ODIN update pr. 14. juni 2017
Nu er det tiden hvor alt det man normalt ikke ser, bliver monteret, styring, excentrikker, diverse ventiler, smørekopper etc.
Men det er også tiden til at ”efter bedste viden, erfaring og mulighed” at montere de apparaturer, der ikke har været tegnet på de for museet fremstillede ”eksplosionstegninger” p.g.a. manglende viden om hvor og hvordan monteret. Det gælder bl.a. trækstangen til cylinderudblæsningsventilerne. Den er ikke på de modtagne tegninger. Et studie på den store model fremstillet i 1850´erne og som står hos Oldermanden for Blik- og VVS i Glostrup viste sig at være uladsiggørligt i virkeligheden, da tolerancen mellem inderste ramme og det nærmest roterende krumtapslag ganske simpelt var for lille. Krumtappen ville som en bedre guillotine kappe trækstangen af diverse holdere på indersiden af den indvendige ramme, hvis der forekom bare lidt slør eller rystelser. Om så trækstangen har været udformet som på den senere ombygning af ODIN-klassen til ODIN (2), ROTA og HILDUR vides ikke, da der ikke er tegninger eller andet overhovedet. Der er blevet set på billeder og tegninger af replikaer rundt om i verden, men ingen hjælp at hente, dog ideer. Men der er et billede af trækstangen på HILDUR http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=2&lokid=995 der højst sandsynligt kommer til at danne forbillede for ODIN. Men det KAN jo være, at den hele tiden har siddet der, vi ved det bare ikke!
Lige foran fyrkassen under kedlen mellem rammen, er der monteret en ”snyde” Worthington fødevandspumpe, så der kan sættes vand på kedlen, uden at benytte et pumpespor som i ODINS oprindelige tid. Der er visse 2017 krav der skal opfyldes for at få maskinen godkendt til kørsel til sin tid.
Dobbeltskruerne for fjederholderne ovenpå fodpladen for bageste løbehjul bliver afkortet 20 mm hver, da ellers fjederen ved sideskærmen ved førerpladsen ikke har frigang nok. Og sådan vil der nok forekomme justeringer hele tiden. F. eks. var linealerne afmonterede og blev bearbejdede flere gange ind til de passede.
Foruden montering og tilpasning af styring og fjedre, bliver der arbejdet i røgkammeret med de nødvendige rørforbindelser. Så om kort tid (kan ikke definere ”kort tid”) vil ODIN kunne prøvekøres med trykluft!!
Indenfor en måned, bliver kedlens beklædning af fyrretræsplanker monteret. Så skifter det ydre for alvor udseende.
Herunder et par billeder:
Styringen under montering, linealerne yderst.
Excentrikkerne og krumtapslag på drivhjulet. Den røde del bagest er fødevands pumpen.
Fjeder for bagløber afmonteret, skruerne skal forkortes.
Bagkedel med fyrkasse hul, vandstandsglas og hul for montering af regulator.
Omstyringsstangen monteret.
Uden bl.a. disse prægtige menneskers erfaring, kunnen og lyst, ingen ODIN, tak skal i have!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler