Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"

af Thyge, Rønnede, 17/9 2016, 13:56 (2781 dage siden)

Hej!
Indlægget om Horslunde Saftstation fik mig på den ide, at tager jer med på tur
langs roebanerne! såfremt der ikke viser sig voldsom modstand, skal vi følge alle
baner der var tilbage i 1963.
Vi begynder med Nakskov!
men først skal vi have værktøjsvognen med!

[image]
Så finder vi et par vogne med grus
[image]
[image]
med værktøjsvognen forrest kører vi der udaf!
[image]
Krydser Rødbyvej!
[image]
Ad 3 strenget spor imod broen
[image]
Skiftet står imod syd!
[image]
kører over broen
[image]
ser os lige tilbage imod fabrikken.
[image]
på vej over broen!
[image]
og kommer over på Færgelandet.
Mere følger; tiden var marts 1967.Maskinen nr 11 ex Saks F1
Med venlig hilsen
Thyge

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"

af Niels Munch, 17/9 2016, 14:41 (2781 dage siden) @ Thyge

Herligt, Thyge.

Marts 1967 - det havde nok været sjovere at være med på din tur frem for at grave huller i Karup Ådal.

Glæder mig til fortsat tur!

Bedste hilsener
Niels

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"

af Jean, 17/9 2016, 19:00 (2781 dage siden) @ Thyge

Lad os endelig få hele turen rundt på hele nettet.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Jean

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"

af henho, Ringkøbing, 18/9 2016, 23:10 (2779 dage siden) @ Thyge

Det var dog en yderst lovende start på tråden - og tak for det :-)

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2

af Thyge, Rønnede, 19/9 2016, 17:02 (2779 dage siden) @ henho
redigeret af Thyge, 19/9 2016, 17:25

Hej!
Tak for en god modtagelse! så vi fortsætter,vi skal videre ad linien sydpå, iførste
omgang til Savnsøgård! senere videre til Majbølle og Vesternæs.
[image]
Kommer først til Maglehøjvej.
[image]
derefter til Midlerkampsvej!
[image]0f.jpg[/img]
Vi nærmer os!
[image]
" depotsporene på Færgelandet" en kæmpe opstillings"banegård"

[image]
[image][image]
Sporene er flyttet siden 1954 her lå den langs Hollebylinien, der blev nedlagt
samtidig med NRJ som den gik under på vej til Holleby.
Banen Til Holleby, Savnsøgård og Fredslund var privat ejet, selvom
sukkerfabrikkerne var meget involveret de ejede Savnsøgård!
Sporene er nu drejet imod nordvest og følger vejen imod Savnsø,
[image]
[image]
Lagt ude i tågen funktionærboliger tilhørende Savnsøgård.

[image]
Et spor strækker sig imod vest måske til Stensø ? men brugeskun tilhensætning af vogne,

[image]
Vi er nu nået til tilslutningen af Stensø? sporet!
Mere følger

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2

af Niels Munch, 19/9 2016, 17:51 (2779 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge,

Tak for den videre tur! Mangler der et billede efter billede nr. 2?

M.v.h.
Niels

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2( div svar)

af Thyge, Rønnede, 20/9 2016, 10:16 (2778 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Svar; Til Niels Munck "Ja der mangler flere, kommer som afsnit 2A forhåbentligt
senere idag, skal lige finde ud af hvorfor"
Til Peter M Thomsen
ja det er linien til Majbølle mv der kan anes:
Det jeg mente var, at sporet til Savnsøgård, var flyttet længere imod nordvest,
tidligere gik det tværs over marken, nu er det flyttet ud langs vejen; se evt Krak kort
fra 1954!
Sporplaner vil følge!

Signalerne ved jeg meget lidt om; men prøver at grave noget frem, det var vist kun Maglehøjvej der
havde Blinklysanlæg,


Mvh
Thyge

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2( div svar)

af Anders Madsen, 20/9 2016, 20:51 (2777 dage siden) @ Thyge

Hej!
Svar; Til Niels Munck "Ja der mangler flere, kommer som afsnit 2A forhåbentligt
senere idag, skal lige finde ud af hvorfor"
Til Peter M Thomsen
ja det er linien til Majbølle mv der kan anes:
Det jeg mente var, at sporet til Savnsøgård, var flyttet længere imod nordvest,
tidligere gik det tværs over marken, nu er det flyttet ud langs vejen; se evt Krak kort
fra 1954!
Sporplaner vil følge!

Signalerne ved jeg meget lidt om; men prøver at grave noget frem, det var vist kun Maglehøjvej der
havde Blinklysanlæg,


Mvh
Thyge

Der er tilsyneladende sket flere ændringer på nettet efter nedlæggelsen af NRJ. Ifølge de gamle byrådsprotokoller fra Nakskov Byråd, anmodede sukkerfabrikken i 1954 om opsætning af bliklysanlæg på Maribovej i Nakskov. Overkørslen var trestrengede, da den var fælles for NRJ og for roesporet mellem stationen og fabrikken. Thyge har sikkert billeder, der kan dokumenterer dette.
Se evt. Historiske Atlas for linjeføringen. Zoom ind på Nakskov og klik for 1901-45.

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2a

af Thyge, Rønnede, 21/9 2016, 10:32 (2777 dage siden) @ Thyge

Hej!
Her kommer så debilleder der er faldet udaf afsnit 2
[image]
billedet er taget ved indkørslen til opstillings" banegården" i retning imod Nakskov
[image]
Heleområdet var gennemskåret af afvandingskanaler.
[image]
Nærmer os Vejen ( Skandsen)
[image]
sydpå langsvejen ( det er det stykke der er etableret 1 1954)
[image]
er nu næsten fremme ved Stensøsporet!
Tak for jeres tålmodighed!:-)
Afsnit 3 følger

Med venlig hilsen
Thyge

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 3

af Thyge, Rønnede, 25/9 2016, 18:12 (2773 dage siden) @ Thyge

Hej!
Så genoptager vi turen til Savnsøgård.
[image]
Her går linien imod Majbølle - Vesternæs til højre,ligeud mod savnsøgård
[image]
Vi er nu på Savnsøgård, billedet er taget imod Nakskov.
[image]
og set imod syd,sporene på østlig side af vejen , her lå affaldskulen,
hvilket gav anledning til en del lokalkørsel fra kulen tværsover vejen og ind i kostalden!
[image]
Her er så det sydlige endepunkt; banen har tidligere gået langs vejens østside helt
til Savnsø by.
[image]
en Savnsøgård lokalvogn.
[image]
Lokal fladvogn med affaldscontainere ved indkørslen til kostalden.
[image]
Flere vogne står læsset og parat til at køre ind i stalden når det er fodringstid.

[image]
Remisen på Savnsøgård.

Jeg har desværre ikke noget billede af deres traktor, havde på et tidspunkt fået
lov til at få den kørt ud! men så ville den ikke starte, efter oplysnig noget der var
ret normalt i de sidste par år banerne eksiterede; så jeg mente nok at jeg kunne
tage et billede indendørs! det kunne jeg bare ikke! ( rystet) derfor
se billede og omtale i "Roer på Skinner"
Alle tilgængelige oplysninger hævder at den var forsynet me en 3cyl 30Hk Lister motor
samtidig hævdes det at den kunne trække 20-24 læssede vogne.
Den er formentlig leveret med Lister Motor; men da jeg så den på nært hold i
foråret 1968, lå der en BW motor i den er dog usikker på om det var en 6A-12g eller
en 6A6-6D?men såfremt den kunne trække 24vogne har det nok været en 12?
Næste gang går det videre imod Fredsholm.
Er landskabet svært at genkende er det fordi mange af husene er revet ned!
Med venlig hilsen

Thyge

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 3

af Anders Madsen, 26/9 2016, 20:28 (2771 dage siden) @ Thyge

[image]
Lokal fladvogn med affaldscontainere ved indkørslen til kostalden.
[image]
Flere vogne står læsset og parat til at køre ind i stalden når det er fodringstid.

[image]
Remisen på Savnsøgård.

Der er ikke ret meget tilbage fra den tid, men en lille cykeltur afslørede spor fra roebanen på Savnsøgård.

[image]
Roespor ved indkørslen til den tidligere kostald.

[image]
Roespor ved den tidligere remise. Jeg havde oplysninger om, at der stadig lå spor i remisen, det gjorde der desværre ikke mere. Begge foto 26-09-16. (AM)

Nakskov Roebaner Imod Fredsholm ( afsnit4)

af Thyge, Rønnede, 10/10 2016, 16:43 (2758 dage siden) @ Thyge

Hej igen!
Vi skal videre imod Fredsholm, men først endnu nogle billeder fra Savnsøgård,
de er godt nok taget på et andettidspunkt ( forår 1968)
[image]
Her ser vi bedere spornettet foran kostalden, det til venstre går til "Remisen"
[image]
Sporetset fra syd imod Nakskov.
[image]
endnu et par "lokale"vogne
[image]
Tilbage til forgreningen og så går det imod sydvest langs en af områdets
mange afvandingskanaler
[image]
længere fremme ser vi os tilbage
[image]
Det er et øde område
[image]
vi nærmer os Fredsholm
[image]
Så er vi der næsten
[image]
Fredsholm, personen på billedet er en jernbaneven ( JBP) der med egne øjne
ville se hvad det var ved Lolland, der var så interessant ,at jeg
skulle derned næsten hver eneste week-end?
[image]
Fredsholm
[image]
også her var der spor ind i stalden
Tidligere da Fredsholm var endestation var der mange flere spor!
Alt for idag, fremover vil beskrivelserne komme linievis, ellers bliver det
for tungt!
Med venlig hilsen
Thyge

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2

af Peter M. Thomsen, 19/9 2016, 18:16 (2779 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge
Dejlige billeder fra min hjemegn, skønt at se roebanerne igen, håber at der kommer mere guf fra Vesternæs- Kappel linien.
Et måske for tidligt spørgsmål, er det sporet ud mod Fredsholm og Majbølle linien som grener fra Savnsøsporet henne ved skiltene med spor på Langøvejen?
Du skriver vi kører mod nordvest mod Savnsø, mon ikke, at det er sydvest du mener:-)
Har du tilfældigvigs en sporplan visende opstillingssporene ved Midlerkampsvej
Glæder mig til næste afsnit
Med venlig hilsen
Peter

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 20/9 2016, 08:55 (2778 dage siden) @ Thyge

Hejsa,
Dejlige billeder og yggelig at se dem :-)

Jeg har spørgsmål omkring et signal og placering.
På nogle af billederne ses det jeg vil kalde et kontrolsignal for overkørsel, 6 kantet sort plade med lanterne i midten.

Billede 1, kontrolsignaler for overkørsel er, i forhold til togets kørselsretning, placeret efter vejen.
Oftest er de placeret inden vejen.
Er der en særlig grund til dette?

Billede 2
Ved hushjørne aner jeg et kontrolsignal der vender bagsiden mod fotografen, og fornemmer en overkørsel før signalet.
Det ser ud til at placering af kontrolsignal gennemgående var efter overkørsel.

Billede 4,
Der står igen et kontrolsignal, det ligner det i hvertfald, lige ved et sporskifte, men der ser ikke ud til at være en overkørsel.
Har det en anden funktion og derfor en slags økologisk signal (Genbrug)?

Nogen af de damer og herrer der kan hjælpe mig ud af min håbløse uvidenhed?

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2

af Thyge, Rønnede, 27/10 2016, 14:03 (2741 dage siden) @ Ole Juhl

Hej!
Har fundet dette om krydsning af vej med lyssignal!
[image]
[image]

Ovennævnte er fra" Instruks for Tog- og Lokomotivførere"
udgivet september 1962 af ADdS

Med venlig hilsen
Thyge

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"Afsnit 2

af Anders Madsen, 20/9 2016, 11:01 (2778 dage siden) @ Thyge

[image]
Et spor strækker sig imod vest måske til Stensø ? men brugeskun tilhensætning af vogne,

[image]
Vi er nu nået til tilslutningen af Stensø? sporet!


Roekampagnen startede igen i torsdags, så det er på sin plads med roebanebilleder. Og de glimrende billeder fra Thyge fra Stensø bør krydres med lidt historie.
Nedenstående hændelse fra kampagnen 1926 har foregået på sporet på billederne. Sporet til Stensøgaard eksisterede ikke særlig længe som aktivt roespor, formentlig pga. den korte afstand til fabrikken.

[image]
[image]
Socialdemokraten 8. nov. 1926

Nakskov Roebaner " På tur i fortiden"

af BjarkeH, 20/9 2016, 08:25 (2778 dage siden) @ Thyge

Dejlige billeder især for os der ikke er gamle nok til at ha oplevet det i drift :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak