er go' nok. Det hos DSB afprøvede aggregat hed "Pulso". Det udsprang formentlig af ældre, mere klodsede typer af 'mekaniske heste'.

Rangér-aggregat

af Niels Munch, 30/11 2015, 16:36 (3077 dage siden) @ Anders D

[image]


Billedet fra Scandia ligner meget den type Rangiergerät eller Waggonschieber, som østtyske VEB Barkas−Werke i Karl−Marx−Stadt i slutningen af 1950'erne udviklede:

[image](Fra Tagebau Espenhain, kilde: http://www.gratis-webserver.de/Tagebau-Espenhain/39.html ).

Se tillige: http://www.crazybikes.net/el308_7.html#waggonschieber .

Fabrikken var kendt for sine små to-taktsmotorer til bl.a. til land-, skov- og jernbanebrug, herunder også svelleskruemaskiner. Hvorvidt denne Waggonschieber fik nogen udbredelse hos Deutsche Reichsbahn, ved jeg ikke.


M.v.h.
Niels

Avatar

Rangér-aggregat

af Futfar, Kajerød, 30/11 2015, 18:40 (3077 dage siden) @ Anders D

Kan det passe, at det er fronten på det pragtfulde APO-lyn, vi ser her?

Rangér-aggregat - "Protolynet"

af Niels Munch, 30/11 2015, 20:18 (3077 dage siden) @ Futfar

Kan det passe, at det er fronten på det pragtfulde APO-lyn, vi ser her?


Ja!

[image]Fronten af DSB Bfs 101 på M/F Prins Joachim under APO-lynets "jomfrutur" (som L129), den 23.05.1982 (køreplanskifte) (nm).


[image]


M.v.h.
Niels

Rangér-aggregat - bedre foto

af Asger Christiansen, 1/12 2015, 10:08 (3076 dage siden) @ Niels Munch

Da det er mig, der tog billedet på Scandia, februar 1981, kan jeg her bringe en bedre udgave af fotografiet.
Og ja - det er den første styrevogn til Protolynet.

Aggregatet har jeg også hørt omtalt som en "Locomoteur"

[image]

Rangér-aggregat - bedre foto

af Anders D, 2/12 2015, 21:40 (3074 dage siden) @ Asger Christiansen

Tak for gode input.
Men er emnet udtømt ?
Og hvad blev der mon af aggregatet i Randers ?
Og findes der mon flere her i kongeriget ?

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak