Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 5/5 2018, 03:05 (2185 dage siden)

I min søgen efter svar på mysteriet om den fastkørte tankbil, stødte jeg på et billede af Middelfart Station, hvor det hele umiddelbart ser ganske hyggeligt og uskyldigt ud, mens et tog venter på afgang ad Nordvestfyenske Jernbane - OMB - mod Brenderup.

Se selv på: http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object217568

Den officielle datering er 1946 til 1969.

1-C-1-maskinen, som holder i pakhussporet, siger ikke så meget, for OMB var længe om helt at opgive dampen.

MEN: Jeg bemærker, at trafiktavlerne på forpladsen er fra den ældre skiltealder, og at de få biler sammesteds kan interessere enhver, som kan lide veteranbiler.

Det var der, mine alarmklokker begyndte at ringe, for OMB og OKMJ fik først deres fælles skinnebustog i 1961, og i 60erne herskede der altså ikke denne Morten Korch-stemning ved stationen og posthuset i Middelfart. Jeg færdedes selv regelmæssigt på stedet i hine tider.

Indzoomning på billedet viser da også, at der ikke står OKMJ og OMB i to linjer på siden af køretøjerne i OMBs perronspor, men der kunne godt stå NFJ.

Og så sidder jeg her og undrer mig over, om Sylvest Jensen ved et helt fantastisk tilfælde har fået leveringsturen af et skinnebustog til NFJ med på filmen, eller om firmaet måske har været hyret til at fotografere vidunderet på Lillebæltsbroen og så har skudt et ekstra billede, mens toget ventede i Middelfart på at komme videre til Bogense via Brenderup.

Det var jo helt almindeligt at fotografere skinnebusser under levering på Lillebæltsbroen, men det skete fra sporet eller fra vejkanten under et kort stop.

Har i andre set luftfotos af skinnebusser på Lillebæltsbroen i forbindelse med levering?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af UTJ, 5/5 2018, 05:54 (2185 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Det er nok snarere den DSB-ommalede SFJ bænkevogn som kan datere fotografiet. Strengt taget kan skinnebustoget være til hvilkensomhelst privatbane, der fik tog leveret via Middelfart - sikkert et passende ophold på turen til destinationen.

1948/9 eller lidt senere. Men blev SFJ's vogne ikke først omnummereret i 1949 ff. I så fald nok ikke "Maagen" fra NFJ. OMB/OKMJ's skinnebussæt er det ikke for motorvognen havde tagbagagebærer.

Motorvognen ser ud til at have inbyggede frontlanterner.

Men det kan sådan set også "bare" være et skinnebustog fra NFJ på tur fra Bogense.

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af LBC, 5/5 2018, 06:19 (2185 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Damplokomotivet i pakhussporet ligner nu mere en F-maskine end en 1-C-1.
Sandkassen er fælles med domen og der er også et (beskidt) skorstensbånd om skorstenen.
Mvh Lars

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af Claus E. Hansen, 5/5 2018, 09:38 (2185 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Damplokomotivet ved pakhuset er en F-maskine pga. den høje skorsten, domen og den lave kulkasse.

Den kommer givetvis ovre fra Fredericia for at skulle rangere i Middelfart.

Noterer mig også at diverse af godsvognene har bremsehus. Dvs. så må foto være fra før 1954-55, hvor disse forsvandt fra godsvognene.

Mvh
Claus

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af Niels Munch, 5/5 2018, 10:36 (2185 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Skinnebustoget på KB-luftfotoet er af 1947-48 model og har køreretning mod øst.

Af der ikke er tale om foto fra 1. leverance til NFJ, vidner dette billede om:

[image]Ny skinnebus til Bogensebanen, oktober 1947. I oktober fik Fyn sin første skinnebus. Det var Nordfyenske Jernbaner der havde fået toget leveret fra Scandia fabrikken i Randers mens moteren var produceret af Frichs Fabrikker i Århus. Det nye "lyntog" skulle køre på Bogensebanen mellem Odense og Bogense. Her ses den nye skinnebus ved Odense Banegård. Dateringsnote: 05.10.1947. Fotograf: Fyens Stiftstidendes Pressefotografer. Arkiv: Odense Stadsarkiv - nummer B60668.


Flere fotos fra NFJ-leveringen på arkiv.dk.

Både NFJ Sm 2 og Sp 1 vender omvendt i f.t. toget i Middelfart.

Teori: Toget i Middelfart (rødt med hvidt mavebælte og "begrænset" påskrift) kan være på vej til Langeland eller Lolland.


M.v.h.
Niels

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af ojk37, 5/5 2018, 11:12 (2184 dage siden) @ Niels Munch

Hvis "vi" er enige om, at det er en serie 1 skinnebus, så kunne det være et sæt til Bornholm!! Ingen tagbagagebærer, indbygget toplanterne og som jeg umiddelbart ser det, så er indsugningshætten til motoren af "høj" model, normalt "lav" hætte på serie 1. Er teorien helt ude i skoven??
Ole-Jørn
(For uindviede, så kørte DBJ-skinnebusserne til udskibning i København på "lånte" normalsporstrucks)

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af Niels Munch, 5/5 2018, 12:25 (2184 dage siden) @ ojk37

Din teori lyder besnærende, Ole-Jørn; men på alle for mig tilgængelige fotos - selv dem fra overfarten - sidder den nedre lanterne ikke i førersiden.

M.v.h.
Niels

Avatar

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 5/5 2018, 13:43 (2184 dage siden) @ Niels Munch

Måske er der nogle af de bilkyndige her i “herreværelset” der kan tidsbestemme luftfotografiet ud fra de tre biler der holder på stationens forplads?

Mvh Jørgen

Middelfart - hvad sker der i OMBs spor?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 5/5 2018, 14:31 (2184 dage siden) @ ojk37

Hvis "vi" er enige om, at det er en serie 1 skinnebus, så kunne det være et sæt til Bornholm!! Ingen tagbagagebærer, indbygget toplanterne og som jeg umiddelbart ser det, så er indsugningshætten til motoren af "høj" model, normalt "lav" hætte på serie 1. Er teorien helt ude i skoven??
Ole-Jørn
(For uindviede, så kørte DBJ-skinnebusserne til udskibning i København på "lånte" normalsporstrucks)

Det er altså ikke levering af NFJ SM2 og SP1 i oktober 1947 vi ser. SP 2 blev leveret solo i august 1948. Hvordan er den så kommet til NFJ? Mon ikke en skinnebus til en anden bane har haft den med til Odense. SM 3 blev leveret solo i december 1948.

Bornholm tror heller ikke jeg ikke på.

Bemærk, at toget holder i spor 2. Hvis det havde været inde til overhaling, ville det være kommet ind i spor 1 – en tak nærmere hovedbygningen og pakhuset. Herfra kunne det fortsætte direkte videre mod Odense – og Rønne.

Bemærk også, at SP-vognen er blevet trykket tilbage forbi sporskiftet mod sporstopperen ved ventesalen. I det mindste i 60erne var det normal procedure efter rangering med OMB-tog, som skulle have passagerer med. Det ville man ikke have brugt kræfter på, hvis skinnebussen blot havde været i spor 2 for en kort bemærkning – f.eks. for at gøre plads til et eller andet i spor 1, eller fordi den var kommet vestfra til spor 1 og skulle hurtigt videre fra spor 2, som var togvejssporet mod Brenderup.

Jeg kender ikke mulighederne i Middelfarts daværende 1912-anlæg, men til dagligt har der mod øst kun været brug for udkørsel mod Odense fra spor 1 eller 4, og til Brenderup fra spor 2, så mon ikke, man har nøjedes med det?

Det ville passe til ét håndtag til udkørsel mod Odense fra spor 1 eller 4 og et andet håndtag til udkørsel mod Brenderup fra spor 2. Sidstnævnte håndtag kunne så også styre indkørsel til spor 2 fra Brenderup.

SP-vognens pakrum vender mod vest. På Nordfyn vendte post- og pakrum normalt mod Martofte, men hvis toget er kørt fra Bogense over Brenderup til Middelfart, ville pakrummet komme til at vende modsat, som vi ser det her.

Jeg mener at kunne skimte tre personer i pakrummet – det kunne jo tyde på, at der er tale om et udflugtstog.

En søndag er det dog næppe i betragtning af aktiviteterne (lokomotiv og åbne porte) ved pakhuset, og udflugten kan i givet fald ikke have været lang. Skyggerne indikerer, at solen står i syd, så klokken er ca. 12.00.

I øvrigt har personerne på billedet svært ved at beslutte, om de skal have opmærksomhed på skinnebustoget eller på flyvemaskinen. Det var været en begivenhedsrig dag på Middelfart Station.:-), og vi må i det mindste kunne konstatere, at Sylvest Jensen ganske uforvarende har fanget en usædvanlig situation, som vi kan beskæftige os med her op mod 70 år senere...

Skorstensbåndet på damplokomotivet erkender jeg at have overset.

I min tid i 60erne kom der hver morgen en rangermaskine med godsvogne fra Fredericia.

Efter rangering på stationen betjentes havnen og kabelfabrikken, og om fornødent blev der kørt vogne til og fra landstationerne mod Tommerup. Sidst på eftermiddagen gik det så tilbage til Fredericia med dagens høst af vestgående gods. Godsvogne til og fra Odense og Sjælland blev klaret af godstog på hovedbanen.

Først efter nedlæggelsen af OMB fik Middelfart en Ardelt traktor, som fik til huse i den tidligere privatbaneremise.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Middelfart - NFJ skinnebus

af UTJ, 6/5 2018, 05:04 (2184 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig
redigeret af UTJ, 6/5 2018, 06:00

Ved nærmere øjesyn er det jo nok et tidligt billede af en NFJ-bus. Påskriften står mellem to vinduer og når man ser på dette kunne der anes et skilt ovenover med enten "maagen" eller "falken". Hvis toget kommer via Brenderup og Bogense eller skal dertil vil motorvogn og bivogn i øvrigt komme til at vende samme retning som motorvognen på det af NM viste billede.

Dateringen er fortsat efter DSB's overtagelse af SFJ, da der er en tidl. bænkevogn med DSB-litrering ommalet fra en fynsk på godssporet, dvs 1949 eller derefter (formentlig 1949-1952/3).

Hvis vi klemmer citronen yderligere ser vi formentlig at 3. vogn i samme række som bænkevognen er (OKMJ QB) 534 uden trykluftledning, dvs inden DSB påsatte dem på OKMJ's og OMB's vogne. Det blev vist gjort i 1952 på DSB's værksted i Nyborg.

NFJ Sm 3 var under rep efter påkørsel i 1951-1952, men billedet er tidligst fra marts måned at dømme efter væksterne i haverne. Det kunne være et sæt på vej tilbage fra reparation i Randers, men det er nok en overfortolkning.

Samme billedsekvens indeholder i øvrigt et luftfoto af OMB's kielervogn på stationen (F'eren ses i øverste højre hjørne:

[image]
OMB (?) kielervogn på Middelfart, udsnit af KB luftfoto: sylvest_nks_04375.tif

Middelfart - NFJ skinnebus (mere)

af UTJ, 6/5 2018, 06:16 (2184 dage siden) @ UTJ

Hvis man bladrer videre i luftfotosamlingen kan man se at skinnebustoget kommer fra Fredericia (gætter jeg på). Middelfart er tydeligvis mellemstation, muligvis på vej til Bogense som HH-L antyder:
[image]Udsnit af KB luftfoto: sylvest_nks_04355_2.tif

Middelfart - NFJ skinnebus

af Niels Munch, 6/5 2018, 11:41 (2183 dage siden) @ UTJ

Ved nærmere øjesyn er det jo nok et tidligt billede af en NFJ-bus. Påskriften står mellem to vinduer og når man ser på dette kunne der anes et skilt ovenover med enten "maagen" eller "falken". Hvis toget kommer via Brenderup og Bogense eller skal dertil vil motorvogn og bivogn i øvrigt komme til at vende samme retning som motorvognen på det af NM viste billede.


I givet fald må der være tale om NFJ Sm 3 "MAAGEN" (lev. 12/1948), idet den havde indbygget toplanterne; det havde Sm 2 "FALKEN" ikke.

[image]Banegården, skinnebussen fra Bogense 1953. Odense Hovedbanegård indviede perronnummer fem til betjening af den stigende passager- og godstrafik. Skinnebussen fra Bogense var første tog ved perronen i rusk og regn. Dateringsnote: Oktober 1953. Fotograf: Fyens Stiftstidendes pressefotografer. Arkiv: Odense Stadsarkiv - nummer B51586.


M.v.h.
Niels

Middelfart - NFJ skinnebus

af UTJ, 6/5 2018, 13:21 (2183 dage siden) @ Niels Munch

Sm 2 er det ikke. NFJ Sm 3 blev "leveret" 28/2 1952 efter reparation (påkørsel) og måske var påhænget også en tur hos reparatøren i Randers? Det kunne være omkring denne dato.

Middelfart - NFJ skinnebus

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 6/5 2018, 12:21 (2183 dage siden) @ UTJ


NFJ Sm 3 var under rep efter påkørsel i 1951-1952, men billedet er tidligst fra marts måned at dømme efter væksterne i haverne. Det kunne være et sæt på vej tilbage fra reparation i Randers, men det er nok en overfortolkning.

Samme billedsekvens indeholder i øvrigt et luftfoto af OMB's kielervogn på stationen (F'eren ses i øverste højre hjørne:


Og hvis man ser http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object217560 i sin fulde udstrækning, fremgår det øverst til venstre, at der bygges på en boligblok på grunden Jernbanegade 9 med flere numre.

Ifølge BBR er ejendommen opført i 1951.

Årstiden kan der vist ikke være tvivl om: Ingen blade på træerne, og skyggerne er lange, selv om solen står i syd.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak