2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 20/3 2017, 12:42 (2596 dage siden)

2 banale spørgsmål:

1 -også omtalt under godsvogne-, hvorfor mon det var så sent som 64 førend UIC-personvogene dukkede op- idet AL og BL var forløbere.
Hos godsvogene var det jo allerede 54.

2 Hvad var egentlig rationalet bag indsnævringen af endeperronerne/"indhakket" ved dørene som det sås ved de helsvejsede og stålvogene- før UICfasen.
Fænomenet sås i svagere grad også på de ombyggede vogne og i nabolandene.
Var det bare en slags halvtag til læ eller?

Ole

2 personvognsspørgsmål.

af tjesp02, 20/3 2017, 12:59 (2595 dage siden) @ gamle ole2

Bare et gæt, men at døren er profilfri når den er åben.

Thomas

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 20/3 2017, 15:45 (2595 dage siden) @ tjesp02

Ja, det har jeg ikke tænkt på. For det giver ihvertfald ingen mening at vognbredden i endeperronerne blir smallere.


Ole

2 personvognsspørgsmål.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/3 2017, 16:14 (2595 dage siden) @ gamle ole2

Og så er det jo fordi ind- udstigningsforholdene er som en trappe og ikke en lodret stige. Dvs. nederste trappetrin skal være profilfrit, og da det er en trappe går den ind i vognen, og således er dørpartierne trukket ind i vognen. Samme trappeforhold gælder jo også ved vogne med midt- udstingsforhold. Ved nyere materiel ændret til at dørene er i flugt med vognsiden, men stadigvæk er der en trappe ind i vognen bag dørene.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 20/3 2017, 16:23 (2595 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja selvfølgelig! Og det må jo også gælde for ombygningsvogene (CO, CP mf) der bare ikke havde så markerede "profiler"

Ole

2 personvognsspørgsmål.

af John Poulsen, 21/3 2017, 13:32 (2594 dage siden) @ gamle ole2

2 banale spørgsmål:

1 -også omtalt under godsvogne-, hvorfor mon det var så sent som 64 førend UIC-personvogene dukkede op- idet AL og BL var forløbere.
Hos godsvogene var det jo allerede 54.

I den udmærkede bog "Danske Personvogne" kan du på side 212 læse, at UIC ikke vedtog fælles retningslinjer for personvogne før i 1961. Og så skal vognene lige konstrueres, bestilles og bygges....

Mvh John

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 22/3 2017, 18:02 (2593 dage siden) @ John Poulsen

Bingo!. Tak. Så kom den på plads.:-P

Hilsen Ole

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 25/3 2017, 18:57 (2590 dage siden) @ John Poulsen

Ja og så bliver man jo nok snydt af at man i Tyskland var tidligere ude med med disse personvognstyper.
Og så kan vel næsten betragte AL og BL som en slags UIC-prototyper?

Ole

2 personvognsspørgsmål.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 25/3 2017, 23:00 (2590 dage siden) @ gamle ole2

Og så kan vel næsten betragte AL og BL som en slags UIC-prototyper?

Ole

Hej - NEJ ! Med venlig hilsen Lars Møller Jensen.

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 26/3 2017, 12:27 (2590 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Enig. Mente blot at der er tale om 2 hybrid/overgangstyper mellem de oprindelige stålvogne a la CC, Cl mf, og de senere rigtige UIC-typer både mht design og teknik mm.

Ole

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak