Daddelæsker en masse på hjemmebane
Jeg opgav at lave en gættekonkurrence ud af dette foto og kommer i stedet med svaret:
Malmö Centralstation 11. april 1960.
af Søndenfjords, 9/2 2017, 11:30 (2634 dage siden)
Jeg opgav at lave en gættekonkurrence ud af dette foto og kommer i stedet med svaret:
Malmö Centralstation 11. april 1960.
af Eyolf , Slemmestad, Norge, 9/2 2017, 16:09 (2634 dage siden) @ Søndenfjords
Selv om "daddeleeskene" er ute av all ordinær trafikk, er det fremdeles mulig å oppleve dem på DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg - også kalt "De vackra vyernas järnväg"), der bl.a. dette bildet er tatt:
af Morten812 , Randers, 11/2 2017, 19:51 (2631 dage siden) @ Eyolf
Svensk smalsporsudgave på AGJ
af Niels Munch, 11/2 2017, 21:10 (2631 dage siden) @ Søndenfjords
Hej Søndenfjords,
Oprangering og sporbenyttelse på Malmö C tyder på "Bornholmspilen", som siden 1954 blev kørt med skinnebusmateriel.
M.v.h.
Niels
af Georg Schmidt, 12/2 2017, 10:58 (2631 dage siden) @ Søndenfjords
Landeryd 1985.
Mvh
Georg
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 12/2 2017, 12:08 (2631 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej
her lidt fra Malmö C senere, 5. marts 1982, rst 1462 fra Ystad bortrangeres:
Længere nordpå, Mellansel marts 1981, tog til Örnsköldsvik og en konduktör som afgiver rejsendemelding og bestilling af varer til restaurantvognen.
Længere nordpå i Boden C 1978
og tilsidst østpå i Karungi hvor togene fra Övertorneå og Haparande samledes for videre færd mod Boden C i
november 1979.
Med nostalgisk hilsen
Lars Møller Jensen.
af re20000, 13/2 2017, 01:02 (2630 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Hej
Længere nordpå, Mellansel marts 1981, tog til Örnsköldsvik og en konduktör som afgiver rejsendemelding og bestilling af varer til restaurantvognen.
Længere nordpå i Boden C 1978
og tilsidst østpå i Karungi hvor togene fra Övertorneå og Haparande samledes for videre færd mod Boden C i
november 1979.
Med nostalgisk hilsen
Lars Møller Jensen.
Det er da godt nok nogle herresneplove, der er på her sammenlignet med de andre billeder. Var det nogle ekstra, man hængte på om vinteren?
Nold
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 13/2 2017, 13:19 (2630 dage siden) @ re20000
Hej
Længere nordpå i Boden C 1978
Det er da godt nok nogle herresneplove, der er på her sammenlignet med de andre billeder. Var det nogle ekstra, man hængte på om vinteren?
Nold
Billedet fra Boden C 1978 er et sommersæson-billede.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Niels Munch, 13/2 2017, 14:29 (2630 dage siden) @ re20000
Det er da godt nok nogle herresneplove, der er på her sammenlignet med de andre billeder. Var det nogle ekstra, man hængte på om vinteren?
Hej Nold,
De skinnebusser, som var forsynet med "norrlandsplogar", bar dem hele året rundt. Det var indledningsvis (fra 1956) de Vännäs-stationerede vogne, som fik disse helplove monteret.
Når skinnebusserne forflyttedes fra Norrland og sydpå, var det uden helplovene.
En undtagelse kunne være denne :
ØSJS Y6 1098 (MB 25) under kobling med MB 21 ell. 22 i Hårlev, 11.11.1978 (nm).
M.v.h.
Niels
af Baumann, 13/2 2017, 17:29 (2630 dage siden) @ Niels Munch
Nå man nu snakker om Daddelæsker
Hvordan med vores danske 7 stk overlevende daddel'er herhjemme?
Hvordan ser deres status ud.
VLTJ YBM 17 - Aabenraa, ej driftsklar
VLTJ YBM D16 - Aabenraa, ej driftsklar
VLTJ YBM 13 ?
HTJ S 50 ?
ØSJS S 27
VNJ MB 51
VNJ MB 52
VNJ MB 53
Nu ved jeg, at dem som står i Aabenraa / Rødekro går nok ca. 10 år inden de bliver driftsklar igen ( måske ? )
Rødekro, VLTJ YBM 17 + D16 - 1. november 2014 ( Baumann )
af HansA, 13/2 2017, 18:25 (2629 dage siden) @ Baumann
Godaften i forummet
HTJ S 50 er så vidt jeg ved køreklar hos Nordsjællands Veterantog.
Her er den i Svinninge på en udflugt d. 19.6.2016.
v.h.
HansA
af Morten Beck, Græsted, 14/2 2017, 15:20 (2629 dage siden) @ HansA
HTJ S50 er ganske rigtig køreklar, dog har vi lige pt gang med at samle gearkassen, efter vi har sat nye bremsebånd i.
af re20000, 13/2 2017, 22:22 (2629 dage siden) @ Niels Munch
En undtagelse kunne være denne :ØSJS Y6 1098 (MB 25) under kobling med MB 21 ell. 22 i Hårlev, 11.11.1978 (nm).
M.v.h.
Niels
Ja det kan sommetider være rart med lidt ekstra ballast...
Hvor meget fik I for den hos jernhandleren? for den har da næppe været til megen gavn på Stevns? Så vidt jeg husker kunne driverne blive ret store når det var, og så måtte I vel ud med det tunge skyts?
Nold
af Niels Munch, 13/2 2017, 23:02 (2629 dage siden) @ re20000
Hvor meget fik I for den hos jernhandleren? for den har da næppe været til megen gavn på Stevns? Så vidt jeg husker kunne driverne blive ret store når det var, og så måtte I vel ud med det tunge skyts?
Disse Norrlandsplove blev i modificeret form monteret på Frichs-rulleskøjterne M 8 og M 9, hvor de gjorde god fyldest.
Afsked med Østbanens "små dieseler", M 8 med M 9 og M 10 på krogen, ved Sdr. Viaduktvej i Køge, 08.01.1994 (nm).
M.v.h.
Niels
af Georg Schmidt, 12/2 2017, 21:59 (2630 dage siden) @ Georg Schmidt
Den 132 km lange jernbane Falköping-Landeryd gik gennem smuk natur og især langs søerne syd for Uricehamn var det en flot tur.
Ulricehamn maj 1985.
Indkørsel til Ulricehamn fra syd.
Trädet.
Y 7 1250 nord for Uricehamn på vej mod Falköping.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg
af Svend, Storkøbenhavn, 12/2 2017, 23:07 (2630 dage siden) @ Georg Schmidt
Helt og aldeles off-topic:
År 1520: Ved Skottek lige uden for Ulricehamn (søen Åsunden vi ser toget køre forbi) besejrede den danske hær på 10.000 mand den svenske bondehær på ligeledes 10.000 mand. Sejren betød at den danske kong Kristian II kunne indtage Stockholm (fortsættelsen af historien er ikke noget at prale af).
http://dan.wikitrans.net/Slaget_p%C3%A5_%C3%85sundens_is
Desuden havde byen en sporvognslinje (3 km) i årene 1910-1917
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rv%C3%A4gen_i_Ulricehamn
af Uffebp., Randers, 13/2 2017, 17:07 (2630 dage siden) @ Georg Schmidt
For dem der ikke er så brede over ryggen !!!!
En regnvejrsdag i 1992 på vej mod Åseda
mvh
Uffe
Randers
af Georg Schmidt, 15/2 2017, 20:42 (2627 dage siden) @ Uffebp.
Togene mødes i Hultsfred 1985.
Sporskiftet ved indkørslen til Jenny fra Västervik.
Mvh
Georg
af Lars Henning Jensen, 15/2 2017, 22:11 (2627 dage siden) @ Georg Schmidt
Togene mødes i Hultsfred 1985.
Sporskiftet ved indkørslen til Jenny fra Västervik.Mvh
Georg
Er du sikker, Georg?
SJ indstillede trafikken - bortset fra en smule lokal godstrafik nærmest Växjö - i sensommeren 1984 ...
Jeg tilføjer lige fire billeder fra mit første besøg på banen i slutningen af juli 1984, kort før nedlæggelsen (heldigvis er der nu atter trafik på en stor del af banen i al fald i sommerhalvåret, men det er en anden historie)
Vh
LH
af Georg Schmidt, 15/2 2017, 23:22 (2627 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Hej Lars Henning
Det er ikke nemt med alle disse årstal, mine billeder er fra august 1984.
Mvh
Georg