A Motley Crew

af DrGerryD, 22/11 2017, 10:10 (2372 dage siden)

Jeg har netop udgivet en ny bog, "A Motley Crew". Bogen er på engelsk. Den omhandler civil ingeniør Charles Walkden (1824-1908) og hans familie. Walkden var ansvarlig for bygningen af jernbaner i England, Østrig, Danmark, New Zealand, og Sydafrika. I Danmark, var det Walkden som stod for opbygningen af Randers Tog Fabrik, samt de fleste jernbane strækninger i Jylland, indtil has arbejdsgiver Peto, Brassey og Betts gik konkurs i 1866. I 1864 var Walkden den ansvarlig for tog trafikken Skive-Struer, og var den som kørte de sidste tog fra Århus til Struer, hvor de så blev afsporet og ventilerne sendt med militæret til København. En af hans koner er begravet i Skive, sammen med en kone fra en anden engelsk jernbane ingeniør. Det er en spændende beretning om en mand som har gjort forskel for adskillige generationer, mange steder i verden, men som er ukendte for de fleste. Bogen kan bestilles via www.marlab.dk.

A Motley Crew, nok slet ikke det forventede!

af Steffen Dresler, 25/12 2017, 15:56 (2339 dage siden) @ DrGerryD

Jeg har netop udgivet en ny bog, "A Motley Crew". Bogen er på engelsk. Den omhandler civil ingeniør Charles Walkden (1824-1908) og hans familie. Walkden var ansvarlig for bygningen af jernbaner i England, Østrig, Danmark, New Zealand, og Sydafrika. I Danmark, var det Walkden som stod for opbygningen af Randers Tog Fabrik, samt de fleste jernbane strækninger i Jylland, indtil has arbejdsgiver Peto, Brassey og Betts gik konkurs i 1866. I 1864 var Walkden den ansvarlig for tog trafikken Skive-Struer, og var den som kørte de sidste tog fra Århus til Struer, hvor de så blev afsporet og ventilerne sendt med militæret til København. En af hans koner er begravet i Skive, sammen med en kone fra en anden engelsk jernbane ingeniør. Det er en spændende beretning om en mand som har gjort forskel for adskillige generationer, mange steder i verden, men som er ukendte for de fleste. Bogen kan bestilles via www.marlab.dk.


God eftermiddag og glædelig 1. juledag!

Egentligt håbede jeg på at kunne være positiv i og med foromtalen om bogens emne og MIT forventede indhold her på siden. Derfor var bogen på ønskelisten og jeg fik den!

Men, SIKKEN EN SKUFFELSE, hvis man regner med at få tilført noget nyt til historien og bygningen af de jyske baner, dets persongalleri og Vognfabrikken Hvide Mølle (Scandia) etc.

Nu skal man jo være meget, meget forsigtig med at tillade sig at bedømme andres udgivelser og dette er så sandelig heller ikke en anmeldelse, men nok mere en frustration – som munder ud i min egen personlige advarsel – over noget man har set frem til indholdsmæssigt jernbanehistorisk, der så viser sig at være alt andet. Men det er jo igen efter min mening.

Men jeg føler faktisk lidt (nok meget), at julegavegiveren er taget noget videre ved næsen (glæden ved at give noget godt og ønsket) og modtageren af julegaven det samme (ego).

Altså, INTET nyt til den danske jernbanehistorie, men omtaler (uddrag) fra allerede meget kendte og publicerede historier, et forkølet dårligt gengivet kopi billede af en Canada maskine med misvisende tekst vedr. anvendelse samt 2 andre dårlige billeder (personer) og et kort.

Til gengæld, er man interesseret i slægtsforskning og vil vide noget om en engelsk familie Walkden, deres skolegang, straffe, deportation til Australien, hvilke kirker man er døbt i og hvem gift med, er det sikkert udmærket. Men at markedsføre ”hæftet” som beskrevet i teksten anført ovenfor og som jeg har opfattet det, mener jeg er aldeles forkert og misvisende.

Dansk jernbanehistorisk er hæftet efter min mening ikke ti …… … …., sorry! Og det skrevet med det halvfulde glas, ja-hatten på og en normalt meget positiv tilgang til andre jernbanehistoriske udgivelser eller i det mindste, hvad de udgiver sig for at være.

A Motley Crew
Dr. Alfred Gerald Davidson Ph.D
40 sider A5, dobbelt linjeafstand, ca. 16 pkt., 4 dårlige gengivne illustrationer, blødt bind,
Pris incl. forsendelse ca. 275,- kr.
I Danmark udgivet af:
Marlab Media
Enghavevej 9A
7800 Skive
ISBN 978-87-993990-5-5

Men stadig med de bedste julehilsener

Steffen Dresler

NB: Er faktisk i tvivl om, hvem denne udgivelse henvender sig til, efter min mening nok ikke den jernbanehistorisk interesserede.

A Motley Crew, nok slet ikke det forventede!

af Lars, 25/12 2017, 21:03 (2339 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for advarslen. Jeg kunne også været hoppet på efter foromtalen.

Avatar

A Motley Crew, nok slet ikke det forventede!

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/12 2017, 00:14 (2339 dage siden) @ Steffen Dresler


Til gengæld, er man interesseret i slægtsforskning og vil vide noget om en engelsk familie Walkden, deres skolegang, straffe, deportation til Australien, hvilke kirker man er døbt i og hvem gift med, er det sikkert udmærket. Men at markedsføre ”hæftet” som beskrevet i teksten anført ovenfor og som jeg har opfattet det, mener jeg er aldeles forkert og misvisende.

Hm! Gad vide, hvorfor deportation til Australien. Bedrageri, måske?

[image]

A Motley Crew, nok slet ikke det forventede!

af DrGerryD, 26/12 2017, 09:19 (2338 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Yes Morten - as shown in the court records, he embezelled from his employer, a lawyer, which resulted in his being transported to Australia for seven years. Since he was a skilled administrator, he was put to work in the offices of the regional government. I did not find any evidence that he embezelled in Australia, or after his return to England.

A Motley Crew

af DrGerryD, 26/12 2017, 09:26 (2338 dage siden) @ DrGerryD

I am terribly sorry that a few of you are disappointed with this work. At the same time I must point out that it is rather obvious that railways consist of much more than trains. They also consist of viaducts, bridges, structures, buidings, road works etc. That part of railway history is just as important as the trains themselves, although it is very often overlooked. Besides that, the front cover of the book states very clearly:-

"The life and times of civil engineer Charles Walkden (1824-1908) and his family. From humble beginnings in England, through Austria, Denmark, New Zealand, and ending in South Africa. This story takes place at the height of railway expansion across the world."

In no way do I promise in this text that I am delving deeply into Danish railway history. As a matter of fact I spend more space on that subject than I do for example on Walkdens part in the building of railways in Austria, from his headquarters in Amstetten, a town which recently became infamous because of Josef Fritzel. That in itself is a subject worthy of a chapter of equal length to that of Denmark. Timewise, this story does in fact take place at the height of railway expansion across the world. Additionally, I have not yet run across any danish railway texts, anywhere, which point to Walkdens' family connections with Skive. You may know of such texts in which case I would appreciate you sharing your knowledge on that subject.

This is indeed the story of Charles Walkden and his family, and of his civil engineering activities. That is the purpose of the book, and I feel that I have covered this subject as well as can be expected almost two hundred years after the birth of the man concerned.

Merry Christmas and a Happy New Year
Dr. Alfred Gerald Davison Ph.D.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak