Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af zumbach, Malling, 17/2 2017, 18:35 (2626 dage siden)

Midt i 50’erne tog jeg nogle signalbilleder mellem Tåstrup og Vigerslev, som måske vil interessere nogle her i ”Herreværelset”.

Først et billede fra Vridsløselille:

[image]CRS, Vridsløselille, 1954

De næste billeder er taget mellem Taastrup og Glostrup:


[image]M-signal, 1955


[image]F-signal til Glostrup, 1955


[image]I-signal til Glostrup, 1955

Det næste signal jeg mødte, var dette AM-signal

[image]AM-signal mellem Glostrup og Hvidovre Fjern, 1955


[image]AM-signal med forgrening før I-signal til Hvidovre Fjern, 1955

Til slut I-signalet til Vigerslev, med advarselstavle om ”Farlig station” ved indkørsel til spor 9.

[image]I-signal til Vigerslev, 1955

Desværre fik jeg ikke fotograferet U-signalet fra Glostrup og I-signalet til Hvidovre Fjern. Jeg vil blive glad for saglige kommentarer til billederne, som alle er taget i retning mod København.

M.v.h
Keld Zumbach

Avatar

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2017, 18:59 (2626 dage siden) @ zumbach

Hej Keld,

Bygningen th. på det 3. nederste billede er tjenesteboligen, eller stationsbygningen om man vil, på den nedlagte Glostrup Militærstation. Her var i sin tid også blokpost (når stationen var i brug), så det passer jo fint med AM-signalet.

Bygningen tv. på det nederste billede er den oprindelige stationsmesterbolig på Vigerslev station. Den lå lidt indeklemt i de sidste mange år.

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af finnjust, 17/2 2017, 23:33 (2626 dage siden) @ zumbach

Kørte der vendetog Roskilde-Glostrup-Roskilde i 50erne, eller kørte de til Kh. I 60erne var det sådan.

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af Svend, Storkøbenhavn, 18/2 2017, 00:20 (2626 dage siden) @ finnjust

Kørte der vendetog Roskilde-Glostrup-Roskilde i 50erne, eller kørte de til Kh.

.
Svaret er ja og ja ;-)

Vinterkøreplanen 1954/55:

[image]
[image]
[image]
[image]

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af re20000, 18/2 2017, 00:18 (2626 dage siden) @ zumbach

Midt i 50’erne tog jeg nogle signalbilleder mellem Tåstrup og Vigerslev, som måske vil interessere nogle her i ”Herreværelset”.

Det kan du tro. Har du flere?

[image]AM-signal med forgrening før I-signal til Hvidovre Fjern, 1955

Et sjældent eksemplar. Jeg gætter på at forgreningen er for at kunne forsignalere Hif's I signal? Så lokoføreren kunne nå at stoppe, hvis han var sat til at køre den forkerte vej?

Nold

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955 og SIR

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/2 2017, 11:40 (2626 dage siden) @ re20000

Midt i 50’erne tog jeg nogle signalbilleder mellem Tåstrup og Vigerslev, som måske vil interessere nogle her i ”Herreværelset”.

Det kan du tro. Har du flere?

[image]AM-signal med forgrening før I-signal til Hvidovre Fjern, 1955

Et sjældent eksemplar. Jeg gætter på at forgreningen er for at kunne forsignalere Hif's I signal? Så lokoføreren kunne nå at stoppe, hvis han var sat til at køre den forkerte vej?

Nold

Hej

Signalet er inddirekte nævnt i en interessant artikel om ændringer i SIR i Vingehjulet 10. årgang nr. 12
den 25.marts 1953 side 140. Vingehjulet kan læses på rundremisen.dk.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955 og SIR

af re20000, 18/2 2017, 12:17 (2626 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Hej

Signalet er inddirekte nævnt i en interessant artikel om ændringer i SIR i Vingehjulet 10. årgang nr. 12
den 25.marts 1953 side 140. Vingehjulet kan læses på rundremisen.dk.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Tak Lars!

Nold

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af Jaer, Aarhus, 18/2 2017, 15:51 (2625 dage siden) @ zumbach

Midt i 50’erne tog jeg nogle signalbilleder mellem Tåstrup og Vigerslev, som måske vil interessere nogle her i ”Herreværelset”.


Til slut I-signalet til Vigerslev, med advarselstavle om ”Farlig station” ved indkørsel til spor 9.

[image]I-signal til Vigerslev, 1955

Desværre fik jeg ikke fotograferet U-signalet fra Glostrup og I-signalet til Hvidovre Fjern. Jeg vil blive glad for saglige kommentarer til billederne, som alle er taget i retning mod København.

M.v.h
Keld Zumbach

Hvad er årsagen til, at der nu er farve på mærket for "Farlig station"? De øvrige billeder er S/H.

/Jan

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af zumbach, Malling, 19/2 2017, 11:21 (2625 dage siden) @ Jaer

Hvad er årsagen til, at der nu er farve på mærket for "Farlig station"? De øvrige billeder er S/H.

Den røde kant på tavlen ”Farlig station” er inspireret af SIR af 1944 . Men herunder er originalbilledet.
Tak for de mange inspirerende tilbagemeldinger. Interessant at der ved Glostrup engang har ligget en Militærstation!


[image]Vigerslev, I-signal, 1955 (Originalfoto)

Her er lidt flere billeder fra København. Først fra indkørslen til Københavns Godsbanegård med de flotte TI-signaler, kaldet "Redekammen".


[image]København Gb, 1955

Mellem Godsbanen og Vigerslev var et signal, som dækkede overkørslen ved Trekronergade. Banen løb langs med Sydbanestien, og der stod dette flotte F-signal til signalet ved Trekronergade. I en årrække cyklede jeg hver dag til og fra skole ad Sydbanestien, og jeg var tit heldig, at kunne cykle om kap med et lille godstog trukket af en G-maskine.


[image]F-signal til signalet ved Trekronergade, 1954

[image]F-signal til AM-signal ved Rødovre, 1955


[image]AM-signal ved Rødovre. 1955


Det sidste billede har jeg noteret som det fremskudte signal til Roskilde fra København.


[image]Roskilde, F-signal med forgrening til højre, 1955


M.v.h
Keld Zumbach

Signaler Glostrup-Hvidovre nær 1955

af Svend, Storkøbenhavn, 19/2 2017, 11:31 (2625 dage siden) @ zumbach

[image]F-signal til AM-signal ved Rødovre, 1955

[image]AM-signal ved Rødovre. 1955

.
Mon ikke nærmere det er det fremskudte signal hhv indkørselssignalet til Hvidovre nær, vi ser her. Bemærk rangergrænsemærket i den modsatte køreretning.

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af Jens V, 18/2 2017, 16:33 (2625 dage siden) @ zumbach

Midt i 50’erne tog jeg nogle signalbilleder mellem Tåstrup og Vigerslev, som måske vil interessere nogle her i ”Herreværelset”.


Bestemt! :-)


[image]I-signal til Glostrup, 1955

[image]
06.06.2008 - det kunne godt se ud til, at det rent fysisk er det samme signal - masten lidt afkortet? - , mens hastighedsviseren er af nyere dato (signalering til SI-signal).

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af Jaer, Aarhus, 18/2 2017, 21:32 (2625 dage siden) @ Jens V

06.06.2008 - det kunne godt se ud til, at det rent fysisk er det samme signal - masten lidt afkortet? - , mens hastighedsviseren er af nyere dato (signalering til SI-signal).

Det var vel også på dette I-signal man for mange år siden afprøvede talhastighedsvisere første gang? måske man har haft den byttet om?

/Jan

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af Svend, Storkøbenhavn, 19/2 2017, 11:55 (2625 dage siden) @ zumbach
redigeret af Svend, 19/2 2017, 12:26

Midt i 50’erne tog jeg nogle signalbilleder mellem Tåstrup og Vigerslev, som måske vil interessere nogle her i ”Herreværelset”.

Til slut I-signalet til Vigerslev, med advarselstavle om ”Farlig station” ved indkørsel til spor 9.


[image]I-signal til Vigerslev, 1955

.
Er det indkørselssignalet til Vigerslev eller Valby Gasværk (fra Hvidovre fjern), vi ser her?
"Lige ud" er mod Godsbanegården og afvigende gren er mod Damhus (Flintholm).

[image] 1965

Det hele (Vigerslev, Hvidovre fjern, Valby Gasværk og Harrestrup) blev styret fra Vigerslev kommandopost.

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af Svend, Storkøbenhavn, 19/2 2017, 12:40 (2625 dage siden) @ Svend

Jeg fandt selv svaret ved at se i en gammel TIB og tjenestekøreplan:

Der er - som skrevet - indkørselssignalet til Vigerslev (hvor der er forgreningsangivelse mod hhv Valby Gasværk/Københavns Godsbanegård og Harrestrup/Damhus.
Er der nogen der har en spor- og signalplan for området omfattet af Vigerslev kommandopost?


[image]
1965

Signaler Tåstrup – Vigerslev 1955

af permollerolsen, 15/5 2017, 00:11 (2540 dage siden) @ zumbach

Dejlige billeder, som jeg straks vil takke for.

Og i samme åndedrag vil jeg takke for den stribe smalfilm, du har lagt på YouTube. Dem har jeg nærstuderet i forbindelse med bygning af signalsystem og -styring. Jeg ønskede nemlig at ramme den rigtige frekvens på blinkende signaler. Ikke kun blink pr. sekund (som jeg fandt til at være 1) men også, hvor lang tid op og nedblænding tog. Glødetråden skulle jo varmes op og køles ned - og de to tider er ret vigtige for at lave et nogenlunde overbevisende signaler i model.

Det er det pure guld, når man pludseligt kan tage en tidsrejse og se, hvordan det skulle se ud. :-)

Mvh. Per

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak