Mod Filskov fra Grindsted

af kbayer, 22/7 2018, 16:45 (2107 dage siden)

Den 9/6 1973 - i ugen op til min allerførste sommerferie som lærer i Grindsted kommune, begav jeg mig ud på en vandretur ad skinnerne fra Grindsted til Blåhøj. Der kørte stadig kartoffeltog til Filskov, og senere en sending GKlms godsvogne til Blåhøj. Men den dag i juni var der fredeligt.

Da ikke alle fotos fra strækningen er lige interessante, kommer her et par stykker fra viadukten ved Kolstrupgård, indkørslen til Filskov station, Filskov station, der dog næppe kunne kaldes en station mere - samt et foto fra foråret 1971, hvor jeg tog turen ad banen fra Grindsted til Silkeborg.

Og hvor jeg var alt for nervøs for, om togpersonalet syntes, at jeg var for langsom med at fotografere toget. Havde jeg taget den mere med ro, havde jeg også fotograferet toget forfra! Nå, måske en af jer andre har fotos af tog på Filskov station?

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


I næste weekend vil turen gå op mod Blåhøj station og stationsarealet i 1973.

Mod Filskov fra Grindsted

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 22/7 2018, 17:18 (2107 dage siden) @ kbayer

Bliv endelig ved. - Også med de mindre interessante billeder!

Mod Filskov fra Grindsted

af Sydfyn, 22/7 2018, 19:11 (2107 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Måske kunne et par billeder fra Filskov fra dengang (maj 1971) hvor der både var gods- og persontrafik have interesse.
venlig hilsen
LVN[image][image]

Mod Filskov fra Grindsted

af Poul Andersen, 22/7 2018, 21:30 (2107 dage siden) @ Sydfyn

Måske kunne et par billeder fra Filskov fra dengang (maj 1971) hvor der både var gods- og persontrafik have interesse.
venlig hilsen
LVN[image][image]

Lad os bare se flere billeder fra "den skæve", det er ren nostalgi fra heden.
Jeg gætter på, at Mo-toget, er et af de gennemkørende iltog fra Randers til Esbjerg, idet Filskov st. er mennesketom.

Mvh.
Poul.

Filskov

af Jens Bruun-Petersen, 22/7 2018, 22:05 (2107 dage siden) @ Poul Andersen

Så fik vi også viadukten på plads. Da jeg kom til Ribe Amt i september 1978 skrev aviserne om nedrivningen af viadukten, og man holdt vistnok "viaduktfest" i Filskov, da den forsvandt. Den blev opfattet som en hindring for trafikken.

Venlig hilsen
Jens Bruun-Petersen

Mod Filskov fra Grindsted

af kbayer, 23/7 2018, 12:03 (2107 dage siden) @ Sydfyn

Kære Sydfyn

Mange tak for de flotte fotos fra Filskov. Du skulle vel ikke have besøgt andre stationer på strækningen ved samme lejlighed? Det er yderst sjældent at støde på fotos fra før nedlæggelsen af netop Den skæve Bane.

Mod Filskov fra Grindsted

af Svend, Storkøbenhavn, 23/7 2018, 15:14 (2106 dage siden) @ kbayer

Mange tak for de flotte fotos fra Filskov. Du skulle vel ikke have besøgt andre stationer på strækningen ved samme lejlighed? Det er yderst sjældent at støde på fotos fra før nedlæggelsen af netop Den skæve Bane.

.
Vi må have Holger Sørensen og hans torsdagsbilleder tilbage på banen......

[image]
Hampen, oktober 1969

Mod Filskov fra Grindsted

af Sydfyn, 23/7 2018, 17:16 (2106 dage siden) @ kbayer

Kære Sydfyn

Mange tak for de flotte fotos fra Filskov. Du skulle vel ikke have besøgt andre stationer på strækningen ved samme lejlighed? Det er yderst sjældent at støde på fotos fra før nedlæggelsen af netop Den skæve Bane.

Kære kbayer
Perioden februar-maj 1971 var en travl tid, efter det blev klart, at flere jyske statsbaner stod for fald. Jeg havde mulighed for at komme "af sted" hver anden lørdag-søndag i tidsrummet 7-15, hvor min kone havde vagt på Statshospitalet i Risskov. Foruden den skæve bane skulle også de andre truede strækninger fotograferes, og det lykkedes for mig at få bileder fra samtlige stationer på dem alle på nær Tønder-Tinglev, som lå for langt fra Risskov. På den skæve bane kørte ikke mange tog; iltogsparret 507/508 var dog sikkert og ligeledes om lørdagen de sydgående godstog 2504. På en times tid i Funderdalen kunne man få billede af disse 3 tog og eventuelt passerende tog på Silkeborg-Herning strækningen. Funderdalen en lørdag formiddag med formiddagskaffen fra termokanden var en lise for sjæl og legeme! Det blev til ca. 150 billeder fra den skæve bane de fleste i sort/hvid, men også mange i farve. De bedste af disse kan ses i min bog "Der var engang" (banebøger 2008 -ISBN 978-87-91434-167). Nogle stykker, som godt kunne være kommet med i bogen, hidsættes her: Mo 1884 med iltog 508 i Gjern og Mx 1045 med godstog 2504 i Fårvang og på broen over Silkeborg-Herning banen.
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

[image][image][image]

Mod Filskov fra Grindsted

af kbayer, 23/7 2018, 19:27 (2106 dage siden) @ Sydfyn

Hej Lars

Tak for beretningen og især fotos fra banen. Jeg får fluks fat i din bog :-)

Mod Filskov fra Grindsted

af kbayer, 23/7 2018, 19:30 (2106 dage siden) @ kbayer

Jamen for pokker da! Den bog har da stået min jernbanereol i lang tid :-)

Stadig mange tak for billederne, Lars :-)

Mod Filskov fra Grindsted

af Poul Andersen, 23/7 2018, 21:29 (2106 dage siden) @ Sydfyn

Tak til Lars for de flotte billeder fra "den skæve bane".

Strækningens iltog gav gode og rimelige hurtige forbindelser fra Esbjerg og Varde (via VGJ) til Øst- og Nordjylland.
Efter jeg var blevet fripasberettiget i.f.m. ansættelsen på VNJ, blev det til en enkelt tur Varde - Aalborg og retur i eftersommeren 1970.
Iltogene bestod normalt af Mo + Ax, men kunne være forstærket med en Cp eller Cl-vogn. Det var et meget afvekslende, men tyndt bebygget landskab som banen betjente, og bortset fra at iltogene kun stoppede ved de store byer, husker jeg turen som trættende på grund af den noget urolige kørsel på de korte skinner.
- Det var mange skinnestød der blev passeret på den lange tur.

Mvh.
Poul.

Mod Filskov fra Grindsted

af Sydfyn, 23/7 2018, 23:34 (2106 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg kan bekræfte Pouls udsagn om, at turen med iltoget var trættende. I sommeren 1968 prøvede jeg hele turen Randers-Esbjerg. Jeg anbragte mig i en af Knutzens sofaer med Marsbetrækket i den ene 1. kl. kupe i Ax-vognen og faldt øjeblikkeligt i søvn. Det lykkedes mig dog at vågne op igen ret hurtigt, men efter Grindsted overmandede søvnen mig permanent, og jeg vågnede først op i Bramming!
Lidt flere billeder med tog i Funderdalen.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

[image]
[image]
[image]

Mod Filskov fra Grindsted

af Lars, 24/7 2018, 00:12 (2106 dage siden) @ Sydfyn

[image]
[image]

Hurtigt kameraskifte, hvis det er samme tog...

Mod Filskov fra Grindsted

af Steffen Vester, 24/7 2018, 00:34 (2106 dage siden) @ Sydfyn

Hej Lars.
Skønt foto af MX'eren på Funder Ådalbroen. Det er det første, jeg har set med en MX'er på den. De fleste fotos er med MO'ere eller D-maskiner. Det kunne være sjovt at se flere med MX'ere.
V/H, Steffen Vester :-)

Avatar

Syd for Filskov? - Edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/1 2021, 22:21 (1212 dage siden) @ kbayer
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 2/1 2021, 22:48

[image]


Jeg vil gerne drøfte dette billede lidt nærmere. Fotografen er Kai Bayer. Billedet optræder i to indlæg, dels dette, der er fra strækningen Grindsted-Filskov, dels dette, der er fra strækningen Filskov-Blåhøj. Ingen af stederne skriver Kai, hvor billedet præcist er optaget. "Arkivet for jernbaner" har gjort et stort arbejde med at lægge Kais billeder op på arkivets hjemmeside og rigtig mange tak for det store arbejde. Arkivet for jernbaner anfører, at billedet er "lige syd for Filskov". Det er jeg sådan set ikke uenig i. I givet fald står fotografen med ryggen mod syd og fotograferer mod nord - ind mod Filskov. Det passer med, at kilometerstenene stod på banens østre side og det passer med, at det måske er vejoverføringen for "Amtsvejen" i nordenden af Filskov station, vi kan ane i det fjerne, og det passer med sporets kurve.

Det, der tricker mig, er stangrækken. Som vi kan se på billedet, står stangrækken på banens østre side og på billedet skifter stangrækken side og står derefter på banens vestre side ind mod Filskov. Det passer fint med billederne fra Filskov. Men det passer ikke "bagud" mod syd - altså syd for fotografen. Kigger vi på Kais billeder fra vejoverføringen for Birkemosevej (mellem Kolstrupgård og Filskov), står stangrækken dér på banens vestre side. Hvis det skal passe sammen, har stangrækken skiftet side hele to gange over en meget kort afstand. Kan det udelukkes, at det er sket? Nej, det kan det ikke. Men det er lidet sandsynligt.

Men hvis ikke det viste billede er fra området lige syd for Filskov, hvor pokker er det så fra? Vi kan måske blive lidt klogere på spørgsmålet, hvis Kai kan lokkes til at scanne kilometerstenen i den røde cirkel (se nedenfor) i høj opløsning.

Edit: At stangrækken fra syd og frem til kurven syd for Filskov station stod på banens vestre side, bekræftes af dette luftfoto.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]

Syd for Filskov? - Edit

af Jens H. Bondesen, 3/1 2021, 03:35 (1212 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den krydsende 10 kV luftledning (med tre ledninger i triangel) nord for kurven passer også med Filskov iflg. Luftfoto 1954 på map.krak.dk. På det foto anes også skygger af stangrækken på vestre side hele vejen gennem kurven. Endvidere ved kurvens nordende skyggen af en højere mast på banens østre side - måske Filskovs indkørselssignal?

På luftfoto 1954 ses i øvrigt syd for kurven et tog fremført af motorvogn med korte gods(?)vogne. Toget er fotograferet to gange men motorvognen er skåret af ved den sydlige placering.

En vild teori, som jeg knapt selv tror på:
Hvis Filskov efter 1954 fik nyt daglysindkørselssignal (skete det?), kunne stangrækken på vestre side pga. kurven så have generet synligheden? I givet fald kunne det være afhjulpet ved over et kort stykke at flytte stangrækken til den østre side.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak