En svensk museumsbane (15 illustrationer)

af Niels Munch, 26/7 2017, 11:16 (2466 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 26/7 2017, 11:35

G'da' i forum,

Her har kollega Eyolf fint beskrevet de jernbanemuseale muligheder i Norge. Men vil man ikke rejse så langt, kan jeg anbefale Skåne, nærmere betegnet "Ångtåget på Österlen - Sveriges äldsta normalspåriga museijärnväg" i Brösarp, godt 1½ times bilkørsel fra det centrale København:

[image]

[image]

Det var ikke ligefrem "summende svensk sommer", men dog tørvejr, medens vi botaniserede på Brösarp St., hvor restaurantstammen stod i spor 1. Og så ankom 1. tog fra S:t Olof:

[image]

[image]

[image]

..... hvis 3 vogne blev rangeret bagpå stammen i spor 1. Lokomotivet (E2 979) løb om, og kl. 11:50 satte hele toget sig i bevægelse de ca. 14 km mod S:t Olof. Vi tog ophold på bagerste åbne endeperron, i læ for regnen, men med kulrøgen i næsen og E2-maskinens dampslag i ørerne. Lokomotivet skulle knokle godt på det fugtige spor fra Brösarp 28 m o.h. til S:t Olof 130 m o.h. og med 18 velbelæssede aksler på slæb!

[image]

[image]Alle ovenstående fotos 16.07.2017 (nm).

Under opholdet i S:t Olof var der egentlig bedst ly mod regnen inde i toget, og efter omløb atter retur, denne gang ned ad bakke med den max. tilladelige fart. Alt i alt en stemningsfuld tur med autentisk skånsk jernbaneoplevelse, hvor naturen - uanset vejrlig - stod for sin del.

Selv om turen kan gøres på 1 dag, tog vi en overnatning på "Brösarp's Gästgifveri" og kørte dagen efter - i fineste solskin - langs banen:

[image]Brösarp St. i sol 17.07.2017 (nm).

[image]Ravlundabro Hp, privat bolig, men med intakt perron.

[image]I Ravlundabro betjenes bommene ved landevejen fra denne fine vindeplads.

[image]På den søndre side af overkørslen, ved Ravlunda Bränneri (der er café og B&B, og som har haft sidespor), er anlagt et lille trinbræt.

Næste station er den noget større Vitaby:

[image]Vitaby St. (set mod nord), hvor banen har en del af sit sporvedligeholdelsesmateriel.

Og så nås endestationen for museumsbanen:

[image]S:t Olof St. set mod nord. Alle solskinsbilleder er fra 17.07.2017 (nm).

Her er så billedet, der er alibiet for denne optræden i Jernbanehistorisk Forum:

[image]Flygvy över S:t Olof stationsområde med omnejd. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KAFR00995:

På venstre side af drejeskive/remise fortsatte banen mod Tomelilla; den er nu for længst væk. Stikbanen t.h. gik til Gärsnäs på Tomelilla-Simrishamn og benyttes delvist til kørsel på skinnecykler med udgangspunkt ved den lille remise i S:t Olof.

Undervejs til/fra Brösarp kan man f.eks. besøge Tomelilla, krydsnings- og rebroussementsstation på Ystad-Tomelilla-Simrishamn. Og/eller finde den nedlagte station i Dalby og konstatere, at der er god plads til at genanlægge banen fra Malmö-Staffanstorp over Dalby og Sjöbo til Tomelilla. Endelig kan man besøge mfÖSJ og det lille museumKristianstad Södra.

Og hvis man savner overblik over de skånske jernbaner, kan dette kort måske hjælpe :-P :

[image]

Om forskelligt materiel har jeg oplagt et par tråde på Tommy's ellers så stille http://www.svenska-lok.se/forum/ .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

En svensk museumsbane (15 illustrationer)

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 26/7 2017, 11:46 (2466 dage siden) @ Niels Munch

Flott bildeserie, Niels! Det frister absolutt til et besøk neste gang jeg er på de kanter. Et søsterlok av E2.979, nemlig nr. 1122 befinner seg for tiden på Krøderbanen i Norge som vikar for banens egne to damplok som begge er inne til revisjon/skadereparasjon. Svenskeloket kom i forfjor og vil antakelig bli værende neste sommer også.

[image]

En svensk museumsbane - Brösarp

af Dampfmeisteren ⌂, 31/8 2017, 07:53 (2430 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for alle billederne fra Brösarp.
Trist at SJ lige nåede at fjerne drejeskiven i St Olof inden veteranjernbanen begyndte driften.
Damplokomotiver er nu pænest fra røgkammerenden :-)

Gad vide om der var planer om et større depot i Brösarp. Det ser meget amputeret ud, med en 2-sporet ringremise.

En svensk museumsbane (5 fotos)

af UTJ, 31/8 2017, 08:26 (2430 dage siden) @ Dampfmeisteren
redigeret af UTJ, 31/8 2017, 09:03

Er absolut ikke sikker på at der var udvidelsesplaner i Brøserup. Det var en station hvor to selskaber mødtes og mon ikke der snarere var planer om gennemgående trafik. Efter nationaliseringen var alle tog gennemgående. Mener at den DVD Rimbogrande udgav for nogle år siden har en filmsnip fra netop Brösarp med videre (RGM008 Järnvägar i Skåne 1941-1955).

Jo d-lok ser godt ud fra forenden, men det kan ikke altid lade sig gøre. Her lidt flere fra Brøserup en sommeraften, den 8. august 2009.

[image]S 1280 i Brøserup, d 8. august 2009 (foto: UTJ)

[image]T21 66 i Brøserup, d. 8. august 2009 (foto: UTJ)

[image]E2 1183 i Brøserup, d. 8. august 2009 (foto: UTJ)

[image]Z49 112 i Brøserup, d. 8. august 2009 (foto: UTJ)

[image]E2 1183 i Brøserup, d. 8. august 2009 (foto: UTJ)


Den kvikke seer bemærker at E2'en er udskiftet i mellemtiden.............

En svensk museumsbane - S:t Olof (2 fotos)

af Niels Munch, 31/8 2017, 12:53 (2430 dage siden) @ Dampfmeisteren

Trist at SJ lige nåede at fjerne drejeskiven i St Olof inden veteranjernbanen begyndte driften.


Remisen i S:t Olof:

[image]

[image]S:t Olof 17.07.2017 (begge fotos: nm).


Ja, der er ret "bart" foran remisen, hvor drejeskiven lå. T.h. anes i øvrigt tracéen for strækningen til Tomelilla, t.v. sporet mod Gärsnäs, der som tidligere nævnt anvendes til skinnecykling.

Bemærk, at remisen er bygget som "1-sporet rundremise", men med saddeltag med rygningen i samme retning som sporet. Skuret i remisens venstre baghjørne er bygget, hvor der opr. var vandtårn.


Bedste hilsener & tak til alle for supplerende billeder m.v.
Niels

Avatar

En svensk museumsbane (15 illustrationer)

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/8 2017, 03:52 (2430 dage siden) @ Niels Munch

Dejlige billeder fra Brøserup, Niels, men på en trist baggrund. Tak for synet. :-)

En svensk museumsbane (15 illustrationer)

af Georg Schmidt, 31/8 2017, 20:18 (2429 dage siden) @ Niels Munch

Hermed nogle billeder fra Brösarp-S:Olof fra maj 1985.

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
Svingbuk på perronen i S:t Olof.


[image]


[image]

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak