ODIN update pr. 14. juni 2017

af Steffen Dresler, 14/6 2017, 13:58 (2515 dage siden)

Nu er det tiden hvor alt det man normalt ikke ser, bliver monteret, styring, excentrikker, diverse ventiler, smørekopper etc.
Men det er også tiden til at ”efter bedste viden, erfaring og mulighed” at montere de apparaturer, der ikke har været tegnet på de for museet fremstillede ”eksplosionstegninger” p.g.a. manglende viden om hvor og hvordan monteret. Det gælder bl.a. trækstangen til cylinderudblæsningsventilerne. Den er ikke på de modtagne tegninger. Et studie på den store model fremstillet i 1850´erne og som står hos Oldermanden for Blik- og VVS i Glostrup viste sig at være uladsiggørligt i virkeligheden, da tolerancen mellem inderste ramme og det nærmest roterende krumtapslag ganske simpelt var for lille. Krumtappen ville som en bedre guillotine kappe trækstangen af diverse holdere på indersiden af den indvendige ramme, hvis der forekom bare lidt slør eller rystelser. Om så trækstangen har været udformet som på den senere ombygning af ODIN-klassen til ODIN (2), ROTA og HILDUR vides ikke, da der ikke er tegninger eller andet overhovedet. Der er blevet set på billeder og tegninger af replikaer rundt om i verden, men ingen hjælp at hente, dog ideer. Men der er et billede af trækstangen på HILDUR http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=2&lokid=995 der højst sandsynligt kommer til at danne forbillede for ODIN. Men det KAN jo være, at den hele tiden har siddet der, vi ved det bare ikke!

Lige foran fyrkassen under kedlen mellem rammen, er der monteret en ”snyde” Worthington fødevandspumpe, så der kan sættes vand på kedlen, uden at benytte et pumpespor som i ODINS oprindelige tid. Der er visse 2017 krav der skal opfyldes for at få maskinen godkendt til kørsel til sin tid.

Dobbeltskruerne for fjederholderne ovenpå fodpladen for bageste løbehjul bliver afkortet 20 mm hver, da ellers fjederen ved sideskærmen ved førerpladsen ikke har frigang nok. Og sådan vil der nok forekomme justeringer hele tiden. F. eks. var linealerne afmonterede og blev bearbejdede flere gange ind til de passede.

Foruden montering og tilpasning af styring og fjedre, bliver der arbejdet i røgkammeret med de nødvendige rørforbindelser. Så om kort tid (kan ikke definere ”kort tid”) vil ODIN kunne prøvekøres med trykluft!!

Indenfor en måned, bliver kedlens beklædning af fyrretræsplanker monteret. Så skifter det ydre for alvor udseende.

Herunder et par billeder:

[image]
Styringen under montering, linealerne yderst.

[image]
Excentrikkerne og krumtapslag på drivhjulet. Den røde del bagest er fødevands pumpen.

[image]
Fjeder for bagløber afmonteret, skruerne skal forkortes.

[image]
Bagkedel med fyrkasse hul, vandstandsglas og hul for montering af regulator.

[image]
Omstyringsstangen monteret.

[image]
Uden bl.a. disse prægtige menneskers erfaring, kunnen og lyst, ingen ODIN, tak skal i have!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

ODIN update pr. 14. juni 2017

af disavelo, 14/6 2017, 18:10 (2515 dage siden) @ Steffen Dresler

Mange tak for update :-)
Venlig hilsen. Søren

Avatar

ODIN update pr. 14. juni 2017

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/6 2017, 19:49 (2515 dage siden) @ Steffen Dresler

Det ser sgu godt ud, Steffen!

ODIN update pr. 17. januar 2018

af Steffen Dresler, 17/1 2018, 17:59 (2298 dage siden) @ Steffen Dresler

Sig nærmer sig tiden hvor ODIN projektet kan se sin afslutning i Roskilde. Altså at selve tegneriet, konstruktion, erhvervelse af dele og hovedsamling er ved at være afsluttet.

Som man kan se er træbeklædningen (canadisk fyr) monteret og der skal spændbånd på. Men den tørre luft i remisen gør, at træbeklædningen skal justeres, er ”krøbet” lidt mere end forventet.
[image]

Røgkammerets indre dele med plads til blæser er fremstillet og skal monteres og der skal fremstilles og monteres en overgangsplade til tenderen. Alle de bevægelige dele (styring med gangtøj) er monterede og virker, altså går frit under bevægelse.

Omstyringsstangen er monteret (billede), men stangen ned til selve styringen er gjort lidt kraftigere for en sikkerheds skyld, den syntes ”noget klejn” på tegningen.
[image]
En anden interessant ting, der ikke var på tegningen, var kedlens mulighed for at udvide sig ved fyrkassen, hvor den også er gjort fast som ved røgkammeret. En udvidelse uden mulighed for dette, ville jo sprænge rammen omkring drivhjulet når kedlen udvidede sig under opfyring. Derfor er der konstrueret en mulighed ind for at kedlen kan bevæge to steder. Meget godt både tænkt, set og så konstrueret.
[image]
Engang her i foråret eller begyndelsen af sommeren (2018) forlader ODIN så Roskilde for at blive fragtet til Odense for endelig samling og ikke mindst maling. Og med hensyn til det sidste, er det allersidste chance, hvis man skulle ligge inde med et farvefoto fra dengang ODIN uombygget var idrift. Det gør ikke noget det er lidt falmet og flosset i kanterne, bare farverne kan ses;-) .

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

ODIN update pr. 11. april 2018, ”Djævelskawet ka´ sq Kjøre”!

af Steffen Dresler, 11/4 2018, 15:59 (2214 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja, Odin virker og kan køre! Godt nok opstillet på ruller og drevet med trykluft. Det hele roterer som det skal og passer, men selvfølgelig skal der justeres hen ad vejen og især når der kommer damp og kedeltryk på. Så tegningsprogrammet med dets 3D animation for kontrol af de bevægelige dele, har bevidst sit værd (og tegneren Jørgen).

Nu mangler ”kun” alle småtingene, bl.a. rørforbindelser mellem tender og stempelpumpen (og til/fra den lille snyde ”Worthington” pumpe på tværs foran fyret, vi lever trods alt i 2018). Kobber og messing bliver drejet, bøjet og samlet. Det er Morten fra Ringsted, der har drejet og fremstillet kontraventilerne i messing, der er vægt og god kvalitet bag.

Imens tager de andre sig af nitning, bukning og alt det andet vigtige metal arbejde der foregår, bl.a. lige nu med sideskærmene på førerpladsen, stangtræk til cylinderne fra førerpladsen etc. De gør et fantastisk stykke arbejde.
I morgen kommer endnu en ”specialist”, der er ved at rette op på træbeklædningen på kedel og fyrkasse, der efter montering begyndte at slå sig lidt mere end ønskeligt.


[image]
ODIN tegning (på PC) i 3 D, der kan vendes og drejes så man kan se, tilføje, ændre og justere detaljerne og derefter – hvis bevægelige dele – kontrollere om frigang og sammenspil med de andre bevægelige dele, lige nu stempelpumperne på indersiden af rammen. Tegning, Danmarks jernbanemuseum©.


[image]
Billede nr. 1. ODIN set skråt forfra fra højre og ned. Man kan i røgkammeret se kraftdamprør og afgangsrør, forreste rørvæg og under røgkammeret de to cylinderdæksler. På siden af røgkammeret det nyligt monterede stangtræk for udblæsning af cylinderne. Foto, Steffen Dresler©.


[image]
Billede nr. 2. ODIN venstre side skråt forfra med kedelbeklædningen monteret. Hele den øverste del er nu tilpasset, den nederste del skal tilpasses i morgen torsdag. I baggrunden ses to fra ”Holmens faste stok”, hvis uden, der ikke havde været noget projekt. De er i gang med lidt nitning af sideskærmene til førerpladsen. Foto, Steffen Dresler©.


[image]
Billede nr. 3. ODIN, drivhjul venstre side med sin hjulskærm og fjeder. Foran hjulet kan ses en sort boks, det er sandkassen. Foto, Steffen Dresler©.


[image]
Billede nr. 4. En lille del af de nyfremstillede dele til kontraventiler, der bliver monteret under lokomotivet. Foto, Steffen Dresler©.

Når ODIN er Færdig, skal det transporteres til Odense for maling og afprøvning og justering. Kender ikke tiderne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

ODIN update pr. 14. juni 2017 Worthingtonpumpen?

af bengt, 17/1 2018, 18:38 (2298 dage siden) @ Steffen Dresler

Är det verkligen en av Worthington tillverkad pump? Hur stor är den och finns det foton?
I min ungdom hade jag mycket att göra med "Worthingtonpumpar" men dock ingen tillverkad av Worthington.

ODIN update pr. 14. juni 2017 Worthingtonpumpen?

af Steffen Dresler, 17/1 2018, 19:29 (2298 dage siden) @ bengt

Go´aften bengt

Øhhh, smedene kalder den en Worthington, så det tror jeg på og nej, jeg har i hvert tilfælde ikke taget et billede, skal huske at gøre det næste gang, så vi kan få syn for sagen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

ODIN update pr. 14. juni 2017, Worthingtonpumpen er god nok

af Steffen Dresler, 19/1 2018, 13:05 (2296 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´middag!

Havde alligevel et billede af omtalte type fødevandspumpe, der er placeret lige foran fyrkassen under kedlen. Den er malet rød.

[image]

God weekend til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak