Avatar

Søndagspigen

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/2 2017, 04:35 (2648 dage siden)

Denne uidentificerede kvindelige overassistent (??) giver med en nøglekontakt elektrisk afgangssignal på en station. Men hvor er det henne i landet? Teksten på nøglekontakterne er ikke læsbar i høj billedopløsning, så det må være den tofarvede træbygning, hun står ved, som løser gåden. Er der nogen, der kan huske den? (eller måske endda navnet på pigen, hun ser sød ud). Billedet er fra 1950 og skyldes Københavns Foto-Service (DJM).

[image]

Avatar

Søndagspigen

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/2 2017, 13:32 (2647 dage siden) @ Lars

Den søde pige er så ca. 90 år i dag...

Ja, det må vi da håbe. Tiden går...

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 03:54 (2624 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne uidentificerede kvindelige overassistent (??) giver med en nøglekontakt elektrisk afgangssignal på en station. Men hvor er det henne i landet? Teksten på nøglekontakterne er ikke læsbar i høj billedopløsning, så det må være den tofarvede træbygning, hun står ved, som løser gåden.

[image]


Efter nærmere granskning tyder alt på, at stedet formentlig er Jægersborg S-bane-station, hvor damen - som vel så må være trafikassistent - betjener nøgleaflåsningen af sikringsanlægget for sidesporet til LNJ. Fra 1936 var sidesporet nøgleaflåst i blokafhængighed af Gentofte Station, og det er formentlig dette anlæg, vi ser under betjening på billedet. Kan nogen verificere dette bud?

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2017, 03:59 (2624 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne uidentificerede kvindelige overassistent (??) giver med en nøglekontakt elektrisk afgangssignal på en station. Men hvor er det henne i landet? Teksten på nøglekontakterne er ikke læsbar i høj billedopløsning, så det må være den tofarvede træbygning, hun står ved, som løser gåden.

[image]

Efter nærmere granskning tyder alt på, at stedet formentlig er Jægersborg S-bane-station, hvor damen - som vel så må være trafikassistent - betjener nøgleaflåsningen af sikringsanlægget for sidesporet til LNJ. Fra 1936 var sidesporet nøgleaflåst i blokafhængighed af Gentofte Station, og det er formentlig dette anlæg, vi ser under betjening på billedet. Kan nogen verificere dette bud?


Kvindelige trafikassistenter - og sidespor på fri bane? Så bliver det ikke bedre!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 04:00 (2624 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Denne uidentificerede kvindelige overassistent (??) giver med en nøglekontakt elektrisk afgangssignal på en station. Men hvor er det henne i landet? Teksten på nøglekontakterne er ikke læsbar i høj billedopløsning, så det må være den tofarvede træbygning, hun står ved, som løser gåden.

[image]

Efter nærmere granskning tyder alt på, at stedet formentlig er Jægersborg S-bane-station, hvor damen - som vel så må være trafikassistent - betjener nøgleaflåsningen af sikringsanlægget for sidesporet til LNJ. Fra 1936 var sidesporet nøgleaflåst i blokafhængighed af Gentofte Station, og det er formentlig dette anlæg, vi ser under betjening på billedet. Kan nogen verificere dette bud?

Kvindelige trafikassistenter - og sidespor på fri bane? Så bliver det ikke bedre!

Sig mig lige en gang, Thomas, må du være oppe på denne tid af døgnet? ;-) :-P

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/3 2017, 09:17 (2624 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne uidentificerede kvindelige overassistent (??) giver med en nøglekontakt elektrisk afgangssignal på en station. Men hvor er det henne i landet? Teksten på nøglekontakterne er ikke læsbar i høj billedopløsning, så det må være den tofarvede træbygning, hun står ved, som løser gåden.

[image]

Efter nærmere granskning tyder alt på, at stedet formentlig er Jægersborg S-bane-station, hvor damen - som vel så må være trafikassistent - betjener nøgleaflåsningen af sikringsanlægget for sidesporet til LNJ. Fra 1936 var sidesporet nøgleaflåst i blokafhængighed af Gentofte Station, og det er formentlig dette anlæg, vi ser under betjening på billedet. Kan nogen verificere dette bud?

Hej

Jeg er ikke sikker på at det man kan se af sporplanen på tavlen i den højre sides øverste halvdel er i overenstemmelse med din teori. Det ser jo ud som sporskiftet til sidesporet er modgående,
var det ikke medgående i Jægersborg
Det ser jo mest ud som kontakter til tænding af afgangslys, men man har brugt den slags kontakter til andet så vidt jeg ved, men sporskiftefrigivning ?.
Teksten på de fire kontakter ser ud som der står "spor x" i underte linje og udkørsel/indkørsel i øverste.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 18:00 (2623 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Jeg er ikke sikker på at det man kan se af sporplanen på tavlen i den højre sides øverste halvdel er i overenstemmelse med din teori. Det ser jo ud som sporskiftet til sidesporet er modgående,
var det ikke medgående i Jægersborg
Det ser jo mest ud som kontakter til tænding af afgangslys, men man har brugt den slags kontakter til andet så vidt jeg ved, men sporskiftefrigivning ?.
Teksten på de fire kontakter ser ud som der står "spor x" i underte linje og udkørsel/indkørsel i øverste.

Hej Lars,

Ja, teksten er desværre ikke skarp, heller ikke i fuld billedopløsning. Jeg ved ikke, om nedenstående gør det tydeligere. Det eneste, som jeg kan tyde, er "HOLTE" (i skiltets højre side med store typer), så Nordbanen er det vel, men hvis ikke Jæt, hvor så?
[image]

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/3 2017, 18:03 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Jeg er ikke sikker på at det man kan se af sporplanen på tavlen i den højre sides øverste halvdel er i overenstemmelse med din teori. Det ser jo ud som sporskiftet til sidesporet er modgående,
var det ikke medgående i Jægersborg
Det ser jo mest ud som kontakter til tænding af afgangslys, men man har brugt den slags kontakter til andet så vidt jeg ved, men sporskiftefrigivning ?.
Teksten på de fire kontakter ser ud som der står "spor x" i underte linje og udkørsel/indkørsel i øverste.

Hej Lars,

Ja, teksten er desværre ikke skarp, heller ikke i fuld billedopløsning. Jeg ved ikke, om nedenstående gør det tydeligere. Det eneste, som jeg kan tyde, er "HOLTE" (i skiltets højre side med store typer), så Nordbanen er det vel, men hvis ikke Jæt, hvor så?
[image]

Hej

Hvad med Lyngby i de gode gamle dage ? Kan man udelukke Birkerød ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 18:06 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nedenfor har jeg forsøgt at trimme billedet lidt, men uden at det hjalp noget videre. Står der "HOLTE" to gange, eller står der "NÆRUM" og "HOLTE"?
[image]

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/3 2017, 18:17 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nedenfor har jeg forsøgt at trimme billedet lidt, men uden at det hjalp noget videre. Står der "HOLTE" to gange, eller står der "NÆRUM" og "HOLTE"?
[image]

Der står i hvert fald udkørsel og eller indkørsel øverst på emalieskiltene og spor x under.

Kan ikke finde hverken Nærum eller Holte. Undskyld nu ser jeg hvor du mener.
Sporplanen stemmer ikke med Jægersborg med mindre damen passede Nærumbanens signaler.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 18:24 (2623 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Nedenfor har jeg forsøgt at trimme billedet lidt, men uden at det hjalp noget videre. Står der "HOLTE" to gange, eller står der "NÆRUM" og "HOLTE"?
[image]


Der står i hvert fald udkørsel og eller indkørsel øverst på emalieskiltene og spor x under.

Kan ikke finde hverken Nærum eller Holte. Undskyld nu ser jeg hvor du mener.
Sporplanen stemmer ikke med Jægersborg med mindre damen passede Nærumbanens signaler.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Ja, der må vel strengt taget også have været signaldækning på Nærumbanen. Sporplanen, kan jeg så til gengæld ikke se på billedet.

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Georg Schmidt, 1/3 2017, 18:25 (2623 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jeg ser også "Indkørsel eller udkørsel" på de små skilte, måske en mere moderne udgave end dem der sad i Århus, hvor fungerende også skulle ud med nøglen.

[image]


[image]
Fungerkiosken på perron 1 i Århus feb. 1973.

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Svend, Storkøbenhavn, 1/3 2017, 14:52 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne uidentificerede kvindelige overassistent (??) giver med en nøglekontakt elektrisk afgangssignal på en station. Men hvor er det henne i landet? Teksten på nøglekontakterne er ikke læsbar i høj billedopløsning, så det må være den tofarvede træbygning, hun står ved, som løser gåden.

[image]

Efter nærmere granskning tyder alt på, at stedet formentlig er Jægersborg S-bane-station, hvor damen - som vel så må være trafikassistent - betjener nøgleaflåsningen af sikringsanlægget for sidesporet til LNJ. Fra 1936 var sidesporet nøgleaflåst i blokafhængighed af Gentofte Station, og det er formentlig dette anlæg, vi ser under betjening på billedet. Kan nogen verificere dette bud?

.
Nej, nej - sidesporet i Jægersborg (til LNJ) blev frigivet fra centralapparatet i Gentofte (og dækket af Gentoftes udkørselssignal). Jægersborg har altid været T&S og der har således ikke været stationsbestyrer på stedet.

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 16:55 (2623 dage siden) @ Svend

Denne uidentificerede kvindelige overassistent (??) giver med en nøglekontakt elektrisk afgangssignal på en station. Men hvor er det henne i landet? Teksten på nøglekontakterne er ikke læsbar i høj billedopløsning, så det må være den tofarvede træbygning, hun står ved, som løser gåden.

[image]

Efter nærmere granskning tyder alt på, at stedet formentlig er Jægersborg S-bane-station, hvor damen - som vel så må være trafikassistent - betjener nøgleaflåsningen af sikringsanlægget for sidesporet til LNJ. Fra 1936 var sidesporet nøgleaflåst i blokafhængighed af Gentofte Station, og det er formentlig dette anlæg, vi ser under betjening på billedet. Kan nogen verificere dette bud?

.
Nej, nej - sidesporet i Jægersborg (til LNJ) blev frigivet fra centralapparatet i Gentofte (og dækket af Gentoftes udkørselssignal). Jægersborg har altid været T&S og der har således ikke været stationsbestyrer på stedet.


Jamen, jeg er skam også selv i tvivl. Ikke desto mindre, så VAR sidesporet i Jæt fra 1936 nøgleaflåst i blokafhængighed af Gj, og nøgleaflåsningen må jo være foretaget lokalt på Jæt og i så fald af hvem? Næppe togpersonalet (de skulle køre tog), nok snarere en udsendt sikkerhedsuddannet medarbejder efter særlig instruks, for jeg er godt klar over, at Jæt var T&S. Anlægget på Jæt omtales i øvrigt fortsat som nøglebetjent i 1951, året efter at billedet blev taget. At der på billedet er tale om en træbygning i samme byggestil som på S-bane-stationerne mellem Hellerup og Holte er vist tydeligt, og her passer farverne med Jæt's omkring 1950. Hvor i øvrigt fandtes der sådanne træbygninger i den viste byggestil og farveholdning?

Søndagspigen - formentlig ikke Jægersborg

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/3 2017, 17:58 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Jamen, jeg er skam også selv i tvivl. Ikke desto mindre, så VAR sidesporet i Jæt fra 1936 nøgleaflåst i blokafhængighed af Gj, og nøgleaflåsningen må jo være foretaget lokalt på Jæt og i så fald af hvem? Næppe togpersonalet (de skulle køre tog), nok snarere en udsendt sikkerhedsuddannet medarbejder efter særlig instruks, for jeg er godt klar over, at Jæt var T&S. Anlægget på Jæt omtales i øvrigt fortsat som nøglebetjent i 1951, året efter at billedet blev taget. At der på billedet er tale om en træbygning i samme byggestil som på S-bane-stationerne mellem Hellerup og Holte er vist tydeligt, og her passer farverne med Jæt's omkring 1950. Hvor i øvrigt fandtes der sådanne træbygninger i den viste byggestil og farveholdning?

Hej Morten,

Togføreren kører som bekendt ikke tog men kan vel udmærket forestå rangeringen ved et sidespor.
Jægersborg var vel B - billetsalgssted og ikke T og dertil selvfølgelig S.

Teksten på kontaktkasserne tyder helt klart på noget med afgangslys og togveje, men sporplanen som anes er vel den bedste ledetråd.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Søndagspigen - formentlig ikke Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 19:49 (2623 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Jamen, jeg er skam også selv i tvivl. Ikke desto mindre, så VAR sidesporet i Jæt fra 1936 nøgleaflåst i blokafhængighed af Gj, og nøgleaflåsningen må jo være foretaget lokalt på Jæt og i så fald af hvem? Næppe togpersonalet (de skulle køre tog), nok snarere en udsendt sikkerhedsuddannet medarbejder efter særlig instruks, for jeg er godt klar over, at Jæt var T&S. Anlægget på Jæt omtales i øvrigt fortsat som nøglebetjent i 1951, året efter at billedet blev taget. At der på billedet er tale om en træbygning i samme byggestil som på S-bane-stationerne mellem Hellerup og Holte er vist tydeligt, og her passer farverne med Jæt's omkring 1950. Hvor i øvrigt fandtes der sådanne træbygninger i den viste byggestil og farveholdning?


Hej Morten,

Togføreren kører som bekendt ikke tog men kan vel udmærket forestå rangeringen ved et sidespor.
Jægersborg var vel B - billetsalgssted og ikke T og dertil selvfølgelig S.

Ekspeditionsmæssigt var Jæt, da her ikke var ekspedition af banepakker, ikke B, men T (med billetsalg). Sikkerhedsmæssigt var Jæt T&S.

Teksten på kontaktkasserne tyder helt klart på noget med afgangslys og togveje, men sporplanen som anes er vel den bedste ledetråd.

Yes, men hvor er vi så henne i landet?

Avatar

Søndagspigen - formentlig ikke Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 19:57 (2623 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Jamen, jeg er skam også selv i tvivl. Ikke desto mindre, så VAR sidesporet i Jæt fra 1936 nøgleaflåst i blokafhængighed af Gj, og nøgleaflåsningen må jo være foretaget lokalt på Jæt og i så fald af hvem? Næppe togpersonalet (de skulle køre tog), nok snarere en udsendt sikkerhedsuddannet medarbejder efter særlig instruks, for jeg er godt klar over, at Jæt var T&S. Anlægget på Jæt omtales i øvrigt fortsat som nøglebetjent i 1951, året efter at billedet blev taget. At der på billedet er tale om en træbygning i samme byggestil som på S-bane-stationerne mellem Hellerup og Holte er vist tydeligt, og her passer farverne med Jæt's omkring 1950. Hvor i øvrigt fandtes der sådanne træbygninger i den viste byggestil og farveholdning?


Hej Morten,

Togføreren kører som bekendt ikke tog men kan vel udmærket forestå rangeringen ved et sidespor.
Jægersborg var vel B - billetsalgssted og ikke T og dertil selvfølgelig S.

Teksten på kontaktkasserne tyder helt klart på noget med afgangslys og togveje, men sporplanen som anes er vel den bedste ledetråd.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Jeg prøver at se på, om det skulle være Østerport (nær) i stedet.

Avatar

Søndagspigen - ikke Jægersborg, men Østerport!

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 20:04 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

D'herrer! Her er vist (tv.) "the smoking gun". Jeg anede ikke, at der havde været sådan et anlæg på Kk. Foto fra 1950 (Københavns osv.)

[image]

Søndagspigen - ikke Jægersborg, men Østerport!

af Svend, Storkøbenhavn, 1/3 2017, 20:28 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

D'herrer! Her er vist (tv.) "the smoking gun". Jeg anede ikke, at der havde været sådan et anlæg på Kk. Foto fra 1950 (Københavns osv.)

[image]

.
Perronfungerende var der (bl a) også i Hellerup.

Avatar

Søndagspigen - ikke Jægersborg, men Østerport!

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 20:46 (2623 dage siden) @ Svend

D'herrer! Her er vist (tv.) "the smoking gun". Jeg anede ikke, at der havde været sådan et anlæg på Kk. Foto fra 1950 (Københavns osv.)

[image]

.
Perronfungerende var der (bl a) også i Hellerup.

Jo, men passer bygningen og dens farver med perronbygningerne i Hellerup (og andre steder)? Bemærk, den korte "påsatte" hvide liste" th. nedenfor nøgleboksene på begge fotos.

[image]

Søndagspigen - ikke Jægersborg, men Østerport ?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/3 2017, 21:08 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Jeg har brugt tiden siden sidste indlæg til at læse personalia i Vingehjulet 1950 (selvfølgelig på rundremisen.dk)

Dengang var man heldigvis så høflig eller hvad I nu vil kalde det at der stod Fru eller Frk foran de kvindelige medarbejderes navne.
Jeg er stødt på en annonceret stilling i Jægersborg som trafikekspedient i 14. lønklasse.
Jeg vil fortsætte for at se hvem der fik stillingen.
Kan hun være trafikekspedient ?

Jeg har spekuleret på hvorfor man har taget billedet. Er det fordi hun er den første kvindelige et-eller-andet ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Søndagspigen - ikke Jægersborg, men Østerport ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 21:14 (2623 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Jeg har brugt tiden siden sidste indlæg til at læse personalia i Vingehjulet 1950 (selvfølgelig på rundremisen.dk)

Dengang var man heldigvis så høflig eller hvad I nu vil kalde det at der stod Fru eller Frk foran de kvindelige medarbejderes navne.
Jeg er stødt på en annonceret stilling i Jægersborg som trafikekspedient i 14. lønklasse.
Jeg vil fortsætte for at se hvem der fik stillingen.
Kan hun være trafikekspedient ?

Jeg har spekuleret på hvorfor man har taget billedet. Er det fordi hun er den første kvindelige et-eller-andet ?

Hm, tjah, bop bop, der var jo kvinder i "trafikken" også før 2. Verdenskrig, og jeg er ikke stødt på nogen specifik første-eller-eller andet omkring 1950. Jægersborg er vist dømt ude på grund af billedet fra Østerport, der synes at bekræfte, at det er stedet, hvor den nydelige unge dame er fotograferet. Jeg tror egentlig bare, at billedet er taget til reklamebrug som et blikfang, der skulle vise DSB fra en positiv side.

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 1)

af Lars B. Christensen, København, 1/3 2017, 23:31 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten og alle andre,

Billedet er taget på Østerport Station, og jeg har faktisk også fundet historien om den kvindelige trafikassistent på billedet. Efter at have set billedet her på forum, slog det mig, at det billede havde jeg da set før…

Så nu får I lige den lange fortælling. Den er så lang, at jeg har været nødt til at dele den op i to indlæg :-) Her er del 1 og del 2 følger bagefter...

En sommerdag for en 4-5 år siden var jeg i Hadsten, hvor jeg talte med en kvinde som var godt oppe i årene og tæt på de 100 år. Hun var i midten af 1930erne blevet ansat ved DSB som trafikelev, og jeg havde kontaktet hende for at få hende til at fortælle om sit liv og sine oplevelser ved DSB. Det hele skulle bruges til en artikel (som er færdig, og nok kommer på tryk en dag. Men det er en anden historie). Ellen, som hun hed, fandt på et tidspunkt et ældre udklipsalbum frem, og mens hun forsvandt ud i køkkenet for at hente mere kaffe og brød, fik jeg lov til at bladre i albummet og affotografere det.

Det var et blandet album med fotos og avisudklip. Hun hævdede selv, at hun ikke var gået så meget op i kvindesagen og ligestillingskampen, men i albummet var alligevel en del udklip om andre kvindelige DSB-ansatte. Et af udklippene var fra Socialdemokraten søndag den 21. januar 1951, og ved siden af artiklen var dette billede:

[image]

Artiklen er sådan set ret interessant, så nu får I den i den fulde længde. Jeg har renskrevet teksten, da affotograferingen desværre er lidt uskarp:

En pige, som er kommet i sit S

Østerports charmerende kvindelige ,,stationsforstander” fortæller om sit arbejde på den travle station.

I DSB´s nydelige billed-nytårshæfte med mange motiver fra etatens arbejdsfelter, var der et billede, der særligt tiltrak sig opmærksomhed. Det ses ved disse linjer [billedet, LC bem.], og i hæftet stod følgende tekst: ,,Den fungerende på perronen tænder grønt lys som afgangsordre til toget”. Der var intet nærmere om navn og adresse. Men gennem generaldirektoratet fik vi oplyst, at den unge dame var trafikassistent frk. Lilly Knudsen, tjenstgørende på Østerport Station. Så tog vi Østerport i telefonen:

- Er trafikassistent frk. Lilly Knudsen til stede?

En jernbanemand svarer: Hun er ikke tjenstgørende i dag, hvad vil De hende i grunden?

- Det drejer sig om en samtale til en artikel om kvindelige trafikassistenter i DSB.

- Nåh, for resten er Knudsen hendes pigenavn, hun er gift Bjerborg, og det er hendes mand, De taler med. Min kone kommer her i morgen!

Altså ventede vi til ,,i morgen” og traf da i ”Den fungerende”s kontor på perronen på Østerport trafikassistent fru Lilly Bjerborg.

Traf er nu næsten så meget sagt, for i løbet af tyve minutter var fruen ud og ind ad døren en halv snes gange for at afsende tog, samtidig med at hun førte flere telefonsamtaler, dirigerede lokomotivfører ud til et godstog og gennem højtaleranlægget adviserede togpersonale ude på terrænet.

Artiklen fortsætter i del 2

Lars

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 2)

af Lars B. Christensen, København, 1/3 2017, 23:32 (2623 dage siden) @ Lars B. Christensen

Fortsættelse fra del 1
Artiklen fra Socialdemokraten:

Imellem trafikassistentens løbeture fik vi dog tid til at stille nogle spørgsmål. Flere af dem blev besvaret i farten, når hun kom ind igen efter at have afsendt et S-tog, og stod klar til det næste.

- De må undskylde, at jeg går en gang imellem, siger fru Bjerborg med et charmerende smil. Men der er jo lidt travlt, når der skal ekspederes 18 S-tog i timen foruden damptogene.

- Er De den eneste kvindelige fungerende stationsforstander i København og nærtrafikken?

- Det tror jeg nok, jeg har i hvert fald ikke set nogen på Hovedbanegårdens perroner. Der er selvfølgelig kvinder på stationskontorerne, men jeg er nok den eneste trafikuddannede herinde.

- Er De ud af jernbanefamilie, siden De er gået denne vej?

- Nej, far er gårdejer ved Silkeborg, men i min barndom kørte jeg hver dag 13 kilometer for at komme i skole, og lysten til jernbane stammer nok fra den tid. Jeg begyndte som 16-årig elev i Lerbjerg, og til september har jeg 10 års jubilæum.

- Hvordan er uddannelsen?

- Ganske den samme som for mandlige trafikassistenter. Jeg gennemgik et 6 ugers kursus på jernbaneskolen og kom derefter til prøve i generaldirektoratet. Fra Lerbjerg blev jeg flyttet til videre uddannelse i Silkeborg…

Telefonen afbryder, og trafikassistenten lader en besked udgå gennem højtaleren: Lokomotivføreren på 205 – De bedes køre ud til perronen. Der er skiftet for Dem.

Fru Bjerborg fortsætter: Efter halvandet år i Silkeborg kom jeg i fire måneder til Skodsborg station, derefter til jernbaneskolen og tog i september 1944 eksamen som trafikmedhjælper. To år efter blev jeg trafikassistent.

- Har De så afsluttet uddannelsen?

- Næh, jeg går for tiden til en fagprøve og skal til eksamen i foråret, man vil da ikke være ,,evighedsassistent”, og prøven er nødvendig, hvis man skal avancere. Den omfatter foruden jernbanespørgsmål også nationaløkonomi, jura, samfundslære og flere andre ting.

- Hvordan er det at være enlig ,,høne” i kurven på Østerport?

- Jeg må sige, at jeg kommer godt ud af det med de mandlige kolleger, jeg har jo gennemgået samme uddannelse som de, og derfor betragter de mig på lige fod som kollega.

Telefonen ringer igen. Man ønsker besked om en lokomotivfører til et godstog. Lilly Bjerborg kalder ,,turkontoret” for at høre hvornår han kommer.

- Hvor mange fungerer som stationsforstandere her på perronen?

- Vi er 5 på skift, jeg gør også tjeneste i kommandoposten med signalanlæg og sporskifter, man er jo all round-uddannet, og desuden har jeg mine nattevagter. Der arbejdes døgnet rundt.

- Kunne De tænke Dem at avancere og måske flytte til provinsen?

- Nu har jeg gjort tjeneste her på Østerport siden 1944, jeg er kommen til at holde af København og kan ikke tænke mig at forlade den.

- Viser de rejsende ikke interesse for en kvindelig ,,stationsforstander”?

- Mest udlændinge. Der har været flere englændere herinde på kontoret for at tale med mig, og sidste sommer var en spanier så interesseret, at han absolut ville fotografere mig til sit album.
Bach


Efter at være kommet hjem, og efter at have læst artiklen, slog det mig, at Lilly Bjerborgs historie jo egentlig var ret interessant. Måske var det værd, at kontakte hende for at få hende til at fortælle sin historie, men spørgsmålet var om hun stadig var i live? Det var jo trods alt mere end 60 år siden, at artiklen blev trykt. Efter lidt detektivarbejde, fandt jeg ud af, at hun faktisk var flyttet til provinsen og boede i Aalestrup. Jeg kom også i kontakt med hende, men hun var ikke interesseret i at deltage i en artikel. Mit indtryk var, at det var beskedenheden som her slog igennem, men vi havde et par kortere hyggelige samtaler i telefonen, hvor hun – som jeg husker det ud fra hukommelsen – fortalte, at hun på et tidspunkt var stoppet i DSB, og i stedet var kommet ind for Postvæsenet og vistnok havde bestyret en postfilial i Salling eller Himmerland. Nu har jeg lige søgt på internettet, og hvis oplysningerne holder vand, så gik Lilly Bjerborg desværre bort i foråret 2015 i en alder af 90 år. Men der er ingen tvivl om, at hun i sin tid var blandt pionererne. For selvom der var ansat kvinder i DSB, så var det alligevel få af dem, som gjorde karriere ude på perronerne og arbejdede i driften i en længere årrække.

Mange hilsner
Lars

Avatar

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 2)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2017, 02:30 (2623 dage siden) @ Lars B. Christensen

Kære Lars,

Det var da ligegodt en fantastisk historie om en gæv pige med "ben i næsen"! Den havde jeg ikke lige set komme, og jeg har da også med meget stor TAK nu lagt fruens navn og en reference til "Social-Demokraten" ind i Jernbanemuseets billedregistrering, så oplysningerne er bevaret for eftertiden. Det er jo herligt, når sådan en appelsin falder ned i vores fælles turban. :-D

Mange gode hilsner og endnu engang TAK! :-) :-) :-)

M:-Drten

Avatar

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 2)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2017, 03:22 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Lars,

Det var da ligegodt en fantastisk historie ....

Det er "Herreværelset" når det er bedst. Det er alligevel ret utroligt at vi nu ved hvem hun er - inklusive familie og ophav. Og billedets sted er også fastlagt. Hvad var klokken da billedet blev taget og hvordan var vejret? :-)

Avatar

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 2)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2017, 07:28 (2623 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad var klokken da billedet blev taget og hvordan var vejret? :-)

Pokkers, det glemte jeg. Undskyld!

Billedet er taget tidligst i september og senest i november 1950. Vejret var, som det ofte er i Danmark.

Søndagspigen - Jægersborg afsluttende bemærkning.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 2/3 2017, 08:04 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Om Jægersborg og rangering se rundremisen.dk: http://rundremisen.dk/attachment.php?aid=7898

Togplan IXb 1949. Af det fremgår at instruktionen findes inde i blokhytten og at der var dækningssignal.

I tjenestekøreplanen 1 b 1950 er der afsat tid (ankomst = S) til rangering i Jægersborg T & S for morgengodstoget nordpå.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 2)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2017, 08:54 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad var klokken da billedet blev taget og hvordan var vejret? :-)


Pokkers, det glemte jeg. Undskyld!

Billedet er taget tidligst i september og senest i november 1950. Vejret var, som det ofte er i Danmark.

;-)

Jeg glemte iøvrigt at konstatere at unge kvinder og sikringsanlæg - kombineret - får virkelig maximal opmærksomhed her i "Herreværelset" ! :-P

Avatar

Søndagspigen - onsdagsmanden - bonusviden.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2017, 17:11 (2622 dage siden) @ Lars Møller Jensen

En mandlig medarbejder på AHTJ, som blev mere kendt senere. For mig meget overraskende.

Der kan man vist roligt sige, at en uddannelse ved banen kan føre til alt - bare man forlader det i tide!
Og det var måske meget godt for han kalder der "skiftespor"!!! Oh rædsel!

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 2)

af Georg Schmidt, 2/3 2017, 19:34 (2622 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Efter lidt opslag i "Danske Statsbaners Tjenestemænd" kan man fornemme at fru Bjerborg var en pige med "ben i næsen". I 1952 udgaven af personalia var hun ikke ret mange "sider" efter manden.(:-D)
Det ser dog ud til at ende godt. Hr Bjerborg bliver i 1957 stationsforstander i Høng og i 1961 i Aalestrup.
Fruen var de senere år forbi Bogholder- og Kassererkontoret og fra 1957 uden for nummer, og det passer jo også godt med Høng.

M v h
Georg

Avatar

Søndagspigen - Østerport og historien om pigen (del 2)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2017, 21:11 (2622 dage siden) @ Georg Schmidt

Efter lidt opslag i "Danske Statsbaners Tjenestemænd" kan man fornemme at fru Bjerborg var en pige med "ben i næsen". I 1952 udgaven af personalia var hun ikke ret mange "sider" efter manden.(:-D)
Det ser dog ud til at ende godt. Hr Bjerborg bliver i 1957 stationsforstander i Høng og i 1961 i Aalestrup.
Fruen var de senere år forbi Bogholder- og Kassererkontoret og fra 1957 uden for nummer, og det passer jo også godt med Høng.

Jamen, hun fik da søreme prøvet nogle ting, også selv om hun ikke blev stationsforstander. Men der har vi så frk. Jernbo, og som landstingsmedlem og meget andet også pioneren Anna Westergaard. Tak for den fine bonusinfo, Georg. :-) :-) :-D

Søndagspige i Glostrup.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/3 2017, 21:28 (2623 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

En trafikmedhjælper Frk I. R. Christensen er forflyttet fra Korsør til Glostrup 1-11-50.

Vingehjulets personalia 8.årgang nummer 3 side 30, 10.november 1950.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Svend, Storkøbenhavn, 1/3 2017, 18:56 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jamen, jeg er skam også selv i tvivl. Ikke desto mindre, så VAR sidesporet i Jæt fra 1936 nøgleaflåst i blokafhængighed af Gj, og nøgleaflåsningen må jo være foretaget lokalt på Jæt og i så fald af hvem? Næppe togpersonalet (de skulle køre tog), nok snarere en udsendt sikkerhedsuddannet medarbejder efter særlig instruks, for jeg er godt klar over, at Jæt var T&S. Anlægget på Jæt omtales i øvrigt fortsat som nøglebetjent i 1951, året efter at billedet blev taget. At der på billedet er tale om en træbygning i samme byggestil som på S-bane-stationerne mellem Hellerup og Holte er vist tydeligt, og her passer farverne med Jæt's omkring 1950. Hvor i øvrigt fandtes der sådanne træbygninger i den viste byggestil og farveholdning?

.
Det er som jeg skrev lidt længere oppe: Sporskifterne til sidesporet blev frigivet fra centralapparatet (12/46-typen) i Gentofte.
Når det tog der skulle rangere ind på sidesporet var passeret Gentofte blev signalhåndtagene taget tilbage (stationen stod normalt på automatisk gennemkørselsdrift med signalhåndtagene omlagt i 90 grader). Når personalet i Jægersborg meldte sig - det kunne nærmest være hvem som helst, både tgf og LNJ-personale - og fortalte at sporskiftet og den tilhørende afløbssko kunne oplåses (fra centralapparatet i Gentofte), foretog stationsbestyreren i Gentofte dette. Når toget til sidesporet var helt inde på sidesporet - eller et rangerende godstog mod Lyngby igen var fri af sporskifterne - blev sidesporet igen aflåst, og der kunne stilles udkørsel fra Gentofte mod Lyngby. Signalhåndtaget og aflåsningshåndtaget var i indbyrdes afhængighed.
Hvis der ønskes yderligere detaljer, står jeg gerne til rådighed ;-) :-)

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 19:53 (2623 dage siden) @ Svend

Hej Svend,

Da billedet blev taget, var der stadigvæk manuel linjeblok Hellerup - Holte. Jeg går ud fra, at dine erfaringer stammer fra efter, at der kom automatisk linjeblok på strækningen Gj-Ly i 1953. Kan forhold og procedurer have været anderledes indtil da?

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Svend, Storkøbenhavn, 1/3 2017, 20:25 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Svend,

Da billedet blev taget, var der stadigvæk manuel linjeblok Hellerup - Holte. Jeg går ud fra, at dine erfaringer stammer fra efter, at der kom automatisk linjeblok på strækningen Gj-Ly i 1953. Kan forhold og procedurer have været anderledes indtil da?

Det ændrer ikke på sagen - der ville ikke forekomme tilfælde, hvor et sidespor skulle betjenes af en trafikassistent-uddannet stationsbestyrer.
Men det ser også ud til at du har fundet en anden (og bedre) forklaring på fotografiets motiv.

Avatar

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2017, 21:20 (2623 dage siden) @ Svend

Hej Svend,

Da billedet blev taget, var der stadigvæk manuel linjeblok Hellerup - Holte. Jeg går ud fra, at dine erfaringer stammer fra efter, at der kom automatisk linjeblok på strækningen Gj-Ly i 1953. Kan forhold og procedurer have været anderledes indtil da?

Det ændrer ikke på sagen - der ville ikke forekomme tilfælde, hvor et sidespor skulle betjenes af en trafikassistent-uddannet stationsbestyrer.
Men det ser også ud til at du har fundet en anden (og bedre) forklaring på fotografiets motiv.

Ja, den er lidt mere plausibel og velunderbygget, men nogle gange er man jo på herrens mark, når det gælder om at identificere fotos, hvor det eneste kendte er negativnummeret og dermed årstallet. :-) Tak for gode input. Det er altid godt at blive klogere.

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 11:24 (2610 dage siden) @ Svend

Hvis der ønskes yderligere detaljer, står jeg gerne til rådighed ;-) :-)

Tak for den præcise beskrivelse af håndteringen af LNJ-forbindelsen i Jægersborg.

Jeg vil meget gerne høre mere.

Som jeg husker det, stod der et almindeligt daglyssignal med to lanterner ved det nordgående spor lige før det medgående sporskifte til LNJ. Der var et skilt med AM og et med DS på masten. Signaltelefonen havde et skilt, som forkyndte, at den havde kontakt til Lyngby, hvilket jo er helt naturligt på en strækning med automatisk blok, men som fik mig til fejlagtigt at tro, at sporskiftet også blev låst fra Lyngby.

Der har så også været en telefon til Gentofte, som jeg aldrig fik øje på. Ved du, hvor den var anbragt?

Fortæl, fortæl. Jo mere, jo bedre.

Jeg har siden 50erne tænkt på, hvordan præcis det sporskifte blev betjent. :-)

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Svend, Storkøbenhavn, 14/3 2017, 15:33 (2610 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hvis der ønskes yderligere detaljer, står jeg gerne til rådighed ;-) :-)


Tak for den præcise beskrivelse af håndteringen af LNJ-forbindelsen i Jægersborg.

Jeg vil meget gerne høre mere.

Som jeg husker det, stod der et almindeligt daglyssignal med to lanterner ved det nordgående spor lige før det medgående sporskifte til LNJ. Der var et skilt med AM og et med DS på masten. Signaltelefonen havde et skilt, som forkyndte, at den havde kontakt til Lyngby, hvilket jo er helt naturligt på en strækning med automatisk blok, men som fik mig til fejlagtigt at tro, at sporskiftet også blev låst fra Lyngby.

Der har så også været en telefon til Gentofte, som jeg aldrig fik øje på. Ved du, hvor den var anbragt?

Fortæl, fortæl. Jo mere, jo bedre.

Jeg har siden 50erne tænkt på, hvordan præcis det sporskifte blev betjent. :-)

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig


Så vist jeg husker befandt telefonen sig i det lille grå skur ved sporskiftet. Måske det er der endnu. Og AM/DS signalet er der også endnu, blot i en anden udformning (kan nu også vise "betinget stop") og flyttet hen før perronen.

Søndagspigen - formentlig Jægersborg

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 18:09 (2610 dage siden) @ Svend


Så vist jeg husker befandt telefonen sig i det lille grå skur ved sporskiftet. Måske det er der endnu. Og AM/DS signalet er der også endnu, blot i en anden udformning (kan nu også vise "betinget stop") og flyttet hen før perronen.


Ja, der er da et skur at se på Google Earth.

Jeg må selv en tur til Jægersborg en af dagene.

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak