DSB F 436 - 440

af Rolf Berg, 19/12 2015, 23:57 (3069 dage siden)

Bestillingsdato for DSB F 436 - 440 .

Her i Tommys lokolister angives byggeår for F 436 - 440 til 1920 (og idriftsat mellem jan - marts 1920) og det samme byggeår angives i Bays "Danmarks damplokomotiver" og genoptrykket af "DRM 1941" (side 15-II dato I.50) . Men i Torben Andersens "Dansk Jernbanehisorie 2" angives byggeår til 1914 for F 436-440 og det kunne passe med at de 5 lok var bestilt til tidligere levering . Men andre (ihvertfald SFJ) hade problemer med restriktive tyske/prøjsiske udførselsbestemmelser af strategiske varer (som lokomotiver , metal mv) under WW1 . I forumets Hanomagliste :

http://www.jernbanen.dk/fabrik.php?id=18

kan ses at fabriksnumrene for F 436-440 er temmelig lave for lok bygget 1920 .
Spørgsmålet er om lokene stod opstillet/påbegyndt ved Hanomag (eller nogetsteds i "Tyskland") i venten på at kunne (færdigbygges og) levereres til DSB . Overkursus er vel om nogen kender til om de har været brugt syd for grænsen af KPEV eller andre under 1914-1919/20 .

mvh Rolf Berg

DSB F 436 - 440

af Steffen Dresler, 20/12 2015, 08:54 (3069 dage siden) @ Rolf Berg

Go´morgen Rolf

Jf. de lister jeg har kunnet sammenstille er de ”numeriske” tal således for de fem Hanomag lokomotiver:
436 er leveret 11-02-1920, Hanomag/7459 og udrangeret 03-02-1964 jf. M10580/63.
437 er leveret 11-02-1920, Hanomag/7460 og udrangeret 03-02-1964 jf. M10580/63.
438 er leveret 25-02-1920, Hanomag/7461 og udrangeret 20-04-1963 jf. M2585/63.
439 er leveret 25-02-1920, Hanomag/7462 og udrangeret 25-09-1964 jf. M7313/64.
440 er leveret 13-03-1920, Hanomag/7463 og udrangeret 16-11-1967 jf. M8653/67.

Dato for indsættelse ved DSB er dato jf. lokomotivets reparationsbog og må derfor anses for korrekt. Lokomotivets fabriksplader kan derfor udvise et andet bygningsår end reelt indsat i drift. Fabriksbyggenummer blev normalt tildelt ved modtagelse af ordre.

Hanomag lokomotiverne fra 1920 nr. 436 – 440 kostede 24.400,- kr. Regningen fra Hanomag på Nr. 438-439 blev betalt via Danske Bank. En bemærkning fra Maskintjenesten af 15-09-1920 antyder dog, at der en del efterarbejder ved Hanomaglokomotiverne nr. 436–440 uden dog at anføre hvilke.
Om lokomotiverne er blevet bestilt på en meget tidligere dato ved jeg ikke, da jeg ikke har sådanne informationer.

Det er korrekt, at mange informationer gennem tiderne er ”afskrevet” og derfor måske ikke helt valide, hvis 1. anmærkning/bemærkning har været forkert, hvorfor fejlen er blevet ved med at optræde.

Yderligere er disse datoer noteret på en kedeloversigt, da det så angiver, hvor gammel kedlen er.

Så med hensyn til ovennævnte lokomotiver mener jeg at kunne sige, med den usikkerhed der altid vil være, at de synes valide, altså indsat hos DSB i 1920.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB F 436 - 440

af Søren fra KM ⌂, 20/12 2015, 14:38 (3068 dage siden) @ Steffen Dresler

Landmandsbanken eller Københavns handelsbank? -No matter, fallitboer begge to;-)
Var der forresten ikke noget med at Hanomag holdt helt op med at bygge lokomotiver i 1920?
-S

DSB F 436 - 440

af Søren fra KM ⌂, 20/12 2015, 15:20 (3068 dage siden) @ Niels Munch

Så må det have været i 1930 man modtog de sidste ordrer.
-S

DSB F 436 - 440

af Oversmeden, 20/12 2015, 16:07 (3068 dage siden) @ Steffen Dresler

Man kunne tænke sig at lokomotiverne var bestilt kort før 1. verdenskrig og først leveret efter afslutningen heraf.
Leveringsår og år på byggepladen følges ikke ad!
Bare se på My1105-1107. De har alle byggeår 1955, men alle blev leveret i 1956.
Der er nok flere eksempler rundt omkring......

DSB F 436 - 440

af Rolf Berg, 22/12 2015, 00:13 (3067 dage siden) @ Oversmeden

Tak for alle svarene . Antagelig er det en tidlig bestilling hvor leveringen er blevet forsinket pga første verdenskrig . Og fabriksnumre kan godt snyde en gang imellem .

mvh Rolf Berg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak