Kjøbenhavns Frihavns-Aktieselskab (KFA, 4 fotos)

af Niels Munch, 30/1 2016, 14:59 (3021 dage siden)

Som sikkert bekendt har Tommy her http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=40 en artikel om KFA som jernbane, og pudsigt nok skal man på www.samlingsportalen.se for at finde et par fotos af KFA damplokomotiver, f.eks. dette:

[image]KFA nr. 1. Foto: H. Bech, 1922 - Samlingsportalen bildnummer: Jvm.KBIA04295:

Samlingsportalen (og Tommy) har lokomotivet som "Nr. 2", men når jeg lysner billedet ses tydeligt "Nr. 1".

Til gengæld har jeg fundet "Nr. 2" (mener jeg at kunne læse) i Københavns Stadsarkiv (STARBAS):

[image]KFA nr. 2. Ukendt tid og fotograf. Københavns Stadsarkiv, foto nr. FFA_28_0001.

Samlingsportalen (og Tommy) har også "Nr. 4", som jeg har lysnet lidt:

[image]KFA nr. 4. Foto: H. Bech - Samlingsportalen bildmummer: Jvm.KBIA04294:

Endelig, som den absolutte rosin i pølseenden, har jeg på "Ingeniørens" arkiv fundet:

[image]KFA nr. 3". "Ingeniøren" 24.12.1941 side 13, "Ingeniørens Billedarkiv 1940".

..... angiveligt forsynet med Bukh gasmotor og gasgeneratoranlæg. Det var nyt for mig ;-) .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kjøbenhavns Frihavns-Aktieselskab (KFA, 4 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/1 2016, 13:07 (3020 dage siden) @ Niels Munch

Tak for rettelse og billeder - jeg opdaterer artiklen.

Kjøbenhavns Frihavns-Aktieselskab (KFA, +2 fotos)

af Niels Munch, 15/11 2016, 14:25 (2731 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 15/11 2016, 15:23

I tilknytning til nærværende tråd og under henvisning til Tommy's artikel om KFA kan jeg bringe dette foto:

[image]Frihavnen (udateret). Fotograf: Jens Johan Danielsen. Frihavnens fotoarkiv/Københavns Stadsarkiv - ID: 41455. Public Domain.

Billedet er et af de ikke-klausulerede i den nye billedbase http://kbhbilleder.dk/ . Billedet i højere opløsning kan downloades via ID-nummeret.

Lokomotivet bærer KFAs skorstensbånd og er tydeligt mærket KFA Nr. 2. Godsvognens nummer røber, at det er DSB QB 3495, og færgen er identificeret som H/F KJØBENHAVN, der beseljede Frihavnen-Malmö 1895 - 1923.

Interessant, at et KFA-lokomotiv står for færgerangeringen; billeder herfra har oftest vist et DSB-lokomotiv, som f.eks. dette:

[image]DSB Hs 367 og H/F KJØBENHAVN i Frihavnen (udateret). Fotograf: Fredfeldt, Knud. MfS Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA. Filnummer: 000023364.

PS: Et klausuleret foto af KFA Nr. 3 kan ses her http://kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/41303 .


M.v.h.
Niels

Avatar

Kjøbenhavns Frihavns-Aktieselskab (KFA, +2 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/11 2016, 20:25 (2731 dage siden) @ Niels Munch


Lokomotivet bærer KFAs skorstensbånd og er tydeligt mærket KFA Nr. 2. Godsvognens nummer røber, at det er DSB QB 3495, og færgen er identificeret som H/F KJØBENHAVN, der beseljede Frihavnen-Malmö 1895 - 1923.

Interessant, at et KFA-lokomotiv står for færgerangeringen; billeder herfra har oftest vist et DSB-lokomotiv, som f.eks. dette:

Mon det ikke det kan skyldes, at Østerbro station og dermed vel også DSB's derværende maskindepotet ikke åbnede før 1897, så KFA har udført færgerangeringen for DSB fra 1895 til 1897? Det har været både dyrt og besværligt, hvis DSB har skullet sende en rangermaskine fra banegården ved Sankt Jørgens Sø via Nørrebro og Svanemøllen ad Frihavnsbanen til Frihavnsstationen, blot for en smule færgerangering.

Kjøbenhavns Frihavns-Aktieselskab (KFA, +2 fotos)

af UTJ, 16/11 2016, 00:31 (2731 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dels det, dels kan DSB og KFA godt have lånt rangerkraft fra hinanden. Mon ikke KFA's lok er blevet vedligeholdt af DSB (større arbejder).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak