Omøb mm ved sækstationer, Helsingør stt

af gamle ole2, 6/8 2016, 15:43 (2822 dage siden)

Jeg sad og læste om Kystbanen til en afveskling, og kom så til at tænke på hvad procedurene på Helsingør St var når der ankom et kystbanetog med lokoet førrest.
Koblede man bare lokoet fra stammen og lod det stå indtil et nyt loko i den anden ende, eller et rangerlok trak stammen væk?
Der kunne jo godt blive trængsel specielt da Lille Nord ikkke have fået sit eger udvendige spor.
Et ankommet Kystbanetog, evt med til/fra kobling af færgevogne
et Lille Nord tog
et afgående Kystbanetog
etc

Hilsen Ole

Omøb mm ved sækstationer, Helsingør stt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 7/8 2016, 21:52 (2821 dage siden) @ gamle ole2

Hej Ole

Der er som sædvanlig ikke et enkelt svar på dit spørgsmål, men afhentning med rangermaskine forekom,
det var også ret almindeligt at man trykkede fra ankomst i spor 2 ud i sporet mellem spor 2 og 3 og foretog omløb der og så trykkede ind i spor 3 for afgang derfra. Den med at lade maskinen stå og spænde en i den anden ende har jeg ikke set men man ved jo aldrig. Der er jo flere fra Helsingør i Forum så der kan vel kompletteres.

Og om sædvanlig - hvornår er det vi taler om ? Mine egne observationer er fra 1962-72.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Omøb mm ved sækstationer, Helsingør stt

af gamle ole2, 8/8 2016, 14:45 (2820 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak. Ja selvfølgelig perioden. Jeg er jo årgang 51 så det er ca 55-og frem til styrevogns/regionatog på Kystbanen.
Ja jeg mener også at huske omrokeringen fra spor 2 til spor 3 (og den danske del af færgetognene oftest holdt i spor 2?), og mener at Lille Nord oftest holdt i spor 1- indtil spor 0 blev oprettet.

Hilsen Ole

Omløb, Helsingør st 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/8 2016, 18:50 (2819 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Der er som sædvanlig ikke et enkelt svar på dit spørgsmål, men afhentning med rangermaskine forekom,
det var også ret almindeligt at man trykkede fra ankomst i spor 2 ud i sporet mellem spor 2 og 3 og foretog omløb der og så trykkede ind i spor 3 for afgang derfra. Den med at lade maskinen stå og spænde en i den anden ende har jeg ikke set men man ved jo aldrig. Der er jo flere fra Helsingør i Forum så der kan vel kompletteres.

Hej,
her et eksempel på afhentning af stamme med rangermaskine og opformering, husker jeg rigtigt er det ankomsten 10.22, tog 421 der blev hensat til afgang 16.00, toget fortsatte fra Kh 17.15 som tog 71 til Korsør, det stemmer meget godt med at P 421 var fortsættelse af tog 24 ankomst Kh 8.57 fra Korsør.
Kilde: egne observationer og arbejdsplan for Københavns Hovedbanegård sommer 1971.

[image]

Til venstre ses omløbssporet i forlængelse af perronen mellem spor 2 og 3.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Omløb, Helsingør st 1 foto

af gamle ole2, 11/8 2016, 18:07 (2817 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Og et lille detajlsp. Jeg burde nok vide det, men ligger der noget på nettet om arbejdsplan på Kh, evt flere år?
Måske på Rundremissen?

Ole

Omløb, Helsingør st 1 foto

af gamle ole2, 25/8 2016, 17:59 (2803 dage siden) @ gamle ole2

Noget bud på dette? Har ikke fundet det.

Ole

Omløb, Helsingør st + 1 skematisk sporplan

af henning h087 ⌂, Græsted, 26/8 2016, 11:03 (2802 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af henning h087, 26/8 2016, 11:40

Hej

www.rundremisen.dk
http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=8
i boardet togplaner ligger togplan 9 : togenes sporbenyttelse på stationerne
fx : http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=820 mfl
samt Københavns perron og sporbenyttelse
fx : http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=818 mf

haver også en arbejdsplan Københavns hovedbanegård sommer 1969, hvorfra der pt er scannet Udlandstogenes oprangering fra
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=880

det betinger dog oprettelse som bruger for at downloade planerne !

resten bliver scannet på et tidspunkt og lagt i forummet


ellers kan jeg bekræfte Lars beskrivelse, dog med at jeg i årene 1955 - 1965 tilbragte min tid på Helsingør station istedet for i skolen ( 1956 - 1965, cirka omregnet 3,5 år efter skolens opgørelse ). Stationen lå tættere på min bopæl end skolen, dog måtte jeg i sidste par år gå i landflygtighed i Sverige, nærmere Hâlsingborg F og C, da man fik opsnuset hvor jeg befandt mig og generede mig i min betragtning af toggangen på Helsingør ( men se se - det er en helt anden historie;-) )

de fleste kystbanetog ankom i spor 1, selvom togplan 9 foreskriver spor 2, Lille Nord for det meste i spor 2 ( dog spor 1 når Sverigestogene optog spor 2 for afgang, især om morgenen og enkelte kystbanetog ankom også i spor 3. tit trak rangermaskinen ( F ) vognene ud, men lige så tit ordnede Togmaskinen det selv.
når toget ankom i spor 1, skubbede man som regel vognene ud i spor 31 eller 12, hvorefter maskine gik i depot, klar til næste opgave, hvorefter rangermaskine eller ny togmaskine satte dem over i spor 3, som regel. Hvis toget ankom i spor 2 eller 3 skrubbedes vognene ud i spor 12, 31, 32 og 34, alt efter behov og plads hhv 34 eller sporet ind mod pakhuset, det ordnede togmaskinen eller rangermaskinen sådan set ligeligt imellem sig

Perronspor 0 etablereders først omkring 1969/70 til "lille nord" tog, indtil da var det spor for post/rejsegodsvogne samt togførervogne og indimellem tjenestevogne

Helsingør station efter ombygningen i 1969/70, det var især sporene 25 og 28 til gods/færgevogne der blev etableret, tilpasset til et færgetræk imellem transversalerne i spor 28 - ombygningen er beskrevet i DJKs Jernbanen årgang 1969 eller 1970, såvidt jeg husker

[image]

mvh
henning h087

Omløb, Helsingør st + 1 skematisk sporplan

af gamle ole2, 26/8 2016, 11:42 (2802 dage siden) @ henning h087

Tak Henning.
Tænkte nok at du var manden der havde styr på det;-)

Og god weekend

Omløb, Helsingør st + 1 skematisk sporplan

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/8 2016, 10:52 (2798 dage siden) @ henning h087


de fleste kystbanetog ankom i spor 1, selvom togplan 9 foreskriver spor 2, Lille Nord for det meste i spor 2 ( dog spor 1 når Sverigestogene optog spor 2 for afgang, især om morgenen og enkelte kystbanetog ankom også i spor 3. tit trak rangermaskinen ( F ) vognene ud, men lige så tit ordnede Togmaskinen det selv.
når toget ankom i spor 1, skubbede man som regel vognene ud i spor 31 eller 12, hvorefter maskine gik i depot, klar til næste opgave, hvorefter rangermaskine eller ny togmaskine satte dem over i spor 3, som regel. Hvis toget ankom i spor 2 eller 3 skrubbedes vognene ud i spor 12, 31, 32 og 34, alt efter behov og plads hhv 34 eller sporet ind mod pakhuset, det ordnede togmaskinen eller rangermaskinen sådan set ligeligt imellem sig

mvh
henning h087

Hej Henning, gamle Ole og øvrige forumlæsere.

Det er meget godt at Hennning henviser til Togplan 9, men efter 1962 er der ikke fastlagt nogen sporbenyttelse i Helsingør i planen, det er overladt til stationen, så Henning kan godt have ret i at man ikke fulgte køreplanen.
For dem der nu bliver frustrerede så har jeg med papir og blyant hengivet mig til en køreplansanalyse og lavet en grafisk belægningsplan for Helsingør station sommeren 1962 Hverdag undtagen lørdag.

Togenes ankomst afgang og tognummer ses til venstre, så ses de tre perronspor i hver sin kolonne den sidste har kryds for overførsel af personvogne til og fra Sverige, flere krydser for flere færger om samme tog.
Parentes angiver et kvalificeret gæt. Ankomster er i følge togplan 9 og afgange er efter observations og puslespilsmetoden. Hver tern er 10 minutter og er vel den tide det mindst tager at tømme og bortrangere et tog.
Det har været sjovt at lave den og jeg håber I forstår den. 47xx er tog på lillenord.

[image]

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Svenska-lok
DSB MT157

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak