En godsvogn Litra QB
set på FB - der haves ikke nærmere
Peter
af Peter M, 28/5 2017, 12:53 (2526 dage siden)
set på FB - der haves ikke nærmere
Peter
af hansenph, 28/5 2017, 13:24 (2526 dage siden) @ Peter M
Det drejer sig om QD 32910 bygget af Scandia i 1914.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
af Niels Munch, 28/5 2017, 14:04 (2526 dage siden) @ Peter M
Se: http://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?Aar=1893&vognid=15345 .
PS: Billedet findes f.eks. også her http://www.lurpak.com/da-dk/?fromlanguage=en - nederst.
M.v.h.
Niels
af Søren fra KM , 28/5 2017, 18:28 (2526 dage siden) @ Niels Munch
Foto fra ca 1925-39 jvf udseendet af påskrifterne.
-S
af Niels Munch, 28/5 2017, 19:01 (2526 dage siden) @ Søren fra KM
Foto fra ca 1925-39 jvf udseendet af påskrifterne.
Hej Søren,
Du er da vist ikke helt enig med årstallene i disse påskrifts-skitser http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=846 - mener en om emnet i øvrigt ret uvidende Niels og med venlig hilsen .
af Søren fra KM , 28/5 2017, 22:17 (2526 dage siden) @ Niels Munch
Nej jeg er/var ikke enig, men det er resultatet når en god flaske rosevin (med bobler) har været ind over.....
'Venstrevendt' er den placering af litra og nummer som er mest udbredt, men den 'højrevendte' var aktuel mellem ca 1929 og helt frem til ca 1943-45 hvor de sidste skulle være forsvundet, men ikke helt var det alligevel.
Tegningerne er lavet ud fra hvad der fandtes af billeder tilgængelige dengang. Mange flere billeder er dukket op siden, så der kan ikke defineres nogen eksakte 'perioder' (selv om 'lokomotivet' sikkert ville elske det) da allehånde faktorer kommer ind: udlandsophold, revisionsfrister, ombygninger, fejl fra vognbyggerens side, DSB egen, somme tider mangelfulde kommunikation og meget mere. Derfor foretrækker jeg selv at have et billede at arbejde efter og faktisk har jeg projekter som står stille fordi jeg ikke kan finde billeder af vognene. Fx små privatbane Q-vogne, hvor hovedparten af billederne taget, ligger i private arkiver hhv i den endnu ikke scannede del af Jernbanemuseets samlinger.
-S
Et eksempel nedenfor. Kan nogen ud fra anbringelsen af påskrifterne sige hvornår billedet er taget?
af Børge Sundahl, 28/5 2017, 22:56 (2526 dage siden) @ Søren fra KM
åbne vogn, der er på billedet, ser ud til at være en litra TB
Børge
af Morten Flindt Larsen, København K, 28/5 2017, 23:56 (2526 dage siden) @ Søren fra KM
Nej jeg er/var ikke enig, men det er resultatet når en god flaske rosevin (med bobler) har været ind over.....
'Venstrevendt' er den placering af litra og nummer som er mest udbredt, men den 'højrevendte' var aktuel mellem ca 1929 og helt frem til ca 1943-45 hvor de sidste skulle være forsvundet, men ikke helt var det alligevel.
Her er en "højrevendt" gået på gulvet på Gb 10. juni 1948 (KF-S/DJM).
af Niels Munch, 29/5 2017, 09:20 (2525 dage siden) @ Søren fra KM
Hej Søren,
Enig i, at tidsgrænserne er flydende.
Den "venstrevendte litrering" her - med litraet oppe på lemmen - er i min optik den ældste af dem, vi har "i spil". Jeg er derfor enig med Michael, som - ganske vist ad andre veje - nåede frem til o. 1928.
M.v.h.
Niels
af UTJ, 29/5 2017, 10:25 (2525 dage siden) @ Niels Munch
Den viste påskrift er model 1893 med efterfølgende tilføjelser.
af UTJ, 30/5 2017, 04:39 (2524 dage siden) @ UTJ
Den viste påskrift er model 1893 med efterfølgende tilføjelser.
Udsnit af tegning 1893, med senere tilføjelser (DSB Maskinafdelingen)
Tegningen er rettet i mindre grad i 1911 og formentlig i 1925, men grundopstilllingen er fra 1893 hvor de to maskinafdelinger blev slået sammen til én. Påskrifterne var allerede inden da og siden 1883 nogenlunde de samme for begge statsbaner (hhv JF og S)
af Morten Flindt Larsen, København K, 20/9 2017, 03:23 (2411 dage siden) @ Søren fra KM
Nej jeg er/var ikke enig, men det er resultatet når en god flaske rosevin (med bobler) har været ind over.....
'Venstrevendt' er den placering af litra og nummer som er mest udbredt, men den 'højrevendte' var aktuel mellem ca 1929 og helt frem til ca 1943-45 hvor de sidste skulle være forsvundet, men ikke helt var det alligevel.
Ja, der var enkelte tilbage i endnu en årrække. Her den RIV-mærkede QGB 35 887 så sent som i 1955 på M/F STOREBÆLT under indsejling til Korsør (KF-S/DJM). "Lige til modeljernbanen":
af Peter Andersen, Hedehusene, 28/5 2017, 21:56 (2526 dage siden) @ Søren fra KM
Lastbilen har nummerplade med E, som så vidt jeg husker var Sorø amt.
Teksten på bagsmækken: Andelsmejeriet Landsogn - tlf. Slagelse 908.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 28/5 2017, 22:35 (2526 dage siden) @ Peter Andersen
Lastbilen har nummerplade med E, som så vidt jeg husker var Sorø amt.
Teksten på bagsmækken: Andelsmejeriet Landsogn - tlf. Slagelse 908.
Lastbilen er en Ford TT 1½ton med danskbygget opbygning (førerhus og lad). Ford TT blev produceret fra 1919 - 1927 og har næppe været i brug mere end 5-6 år før den blev skiftet ud med nyere (og mere komfortable og letkørte) modeller.
Nummeret E 3406 (?) er ud af serie E 2700 - E 3699, der hørte til registreringsområdet Slagelse Købstad, Antvorskov Birk og Løve Herred, hvilket jo også passer med telefonnummeret.
Krydset ved nummerpladen er et bivejskryds. Det indførtes (vist) i 1914 på lette køretøjer (<600 kg) der måtte køre på bivejene. Tungere køretøjer måtte holde sig til hovedvejene, der var brolagte og vedligeholdtes af amt eller stat. Det afskaffedes i 1928, hvor max vægtgrænsen var blevet så høj at det ikke længere gav mening. Der sidder det på en Ford TT lastvogn, så billedet må være fra 1928 +/- 1 år. Jegf ved ikke hvor hurtigt man ville pille det kryds af efter deres betydning forsvandt.
af Skjold, 29/5 2017, 16:57 (2525 dage siden) @ Michael Deichmann
... Der sidder det på en Ford TT lastvogn, så billedet må være fra 1928 +/- 1 år. Jegf ved ikke hvor hurtigt man ville pille det kryds af efter deres betydning forsvandt.
Ifølge jernbanen.dk er vognen omlitreret 1930 til QG 32910 - så det må være seneste tidspunkt for billede.
Venlig hilsen Skjold Christensen
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2017, 11:13 (2525 dage siden) @ Peter M
Pæne tydeligvis permanent monterede reklameskilte for "DÄNISCHE MOLKEREIEN A/G", men uden at vognen er en egentlig privatvogn. Skiltene synes umiddelbart at have været en lidt besværlig ting at fremstille, hvis det blot var for det ene reklamefotos skyld, men sådan gjorde man vistnok dengang. Det kendes der i hvert fald andre eksempler på.