Fiskbæk Briketfabrik.

af Bent Hansen, 14/2 2018, 16:10 (2266 dage siden)

Hej.

En af kalenderlågerne sidste år handlede om Fiskbæk Briketfabrik, Risdal Brunkulsleje og hvad der eller havde været på de kanter. Der var et spørgsmål om et Skagensbanelokomotiv, som der ikke kom noget nyt ud af.

Der var også nogle oplysninger, som jeg i december var sikker på, fordi jeg kun havde én kilde. Under udarbejdelsen af det i kalenderlågen lovede indlæg om Fiskbæk fandt jeg flere kilder. Nettet byder i dag på luftfotos af området, og de lokalhistoriske arkiver har fået flere fotos ind siden, jeg søgte første gang for snart mange år siden. To eller flere kilder er ikke altid lykken, for ofte stritter de i hver sin retning. Jeg har derfor slettet nogle udsagn, som jeg ikke mere er sikker på holdbarheden af. Gennemarbejdningen af mit materiale har taget tid, så først nu er indlægget klart. Risdal har været på nettet et stykke tid allerede.

Vil du vide mere om Fiskbæk Briketfabriks baner, så er adressen:

http://bentsbane.dk/fiskbaek-briketfabrik/

Mvh. Bent Hansen

Fiskbæk Briketfabrik.

af UTJ, 15/2 2018, 06:16 (2265 dage siden) @ Bent Hansen

Tak for udførlig gennemgang

Avatar

Fiskbæk Briketfabrik.

af shipmik, 15/2 2018, 17:06 (2265 dage siden) @ Bent Hansen

Jeg kan ikke bidrage noget videre om Fiskbæk Briketfabrik udover en lille detalje fra den maritime verden. I 1941 gik A/S Turisten, Aarhus, i likvidation og rederiets to passagerskibe, Marselisborg og Turisten, blev udbudt til salg. Marselisborg blev solgt til netop Fiskbæk Briketfabrik og umiddelbart ophugget (formentlig i Aarhus). Manøvren gik på at briketfabrikken skulle bruge skibets dampmaskine på fabrikken. Det var en to cylindret compound maskine, bygget af Eriksbergs Mekaniska Verksted i Göteborg (hvor skibet også var bygget i 1897) med et udtag på 50 indicerede hestekræfter.
Måske det kan lægges til Bent Hansens historie om fabrikken.

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

Fiskbæk Briketfabrik.

af Bent Hansen, 15/2 2018, 22:08 (2265 dage siden) @ shipmik

Hej.

Tak.

Jo, alt, der smager blot lidt af industribane har interesse. Og rigtig jernbane går jeg såmænd heller ikke af vejen for. Jeg kan ikke gennemskue, hvad den aldrende dampmaskine skulle bruges til. Gravemaskinerne var elektriske bortset fra Weserhütte-maskinen. Spillet i graven var også elektrisk. Transportbåndene ligeså. Briketpressen? Der anskaffedes jo netop på den tid en ny, dobbelt briketpresse. Også værkstedsmaskinerne kunne være dampdrevene, men så ny som fabrikken var, havde man vel forsynet sig i 1936?

Så var der jo også de fremmede lejer, hvortil Fiskbæk åbenbart også udlånte materiel.

Mvh.

BH.

Fiskbæk Briketfabrik.

af Bent Hansen, 16/2 2018, 10:53 (2264 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Grundvandspumpen i bunden af graven kan jeg ikke forstille mig skulle være dampdreven; thi så skulle en arbejder jo jævnligt løb ned og fyre, og det var alt for dyrt, selv om brunkullene jo var lige ved hånden. Der var el til gravemaskinen, så pumpen var også eldreven - uden tvivl.

Mvh. BH.

Fiskbæk Briketfabrik.

af UTJ, 16/2 2018, 12:28 (2264 dage siden) @ Bent Hansen

Strengt taget kan dampmaskinen have leveret el til de nævnte indretninger. Billigt i form af den lokale brændsel.

Fiskbæk Briketfabrik.

af Winther, 16/2 2018, 19:54 (2264 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Eller skulle dampmaskinen levere damp/varme til briketpressen, for at binde briketmassen sammen.
Mvh.
Bent

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak