Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/6 2017, 16:51 (2493 dage siden)

Så er det blevet tid til at runde vores tur på Svendborg-Nyborg Banen af.
Det gør vi med at gå fra stationen - små 200 m - ned til havnen,
og kaste et blik på alle dens færgeforbindelser "ud i verdenen".
Billederne er stort set alle taget den samme sene eftermiddag/tidlige aften d. 3/9-62,
og har delvist været vist før som det ses på nedenstående link.

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)




Tidligere vist: Svendborg (1), Svendborg (2)
og M/S Ærø og Ærøsund (for godt tre år siden)





Sydfyenske Dampskibsselskab
[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]


Tranekjær
[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]



[image]


Dagens sidste
[image]Alle fotos HBDS

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af Allan Testrup, 29/6 2017, 17:07 (2493 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger og Morten. Tak for en dejlig tur fra Nyborg til Svendborg.
Især Frørup husker jeg fra elevtiden. "Uegentlig togfølgestation" som den blev betegnet og tydeligt indprentet.
Hilsen og god sommer.
Allan

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af henrik nielsen, 29/6 2017, 17:37 (2493 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger og Morten. Tak for mange flotte torsdagsbilleder,igen. Venlig hilsen og
god sommer fra Henrik Bjerringbro.:-) :-)

Avatar

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/6 2017, 18:25 (2493 dage siden) @ Holger Sørensen

[image]

Der ser vi de samme to små vinduer på hver side af indgangsdøren, som gav os mange udfordringer ved karantænestationen i Helsingør.
Fandt vi nogensinde ud af hvad der var bag vinduerne? Og ved nogen hvad der er her i Svendborg? Toiletter blev foreslået i Helsingør.

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af esni, Frederikssund, 29/6 2017, 19:58 (2493 dage siden) @ Holger Sørensen

Allerførst tilslutter jeg mig takken for billederne!

Færgelejerne forvirrer mig lidt.....

Ærøskøbing - med jernbanespor
Rudkøbing, Marstal og Naksov - med jernbanespor
Rudkøbing - Marstal tydeligt tilføjet - uden jernbanespor

Kan nogen hjælpe med en forklaring?

Og blev der sejlet direkte til Lolland fra Svendborg? med jernbanevogne?

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af Steffen Jacobsen, 30/6 2017, 18:44 (2492 dage siden) @ esni

Der sejlede kun jernbanefærger mellem Svendborg og henholdsvis Ærøskøbing og Rudkøbing. Jernbanefærgen til Rudkøbing, her i 1962 var det m/f LOLLAND, som sejlede på overfarten indtil den blev nedlagt i september, benyttede det "store" leje (billede 18).
På ruten til Rudkøbing og videre til Marstal sejlede SFDS med de to mindre og næsten ens færger EGESKOV (billede 15 & 16) og A.L.B., der begge benyttede det mindre leje (billede 19).
Der har aldrig sejlet færger mellem Svendborg og Nakskov, skiltet ved det store leje henviser til overfarten mellem Spodsbjerg og Nakskov, som jo også blev besejlet af SFDS, og som det var muligt at købe gennemgående billetter til. Marstal blev kun betjent af de før nævnte to mindre færger, aldrig af jernbanefærgen.
På billede 9 og 14 ser vi dampskibet AGNETE, bygget 1911 i Helsingør, et herligt skib, som det desværre ikke lykkedes at bevare. AGNETE var SFDS svar på alle udfordringer; storm, orkan, lavvande, højvande, tåge, is, AGNETE klarede alt! På sine gamle dage blev damperen chartret ud til spritsejlads på Øresund om sommeren, for øvrigt sammen med rederiets smukke, men desværre ombyggede s/s TRANEKJÆR (billede 10).

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Agnete i Gilleleje

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/7 2017, 15:25 (2491 dage siden) @ Steffen Jacobsen

På billede 9 og 14 ser vi dampskibet AGNETE, bygget 1911 i Helsingør, et herligt skib, som det desværre ikke lykkedes at bevare. AGNETE var SFDS svar på alle udfordringer; storm, orkan, lavvande, højvande, tåge, is, AGNETE klarede alt! På sine gamle dage blev damperen chartret ud til spritsejlads på Øresund om sommeren, for øvrigt sammen med rederiets smukke, men desværre ombyggede s/s TRANEKJÆR (billede 10).


Agnete - Gilleleje d. 26/7-64
[image]Foto HBDS


Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af Anders Madsen, 30/6 2017, 20:11 (2491 dage siden) @ esni

Allerførst tilslutter jeg mig takken for billederne!

Færgelejerne forvirrer mig lidt.....

Ærøskøbing - med jernbanespor
Rudkøbing, Marstal og Naksov - med jernbanespor
Rudkøbing - Marstal tydeligt tilføjet - uden jernbanespor

Kan nogen hjælpe med en forklaring?

Og blev der sejlet direkte til Lolland fra Svendborg? med jernbanevogne?

Som det allerede er forklaret, har der aldrig sejlet færger mellem Svendborg og Nakskov. Med dette indlæg vil jeg blot bemærke, at der i andre tråde er omtalt, at det ikke har været muligt at modtage overførte jernbanevogne på havnen i Nakskov. Færgelejet lå ellers tæt op ad havnebanen, som det ses på dette postkort.
I øvrigt afholdte Lollandsbanens direktør i 1950 forhandlinger med direktøren for SFDS og borgmesteren i Nakskov om, hvorvidt der skulle indsættes en skinnebus (via havnebanen) eller en rutebil mellem havnen og stationen i Nakskov, men det er vist en anden historie.

Torsdagsbilleder - Fra Ng til Svg - Svendborg (3)

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 30/6 2017, 09:55 (2492 dage siden) @ Holger Sørensen

Herlige billeder fra en svunden tid :-)
Det er ikke særligt praktisk med færger, i forhold til broer, men hold op der er altså nu noget sjæl ved færger.
Oplevelsen af at rejse og bevæge sig imellem landsdele er større og mere tydelig.

I øvrigt, MF Ærøsund har det godt, efter forholdene, på havbunden ved sydfyn.
Jeg besøgte hende for et par uger siden, ingen billeder for sigtbarheden i vandet var meget dårlig.
Der er stadigvæk vogndæk, skinner og skrog, men ellers er hun ribbet for alt - maskine, abtering m.v.
Navnet er stadigvæk læsbart på siden.

Der er flyttet en del nye beborere ind, rigtigt mange muslinger, krabber, søpunge og lidt fisk (gylter og torsk).
Faktisk er hun ved at blive et flot vrag og hun besøges flittigt af dykkere.
Jeg vil tro at der med tiden vil komme mange flere "rejsende" end mens hun var i ordinær drift.

Mvh Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak