31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Svend, Storkøbenhavn, 31/3 2016, 14:23 (3145 dage siden)

Det er i dag 50 år siden at privatbanerne MFVJ (Mariager-Fårup-(Viborg)), NFJ (Odense-Bogense), OMB (Odense-Brenderup-Middelfart og Brenderup-Bogense), OKMJ (Odense-Kerteminde-Martofte) og SNNB (Stubbekøbing-Nykøbing F-Nysted) indstillede driften. Flere af dem, i hvert fald dele af strækningerne på Fyn, kunne have gjort nytte som forstadsbaner i dag. Heldigvis fortsatte Mariager-Fårup som godsbane og er i dag en veteranbane - tak for det!

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Niels Munch, 31/3 2016, 14:31 (3145 dage siden) @ Svend

Flere af dem, i hvert fald dele af strækningerne på Fyn, kunne have gjort nytte som forstadsbaner i dag.


Dertil kom kommunalreformen desværre for sent.

[image]NFJ tog 11: MH 8 - DE 34 - D 31 i Beldringe, 24.06.1961 (nm).


M.v.h.
Niels

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af bl, Greve, 31/3 2016, 21:44 (3144 dage siden) @ Niels Munch

Og her er toget så set fra den anden ende.
[image]

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 1/4 2016, 09:06 (3144 dage siden) @ bl

Toget holder på Handest Station ved MHVJ, lidt sjovt når man tænker på at "søstermaskinen" RHJ M4 er ved MHVJ og faktisk holder inde i vognhallen man ser i baggrunden.
Det billede der vises her, kan altså "genskabes"

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af gamle ole, 31/3 2016, 17:12 (3144 dage siden) @ Svend

Og så vidt jeg ved havde ihverfald Stubbekøbinggrenen af SSnB vist også nok at køre med iflg lokale kilder.

Olee

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/3 2016, 17:36 (3144 dage siden) @ gamle ole

gamle ole - Du mener vel SNNB, eller ?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af gamle ole, 31/3 2016, 17:41 (3144 dage siden) @ Holger Sørensen

Ups. ja selfølgelig. Beklagelig tastefejl.

Ole

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Svend, Storkøbenhavn, 31/3 2016, 21:39 (3144 dage siden) @ gamle ole

Og så vidt jeg ved havde ihverfald Stubbekøbinggrenen af SSnB vist også nok at køre med iflg lokale kilder.

Kære Ole,

Jeg tror at dine lokale kilder er noget indtørrede. Da banen lukkede i 1966 var den et kørende museum, ganske vist med noget meget velholdt materiel og velholdte områder. Men dens tid var løbet ud, passagertrafikken med tog var på det jævne (mildest talt) og godstrafikken nærmest ikke eksisterende bortset fra lidt stykgods, aviser og noget fisk som ilgods.

[image]

Stubbekøbing - idyl sommeren 1965 (eget foto)

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af gamle ole, 1/4 2016, 14:13 (3144 dage siden) @ Svend

Det er nok rigtigt. Men som jeg har hørt det (bor nu selv ved Stubbekøbing) var passagertallet mindre dårligt end en del af de andre nævnte baner?.
Ja materielet var nok noget halvgfammet bortset fra skinnebusserne og som bekendt ville værkmesteren mener jeg ikke se dielseloks på banen.

Hilsen Ole

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Claus E. Hansen, 31/3 2016, 23:04 (3144 dage siden) @ gamle ole

På denne her filmstump fra SNNB, som jeg tidl. har linket til herinde, kan man få et indtryk af hvordan dagligdagen var til sidst. Om der efter datidens forhold var mange passagerer med togene, kan jo diskuteres;

https://www.youtube.com/watch?v=pBJo6dbn_XM

Mvh
Claus

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af bl, Greve, 31/3 2016, 21:17 (3144 dage siden) @ Svend

Her er et billede fra 2007 af HV 3 med TFJ C7 og FFJ H 411 foran Handest station.[image]

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Ulrik D, Sdr. Onsild, Hobro, 2/4 2016, 11:56 (3143 dage siden) @ bl

Her er et billede fra 2007 af HV 3 med TFJ C7 og FFJ H 411 foran Handest station.[image]

Det er vist en computertegning...? ;-) :-D

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af bl, Greve, 2/4 2016, 11:59 (3143 dage siden) @ Ulrik D

Det kan man godt kalde det. Det er 3D-materiel lavet til at kunne køres i Microsoft Train Simulator eller Open Rails Train Simulator. Alt er i 3D og banestrækningerne er i originallængde, så der kan køres i timevis f.eks. fra Helsingør til Esbjerg.

Avatar

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af T. Rithmester @, Struer, 31/3 2016, 23:07 (3144 dage siden) @ Svend

Og mere lokalt for undertegnede, måtte Skive Vestsalling Jernbane også lukke på denne dato.

Avatar

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/4 2016, 03:03 (3144 dage siden) @ Svend

Flere af dem, i hvert fald dele af strækningerne på Fyn, kunne have gjort nytte som forstadsbaner i dag.

Mon dog. Hvor meget af Odenses kommende letbane vil følge de gamle privatbanetraceer? Jeg tror, at byudviklingen i Odense er gået i andre retninger end den, banerne til de fynske købstæder udstak. Havde der i Odense været tilstrækkelig oplandstrafik med privatbanerne, havde en banebetjening a la fingerplan som i København nok været mulig, men formentlig har rutebiler og bybusser givet en bedre trafikbetjening af de relevante steder, end togene kunne. Folk vil ikke bruge toget, bare fordi det er et tog, når det er hurtigere at tage bussen.

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af UTJ, 1/4 2016, 06:25 (3144 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mon dog. Hvor meget af Odenses kommende letbane vil følge de gamle privatbanetraceer? Jeg tror, at byudviklingen i Odense er gået i andre retninger end den, banerne til de fynske købstæder udstak. Havde der i Odense været tilstrækkelig oplandstrafik med privatbanerne, havde en banebetjening a la fingerplan som i København nok været mulig, men formentlig har rutebiler og bybusser givet en bedre trafikbetjening af de relevante steder, end togene kunne. Folk vil ikke bruge toget, bare fordi det er et tog, når det er hurtigere at tage bussen.

Det er nemlig slet ikke sikkert at banerne ville have overlevet, hvis de havde overlevet 31/3-1966. Hvis der havde været flere privatbaner i 1970'erne havde der også været højere grad af "nedlæggelseslyst" i Folketinget og ministeriet, da det samlede tilskud havde været højere. Og ofte har en privatbanes overlevelseschance været afhængig af nogle få udslaggivende faktorer: god slagkraftig direktør/driftsbestyrer, held med krisestyring i forhold til vrangvillige kommuner, betydende enkeltkunder og nærhed til København. Selv Århus har ikke været i stand til fastholde lokaltrafik på jernbane omkring byen i mange år: Odderbanen blev afkortet (hvilket udbygningsområde mon Hov ville have været med baneforbindelse i dag?), Grenåbanen stort set nedlagt i 1970lemstationer på de to øvrige strækninger ud af byen. Odenses udbygning er kun i mindre grad sket med sovebyer og der er ikke langt fra Odense Centrum til "den rådne banan" (desværre). Stort set hele Fyn er af en eller anden grund afviklingsområde.

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 21/8 2016, 16:03 (3001 dage siden) @ UTJ

Mon dog. Hvor meget af Odenses kommende letbane vil følge de gamle privatbanetraceer? Jeg tror, at byudviklingen i Odense er gået i andre retninger end den, banerne til de fynske købstæder udstak. Havde der i Odense været tilstrækkelig oplandstrafik med privatbanerne, havde en banebetjening a la fingerplan som i København nok været mulig, men formentlig har rutebiler og bybusser givet en bedre trafikbetjening af de relevante steder, end togene kunne. Folk vil ikke bruge toget, bare fordi det er et tog, når det er hurtigere at tage bussen.


Det er nemlig slet ikke sikkert at banerne ville have overlevet, hvis de havde overlevet 31/3-1966. Hvis der havde været flere privatbaner i 1970'erne havde der også været højere grad af "nedlæggelseslyst" i Folketinget og ministeriet, da det samlede tilskud havde været højere. Og ofte har en privatbanes overlevelseschance været afhængig af nogle få udslaggivende faktorer: god slagkraftig direktør/driftsbestyrer, held med krisestyring i forhold til vrangvillige kommuner, betydende enkeltkunder og nærhed til København. Selv Århus har ikke været i stand til fastholde lokaltrafik på jernbane omkring byen i mange år: Odderbanen blev afkortet (hvilket udbygningsområde mon Hov ville have været med baneforbindelse i dag?), Grenåbanen stort set nedlagt i 1970lemstationer på de to øvrige strækninger ud af byen. Odenses udbygning er kun i mindre grad sket med sovebyer og der er ikke langt fra Odense Centrum til "den rådne banan" (desværre). Stort set hele Fyn er af en eller anden grund afviklingsområde.


Hm.... noget tyder på at der stadig er noget tilbage af "Kertemindebanen" :) Ifølge dagens www.fyens.dk så standsede togtrafikken pga. fejl på et sporskifte nær Kerteminde. Jeg ville nok trække den journalist i løn, som ikke har gjort sit arbejde ordentlig.

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 21/8 2016, 17:39 (3001 dage siden) @ Steen Nielsen


Hm.... noget tyder på at der stadig er noget tilbage af "Kertemindebanen" :) Ifølge dagens www.fyens.dk så standsede togtrafikken pga. fejl på et sporskifte nær Kerteminde. Jeg ville nok trække den journalist i løn, som ikke har gjort sit arbejde ordentlig.


Undskyld, men der er åbenbart for mange medier at holde styr på, så det er slet ikke www.fyens.dk , man skal derimod kigge tv2-fyn.dk

31.03.1966 - 50 år siden at vi sagde farvel til ........

af Peter Jørgensen, 21/8 2016, 18:07 (3001 dage siden) @ Steen Nielsen

Hej Steen

Nu er det jo IKKE en lokal journalist, som har skrevet artiklen, men derimod Ritzau Bureau, og dem skal man nok ikke forvente noget lokalkendskab fra. ;-)

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak