Mon dog. Hvor meget af Odenses kommende letbane vil følge de gamle privatbanetraceer? Jeg tror, at byudviklingen i Odense er gået i andre retninger end den, banerne til de fynske købstæder udstak. Havde der i Odense været tilstrækkelig oplandstrafik med privatbanerne, havde en banebetjening a la fingerplan som i København nok været mulig, men formentlig har rutebiler og bybusser givet en bedre trafikbetjening af de relevante steder, end togene kunne. Folk vil ikke bruge toget, bare fordi det er et tog, når det er hurtigere at tage bussen.
Det er nemlig slet ikke sikkert at banerne ville have overlevet, hvis de havde overlevet 31/3-1966. Hvis der havde været flere privatbaner i 1970'erne havde der også været højere grad af "nedlæggelseslyst" i Folketinget og ministeriet, da det samlede tilskud havde været højere. Og ofte har en privatbanes overlevelseschance været afhængig af nogle få udslaggivende faktorer: god slagkraftig direktør/driftsbestyrer, held med krisestyring i forhold til vrangvillige kommuner, betydende enkeltkunder og nærhed til København. Selv Århus har ikke været i stand til fastholde lokaltrafik på jernbane omkring byen i mange år: Odderbanen blev afkortet (hvilket udbygningsområde mon Hov ville have været med baneforbindelse i dag?), Grenåbanen stort set nedlagt i 1970lemstationer på de to øvrige strækninger ud af byen. Odenses udbygning er kun i mindre grad sket med sovebyer og der er ikke langt fra Odense Centrum til "den rådne banan" (desværre). Stort set hele Fyn er af en eller anden grund afviklingsområde.