Signalposten fra Viborg station

af Lars Henning Jensen, 18/2 2016, 17:40 (2991 dage siden)

God aften!

Onsdag var jeg en tur i Viborg í andet ærinde, men fik lige tid til at tilse signalposten på dens - forhåbentlig - midlertidige opholdssted hos Fa. Gardit.

Som det er fremgået andetsteds, er selve "toppen" løftet af, mens den murede underdel er fjernet på anden vis.

[image]
[image][image][image]

Billederne er taget med mobiltelefon og i modlys, så jeg beklager den tekniske kvalitet ...

Som det fremgår, er centralapparatet der stadig, og man må håbe, at de implicerede indhenter professionelt hjælp til renovering af dette - også selvom det selvfølgelig ikke skal "fungere".

Mht. murværket, hvis "nedtagning" har givet anledning til panderynker i dette forum, kan jeg oplyse, at der sås mindst én fyldt ophalercontainer med brokker på pladsen. Ved siden af lå der et større antal nye europaller med pallerammer, så mon ikke et antal murerlærlinge fra Mercantec får lov at "forlyste" sig med afrensning af mursten for gammelt kalkmørtel?

Gardit fortjener efter min opfattelse den allerstørste ros og anerkendelse for initiativet. Det kan godt være, at nedtagning og genopbygning ikke er foregået hhv. vil foregå nøjagtigt, som hvis Nationalmuseet eller Den Gamle By stod bag, men med det budget, som virksomheden med rimelighed må kunne binde i projektet og den korte tid, der har været til forberedelse og gennemførelse, er det dog al ære værd. Og havde firmaet ikke grebet ind, havde ingen gjort det - heller ikke "kloge-Aage'rne", der alligevel nok skal huske at bemærke alle fejlene.

Men selvfølgelig bør Gardit og Mercantec da gøre deres yderste for at renovere bygningen så korrekt som muligt - netop fordi de jo bruger rigtig megen tid og mange penge på det. Og jeg er da ret sikker på, at seriøse henvendelser fra folk med den rette viden og indsigt - og den rette indstilling ... - om hjælp til projektet vil blive modtaget i den rette ånd, ja måske endda med glæde.

Det bliver spændende at følge, hvad der sker!

vh
LH

Signalposten fra Viborg station

af UTJ, 18/2 2016, 18:10 (2991 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God aften!

Onsdag var jeg en tur i Viborg í andet ærinde, men fik lige tid til at tilse signalposten på dens - forhåbentlig - midlertidige opholdssted hos Fa. Gardit.

Som det er fremgået andetsteds, er selve "toppen" løftet af, mens den murede underdel er fjernet på anden vis.

[image]
[image][image][image]

Billederne er taget med mobiltelefon og i modlys, så jeg beklager den tekniske kvalitet ...

Som det fremgår, er centralapparatet der stadig, og man må håbe, at de implicerede indhenter professionelt hjælp til renovering af dette - også selvom det selvfølgelig ikke skal "fungere".

Mht. murværket, hvis "nedtagning" har givet anledning til panderynker i dette forum, kan jeg oplyse, at der sås mindst én fyldt ophalercontainer med brokker på pladsen. Ved siden af lå der et større antal nye europaller med pallerammer, så mon ikke et antal murerlærlinge fra Mercantec får lov at "forlyste" sig med afrensning af mursten for gammelt kalkmørtel?

Gardit fortjener efter min opfattelse den allerstørste ros og anerkendelse for initiativet. Det kan godt være, at nedtagning og genopbygning ikke er foregået hhv. vil foregå nøjagtigt, som hvis Nationalmuseet eller Den Gamle By stod bag, men med det budget, som virksomheden med rimelighed må kunne binde i projektet og den korte tid, der har været til forberedelse og gennemførelse, er det dog al ære værd. Og havde firmaet ikke grebet ind, havde ingen gjort det - heller ikke "kloge-Aage'rne", der alligevel nok skal huske at bemærke alle fejlene.

Men selvfølgelig bør Gardit og Mercantec da gøre deres yderste for at renovere bygningen så korrekt som muligt - netop fordi de jo bruger rigtig megen tid og mange penge på det. Og jeg er da ret sikker på, at seriøse henvendelser fra folk med den rette viden og indsigt - og den rette indstilling ... - om hjælp til projektet vil blive modtaget i den rette ånd, ja måske endda med glæde.

Det bliver spændende at følge, hvad der sker!

Det skal nok snarere sammenlignes med nedtagningen og genopførelsen af Frihavnsstationen. Gamle bygninger, genanvendt på denne måde kan faktisk blive et stort plus, da flytningen tvinger nye anvendelser i en ny helhed frem.

Signalposten fra Viborg station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/2 2016, 19:37 (2991 dage siden) @ UTJ

Det skal nok snarere sammenlignes med nedtagningen og genopførelsen af Frihavnsstationen. Gamle bygninger, genanvendt på denne måde kan faktisk blive et stort plus, da flytningen tvinger nye anvendelser i en ny helhed frem.

----------------

Da jeg i sin tid reagerede -i den tidligere tråd- var det nu også mere over ordet "nedtagning", der eksempelvis benyttes af Nationalmuseet / Frilandsmuseet, når en bygning pilles fra hinanden under en vis kontrol (jfr. min side derom: http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-til-frilandsmuseet---2005 ).

Som det fremgår af min "Øresundsvej-side", seneste fotos, er store dele af bygningens indre også her af nyere dato, men bygningen er dog ikke "væltet" omkuld.

Det bliver da spændende at se det færdige resultat, og naturligvis er det bedre med posten i denne form, end ingen post.

Så: Held og lykke med det i Viborg.

Erik V.
[image]

Signalposten fra Viborg station

af Nissen, 22/2 2016, 17:18 (2987 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Lige et par billeder fra nok sidste gang der kom damp forbi. de er fra maj 2013 hvor HV3 trak et særtog for Museumstog. Hilsen Jens[image][image]

Østlige signalpost i Viborg - nu med damp

af Ole Lund Jensen, 23/2 2016, 18:18 (2986 dage siden) @ Nissen

Njaaah Jens. Der kom nu også damp forbi i både 2014 og 2015; nærmere bestemt K 563 den 11. oktober 2014 i forbindelse med kørsler mellem Viborg og Struer samt FFJ 34 med Kristian Pihl Lorentzens valgtog den 14. juni 2015.

M.v.h.

Ole Lund Jensen

Østlige signalpost i Viborg - nu med damp

af Lars Henning Jensen, 23/2 2016, 18:40 (2986 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Njaaah Jens. Der kom nu også damp forbi i både 2014 og 2015; nærmere bestemt K 563 den 11. oktober 2014 i forbindelse med kørsler mellem Viborg og Struer samt FFJ 34 med Kristian Pihl Lorentzens valgtog den 14. juni 2015.

M.v.h.

Ole Lund Jensen


Til gengæld er toget på Jens' billeder tilsyneladende medgivet et "skyderlokomotiv" præcis mage til togmaskinen HV 3 - mon det er HV 2 ...? :-P :-D

vh
LH

Signalposten fra Viborg station

af Torben Hansen, 5/3 2016, 09:00 (2976 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God morgen.

Jeg har, efter aftale med Gardit, fået lov at gå ind på deres område og tage et par billeder af den nedtagne post.

Mvh
Torben

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

Signalposten fra Viborg station

af T. Rithmester @, Struer, 5/3 2016, 12:11 (2976 dage siden) @ Torben Hansen

God morgen.

Jeg har, efter aftale med Gardit, fået lov at gå ind på deres område og tage et par billeder af den nedtagne post.


Tak for billederne :-)

Signalposten fra Viborg station

af Claus E. Hansen, 5/3 2016, 23:07 (2975 dage siden) @ Torben Hansen

God morgen.

Jeg har, efter aftale med Gardit, fået lov at gå ind på deres område og tage et par billeder af den nedtagne post.

Mvh
Torben


Meget spændende, tak for kigget ;-)

Signalposten fortjener bestemt at blive bevaret for eftertiden, det er den eneste tilbage her vest for Storebælt, der er opført i nationalromantisk stil, den anden tilbage der er det, er den i Klampenborg,

Mvh
Claus

Signalposten fra Viborg station

af UTJ, 6/3 2016, 01:11 (2975 dage siden) @ Claus E. Hansen

God morgen.

Jeg har, efter aftale med Gardit, fået lov at gå ind på deres område og tage et par billeder af den nedtagne post.

Mvh
Torben

Meget spændende, tak for kigget ;-)

Signalposten fortjener bestemt at blive bevaret for eftertiden, det er den eneste tilbage her vest for Storebælt, der er opført i nationalromantisk stil, den anden tilbage der er det, er den i Klampenborg,

Mon ikke det sker. Det er nok muligt at få noget ud af stumperne. Murværket bliver nyt, men det svarer til hvad man har gjort med Frihavnsstationen og i øvrigt gør når man har opført fine replikaer i Andelsbyen ved Holbæk.

Signalposten fra Viborg station

af Svend, Storkøbenhavn, 6/3 2016, 08:04 (2975 dage siden) @ UTJ


Signalposten fortjener bestemt at blive bevaret for eftertiden, det er den eneste tilbage her vest for Storebælt, der er opført i nationalromantisk stil, den anden tilbage der er det, er den i Klampenborg,

Mon ikke det sker. Det er nok muligt at få noget ud af stumperne. Murværket bliver nyt, men det svarer til hvad man har gjort med Frihavnsstationen og i øvrigt gør når man har opført fine replikaer i Andelsbyen ved Holbæk.

Så længe man holder sig til de originale tegninger, anvender samme typer mursten og fuger som på den oprindelige bygning samt i øvrigt udfører arbejdet håndværksmæssigt korrekt, er der vel heller ikke noget i vejen med det. Vi venter med at bedømmeresultatet til arbejdet er færdigt ;-)

Signalposten fra Viborg station

af Lars, 6/3 2016, 11:13 (2975 dage siden) @ Svend

Så længe man holder sig til de originale tegninger, anvender samme typer mursten og fuger som på den oprindelige bygning samt i øvrigt udfører arbejdet håndværksmæssigt korrekt, er der vel heller ikke noget i vejen med det. Vi venter med at bedømmeresultatet til arbejdet er færdigt ;-)


Bortset fra, at det så er en kopi og ikke den originale.

Signalposten fra Viborg station

af UTJ, 7/3 2016, 03:55 (2974 dage siden) @ Lars

Så længe man holder sig til de originale tegninger, anvender samme typer mursten og fuger som på den oprindelige bygning samt i øvrigt udfører arbejdet håndværksmæssigt korrekt, er der vel heller ikke noget i vejen med det. Vi venter med at bedømmeresultatet til arbejdet er færdigt ;-)

Bortset fra, at det så er en kopi og ikke den originale.

Det vil det altid være - fx er mange af Frilandsmuseets bygninger sammenstykninger for at vise bestemte bygningsdetaljer. Hvad veterantog angår er meget kopi eller værre endnu: efterligning og rekonstruktion. Men det kan blive godt hvis man vil vise hvordan en signalpost så ud og med den rigtige placering kan det blive et løft for den nye helhed.

Svenska-lok
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak