Avatar

Damp i Thailand

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 17/4 2017, 17:08 (2568 dage siden)

Hermed som lovet billeder af de damplokomotiver, jeg mødte på min tur rundt i Thailand.
Hvis nogen undrer sig over, at der er forskellige numre på maskinerne og i billedeteksterne, skyldes det at man tilsyneladende ikke har været så nøjeregnende med, hvilket nummer der blev anvendt, når maskinerne blev opmalet.
Oplysningerne om maskinerne stammer primært fra dette site.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Damp i Thailand

af Baumann, 17/4 2017, 17:59 (2568 dage siden) @ Tommy Nilsson

Wow ... det er nogle utrolige gode billeder du har der.
hvis du har mere i hånden, så frem med dem :-D
hvad du også ved selve broen?

Damp i Thailand

af Jens V, 17/4 2017, 20:47 (2568 dage siden) @ Baumann

Wow ... det er nogle utrolige gode billeder du har der.
hvis du har mere i hånden, så frem med dem :-D
hvad du også ved selve broen?


Hvis du vil rykke fire og et halvt minut ud af dit liv, så er her: https://youtu.be/RftKNQIXLFw passage af "selve broen" - hvilket skal tages med et gran salt, eftersom den jo ikke har noget som helst med film-broen at gøre, men dog er en bro over en flod, som kaldes Kwai, og dog er en del af den såkaldte "Dødens Jernbane".

Synes i øvrigt, at denne film: http://www.imdb.com/title/tt2058107/?ref_=nv_sr_1 er ganske udmærket, selvom der (naturligvis) er delte meninger om den. I hvert fald kommer den nok nærmere virkeligheden end 1957-filmen... :-)

Avatar

River Kwai Bridge

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/4 2017, 10:50 (2567 dage siden) @ Baumann

Wow ... det er nogle utrolige gode billeder du har der.
hvis du har mere i hånden, så frem med dem :-D
hvad du også ved selve broen?

Ja da.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Garratt lokomotiver

af Dampfmeisteren ⌂, 17/4 2017, 22:10 (2568 dage siden) @ Niels Munch

Garratt lokomotiver er en spændende type, der primært blev anvendt i Afrika og i Asien.
De sydafrikanske jernbaner havde vel 75% af alle Garratts, der blev bygget.

Typen er udviklet til baner med svag overbygning og skarpe kurver, men hvor man samtidigt havde behov for stor trækkraft.
Ideen er at ophænge den tunge kedel imellem to separate drivværker for at fordele vægten.
Det gør også at man kan placere kedlen lidt lavere, da den typisk ikke er over drivhjulene og dermed vinde lidt diameter, hvilket er nyttigt når man skal forsyne 4 sæt cylindre fra en kedel.
Ulempen er at det forreste sæt drivhjul mangler adhæsion, hvis man bruger af vandet i vandkassen - det blev i Sydafrika løst ved at maskinerne kørte med en vandtankvogn.

Jeg har sendt dem i drift (med særtog) i Sydafrika og Zimbabwe:

[image]16A 613 (Beyer-Peacock 1953) med tog nær Victoria Falls. Det er opsprøjt fra vandfaldet, der ses i baggrunden. Foto fra 2008.

[image]En 16A og to 15A ved vandforsyningsanlægget i Bulawayo i 2008

[image]GF 2380 (Hanomag 1927) i Pietermaritzburg, Sydafrika 2007

Damp i Thailand

af Jens V, 17/4 2017, 20:35 (2568 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed som lovet billeder af de damplokomotiver, jeg mødte på min tur rundt i Thailand.
Hvis nogen undrer sig over, at der er forskellige numre på maskinerne og i billedeteksterne, skyldes det at man tilsyneladende ikke har været så nøjeregnende med, hvilket nummer der blev anvendt, når maskinerne blev opmalet.


En enkelt maskine mere (påmalet 702), som i hvert fald i 2013 "gemte sig", hvor den såkaldte "Dødens jernbane" ender nuomdage - hvor de fleste turister er steget af toget, som vist ikke er inkluderet på de faste ture. Kom kun forbi, fordi resten af selskabet (i bussen) skulle have et "rest-stop", og jeg anede nogle spor lidt fra vejen:

[image]

Maskinen skimtes bag sporstopperen, og var i lidt miserabel stand, men dog "dekoreret":

[image]

Nåede desværre ikke at få nogle data på lokomotivet, men det kan andre måske hjælpe med.

Avatar

Dødens Jernbane

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/4 2017, 12:03 (2566 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det blev også til en tur på Dødens Jernbane - du kan Google historien, hvis ikke du kender den.

[image]

[image]


Så nåede vi frem til vores flydende hytte på River Kwai. :-P
[image]

Avatar

Dødens Jernbane - DR2 kl 19.15

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/10 2017, 18:24 (2371 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det blev også til en tur på Dødens Jernbane - du kan Google historien, hvis ikke du kender den.

[image]


For de hurtige:
Ekstreme togrejser II (1:6)
DR 2 kl. 19.15
Britisk rejseserie fra 2014.Den erfarne globetrotter Chris Tarrant elsker at udforske fjerne egne, møde nye mennesker og stifte bekendtskab med nye kulturer, især på togrejser. På en mere end 3000 kilometer lang togrejse fra Bangkok i Thailand til Mandalay i Myanmar, en strækning der emmer af historie, kultur og betagende udsigter, passerer han bl.a. den berømte bro over floden Kwai.

Avatar

Dødens Jernbane - DR2 kl 19.15

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/10 2017, 20:48 (2371 dage siden) @ Tommy Nilsson

For de hurtige:
Ekstreme togrejser II (1:6)
DR 2 kl. 19.15
Britisk rejseserie fra 2014.Den erfarne globetrotter Chris Tarrant elsker at udforske fjerne egne, møde nye mennesker og stifte bekendtskab med nye kulturer, især på togrejser. På en mere end 3000 kilometer lang togrejse fra Bangkok i Thailand til Mandalay i Myanmar, en strækning der emmer af historie, kultur og betagende udsigter, passerer han bl.a. den berømte bro over floden Kwai.

Ok, I gik ikke glip af noget - magen til selvfed idiot skal man lede længe efter...

Dødens Jernbane - DR2 kl 19.15

af Niels Munch, 31/10 2017, 21:30 (2371 dage siden) @ Tommy Nilsson

- magen til selvfed idiot skal man lede længe efter...


Hehe Tommy, et udsagn af den karakter plejer moderator at slette!

Dødens Jernbane - DR2 kl 19.15

af bl, Greve, 31/10 2017, 22:56 (2371 dage siden) @ Niels Munch

Chefen har altid ret ....

Dødens Jernbane - DR2 kl 19.15

af Niels Munch, 1/11 2017, 08:36 (2370 dage siden) @ bl

§ 1: Chefen har altid ret ....

§ 2: Hvis chefen undtagelsesvis ikke har ret, træder § 1 automatisk i kraft .....

Avatar

Royal State Railways of Siam

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/4 2017, 20:10 (2565 dage siden) @ Tommy Nilsson

Selvom Royal State Railways of Siam (RSR) i 1951 skiftede navn til State Railway of Thailand (SRT) så kan man stadig finde godsvogne med RSR initialerne.

[image]

Royal State Railways of Siam

af Lars, 25/1 2018, 22:12 (2285 dage siden) @ Tommy Nilsson

Selvom Royal State Railways of Siam (RSR) i 1951 skiftede navn til State Railway of Thailand (SRT) så kan man stadig finde godsvogne med RSR initialerne.

[image]

มันเป็นกล่องเงินของ Franz Jägerหรือเปล่า

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak