Jugoslavien 1966 - Hercegnovi (9 illustrationer)

af Niels Munch @, lørdag 07. april, 2018, 13:07 (1175 dage siden)
redigeret af Niels Munch, lørdag 07. april, 2018, 13:41

Goddag i Forum,

Senest i f.m. denne minigætter har jeg truet jer med at ville vise mine resterende billeder fra min ferie ved Kotor Bugten 18.09. - 03.10.1966. Det var en Tjæreborg charterferie med et skandinavisk klientel, hvis historisk meget velbevandrede rejseleder var troubadour og forfatter Eric Storél. Det blev - qua hans eminente fortællerevner på formfuldendt "svansk" - en ganske mindeværdig ferie!

Dog vidste han intet om områdets 760 mm ("bosnisk sporvidde") jernbaner; det gjorde jeg retfærdigvis heller ikke, men havde dog medbragt den hos Haase i Løvstræde under et udsalg tilfældigt indkøbte "Narrow Gauge Railways of Europe" af Allen & Whitehouse (Ian Allan Ltd. London, reprint March 1961), hvorfra dette kort er "lånt":
[image]
Vi var indlogeret på bungalow-hotellet "Topla" i den lille havneby Hercegnovi's vestlige udkant, altså nederst i kortets højre hjørne. Området var ikke særligt "turistet"; på vort hotel boede nogle ungarere, der havde lov til at feriere i Tito's kommunistiske Jugoslavien, skønt det ikke var medlem af Warszawapagten.

Umiddelbart i tilknytning til hotellet lå en badeterrasse, hvortil adgangen skete over 760 mm sporene til den dalmatiske bane:

[image]

..... der her fulgte kystlinien mod øst til endestationen Zelenika. Men når toget en stille dag zig-zaggede sig over bjergene i baggrunden fra Cavtat til Uskolpje, kunne vi længe høre dampslagene fra banens kompoundmaskiner.

Allerede dagen efter ankomst skulle charmerende Hercegnovi selvfølgelig udforskes, og nemmest var det at hoppe i sporet og følge det østpå:

[image]

..... og efter Topla-tunnellen åbenbarede den lille havneby sig - med mole og station:

[image]
Hercegnovi station med tog fra Zelenika til Uskoplje, fremført af en type 83, 19.09.1966 (nm).

[image]
Forinden havde toget passeret Citadela under fæstningen Forte Mare, Hercegnovi 19.09.1966 (nm).

Oppe på Forte Mare var i øvrigt byens friluftsbiograf indrettet:

[image]
Hercegnovi, Forte Mare med lærredet for friluftsbiografen, 19.09.1966 (nm).

Nå, vejret var fint, så vi besluttede at trave videre østpå for at finde endestationen Zelenika for den dalmatiske bane:

[image]
Godstog mod Zelenika med en type 83 ved overkørslen i Meljine, 19.09.1966 (nm).

Traveturen gik gennem Savina skoven, hvor et kæmpemonument for partisanernes kamp mod facisterne under 2.VK samt en ortodoks kirke passeredes, hvorefter byen Zelenika og udsigt over Kotor Bugten åbenbarede sig:

[image]
Station og civil havn i Zelenika, 19.09.1966 (nm).

Stationsbygningen gemmer sig bag træerne t.h. for den hvide kasse næsten midt i billedet.

Zelenika var en kaserne- og flådestationsby, som i 1966 var blottet for turisme, og hotellet t.v. i billedet var uden liv. 760 mm banerne var jo anlagt under østrigsk overhøjhed og af strategiske årsager, og det mærkede man i Zelenika, hvor banens omfattende godstrafik må tilskrives de militære installationer.

[image]
Zelenika station med banens ældste personvogn, JZ B 3488 fra 1914, midtgangsvogn med træsæder og 1 toilet, af umiskendelig østrigsk herkomst, 19.09.1966 (nm).

Nu, hvor vi er nået til Zelenika (hvorfra vi tog toget tilbage til Herzegnovi, enkeltbillet 50 dinarer på 2.kl.; 100 dinarer = 59 øre), vil jeg bryde. I et nyt indlæg vil vi gennemgå Zelenika station, som vi atter besøgte den 26.09.1966 med en s/h Kodakfilm i kameraet; thi farvefilmene var jo forbeholdt "feriebillederne".


Bedste hilsener & på gensyn
Niels

Jugoslavien 1966 - Hercegnovi (9 illustrationer)

af Hans T. Møller @, lørdag 07. april, 2018, 14:30 (1175 dage siden) @ Niels Munch

Enfin! - som man siger på fransk - beretningen er ventet med længsel, i hvert fald af undertegnede.

Flotte billeder fra en interessant del af Verden. Så vidt jeg har forstået, er der i dag to daglige tog mellem Sarajevo og Mostar - og med skam at melde har jeg ikke kørt turen - men syd for Mostar er alt væk.

Bedste hilsner - jeg ser frem til fortsættelsen

Jugoslavien 1966 - Hercegnovi (9 illustrationer)

af Niels Munch @, lørdag 07. april, 2018, 17:56 (1174 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Ja, Balkankrigene vendte op og ned på meget. Strækningen Sarajevo-Mostar-Ploce blev ombygget til normalspor 1963-66 ved delvist anlæg af helt ny tracé, hvilket vi kunne observere under en bustur langs Neretva-floden til Mostar.

Bedste hilsener
Niels

Jugoslavien 1966 - Zelenika (del 1, 13 fotos)

af Niels Munch @, lørdag 07. april, 2018, 15:29 (1175 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen i Forum,

Traveturen i forrige indlæg bragte os til endestationen for den dalmatiske bane (Dubrovnik)-Uskolpje-Hercegnovi-Zelenika, hvor også postkortfotografer måtte registrere udsigten:

[image]
Zelenika, udateret postkort, formentlig fra 1950'erne (arkiv: nm).

[image]
Maskindepotet i Zelenika, t.v. pladshunden "ZETA", t.h. JZ 83-140, 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ 83-140 i Zelenica, 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ "ZETA" i Zelenica, 26.09.1966 (nm).

[image]
Zelenika, remise og drejeskive, 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ 83-145 i Zelenica, der spilles fodbold i frokosten, 26.09.1966 (nm).

Oversigt over JZ type 83 lokomotiverne: http://www.pospichal.net/lokstatistik/25013-jdz83.htm .

[image]
Zelenika, kig tilbage mod godsmagasinet, 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ personvogn B 3419, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ personvogn B 3475, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ personvogn B 3488, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ B 3488 detaljer, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ personvogne B 3501 og B 3907, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ personvogn B 3501, Zelenika 26.09.1966 (nm).


Traveturen rundt i ballasten er ikke slut. Foruden det tidligere afhandlede Klose-lok er der også en stribe godsvogne, disse følger i næste afsnit.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

OT: Dubrovnik

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 07. april, 2018, 16:32 (1175 dage siden) @ Niels Munch

"Narrow Gauge Railways of Europe" af Allen & Whitehouse (Ian Allan Ltd. London, reprint March 1961), hvorfra dette kort er "lånt":
[image]


Kære Niels

Tak for kigget!

Jeg var i Dubrovnik i 2016 på turistferie. Inden vi tog afsted, havde jeg dog undersøgt, om der var jernbane i Dubrovnik og fandt ud af, at der var der ikke. Min fejlagtige konklusion var samtidig, at der (nok) aldrig havde været jernbane til/fra Dubrovnik.

Jeg undersøgte ikke emnet nærmere. Havde jeg gjort det, havde jeg nok fundet ud af, at der havde været jernbane til/fra Dubrovnik og at den lukkede i 1976 (så vidt jeg har kunnet google mig frem til). Øv, det kunne have været sjovt at tage et billede af den nedlagte banegård og bruge det som gættebillede - hvis banegården altså stadig eksisterede i 2016.

Bedste hilsner

Thomas

OT: Dubrovnik

af Niels Munch @, lørdag 07. april, 2018, 17:43 (1174 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Ak ja, det er korrekt, at Dubrovnik mistede sin jernbane i 1976. Desuden havde byen sporvej fra 22.12.1910 til 20.03.1970, også med 760 mm sporvidde, se evt.: http://www.penmorfa.com/JZ/Dubrovnik%20Trams.html .

Bedste hilsener
Niels

OT: Dubrovnik

af Michael Olsen, søndag 08. april, 2018, 12:36 (1174 dage siden) @ Niels Munch

Vedrørende sporvogne i Dubrovnik. Da jeg besøgte byen i 2005, tog jeg et billede af denne plakat. På turistkontoret kunne de fortælle mig, at det drejede sig om at samle interesse for at oprette en veteransporvognslinje. Jeg aner ikke, hvad der blev af projektet.

[image]

Nogle år senere i 2008 var jeg i Zagreb, og på det tekniske museum var denne vogn fra Dubrovnik udstillet.

[image]

På planchen stod lidt historie om vognen.

[image]

Og når jeg skriver dette, får jeg sådan en lyst til at besøge området igen. Jeg har været fire gange i Kroatien og en enkelt gang i Serbien, og Balkan har altid fascineret mig med sig dramatiske historie og betagende natur. Øverst på ønskesedlen står et besøg i Sarajevo og Mostar, og det er med glæde, at jeg andetsteds i tråden læser, at der er jernbane mellem byerne. Tiden nærmer sig også for at tage på seniorrail.

Mvh Michael

OT: Dubrovnik

af Hans T. Møller @, søndag 28. februar, 2021, 11:22 (117 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Narrow Gauge Railways of Europe" af Allen & Whitehouse (Ian Allan Ltd. London, reprint March 1961), hvorfra dette kort er "lånt":
[image]

Kære Niels

Tak for kigget!

Jeg var i Dubrovnik i 2016 på turistferie. Inden vi tog afsted, havde jeg dog undersøgt, om der var jernbane i Dubrovnik og fandt ud af, at der var der ikke. Min fejlagtige konklusion var samtidig, at der (nok) aldrig havde været jernbane til/fra Dubrovnik.

Jeg undersøgte ikke emnet nærmere. Havde jeg gjort det, havde jeg nok fundet ud af, at der havde været jernbane til/fra Dubrovnik og at den lukkede i 1976 (så vidt jeg har kunnet google mig frem til). Øv, det kunne have været sjovt at tage et billede af den nedlagte banegård og bruge det som gættebillede - hvis banegården altså stadig eksisterede i 2016.

Bedste hilsner

Thomas

Hej Thomas

Dobrovniks banegård lå i Gruž, et par kilometer nordvest for den gamle bydel. Bygningen eksisterer endnu.

Her er et link til Google Streetview.

Stationens lidt afsides beliggenhed var årsagen til, at man anlagde en sporvognslinje ind til centrum.

Bedste hilsner

Jugoslavien 1966 - Zelenika (del 2, +13 fotos)

af Niels Munch @, lørdag 07. april, 2018, 17:13 (1175 dage siden) @ Niels Munch

Hellooo igen,

For ikke at tabe tråden :-P klør jeg på med 2. del fra endestationen Zelenika på den dalmatiske bane, åbnet 15.07.1901, nedlagt 31.08.1968.

Vi starter med et oversigtsbillede:

[image]
Blik tilbage på Zelenika station med godsmagasin og stationsbygning samt t.v. strand og hotel, 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ lukkede godsvogne Ge 32410 und H 43209, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
Godsvogn, énakslet bogie, midterakslen. Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
Godsvogne, koblingsdetaljer, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ lukket godsvogn H 43209, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ lukket godsvogn Geo 30085, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ åben godsvogn med bremsesæde K 55013, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ åben godsvogn med bremsesæde Ke 36289, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
JZ lukket godsvogn G 31033, Zelenika 26.09.1966 (nm).

[image]
..... og så fik Deres udsendte lov til at komme med på et foto, Zelenika 26.09.1966 (wl).

Det var medens, jeg endnu var på fri fod, for det sidste billede, jeg tog:

[image]
Indkørslen til Zelenika, foran signalhytten en portør og selveste sef stanice, bemærk de skrå træ-ender på tvangsskinnerne .....

..... oprørte den stedlige sef stanice, der overøste mig med (spionforskrækkede?) slaviske gloser, hvoraf jeg forstod "telefone" og "milicija". Da han forsvandt ind på sit kontor, hvor han drejede vildt på magnetoapparatet, smuttede vi afsted, tilbage i skoven på bedste partisanvis, og spænede hjem til hotellet.

Vi ville ellers - ligeson den 19.09.1966 - have taget toget hjem til Hercegnovi kl. 13:51.

[image]
"ZETA" oprangerer tog bestående af pakvogn, 3 godsvogne og 3 bogiepersonvogne, Zelenika 19.09.1966 (nm).

[image]
Togmaskinen JZ 83-142 har tilkørt stammen og er klar til afgang 13:51, Zelenika 19.09.1966 (nm).


Billederne i denne tråd fra Hercegnovi og Zelenika i Montenegro blev i sin tid lagt på Drehscheibe-Online, det historiske forum, hvorfra de fleste siden er fordampet p.g.a. den upålidelige billedserver ImageShack. Men præsentationen dér gav senest anledning til, at billederne af "ZETA" kom med i Keith Chester's interessante bog "The Railways of Montenegro - the Quest for a Trans-Balkan Railway" (Stenvalls Förlag 2016 - ISBN 978-91-7266-194-3).


Bedste hilsener
Niels

Jugoslavien 1966 - OT: lidt om situationen i 2009

af Hans T. Møller @, tirsdag 10. april, 2018, 10:37 (1172 dage siden) @ Niels Munch

Lidt OT om baner i ex-Jugoslavien:

Vi har i en tidligere tråd tråd strejfet veteranbanen, som udgår fra Mokra Gora. I Serbien findes desuden et indendørs jernbanemuseum i Beograd, samt et udendørs i Požega. Jeg besøgte begge på en interrailtur i 2009, og jeg har billeder fra sidstnævnte, men de er ikke skannet.

Den bedste oplevelse på turen var imidlertid et besøg i Obilić i Kosovo – byen er nu omdøbt til “Kastriot”. Her ligger to store kulkraftværker, og på det sydlige brugte man stadigvæk et damplokomotiv til rangering! Folkene på værket var meget gæstfri. De hentede mig på stationen i Obilić i lokomotivet(!), gav en kop kaffe i deres frokoststue, kørte mig ud til remisen - og til sidst trillede vi tilbage til stationen igen!

Værket skulle efter planen være lukket ned i 2017, så der er næppe noget at se mere.

Billederne fra Obilić er heller ikke skannet, men min beretning om interrail-turen kan findes i Jysk Modeljernbane-Klubs blad TOG 60.

Bedste hilsner - og hvis nogen har billeder og beretninger fra Balkan, så fyr dem endelig af!

Jugoslavien 1966 - (links)

af Niels Munch @, onsdag 11. april, 2018, 12:10 (1171 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, onsdag 11. april, 2018, 12:46

Tak til alle for supplerende kommentarer m.v.

En interessant webside med billeder fra Jugoslavien er denne: http://www.penmorfa.com/JZ/ - der bl.a. rummer mange fotos fra smalsportiden. Scroll lidt ned til indholdsfortegnelsen og vælg derfra.

PS: Se desuden denne blog om Zelenika-banen: http://oddimontenegro.blogspot.dk/2012/10/walking-line-langs-jernbanen-til.html .

Bedste hilsener
Niels

3 flyttefirma tilbud
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen