MFL første konklusion på en cirka datering af billedet er ganske og aldeles rigtig.
VALE-klassen var i og for sig ”enere” blandt Det Sjællandske jernbaneselskabs (SJS) lokomotiver i og med de var byggede i England hos Beyer, Peacock & Co. i Manchester, hvor SJS normalt fik sine lokomotiver byggede hos Esslingen i Tyskland.
Men både udseende- og konstruktionsmæssigt var der slet ikke noget engelsk over de ny lokomotiver, tværtimod. Hvorfor byggede i England vides ikke, men det kunne være at Esslingens ordrebøger var fulde. Men det bliver gætterier.
Men til gengæld var præcisionen i bearbejdningen af lokomotivernes enkeltdele af en sådan høj kvalitet, at alle dele i princippet var ombyttelige de forskellige lokomotiver af VALE-klasse imellem. Det var normalt ikke tilfældet på andet lokomotivmateriel, hvorfor man indledningsvis stemplede lokomotivets nummer på de forskellige dele for at undgå eventuelle problemer.
Ved leveringen af de enkelte delordre, blev lokomotiverne tildelt et driftsnummer, hvilket medførte at selv indenfor samme klasse, var nummerrækken ikke samlet. Nummersystemet blev første introduceret i 1857, beslutningen dog vedtaget i 1853.
Ved SJS blev en lokomotiv type generelt benævnt med navnet på første lokomotiv i serien, f.eks. Odin-, Roskilde- eller LOKE klassen etc. Men det var en uholdbar måde at betegne lokomotiverne på. Derfor blev der, ved den første Driftsmaterielfortegnelse offentliggørelse i 1871, nu tildelt hver klasse lokomotiv (type) et bogstav, A, B, C, D E, F etc. Altså kom VALE lokomotiverne til at blive benævnt som D-klassen.
VALE eller D-klassen havde ved leveringerne IKKE den typiske sjællandske cylindriske skorsten afsluttet med skorstenshat eller krave i kobber. VALE klassen havde almindelige koniske skorstene.
Disse skorstene beholdt lokomotiverne til senest omkring 1883/84, hvor de alle fik nye kedler samt vakuum ejektor og -bremse. Men der er sikket en undtagelse eller to, men fotodokumentation herfor mangler. Det skal bemærkes, at efter overtagelsen af DSB og sammenlægningen af de to Maskinafdelinger i 1892, fik lokomotiverne gradvist den ny almindelige koniske DSB skorsten med det rød-hvide-røde slips (slips fra ca. 1885 ff.).
Derfor vil en ca. tidsbestemmelse for det viste fotografi være tidligst 1871 og senest frem til 1883/84.
Som lige nu skrevet af LVN er lokomotivet fotograferet FØR staten overtog SJS (herefter DSB-S nr. 40 med tilbagevirkende kraft pr. 01.01.1880) og det viser derfor rettelig:
SJS Klasse D nr. 40 VALE.
Fra 1892 blev DSB-S litra D nr. 40 indført i den hidtidige DSB-JF litra og nummerrækkefølge og fik nu betegnelsen DSB litra Ds nr. 210.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler