Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 08:26 (2600 dage siden)

Hej alle,

Da der af flere er blevet udtrykt ønske om en ny svær identifikationsopgave, vover jeg pelsen, denne gang med en stribe fotos fra 1939 fra et uidentificeret DSB-værksted, formentlig noget med motormateriel. Lokalerne ser ikke ud til at være specielt nyindrettede og de udvendige omgivelser er stort set ikke vist. Dog ses på foto 1 gennem et vindue (tv. for kasketten) førerrumsdelen på en stafferet MO-vogn med nedrullet sidevindue, ligesom en murbue ses gennem det andet vindue. Billedernes fotonumre, der endenfor er gengivet i rækkefølge, indikerer, at der må være tale om samme sted på alle syv fotos. Og nej: det er IKKE Nørresundby! Omkringliggende fotos viser køreplaner, Vestre billetkontor på Kh samt udstilling i Forum.

Lad os se, hvad eksperterne kan afdække omkring disse billeder.

[image]
Foto 1 ovenfor

[image]
Foto 2 ovenfor

[image]
Foto 3 ovenfor

[image]
Foto 4 ovenfor

[image]
Foto 5 ovenfor

[image]
Foto 6 ovenfor

[image]
Foto 7 ovenfor

God fornøjelse! :-D

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 09:25 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej alle,

Da der af flere er blevet udtrykt ønske om en ny svær identifikationsopgave, vover jeg pelsen, denne gang med en stribe fotos fra 1939 fra et uidentificeret DSB-værksted, formentlig noget med motormateriel. Lokalerne ser ikke ud til at være specielt nyindrettede og de udvendige omgivelser er stort set ikke vist. Dog ses på foto 1 gennem et vindue (tv. for kasketten) førerrumsdelen på en stafferet MO-vogn med nedrullet sidevindue, ligesom en murbue ses gennem det andet vindue. Billedernes fotonumre, der endenfor er gengivet i rækkefølge, indikerer, at der må være tale om samme sted på alle syv fotos. Og nej: det er IKKE Nørresundby! Omkringliggende fotos viser køreplaner, Vestre billetkontor på Kh samt udstilling i Forum.

Bedste bud på en decideret motorremise: Helgoland.
Det stemmer så nogenlunde med at stedet har været i brug i nogle år (og værksteder bliver altså hurtigt snaskede).


[image]
Foto 1 ovenfor

Dette ligner afprøvningsapparat til noget trykluftudstyr (flangen med 3 firkanter er hovedmistænkt).
Jeg ved ikke nøjagtigt hvad "dimsen" bruges til, men det kunne være de små "tingester" til venstre.
Disse minder uhyggeligt om de små bremsecylindre, som sad ved hvert hjul på 3-vogns lyntogene (blev senere ombygget a la MB).
Manometer skalen syntes at bekræfte teorien om trykluftudstyr (12 bar), da du ofte har noget med 5-10 bar - lidt efter hvor i luftsystemet du er.

[image]
Foto 2 ovenfor

Varmtvandsbeholder med pumpe. Ellers ikke rigtig noget bud.

[image]
Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.

[image]
Foto 4 ovenfor

Dette ligner noget smøreolieudlevering/filtrering. Dieselolien fik toget udenfor remisen, men dieselmotoren skal også have lidt smøreolie.
Hvordan det har virket - aner det ikke.
Et bud kunne være at gammel olie er hældt ned i den rektangulære beholder til højre og cirkuleret rundt en tid. Herefter aftappet på dunke og hældt på motorne igen.

[image]
Foto 5 ovenfor

Bremsesandsudlevering.....

[image]
Foto 6 ovenfor

Helt til højre ses hvad jeg mener er at trykprøveapparat til brændoliedyser for dieselmotorer. Den tragtformede ting helt inde i hjørnet ved reolen vil indeholde dieselolien og der stikker et håndtag ud. Håndtaget bruges til at skabe trykket, som aflæses på manometrene. Selve reolen syntes at indeholde en bunke brændoliedyser. Men hvorfor apparatet har 2 manometer; den kan jeg ikke svare på - det er ikke en model jeg har set.
Den aflange "ting" i stativet syntes at være en elektrisk boremaskine (det ligner en spændepatron lige over skydelæren på bordet). Meget god til at pudse dyser mm.
Har vidst været gengivet i en af BaneBøgers utallige lyntogsbøger.

[image]
Foto 7 ovenfor

Den under mig sq. Dels ligner det et rense rum (gutten til venstre), dels ligner "dimserne" til højre belastningsmodstande.
At have belastningsmodstande giver god mening for så kan dieselmotorer og dynamoer jo prøves mens toget står stille. Meget anvendeligt ved justering efter større eftersyn eller ved fejlfinding. Jeg kan ikke huske spændingerne for dynamoerne, men 500-700 volt DC ville ikke overraske. Det skal man holde gulerødderne fra....så nok meget klogt med et advarselsskilt. Dog må der være blevet noget varmt i rummet når 200-250 hk "fyrres af" i de modstande.....

God fornøjelse! :-D

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 09:56 (2600 dage siden) @ Oversmeden

Bedste bud på en decideret motorremise: Helgoland.
Det stemmer så nogenlunde med at stedet har været i brug i nogle år (og værksteder bliver altså hurtigt snaskede).

Tak for alle de fine observationer omkring, hvad det er vi ser på billederne. Det skal man være en værkstedrotte (i ordets bedste og positive forstand) for at kunne se, og de respektive kommentarer vil blive taget ad notam og indarbejdet i billedbeskrivelserne. Det er super! :-D :-D :-D Kan andre tilføje yderligere til de forskellige interiører og deres formål?

Helgoland har naturligvis været overvejet, og den "gammeldags" murbue udenfor vinduet må jo så være den nederste del af den store skorsten ved værkstedslokalerne langs nordsiden af den nordre remise. MO'en holder i så fald inde i remisen. De store store revner i væggene er dog forbløffende, for værkstedet på Helgoland blev taget i brug i 1935 og billederne er fra 1939. Kan det virkelig være blevet så revnet og nedslidt på blot fire år? Godt nok er bygningerne opført på opfyldt land, men alligevel....

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 10:06 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Revnen i væggen undrede også mig.....syntes også det er lidt vel tidligt.

Avatar

Et værksted med en pressostat - sætningsskader i nybyggeri

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/3 2017, 13:16 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De store store revner i væggene er dog forbløffende, for værkstedet på Helgoland blev taget i brug i 1935 og billederne er fra 1939. Kan det virkelig være blevet så revnet og nedslidt på blot fire år? Godt nok er bygningerne opført på opfyldt land, men alligevel....

Man oplevede det samme på DTU - bl.a. havde hjørnet af bygning 208 nogle meget solide (>10mm) revner. Man observerede dem og da de holdt op med at vokse (huset havde sat sig) fugede man dem ud. :-)
DTU er ikke bygget på opfyldt areal, men hele campus skrånede ned mod Mølleåen. Det blev lagt ud i 3 "terasser" med nogle store scapere og der vil noget af arealet jo være opfyldt.

Et værksted med en pressostat

af esni, Frederikssund, 15/3 2017, 10:09 (2600 dage siden) @ Oversmeden

Hej alle,

[image]
Foto 2 ovenfor

Varmtvandsbeholder med pumpe. Ellers ikke rigtig noget bud.

Pumperne (der er 2, trukket af samme remskive, er tydeligvis begge 2 trins - er du sikker på at det ikke er trykluft?

[image]
Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.

Har bynettet monstro været jævnstrøm på pågældende tidspunkt?
(Indre København fik vist først vekselstrøm efter krigen?)

God fornøjelse! :-D

Et værksted med en pressostat

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 15/3 2017, 10:59 (2600 dage siden) @ esni

Hej alle,

[image]
Foto 2 ovenfor

Varmtvandsbeholder med pumpe. Ellers ikke rigtig noget bud.
Pumperne (der er 2, trukket af samme remskive, er tydeligvis begge 2 trins - er du sikker på at det ikke er trykluft?

Hej
Hyggelige billeder.

Billede 2
Jeg syntes det ser ret olie"agtigt" eller køler"agtigt" ud, mere end det er luft"agtigt" (bl.a. mangler der køleribber på det der skulle være kompressor)
Desuden er der vandudskiller haner, både på "slampotten" og U-rør til manometre.
På et trykluftanlæg vil det ikke være logisk at placere afvanding der, der vil være logisk at placere en hane i bunden af tanken og man ville slet ikke lave U-røret til manometerne. U-rør tyder på at man ikke kan få alt vandet ud i bunden, men det skal gøres rundt omkring på anlæget. Nej U-rør er ikke fopr at beskytte mod varme, der bruges "grisehaler"

Rør ligner kølevandrør, pumper ligner kølevandspumper, regulatorer bruges til stabilte omdrejninger.
Kan det være et eller andet olielager, f.eks. en eller anden tyktflydende olie der skal holdes varm for at kunne pumpes - f.eks. det der tykke tjærestas, der skal i tandhjul på de trækkende hjul ved bla. Frichs maskiner. Alternativt, kan det været et kølevandslager/system til køling af motorer i testbænk?

[image]
Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.


Har bynettet monstro været jævnstrøm på pågældende tidspunkt?
(Indre København fik vist først vekselstrøm efter krigen?)

Billede 3
Det giver mening med inverter/lader fra bynet til lokomotivnet, det er en enkel måde at omforme, uanset om det er DC eller AC.
Kik også til højre på det fastmonterde anlæg, der er samme set-up elmotor der trækker en generator.
Billedet er taget inden verden blev rigtigt halvledende, opfindelsen af kraftige dioder, og der var det et godt set-up når der skulle ændres fra AC-DC.

Mvh Ole

Et værksted med en pressostat

af esni, Frederikssund, 15/3 2017, 11:17 (2600 dage siden) @ Ole Juhl

Hej alle,

Hyggelige billeder.

Helt sikkert!

Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.


Har bynettet monstro været jævnstrøm på pågældende tidspunkt?
(Indre København fik vist først vekselstrøm efter krigen?)


Billede 3
Det giver mening med inverter/lader fra bynet til lokomotivnet, det er en enkel måde at omforme, uanset om det er DC eller AC.
Kik også til højre på det fastmonterde anlæg, der er samme set-up elmotor der trækker en generator.
Billedet er taget inden verden blev rigtigt halvledende, opfindelsen af kraftige dioder, og der var det et godt set-up når der skulle ændres fra AC-DC.

Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet

Et værksted med en pressostat

af Thorbjørn, Kbh Ø, 16/3 2017, 02:08 (2599 dage siden) @ esni

Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.

Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet

Omformeren er drevet af en jævnstrømsmotor. Igangsætteren til denne er den firkantede kasse med et håndtag på forsiden. Så jeg tror at de 3 faser er udgange.

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 16/3 2017, 06:48 (2599 dage siden) @ Thorbjørn

Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet


Omformeren er drevet af en jævnstrømsmotor. Igangsætteren til denne er den firkantede kasse med et håndtag på forsiden. Så jeg tror at de 3 faser er udgange.

Det kan bestemt ikke afvises.
Lidt forhistorie.
Når lyntogene blev ført over med færge de første år, så blev motorerne holdt i gang (måske ikke alle, men mindst en).
Styrekarlene på færgerne var ikke så vilde med larmen og efter at en bil var snasket til med olie i 1938 gik DSB i gang med at finde en løsning.
Dette blev at lyntogene skulle spændingsforsynes under overfarten.
Maskinafdelingen indkøbte 32 100 A ladedåser og indbyggede dem i skørtet bag en aftagelig lem.
Spændingen var 65 V DC.
Effekten skulle bruges til holde køkkenet kørende (der var køleskab med elektrisk drevet kompressor mm).
I sommeren 1939 var arbejdet færdigt.
Derfor kan det mobile anlæg have været værkstedets udgave til spændingsforsyning af togene uden at motorerne kørte.

At princippet ved effekt fra færgen så blev brugt senere (også Mk-Fk om end DSB havde glemt alt om det stik i starten) for eftertiden er jo meget sjovt.

Et værksted med en pressostat

af esni, Frederikssund, 16/3 2017, 07:46 (2599 dage siden) @ Thorbjørn

Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.

Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet


Omformeren er drevet af en jævnstrømsmotor. Igangsætteren til denne er den firkantede kasse med et håndtag på forsiden. Så jeg tror at de 3 faser er udgange.

Hvis det omvendt er en omformer fra 3*380 V til jævnstrøm, så er kassen stjerne-trekant omskifteren

Et værksted med en pressostat

af KimC, 16/3 2017, 08:25 (2599 dage siden) @ esni

Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.

Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet


Omformeren er drevet af en jævnstrømsmotor. Igangsætteren til denne er den firkantede kasse med et håndtag på forsiden. Så jeg tror at de 3 faser er udgange.


Hvis det omvendt er en omformer fra 3*380 V til jævnstrøm, så er kassen stjerne-trekant omskifteren


Igangsætteren minder meget om typen man bruger til trefasede slæberingsmotorer. Den indeholder modstande som gradvist bruges til at kortslutte rotoren, så man får en blød igangsætning.
Men ellers ligner det i høj grad en omformer fra 3x380V til noget jævnspænding. Der er en omskifter mere, og to sikringer, over jævnspændingsmaskinen, så måske har den haft to udtag, til to forskellige spændinger man kunne skifte imellem.

Et værksted med en pressostat

af esni, Frederikssund, 16/3 2017, 10:27 (2599 dage siden) @ KimC

Igangsætteren minder meget om typen man bruger til trefasede slæberingsmotorer. Den indeholder modstande som gradvist bruges til at kortslutte rotoren, så man får en blød igangsætning.
Men ellers ligner det i høj grad en omformer fra 3x380V til noget jævnspænding. Der er en omskifter mere, og to sikringer, over jævnspændingsmaskinen, så måske har den haft to udtag, til to forskellige spændinger man kunne skifte imellem.

Jævnspændingsmaskinen har sikring i begge klemmer, fordi man så kan bruge den både med plus pol jordet eller med minus pol jordet.

Men man må så håbe, at der er en seriøs overspændingsbeskyttelse når sikringerne knalder.....

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 29/4 2018, 22:06 (2189 dage siden) @ esni

Så lige sådan en roterende omformer.
Den viste model er lidt "afpillet" - den har nok ikke været brugt i en del år.
Men den er statsbaneagtig - ingen tvivl om det. Jeg havde dog ikke tid at rode med hvordan og hvorledes der kunne omformes. Desuden er et instrument (voltmeter?) nuppet, så det er lidt en ukendt i puslespillet....

[image]

Et værksted med en pressostat

af esni, Frederikssund, 30/4 2018, 08:01 (2189 dage siden) @ Oversmeden

Hvis du sammenligner med det oprindelige billede nummer 3, så kan du se at det der er fjernet er den sorte kasse, som enten har været igangsætteren (DC til AC) eller stjerne-trekant omskifteren (AC til DC)

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 30/4 2018, 09:05 (2189 dage siden) @ esni

Hvis du sammenligner med det oprindelige billede nummer 3, så kan du se at det der er fjernet er den sorte kasse, som enten har været igangsætteren (DC til AC) eller stjerne-trekant omskifteren (AC til DC)

Rigtigt at der mangler en firkantet kasse.
Meeeen, der er kun to ledninger, som syntes at gå dertil.
Mig bekendt skal du bruge "en del" flere ledninger til en stjerne/trekant.....har dimensioneret så rigeligt at dem for 20 år siden (og jaget andre til at montere dem bagefter).
Så jeg er ikke den store tilhænger af stjerne/trekant teorien - nok mere en art spændingsregulering eller strømregulering.

Avatar

Et værksted med en pressostat

af mxmy, Nørresundby, 30/4 2018, 09:34 (2189 dage siden) @ Oversmeden

Hej

Det er en 65 V lader, det der mangler er voltmeter og laderegulering.
Det kunne også være 24 V men jeg synes dynamoen er for stor til 24 V.

Mvh
Jan

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 30/4 2018, 10:01 (2189 dage siden) @ mxmy

Det er en 65 V lader, det der mangler er voltmeter og laderegulering.
Det kunne også være 24 V men jeg synes dynamoen er for stor til 24 V.

Det lyder faktisk ganske fornuftigt.
DSB har haft ret mange motorvogne, som var afhængige af deres batterier for start. Kombineret med at DSB var meget glad for 65V i manøvrekredsene, så lyder det da meget fornuftigt at have en batterilader til 65V.
Kors for et monstrum at skulle trække rundt i remisen...tror ikke den var så nem at komme rundt med.

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 21:31 (2599 dage siden) @ Ole Juhl

[image]
Foto 2 ovenfor

Varmtvandsbeholder med pumpe. Ellers ikke rigtig noget bud.
Pumperne (der er 2, trukket af samme remskive, er tydeligvis begge 2 trins - er du sikker på at det ikke er trykluft?


Hej
Hyggelige billeder.

Billede 2
Jeg syntes det ser ret olie"agtigt" eller køler"agtigt" ud, mere end det er luft"agtigt" (bl.a. mangler der køleribber på det der skulle være kompressor)
Desuden er der vandudskiller haner, både på "slampotten" og U-rør til manometre.
På et trykluftanlæg vil det ikke være logisk at placere afvanding der, der vil være logisk at placere en hane i bunden af tanken og man ville slet ikke lave U-røret til manometerne. U-rør tyder på at man ikke kan få alt vandet ud i bunden, men det skal gøres rundt omkring på anlæget. Nej U-rør er ikke fopr at beskytte mod varme, der bruges "grisehaler"

Rør ligner kølevandrør, pumper ligner kølevandspumper, regulatorer bruges til stabilte omdrejninger.
Kan det være et eller andet olielager, f.eks. en eller anden tyktflydende olie der skal holdes varm for at kunne pumpes - f.eks. det der tykke tjærestas, der skal i tandhjul på de trækkende hjul ved bla. Frichs maskiner. Alternativt, kan det været et kølevandslager/system til køling af motorer i testbænk?

Ved nærmere syn så giver et olieanlæg mening om end funktionen udestår.
Trykluft giver ikke mening; der er jeg helt enig med Ole.

Læg mærke til noget sjov. Lige ved siden af nedløbsrøret sidder et lille rundt elektrisk apparat. Dette apparat er i forbindelse med de to store kasser på væggen (en ledning til hver).
I den anden ende er det lille runde apparat fastgjort til en wire med et lod og et trissesystem, som ender i et låg på toppen af den firkantede beholder. Mit bud er at dette er en art stop hvis niveauet blev for højt i den firkantede tank.
Men hvad f...... var meningen med det anlæg?

Et værksted med en pressostat

af re20000, 15/3 2017, 22:10 (2599 dage siden) @ Oversmeden

[image]

Læg mærke til noget sjov. Lige ved siden af nedløbsrøret sidder et lille rundt elektrisk apparat. Dette apparat er i forbindelse med de to store kasser på væggen (en ledning til hver).

I den anden ende er det lille runde apparat fastgjort til en wire med et lod og et trissesystem, som ender i et låg på toppen af den firkantede beholder. Mit bud er at dette er en art stop hvis niveauet blev for højt i den firkantede tank.

Mit bud er at det er en sikkerhedsafbryder ved brand. På snoren med loddet er en lille rund " kugle" og nedenunder en aflang ting. den aflange ting kan være to pladestykker loddet sammen med et metal med meget lavt smeltepunkt. Hvis temperaturen overstiger dette smeltepunkt falder loddet ned og afbryderen svipper op ved hjælp af en indbygget fjeder og stopper anlægget så brændbar væske ikke pumpes ud. En lignende indretning var tidligere et lovkrav på visse oliefyrsanlæg.

Nold

Et værksted med en pressostat

af ojk37, 15/3 2017, 23:04 (2599 dage siden) @ Oversmeden

Det er da en ganske almindelig svømmerkontakt; den lille kugle over loddet påvirker armen på svømmerkontakten. De kan være alarm for fuld tank?
Ole-Jørn

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 23:11 (2599 dage siden) @ ojk37

Det er lidt surt at siden i rammen på væggen er helt "brændt ud" (hvid) - der havde nok stået alletiders instruktion.
Det kunne spare os for meget gætteri....

Et værksted med en pressostat

af Søren fra KM ⌂, 16/3 2017, 17:43 (2599 dage siden) @ Oversmeden

Efter at have kigget på opbygningen tænker også jeg smøreoliefiltrering/rensning. DSB var jo sparsommelige (også dengang...) Hvad der fascinerer mig lidt er de mange 'prøvehaner'(?) rundt om i systemet. Har man tilsat nye -friske- additiver inden genudleveringen?
-S

red: Skriv ikke indlæg midt i en tlfsamtale...

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 16/3 2017, 20:47 (2598 dage siden) @ Søren fra KM

Efter at have kigget på opbygningen tænker også jeg smøreoliefiltrering/rensning. DSB var jo sparsommelige (også dengang...) Hvad der fascinerer mig lidt er de mange 'prøvehaner'(?) rundt om i systemet. Har man tilsat nye -friske- additiver inden genudleveringen?

Nja, tror nu mere at man kunne udtage en prøve hist og her for at se om den nødvendige renhed var tilstede.
Eller om der var tryk/flow. Er filteret næsten blokeret, så har du trykket, men flowet er det so-so med....
Hvor meget additiv, der har været i olien er et åbent spørgsmål.
Mener at have set et sted at "ren, mineralsk olie" skulle bruges.
Senere, engang i 50'erne har jeg set betegnelser med "HD" olier - heavy duty.
Disse olier har været tilsat additiver, for de kunne holde urenheder opslemmet og meget andet godt.
DSB var ikke sen til at lave forsøg i et par Mo med HD olie i 50'erne, men resultatet kender jeg ikke.

Ja, det giver da mening at forsøge sig med olierensning og genbrug ved at tilsætte lidt frisk olie (ikke fuld ladning) hvis olieprisen er høj og arbejdslønnen billig.
Skal du samtidig skal skifte olien tit (for så god var den heller ikke dengang grundet manglende additiver), så giver det mening.
Det var ikke blot DSB, som genbrugte olie. Visse rederier sendte selv op i 50'erne olie i land til "vandvaskning" i et forsøg på at "regenerere" olie. Det kunne gå vildt galt hvis en olie, som ikke var egnet til vandvask fik en tur og blev hældt i maskinen igen.....og det skete! Sjovt nok er den trafik stoppet..

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/3 2017, 21:09 (2598 dage siden) @ Oversmeden

Efter at have kigget på opbygningen tænker også jeg smøreoliefiltrering/rensning. DSB var jo sparsommelige (også dengang...) Hvad der fascinerer mig lidt er de mange 'prøvehaner'(?) rundt om i systemet. Har man tilsat nye -friske- additiver inden genudleveringen?


Nja, tror nu mere at man kunne udtage en prøve hist og her for at se om den nødvendige renhed var tilstede.
Eller om der var tryk/flow. Er filteret næsten blokeret, så har du trykket, men flowet er det so-so med....
Hvor meget additiv, der har været i olien er et åbent spørgsmål.
Mener at have set et sted at "ren, mineralsk olie" skulle bruges.
Senere, engang i 50'erne har jeg set betegnelser med "HD" olier - heavy duty.
Disse olier har været tilsat additiver, for de kunne holde urenheder opslemmet og meget andet godt.
DSB var ikke sen til at lave forsøg i et par Mo med HD olie i 50'erne, men resultatet kender jeg ikke.

Ja, det giver da mening at forsøge sig med olierensning og genbrug ved at tilsætte lidt frisk olie (ikke fuld ladning) hvis olieprisen er høj og arbejdslønnen billig.
Skal du samtidig skal skifte olien tit (for så god var den heller ikke dengang grundet manglende additiver), så giver det mening.
Det var ikke blot DSB, som genbrugte olie. Visse rederier sendte selv op i 50'erne olie i land til "vandvaskning" i et forsøg på at "regenerere" olie. Det kunne gå vildt galt hvis en olie, som ikke var egnet til vandvask fik en tur og blev hældt i maskinen igen.....og det skete! Sjovt nok er den trafik stoppet..

Smøreolie-regenerering havde sin blomstringstid under Besættelsen og i de første efterkrigsår, hvor der var firmaer, der specialiserede sig i dette arbejde, hvortil der fandtes særlige maskiner. Smøreoliefabrikanterne var af let forståelige grunde meget imod denne trafik og hævdede, at regenereret olie havde en dårligere kvalitet (smørevne) end nye produktet, men måtte dog i de sidste krigsår "indstille skydningen" mod de konkurrerende virksomheder, simpelthen fordi der var så stor mangel på smøreolie. Og noget var der nok også om kvalitetssnakken, jo mere olien blev kørt gennem regenereringsmaskinerne. Jeg tvivler lidt på, at DSB i 1939 var så sparsommelig, at man ikke brugte "friske" smøreolier i driften, men det kan naturligvis være nogle forsøg, vi ser på billederne. I dag anvendes der vel mestendels syntetiske smøreolier også i jernbanemateriellet. DSB gik i sin tid meget op i kvaliteten af de olier, man benyttede, og det var en af DSB's laboratoriums opgaver at kontrollere og specificere de olier, der skulle bruges til de forskellige formål ved banerne.

Et værksted med en pressostat

af Søren fra KM ⌂, 16/3 2017, 22:13 (2598 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Oliegenbrug sker stadig. For ca 15 år siden brugte DOG et par bogietankvogne indlejet fra VTG (oprindeligt østtyske køretøjer) som jeg tilfældigvis så blive fyldt på Gb og spurgte så chaufføren. Vognene var ikke mærket på nogen måde ud over de sædvanlige påskrifter. I dag kører det alt sammen i lastbiler...
-S
Brochure

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/3 2017, 16:54 (2598 dage siden) @ Oversmeden

Det er lidt surt at siden i rammen på væggen er helt "brændt ud" (hvid) - der havde nok stået alletiders instruktion.
Det kunne spare os for meget gætteri....

Mnjaaah, helt udbrændt er det nu ikke. Der står: "Kompressoranlæg "som overskrift.

[image]

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 17/3 2017, 17:56 (2598 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mnjaaah, helt udbrændt er det nu ikke. Der står: "Kompressoranlæg "som overskrift.

[image]

Så må vi sq krybe til korset og erkende at det er efter al sandsynlighed er at trykluftanlæg.....:-(
OK at der ser lidt "fedtet" ud lige overgulv; kompressorerne skal jo også smøres og måske lækker de en lille smugle olie.
Og trykkene er fine for trykluft, som jo er ganske brugbar alskens steder i værkstedet.

Et værksted med en pressostat

af Carsten, Valby, 17/3 2017, 18:53 (2598 dage siden) @ Oversmeden

Varmtvandsbeholdere plejer jo også at være isolerede - dengang med ASBEST !!!!
Mvh
Carsten

Et værksted med en pressostat

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 15/3 2017, 12:58 (2600 dage siden) @ Oversmeden

Hej alle,

[image]

Foto 6 ovenfor

Helt til højre ses hvad jeg mener er at trykprøveapparat til brændoliedyser for dieselmotorer. Den tragtformede ting helt inde i hjørnet ved reolen vil indeholde dieselolien og der stikker et håndtag ud. Håndtaget bruges til at skabe trykket, som aflæses på manometrene. Selve reolen syntes at indeholde en bunke brændoliedyser. Men hvorfor apparatet har 2 manometer; den kan jeg ikke svare på - det er ikke en model jeg har set.

God fornøjelse! :-D

De 2 manometre.
Det ser ud som om der er ventiler i forbindselse med manometre, så måske er de lavet til forskellige tryk og dermed til forskellige dyser.

De har forskellige diametere, måske er det lille til "grovaflæsning", mens det store er til mere præcis aflæsning, p.g.a. den længere skala, men så vil jeg mene at et stort præcisionsmanomenter var mere på sin plads.

Mvh Ole

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 20:50 (2599 dage siden) @ Ole Juhl

Tak for info, Ole. :-D :-D :-) Jeg er lidt i tvivl mht. jævnstømmen i bynettet, for ifølge denne oversigtser det ud som om, at der allerede var 220 V vekselstrøm i området, da Helgoland åbnede. Jeg mener dog også at have hørt, at der var 110 V i dele af København til lige efter krigen.

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/3 2017, 22:38 (2599 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for info, Ole. :-D :-D :-) Jeg er lidt i tvivl mht. jævnstømmen i bynettet, for ifølge denne oversigtser det ud som om, at der allerede var 220 V vekselstrøm i området, da Helgoland åbnede. Jeg mener dog også at have hørt, at der var 110 V i dele af København til lige efter krigen.

Min mormor og morfar boede i Rewentlowsgade (og havde Hovedbanegårdens frisørsalon :-) ) og de havde jævnstrøm i 1960'erne. Jeg husker at min far hjalp dem med at købe et nyt køleskab da man kunne få nogen universalmodeller, der kunne begge dele. Det har så været inden skiftet til vekselstrøm.

Et værksted med en pressostat

af bl, Greve, 16/3 2017, 10:53 (2599 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sidst i halvtredserne besøgte jeg flere gange klassekammerat, der boede på Østerbro, hvor vi samkørte hans Trix Express og mit Fleischmann. Der lærte vi lidt om at blande to-skinne med tre-skinne jævnstrøm! Men pointen er, at de havde indlagt jævnstrøm, så han havde et system for at ændre jævnstrømmen til vekselstrøm, så vi via vore vekselstrømstransformatorer kunne få jævnstrøm i skinnerne. Så joh, der var jævnstrøm i ledningerne et pænt stykke tid efter krigen visse steder i København.

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 20:53 (2599 dage siden) @ Ole Juhl

Efter at være kommet hjem og forstørret billedet lidt, så lidt flere ting.

[image]

Hele reolen er fyldt med brændstoftventiler til 6185 motorer (til Mo og lyntog). Umiddelbart ser det jo ud af meget, men der var altså over 300 dyser ude at køre ved Helgoland omkring 1938.
Alle brændstofventilerne ligger med selve dysen ind mod væggen.
Den røde cirkel angiver at dette er tilslutningen til røret fra højtrykspumpen og ved den grønne cirkel ses et håndtag (mener det bruges til udluftning af dyserne). På senere modeller er dette håndtag erstattet af en lille skrue.
Åbningstrykket for dyserne er 210 kgf/cm2 - ca. 205 bar.
Er det mulig at se scalaerne på manometrene (orange cirkel)? Skulle meget gerne op omkring 210-250 kgf/cm2.
Selv på dagens manuelle dyseprøvningsapparater er der kun et manometer, så det er mig stadig lidt en gåde hvorfor der er 2. Måske er den ene til kontrol af den anden?
Simpelthen fordi kvaliteten var knap så god dengang og dermed kunne afvigelser forekomme.
De små, runde skiver på siderne må være til at lukke en lille ventil, således at manometeret ikke er inde når forstøvningen prøves (det er stadig den dag i dag en god skik at gøre sådan). Hvis ikke, så ødelægges manometeret meget hurtigt.

Jeg har haft lidt tanker om, at det ene manometer kunne være til "umuligusserne" fra B&W, men da alle dyser er ens i reolen, så tvivler jeg lidt på den teori.

Avatar

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/3 2017, 07:23 (2599 dage siden) @ Oversmeden

Er det mulig at se scalaerne på manometrene (orange cirkel)? Skulle meget gerne op omkring 210-250 kgf/cm2.

Dette er, hvad det er muligt at se:
[image]

Avatar

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/3 2017, 08:15 (2598 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

De ser ud til at have fuldstændig samme skala...

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af Oversmeden, 18/3 2017, 06:25 (2597 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

De ser ud til at have fuldstændig samme skala...

Ja og det gør ikke min undren mindre.....
Dog har jeg ikke kunne aflæse scalaen...har forsøgt med lup og meget andet, men det er stadig for utydeligt.

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af marrix, 18/3 2017, 11:14 (2597 dage siden) @ Oversmeden

[image]

De ser ud til at have fuldstændig samme skala...


Ja og det gør ikke min undren mindre.....
Dog har jeg ikke kunne aflæse scalaen...har forsøgt med lup og meget andet, men det er stadig for utydeligt.

Hvis jeg zoomer ind (bare i browseren), ser det meget ud som om tallene er 200, 400 og 600.
Om det så giver mening, an jeg ikke sige da jeg ikke er teknikker.

- Martin

Avatar

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/3 2017, 11:47 (2597 dage siden) @ marrix

[image]

De ser ud til at have fuldstændig samme skala...


Ja og det gør ikke min undren mindre.....
Dog har jeg ikke kunne aflæse scalaen...har forsøgt med lup og meget andet, men det er stadig for utydeligt.


Hvis jeg zoomer ind (bare i browseren), ser det meget ud som om tallene er 200, 400 og 600.
Om det så giver mening, an jeg ikke sige da jeg ikke er teknikker.

- Martin

Det er samme tal på skalaen og - så vidt jeg kan se - samme fabrikat manometre. Det ene måler - så vidt jeg kan se - trykket før afgreningen og det andet efter afgreningen. Så vidt jeg kan se.

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af Oversmeden, 18/3 2017, 16:14 (2597 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De ser ud til at have fuldstændig samme skala...


Ja og det gør ikke min undren mindre.....
Dog har jeg ikke kunne aflæse scalaen...har forsøgt med lup og meget andet, men det er stadig for utydeligt.


Hvis jeg zoomer ind (bare i browseren), ser det meget ud som om tallene er 200, 400 og 600.
Om det så giver mening, an jeg ikke sige da jeg ikke er teknikker.


Det er samme tal på skalaen og - så vidt jeg kan se - samme fabrikat manometre. Det ene måler - så vidt jeg kan se - trykket før afgreningen og det andet efter afgreningen. Så vidt jeg kan se.

[image]
Ro på!

Når håndtaget ved gul pil trykkes ned, vil olien komme op i systemet ved den røde pil.
Det lange - meget kunstnerisk bukkede rør - går bag struestikken (vist med orange). Røret ender ved en rund tønde og gæt hvad der befinder sig dér? Et stk. brændolieventil til prøve - vist med grøn cirket.
Ergo, manometrene bruges i forbindelse med kontrol/justering af brændolieventilerne.
Bedste bud - ud fra hvad der er normalt i dag - er stadig kontrol af åbningstrykket (et ret vigtigt parameter).
Dog giver scalaen ikke helt mening. Skulle det være 200-400-600, så vil det kunne give mening om det er atm/bar idet åbningstrykket da er dækket (ca. 210 bar).
Men hvorfor kun bruge en meget lille del af manometrets område? Det giver ikke mening....
Jeg har været lidt omkring psi, men da vi skal bruge 14 psi på en bar, så er vi langt fra at den ventil overvejer at åbne. Jeg ville forvente en scala med et måleområde ca. 0-250 eller 0-300 bar (eller noget i det pastorat alt efter hvad der kan købes). Kæft, det ville være herligt med en manual (eller førkrigsprøveforskrift).

Avatar

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/3 2017, 17:01 (2597 dage siden) @ Oversmeden

Ro på!

Hm.

Når håndtaget ved gul pil trykkes ned, vil olien komme op i systemet ved den røde pil.
Det lange - meget kunstnerisk bukkede rør - går bag struestikken (vist med orange). Røret ender ved en rund tønde og gæt hvad der befinder sig dér? Et stk. brændolieventil til prøve - vist med grøn cirket.
Ergo, manometrene bruges i forbindelse med kontrol/justering af brændolieventilerne.
Bedste bud - ud fra hvad der er normalt i dag - er stadig kontrol af åbningstrykket (et ret vigtigt parameter).
Dog giver scalaen ikke helt mening. Skulle det være 200-400-600, så vil det kunne give mening om det er atm/bar idet åbningstrykket da er dækket (ca. 210 bar).
Men hvorfor kun bruge en meget lille del af manometrets område? Det giver ikke mening....

Begrænset udbud af manometre på markedet set i forhold til i dag?

Et værksted med en pressostat - manometerskalaer

af Oversmeden, 18/3 2017, 17:04 (2597 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Næppe - jo højere tryk, jo svære bliver det at lave en holdbar og præcis løsning, som virker hver gang. Der er en omgang fin-mekanik bag scalaen. Der er også lige det med prisen, som pænt følger trykket....høj tryk = høj pris.

Et værksted med en pressostat

af Carsten, Valby, 15/3 2017, 22:39 (2599 dage siden) @ Oversmeden

Foto 4

Dette ligner noget smøreolieudlevering/filtrering. Dieselolien fik toget udenfor remisen, men dieselmotoren skal også have lidt smøreolie.
Hvordan det har virket - aner det ikke.
Et bud kunne være at gammel olie er hældt ned i den rektangulære beholder til højre og cirkuleret rundt en tid. Herefter aftappet på dunke og hældt på motorne igen.

Hej Oversmed

Jeg tror du har fat i noget:

Stream‐Line Filters Ltd., Henley Park, Normandy, Nr. Guildford.

Engelsk oliefilterproducent.

Mvh

Carsten

Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 23:05 (2599 dage siden) @ Carsten

En hurtig google giver faktisk at firmaet var en del af VOKES gruppen.
Om DSB/Frichs var forelskede i englænderne (den senere direktør på Frichs Jens Due-Petersen var kendt som anglofil) skal jeg ikke sige, men VOKES filtre var ganske udbredt på Mo og Ardelt.

VOKES findes såmænd stadig om end visse dele er solgt fra/lagt sammen med andre.
Se evt VOKES

Avatar

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/3 2017, 13:14 (2595 dage siden) @ Oversmeden

Når nu vi er ved trykluften, så er her to billeder fra 1950 af en apparatkasse på en nittet motorvogn, der for mig ligner en MM.

[image]
[image]

Har det kraftige rør, der fører til kassen, noget med trykluft at gøre (måske til døråbning?), eller er det elektriske ledninger, der er pakket godt ind. Og hvad kalder man sådan en kasse (udover apparatkasse)?

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af Oversmeden, 20/3 2017, 20:09 (2595 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Har det kraftige rør, der fører til kassen, noget med trykluft at gøre (måske til døråbning?), eller er det elektriske ledninger, der er pakket godt ind. Og hvad kalder man sådan en kasse (udover apparatkasse)?

Hmm - den var svært og jeg må ærligt erkende, at jeg ikke kender den nøjagtige funktion.
Dog syntes det som om, at "vingen" på ventilen, som sidder på luftrørerne skal stå i en bestemt stilling inden håndtaget på apparatkassen kan bevæges.
Altså en form for inter-lock. Ligeledes minder den blanke "dims" på luftventilen gevaldigt om en af håndtagene på kontrolleren i førerrummet (se evt. S-banen 1934-2005 s. 316 øverest); den er FOR blank til at have siddet der permanent.
Det leder lidt hen til at inde i kassen findes - sandsynligvis - noget der har med højspænding at gøre. Måske en art afbryder, som kun kan åbnes hvis panto'en er nede? Panto'erne haft ofte en luftcylinder til op/ned-bevægelsen, hvilken kan forklare forbindelsen med trykluften.
Du har vel ikke et trykluftdiagram eller el-diagram på en MM-vogn?
Tror svaret kan findes den vej.

Trods det at jeg har rodet med S-tog (og engang imellem det gamle brune når det havde været ude at køre), men jeg husker ikke lige den anordning....men det er altså mere end 20 år siden.....Af de øvrige håndværkere i sjakket var det vel kun Leif og "gammel John", der for alvor havde rodet med brune S-tog.
Jeg gætter at de nu er omkring 80-90 år i dag - hvis de altså lever!
Det kan altså blive svært, at finde svaret via personalets erfaringer.

Avatar

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/3 2017, 21:06 (2594 dage siden) @ Oversmeden

I min øresnegl har jeg hørt lignende betragtninger om højspænding (og at håndtaget formentlig blot er sat på aht. fotografering). Jeg lader spørgsmålet svæve i luften, så der måske er en, som på et tidspunkt kommer med de forløsende ord. Så må 'apparatkasse' være dækkende indtil da. Og en MM er det vist.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af re20000, 21/3 2017, 00:44 (2594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

MEGET sandsynligt er det at der er noget højspænding inden i kassen, som sikkert først kan åbnes når nøglerne er drejet i den rigtige stilling og indmaden gjort spændingsløs. Man havde lignende indretninger på 2.gen.-togene, bl.a. til udkobling af motorbogier og sikring af vendevalsen. Afhængigheden med trykluften, der sikkert er til pantografen er også ret sikker. Nogle af de nøgler , der anvendes ligner frem-bakken meget med en lille forskel så de ikke kan forbyttes. Findes der ikke en betjeningsvejledning til 1.-gen.-togene ligesom til 2.-gen.? Den var så detaljeret at lkf nærmest kunne skille hele toget ad og sætte det sammen igen.

Nold

Avatar

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/3 2017, 20:48 (2593 dage siden) @ re20000

MEGET sandsynligt er det at der er noget højspænding inden i kassen, som sikkert først kan åbnes når nøglerne er drejet i den rigtige stilling og indmaden gjort spændingsløs. Man havde lignende indretninger på 2.gen.-togene, bl.a. til udkobling af motorbogier og sikring af vendevalsen. Afhængigheden med trykluften, der sikkert er til pantografen er også ret sikker. Nogle af de nøgler , der anvendes ligner frem-bakken meget med en lille forskel så de ikke kan forbyttes. Findes der ikke en betjeningsvejledning til 1.-gen.-togene ligesom til 2.-gen.? Den var så detaljeret at lkf nærmest kunne skille hele toget ad og sætte det sammen igen.

Nold

Tak for god info, Nold. Det vil blive indarbejdet i billedteksten. Hvis jeg falder over en betjeningsvejledning til 1. g-togene, vil jeg slå det efter.

Venlig hilsen
M

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af re20000, 22/3 2017, 01:36 (2593 dage siden) @ re20000

MEGET sandsynligt er det at der er noget højspænding inden i kassen, som sikkert først kan åbnes når nøglerne er drejet i den rigtige stilling og indmaden gjort spændingsløs. Man havde lignende indretninger på 2.gen.-togene, bl.a. til udkobling af motorbogier og sikring af vendevalsen. Afhængigheden med trykluften, der sikkert er til pantografen er også ret sikker. Nogle af de nøgler , der anvendes ligner frem-bakken meget med en lille forskel så de ikke kan forbyttes. Findes der ikke en betjeningsvejledning til 1.-gen.-togene ligesom til 2.-gen.? Den var så detaljeret at lkf nærmest kunne skille hele toget ad og sætte det sammen igen.

Nold

Tilføjelse: den fine, blanke nøgle påsat luftventilen kan sagtens være netop frem-bakken, som påsat her er sikkerhed for at nogen ikke kører med toget eller bare kommer til at sætte spænding på i utide. På højre side af den mindre kasse med vinduet på siden af apparatkassen ses delvis afskærmet et rundt hoved med slidser i. Dette er også beregnet til at sætte en nøgle eller frem-bakker på og dreje. Måske der også sidder en sikkerhedsafbryder inden i den lille kasse?

Avatar

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/3 2017, 01:58 (2593 dage siden) @ re20000

Tilføjelse: den fine, blanke nøgle påsat luftventilen kan sagtens være netop frem-bakken, som påsat her er sikkerhed for at nogen ikke kører med toget eller bare kommer til at sætte spænding på i utide. På højre side af den mindre kasse med vinduet på siden af apparatkassen ses delvis afskærmet et rundt hoved med slidser i. Dette er også beregnet til at sætte en nøgle eller frem-bakker på og dreje. Måske der også sidder en sikkerhedsafbryder inden i den lille kasse?

Det med "frem-bakken" (jeg troede, det hed en "kørenøgle") er også, hvad jeg hører fra anden side, så endnu en gang tak for fin info. Nu må vi så se, om den bliver skudt ned. ;-)

Med venlig hilsen
M:-Drten

Et værksted med en pressostat - nu vi er ved trykluften

af Oversmeden, 21/4 2017, 08:13 (2563 dage siden) @ Oversmeden

[image]

Så er der tilhørende diagram.
Mit bedste bud - også baseret på de øvrige kommentarer - er at ventilen pos. 59 er vist på billedet.
Bemærk! Lidt efter hvilken udgave af tegningen du får fat i, så har ventilen et andet positionsnummer.....men det er stadig en "ventillås for hjælpeapparatkasse"
[image]
Bemærk også "cykelpumpen" til manuel at hæve panto'en. Meget praktisk om toget har tabt al luften.
Samme indretning var også at finde på de røde S-tog (fra 60'erne og frem).
Om SA også har en cykelpumpe - aner det ikke.

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2017, 10:09 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej alle,

Da der af flere er blevet udtrykt ønske om en ny svær identifikationsopgave, vover jeg pelsen, denne gang med en stribe fotos fra 1939 fra et uidentificeret DSB-værksted, formentlig noget med motormateriel. Lokalerne ser ikke ud til at være specielt nyindrettede og de udvendige omgivelser er stort set ikke vist. Dog ses på foto 1 gennem et vindue (tv. for kasketten) førerrumsdelen på en stafferet MO-vogn med nedrullet sidevindue, ligesom en murbue ses gennem det andet vindue. Billedernes fotonumre, der endenfor er gengivet i rækkefølge, indikerer, at der må være tale om samme sted på alle syv fotos. Og nej: det er IKKE Nørresundby! Omkringliggende fotos viser køreplaner, Vestre billetkontor på Kh samt udstilling i Forum.

Lad os se, hvad eksperterne kan afdække omkring disse billeder.

[image]
Foto 1 ovenfor


Jeg har et enkelt billede fra Helgoland; men det gør os vist ikke meget klogere:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=16570

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2017, 10:11 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Står der noget interessant på sedlen?

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 10:39 (2600 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Står der noget interessant på sedlen?

Du er da osse så nysgerrig, Thomas. ;-) Her er, hvad det kan blive til:
[image]

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2017, 10:41 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Står der noget interessant på sedlen?


Du er da osse så nysgerrig, Thomas. ;-) Her er, hvad det kan blive til:
[image]


Ærgerligt, at sedlen ikke er underskrevet værkstedsleder Itzehoe-Hauptmüller:-D

Et værksted med en pressostat

af Baumann, 15/3 2017, 15:58 (2600 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Næ .. men man kan aflæse datoen ... noget med 17 eller 20 januar 1938 :-P
( 17/1-38)

Et værksted med en pressostat

af bl, Greve, 15/3 2017, 16:07 (2600 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I anden linje står der: "Vandbeholderne".

Et værksted med en pressostat

af Niels, Aarhus, 15/3 2017, 23:25 (2599 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I øverste linje står der noget, der ligner: "Reduktionsventiler.....

Et værksted med en pressostat

af Poul Skov, 15/3 2017, 10:11 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Foto 1 viser en prøvestand til direkte bremseventil til bl.a MO, de 2 apparater der står på filebænken er Manøvrestrømsudkoblere osse til MO. Så Helgoland er nok et rigtig godt bud.

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 20:23 (2600 dage siden) @ Poul Skov

Foto 1 viser en prøvestand til direkte bremseventil til bl.a MO, de 2 apparater der står på filebænken er Manøvrestrømsudkoblere osse til MO. Så Helgoland er nok et rigtig godt bud.

Tak for flot info, Poul. Ja, Helgoland må være det rigtige sted og din beskrivelse af, hvad det er vi ser, er tip top. Tak skal du have! :-D :-D :-D

Et værksted med en pressostat

af John Poulsen, 15/3 2017, 19:21 (2600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I ”den gamle lyntogsbog” fra 1985 ”LYNTOG – Trafikrevolutionen i 1935” er foto 6 og 7 gengivet på side 68 i afsnittet om Helgoland. De er krediteret Jernbanemuseet, hvor vi lånte aftrykkene, men de samme sad også indklæbet i en skrapbog, som jeg dengang lånte på Helgoland i forbindelse med arbejdet med lyntogsbogen.
Mvh
John

Avatar

Et værksted med en pressostat

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 19:39 (2600 dage siden) @ John Poulsen

I ”den gamle lyntogsbog” fra 1985 ”LYNTOG – Trafikrevolutionen i 1935” er foto 6 og 7 gengivet på side 68 i afsnittet om Helgoland. De er krediteret Jernbanemuseet, hvor vi lånte aftrykkene, men de samme sad også indklæbet i en skrapbog, som jeg dengang lånte på Helgoland i forbindelse med arbejdet med lyntogsbogen.

Jamen, så er stedgeden jo barberet og hele serie er fra Helgoland. Tak for info, John! :-) :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak