driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af gamle ole, 6/1 2016, 18:20 (3040 dage siden)

Jeg har altid undret mig lidt over disse relationer. Officielt hed det hele jo Nordbanen, men i realiteten var det jo to helt forskellige baner med togskift i Hillerød på nær de få gennemgåemnde tog Kh-Fredensborg ( idet der jo ogs¨var lokal godstrafik på Lille Nord og gennemgående godstog fra og til Helsingør og Hillerød/Kh)
Altså formelt een bane men driftsmæssigt reelt vel egentlig 2 baner med hver sin driftsform?

Hilsen Ole

Driftsmæssige relationer på Nordbanen

af Generaldirektørens sekretariat, 6/1 2016, 18:38 (3040 dage siden) @ gamle ole

Altså formelt een bane men driftsmæssigt reelt vel egentlig 2 baner med hver sin driftsform?


Det kommer an på, hvilken tidsperiode du ønsker drøftet.

Driftsmæssige relationer på Nordbanen

af gamle ole, 7/1 2016, 13:31 (3039 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Selvfølgelig. Det er 50erne og 60erne -indtil S-toget til Hillerød.

hilsen Ole

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 7/1 2016, 14:26 (3039 dage siden) @ gamle ole

Jeg har altid undret mig lidt over disse relationer. Officielt hed det hele jo Nordbanen, men i realiteten var det jo to helt forskellige baner med togskift i Hillerød på nær de få gennemgåemnde tog Kh-Fredensborg ( idet der jo ogs¨var lokal godstrafik på Lille Nord og gennemgående godstog fra og til Helsingør og Hillerød/Kh)


Du må se på strækningens historie. Indtil Kystbanen blev åbnet i 1897 (Østerport-København H dog 1917), var turen over Hillerød den eneste vej med jernbane til Helsingør (med sammenhængende køreplan), og da var navnet Nordbanen indarbejdet.

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af gamle ole, 7/1 2016, 14:30 (3039 dage siden) @ Erik Olsen

Helt rigtigt.
Som sagt er det også efterkrigsperioden op til S-baneåbningen.

hilsen Ole

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 7/1 2016, 14:34 (3039 dage siden) @ gamle ole

Helt rigtigt.
Som sagt er det også efterkrigsperioden op til S-baneåbningen.


Mere så du ikke behøver undre dig over navnet "Nordbanen", for det var engang en strækning. Det var først efter 1917 at bl.a. internationale tog kørte via Kystbanen.

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af gamle ole, 7/1 2016, 15:16 (3039 dage siden) @ Erik Olsen

Og lige en tur på "sidesporet" gad vist om ex-lillenord som ex-DSB-strækning ville kunne bruges i dag af DSB-dieseltog hvis Kystbanen havde længere tids nedbrud, a la Sydbanen/Lille Syd, eller man blot ville indsætte togbusser?

Ole

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af Svend, Storkøbenhavn, 7/1 2016, 16:33 (3039 dage siden) @ gamle ole

Og lige en tur på "sidesporet" gad vist om ex-lillenord som ex-DSB-strækning ville kunne bruges i dag af DSB-dieseltog hvis Kystbanen havde længere tids nedbrud, a la Sydbanen/Lille Syd, eller man blot ville indsætte togbusser?


Det har været gennemført en enkelt dag tilbage i 70´erne (afsporing på Kystbanen?) men er ikke praktisk muligt længere (materiel- og signalmæssigt).
Endvidere er det kun aktuelt for passagerer der skal til Snekkersten og Helsingør. Passagerer til og fra mellemstationerne Skodsborg-Espergærde har størst fordel i at blive befordret med bus. Der skal ske større sporarbejder på Kystbanen i 2017, og så får vi se, hvordan det hele bliver arrangeret.

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af gamle ole, 9/1 2016, 16:09 (3037 dage siden) @ Erik Olsen

Ja det historiske ned Nordbanen der kom først til Helsingør ligger fast.
men passager der skulle videre fra Hillerød og med Lille nord videre skulle jo skifte tog på samme måde som dem der skulle videre med GDS og HFHJ- med mindre de kom med de få gennemgående tog til Fredensborg, og toget holdt andetsteds ved siden af GDS, så formeldt een nordbane men reelt to delbaner-næsten.

hilsen Ole

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/1 2016, 07:08 (3033 dage siden) @ gamle ole

Jeg har altid undret mig lidt over disse relationer. Officielt hed det hele jo Nordbanen, men i realiteten var det jo to helt forskellige baner med togskift i Hillerød på nær de få gennemgåemnde tog Kh-Fredensborg ( idet der jo ogs¨var lokal godstrafik på Lille Nord og gennemgående godstog fra og til Helsingør og Hillerød/Kh)
Altså formelt een bane men driftsmæssigt reelt vel egentlig 2 baner med hver sin driftsform?

Hilsen Ole

Hej Ole

Må jeg anbefale John Poulsens bog om Nordbanen, der kan man blandt andet læse at opdelingen skete i 1933, da indsattes der ML-motorvogne lokalt Hillerød-Helsingør.
Før det ned og opformeredes togene i Hillerød på vej til og fra Helsingør.
Mod København var det lidt mere besværligt, mens man bare kunne koble de sidste vogne af i Hillerød på vejen til Helsingør.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

driftsmæssige relationer mellem "Lille-og Storenord!

af gamle ole, 24/1 2016, 12:21 (3022 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak. Ja glimrende bog.
Så det var i 33 "den driftsmæssige skilsmisse" mellem Lille-og store nord fandt sted.

Hilsen Ole



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak