Tyrkiet TCDD 1978. Izmir og Alsancak (2 del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 14/3 2017, 03:21 (2603 dage siden)

Her foelger saa 2del fra min Tyrkiets tur i 1978 som koncentrerer sig om den mindre banegaard Alsancak. Alsancak var oprindeligt Ottoman Railway Companys (ORC) hovedbanegaard, et engelsk drevet jernbaneselskab, og en del af den foerste jernbane paa den asiatiske del af Tyrkiet og aabnet i 1858. ORC blev overtaget af det statslige jernbaneselskab TCDD i 1934.

Fra mit beskedne hotel i Izmir var der vel en 4-5 kms gaatur til Basmane eller Alsancak stationen saa det blev til noget spadseregang under mit ophold. Det bedste damp var tidligt om morgenen saa det var op ved 5-6 tiden hver morgen og saa en god gaatur. Men det var interessant at foelge storbyens vaagnen hver morgen med dens utal af gade handlere, menneskemylder og biler der dyttede ustandseligt. Hvem der havde en bil i Tyrkiet hvor baathornet ikke virkede maa have foelt sig totalt impotent.

[image]

Her afgaar TCDD 56533 (BMAG, 12512/1943, ex DR 52.6071, udrangeret efter 1984) en tidlig morgen fra Alsancak med lokaltoget til Afyon 1978. Bemaerk lokomotiver har ingen roegplader. Der var vist ikke to lokomotiver af samme type i Tyrkiet som var helt ens. Hvis det ikke var forskelligheder paa udstyr var det i bemaling og stafferinger.

[image]

TCDD 57021 (Krupp, 1595/1936, observeret udr i Yesilkavak 2009) paa stationen i Alsancak, 1978.

TCDDs type 57xxx var et elegant letbygget 1E1 lokomotiv leveret af tyske fabrikker til de davaerende jernbaneselskaber ORC og SCP (Det engelske Smyrna Cassaba Railway senere overtaget af et fransk selskab og benaevnt ”Chemin de fer de Smyrne-Cassaba et Prolongements” - Smyrna var Izmirs tidligere navn) i et antal af 27 enheder mellem 1933 og 1937. Kedlen var baseret paa den preussiske P8, og maskine og drivvaerk var kopi af den preussiske G10. Alle lokomotiver havde fra starten de store Wagner roegdeflektorer. Det lave maksimale akseltryk paa 13.4 tons mod f.eks den senere type 565xx ex. DR 52s 15.3 tons, var specielt designet til nogle af Izmirs side baner som havde 13.5 tons som maksimalt akseltryk. Lokomotiverne opererede fra starten omkring Izmir hvor de fleste ogsaa forblev det meste af deres levetid. Der skulle efter siten Trans of Turkeys liste over bevarede lokomotiver befinde sig hele 8 type 57xxx lokomotiver paa museer og som opstalter, men ingen i driftsklar stand.


[image]

TCDD 57021 (Krupp, 1595/1936) afgaar fra stationen i Alsancak, 1978


[image]

TCDD 56509 (Henschel, 27743/1943, udr efter 1984) bliver efterset paa Alsancak, 1978.


[image]

TCDD 56504 (Henschel, 27738/1943, Udstillet i Ankara) bliver ogsaa gaaet efter af mandskabet. Alcansak 1978.


[image]

TCDD 56538 (Floridsdorf, 16740/1943, ex. DR 52.7287, udr. efter 1984) bemaerk ogsaa et eksemplar uden roegplader, og TCDD 57006 (Krupp, 1270/1933, observeret udr. i Alasehir 2009) afgaar fra Alsancak, 1978.


[image]

Her er TCDD 56538 (Floridsdorf, 16740/1943, ex. DR 52.7287, udr. efter 1984) alene og ved at faa god fart paa ud af Alsancak, 1978.


[image]

TCDD 56547 (Floridsdorf, 16881/1944, ex DR 52.7428, opstillet paa Usak station) har forladt Alcansak med et blandettog, 1978.


[image]

TCDD 57021 (Krupp, 1595/1936) paa stationen i Alsancak, 1978


[image]

Og her tre jernbanemaend der hviler ud efter sikkert en travl dag. Alsancak 1978.


[image]

Til sidst et billede med TCDD 56530s nummerplade der er lidt af et mysterie. Jeg kan jo lade Jernbanens laesere gruble lidt over hvad der egentligt er saa mystisk ved dette billede. Jeg forventer dog ikke at faa en reaktion som for Morten Flindt Larsens traad om den mystiske bygning. Men hvis ikke Niels Munch som saedvanligt hurtigt finder svaret paa denne type finurligheder, vil jeg i 3de og sidste del aabenbare hvad der er saa mystisk ved dette billede :-D :-D

Fortsaettelse foelger....

Tyrkiet TCDD 1978. Izmir og Alsancak (2 del)

af Niels Munch, 14/3 2017, 07:56 (2603 dage siden) @ Steen Larsen

[image]

Men hvis ikke Niels Munch som saedvanligt hurtigt finder svaret paa denne type finurligheder, vil jeg i 3de og sidste del aabenbare hvad der er saa mystisk ved dette billede :-D :-D


God morgen (dansk tid), Steen

Finurligheden består vist i, at "nogen på et eller andet tidspunkt har byttet et eller andet om". Men hvorvidt spørgsmålene om "hvem, hvad, hvornår og hvorfor" nogensinde er blevet løst, ved jeg ikke :-| .

Så hermed kan opgaven gives videre :-P .

Tak for hilsenen samt for fin reportage
Niels

Tyrkiet TCDD 1978. Izmir og Alsancak (2 del)

af UTJ, 14/3 2017, 08:25 (2603 dage siden) @ Niels Munch

Kunne vel være et førerhus fra en 52'er (tysk) på en tyrkisk 56'er

I øvrigt stod en større stak 56'ere (nok stort set dem alle) kolde i Konya i 1987). Kan ikke huske hvilke de fortsat brugte, men jeg har nogle billeder laaaangt væk.....måske noget for forum en dag :-|

Tyrkiet TCDD 1978. Izmir og Alsancak (2 del)

af Niels Munch, 14/3 2017, 10:08 (2603 dage siden) @ UTJ

Kunne vel være et førerhus fra en 52'er (tysk) på en tyrkisk 56'er


Jow da, billedet viser TCDD skiltet "56530" på førerhuset fra DR "52 6067".

Imidlertid viser litteraturen, at TCDD "56530" er ex DR "52 6068", og at DR "52 6067" blev TCDD 56529.

Så nogen har byttet et eller andet om - enten på papir eller i virkeligheden, og en diskussion på Drehscheibe kom ikke finurligheden nærmere .....


M.v.h.
Niels

Tyrkiet TCDD 1978. Izmir og Alsancak (2 del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 14/3 2017, 14:26 (2603 dage siden) @ Niels Munch

Bingo! Det omvandrende jernbaneleksikon NM skuffer som saedvanligt ikke.

Som jeg skrev i mit foerste Tyrkiets bidrag laante Tyskland i 1943 Tyrkiet 43 kun faa maaneder gamle 52ere. Disse maskiner fik numrene 56511-56553 hos TCDD. Lokomotiverne forblev i Tyrkiet efter krigen.

Alle tilgaengelige kilder jeg har kunnet opstoeve siger samstemmende at BMAGs lokomotiver:
52,6066 blev TCDD 56528
52.6067 blev TCDD 56529
52.6068 blev TCDD 56530
52.6069 blev TCDD 56531

Saa hvordan kunne 56530s nummerplade sidde paa 52.6067 som oprindeligt var 56529?
Og der maa jo saa eksistere mindst et andet lokomotiv med "forkerte" nummerplader.

Som Niels ogsaa naevner bragte jeg emnet op for en del aar siden i tyske Dreschiebes historiske forum uden egentligt at komme en loesning paa mysteriet naermere. Saagar Trains of Turkeys webmaster kommenterede men ingen kunne komme med nogen rygende pistol om hvad der kunne vaere sket.
Der var teori om at den oprindelige tyske fabrikationsliste kunne vaere forkert, men den tror jeg ikke paa, og saa skulle der jo vaere mindst to referencer forkerte.
Blot at bytte nummerpladerne saadan uden videre virker heller ikke logisk med mindre nogle ville lave nytaarsloejer med remiseformanden.
Det mest sandsynlige er jo nok at man har byttet foererhuset ud - Maaske blev 56530s oprindelige foererhus beskadiget? Men mit billede er fra 1978 og World Steam rapporterede i 1984 at baade 56529 og 56530 stadig dampede lystigt rundt i Tyrkiet, saa det kunne jo ikke vaere fordi 56529 blev brugt som reservedele.

Havde jeg lugten lunten under mit besoeg i 1978 kunne jeg jo nok have checket ramme eller kedel numre men det var foerst da jeg begyndte at scanne lysbilleder mange aar efter at jeg bemaerkede at man kunne ane det oprindelige 52 nummer paa billedet.

Ja det lille mysterie vil nok forblive forevigt ud i samovar taagerne.:-D

Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak