Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 21/12 2018, 22:25 (1952 dage siden)

Hej Folkens
Og på snarligt for(h)jul

Jeg er nysgerrig mht. de to Krupp/Ardelt kørekraner 145 og 146, som DSB anskaffede i 1967 - Alle billeder, jeg støder på viser de 2 kraner som gule, men nåede de at være grå - nu, de blev leveret i slut '60-erne?

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 29/12 2018, 13:15 (1945 dage siden) @ Skott

Hejsa
Er der ikke nogen, der måtte kende til farven på kranerne, da de blev leveret til DSB.

Kørekran 145 + 146

af Steffen Dresler, 29/12 2018, 16:26 (1944 dage siden) @ Skott

I det udmærkede tidsskrift “Lokomotivet” nr. 4/maj 1994 er der på siderne 14-16 en udmærket artikel med tegninger om kørekranerne 145-146. Desværre står der ikke noget om farverne. Så derfor må vi se på de billeder vi kan finde og på

https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=177

findes et billede fotograferet af OJK i 1969, hvor kranen bjærger ”en af de talrige” afsporinger (her MY 1152 for enden af Vordingborg station mod Masnedø og Storstrømsbroen). Her er kranen gul og dens hjælpevogn nr. 426 er godsvognsbrun, selvom den står anført som gul i ansnittet om vognen her:

https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=399

Men det kan jo være at informationen om vognen er gul er fra en senere dato, jeg ved det ikke.
Jeg kan ikke forestille mig at kranen ommales fra grå og til gul lidt efter leveringen i 1967, men jeg har desværre ikke anden information, hvorfor den må tages med forbehold.
Så mit BUD er at den har været gul ved leveringen. Det KAN være, at ”Vingehjulet 1967” giver en bedre forklaring, men denne/disse har jeg ikke.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 29/12 2018, 18:53 (1944 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen
Tak for det informative indspark. Og tak for forsøget. Det giver alt sammen god mening. Det kunne dog være fedt, kunne info fra levering af disse 2 kraner fremskaffes. Men også tak for bjærgningsbilledet. Her ses så til gengæld kranarmens 'indre', samt en af de ombyggede TF-vogne. Heller ikke tosset :-)

Kørekran 145 + 146

af Ole Dinesen ⌂ @, 29/12 2018, 22:23 (1944 dage siden) @ Skott

Kranerne er beskrevet i Vingehjulet 8-1967. Send mig en mail, hvis du ønsker de otte sider scannet og tilsendt.

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 30/12 2018, 00:11 (1944 dage siden) @ Ole Dinesen

Hej Ole
Virkelig flot tilbud - tak for det. Jeg kigger lige på linket, Henning henviser til, så jeg ikke behøver ulejlige dig. Ellers, siger jeg til igen :-)

Kørekran 145 + 146

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/1 2019, 09:59 (1936 dage siden) @ Skott

Hejsa
Er der ikke nogen, der måtte kende til farven på kranerne, da de blev leveret til DSB.

Jeg har talt med en der var ansat på centralværkstedet i København i 1967 da kranerne blev leveret.
Han mener at de blev leveret i gul farve.

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 7/1 2019, 18:18 (1935 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole
Tak for svaret. Det er der også meget, der kunne tyde på. Dog var i hvert fald de ombyggede TF-vogne gråmalede, så det kunne kunne være rart, om der var billedlig dokumentation, der af- beviser dette

Kørekran 145 + 146

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/1 2019, 21:42 (1935 dage siden) @ Skott

Hej Ole
Tak for svaret. Det er der også meget, der kunne tyde på. Dog var i hvert fald de ombyggede TF-vogne gråmalede, så det kunne kunne være rart, om der var billedlig dokumentation, der af- beviser dette

K.E.Jørgensen bekræfter at kørekran 145 var gulmalet i juni 1968.

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 8/1 2019, 10:11 (1935 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hvilket Henriks link også beviser var tilfældet ved lyntogsulykken i 67.
Så tak for bekræftelse Ole

Kørekran 145 + 146

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/1 2019, 21:56 (1935 dage siden) @ Skott

Hej Ole
Tak for svaret. Det er der også meget, der kunne tyde på. Dog var i hvert fald de ombyggede TF-vogne gråmalede, så det kunne kunne være rart, om der var billedlig dokumentation, der af- beviser dette

I denne artikel på tv2.dk omkring lyntogsulykken i 1967, findes der ca. midt på siden er farve-smalfilm optaget af ulykken. Her er det tydeligt kranen er malet gul.

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-01-07-overlevede-alvorlig-togulykke-for-50-aar-siden-...

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 8/1 2019, 10:09 (1935 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej Henrik
Ja, der er der i hvert fald tydeligt tegn på den gule farve. Og 2 gange maling indenfor samme år er nok ikke sandsynligt ????

Kørekran 145 + 146

af Steffen Dresler, 7/1 2019, 22:10 (1935 dage siden) @ Skott

Hej Ole
Tak for svaret. Det er der også meget, der kunne tyde på. Dog var i hvert fald de ombyggede TF-vogne gråmalede, så det kunne kunne være rart, om der var billedlig dokumentation, der af- beviser dette

God aften

Jeg kan ikke få kran løbevognene (TF) til at være grå, men at vognen som sådan har en sort undervogn med plankebelægning og "noget gult" der stikker lodret op. Det giver da heller ikke mening at male noget gråt når kranen er gul?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kørekran 145 + 146

af Steffen Dresler, 8/1 2019, 11:03 (1935 dage siden) @ Skott

Hej Skott +++

Medgiver gerne, at på billedet af kran 145 kan kanten og "hjemstedspladen" på følgevognen synes grå som samme farve som kran undervogn/bogie.
På billedet af kørekran 146 er følgevognens kant og undervogn sort.

Så skal der også tages hensyn til fotografitidspunkt mv. Jeg er i stor TVIVL hvis det skal være enten eller, men følgevogn til 146 på billedet sort og muligvis grå på 145.
Men den gode Tommy må da have fået oplyst et og andet fra en og anden og så er noter og kilder gode:-) .


Det kunne være den gode KEJ ud i Trekroner har et billede eller to af følgevognene fra "dengang"???

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Se iøvrigt denne absolut anbefalelsesværdige hjemmeside vedr. kørekraner. Den er værd at blive klog på også med farver:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=159:korekraner&am...

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 8/1 2019, 18:44 (1934 dage siden) @ Steffen Dresler

Imens vi venter på nyt fra den gode KEJ, har jeg været på MY1287's hjemmeside. Fine beskrivelser, men det må siges at være svært at få endeligt svar omkring bemaling af følgevogne. Hvordan med ex fiskevognene? Var de også gule fra begyndelsen af som hjælpevogne - Eller var de måske brune?

Kørekran 145 + 146

af Steffen Dresler, 8/1 2019, 20:29 (1934 dage siden) @ Skott

Kære Skott

Hjælpevogn 426 var i hvert tilfælde brun i 1969, se:
https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=397
Og jeg tror næppe at den er blevet ommalet fra grå til brun efter 2 år. Den var også brun i foråret 1982. Den blev gul senere, men hvor når ved jeg ikke. Men på det udmærkede billede http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=159:korekraner&am... fotograferet i Fredericia den 19-05-1982 er den gul, så mon ikke det er sket i forsommer/sommer 1982?
Museumstog (Randers) reviderede vognen i 2004 og førte den tilbage til original og her er den brun.

Hjælpevogn 425 er brun, men om det er sket da den blev solgt til MHVJ senere ved jeg ikke. Se
https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1958&vognid=398
Jeg tror at ”Jernbanens” informationer m.h.t. farver stammer fra seneste periode før udrangering, hvor begge vogne tilsyneladende var gule. Meeen, det ved kun en????
Har fået kontakt fra KEJ, der desværre ikke har billeder af disse to vogne fra leveringstidspunktet, kun kørekranerne (tak for at se igennem dine billeder).
Så nu er jeg skudt tomt og kan ikke hjælpe mere med de kanaler jeg umiddelbart har adgang til.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Skott, mal skidtet i de farver, der højst sandsynlighed for, gule kraner, brune hjælpevogne og sikkert løbevogn 439 sort. Og er der nogle der brokker sig er svaret ganske enkelt: "Bevis det med et farvebillede eller DSB skrivelse"!
God fornøjelse.

Avatar

Hjælpevogn 425

af Ralph Hørberg, 8/1 2019, 22:21 (1934 dage siden) @ Steffen Dresler

Hjælpevogn 425 var gul da den i september 1987 blev kørt til Mariager.

Billede med VLTJ 7 og hjælpevogn 425 i Handest, på vej til Mariager 19/9 1987. (Eget foto. Tommy - du bruger bare billedet på siden, hvis du vil).
[image]

Hjælpevogn 425

af Steffen Dresler, 8/1 2019, 22:53 (1934 dage siden) @ Ralph Hørberg

Kære Ralph Hørberg

Tak for et godt foto, hvorefter der jo nok ikke burde være tvivl om, at den har været gul på et tidspunkt. Mon ikke ommalet til gul på nogenlunde samme tidspunkt som den "søster" omkring 1982??? Men den MÅ jo have været brun oprindelig, da museumsbanen jo maler den tilbage i den brune farve! Og dette gør man jo ikke, hvis ikke den har haft denne farve oprindelig, vel?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælpevogn 425

af Lars Henning Jensen, 9/1 2019, 18:46 (1933 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Ralph Hørberg

Tak for et godt foto, hvorefter der jo nok ikke burde være tvivl om, at den har været gul på et tidspunkt. Mon ikke ommalet til gul på nogenlunde samme tidspunkt som den "søster" omkring 1982??? Men den MÅ jo have været brun oprindelig, da museumsbanen jo maler den tilbage i den brune farve! Og dette gør man jo ikke, hvis ikke den har haft denne farve oprindelig, vel?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


God aften!
Tænk, at det er længe siden, "Hjælpevognen" kom til MHVJ ...:-|
Men "Tempus Fugit" ...
Nå, jeg er selvfølgelig ked af det, hvis jeg skuffer nogle, men det er risikoen, man løber. Jeg var medlem af MHVJs bestyrelse, da det blev besluttet at anskaffe det pågældende køretøj (ex ørredtransportvogn), og der lå INGEN historiske, men udelukkende praktiske overvejelser bag anskaffelsen. Vognen skulle erstatte FFJ H 411 (der efterhånden var blevet lidt brøstfældig) som hjælpevogn mv. ved MHVJ, men da den gule farve ikke harmonerede med banens målsætning om at vise "privatbanen anno 1950 (sådan cirka ...)", blev vi enige om at male den brun, så den ikke skæmmede helheden, og i øvrigt ud fra en betragtning om, at de fleste privatbaner alligevel også havde malet eventuelle special- og hjælpevogne i den for banerne gængse godsvognsfarve.
Jeg tvivler på, at den tidligere har været brun, men da den transporterede fiskeyngel, var vognen i al fald hvid jf. https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=856
/LH

Hjælpevogn 425

af Steffen Dresler, 9/1 2019, 20:36 (1933 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kære LH

Ja, der er ikke noget der er sikkert i denne verden, ej heller farver;-).


Det hele er jo igen et spørgsmål om enten officielle skrivelser eller billeder og for god ordens skyld vil jeg bringe et sort/hvidt billede (Ilford 25) af en GUL tjenestevogn 425, fotograferet den 17. juni 1984 kl 2119. Hvad dæ… jeg lavede på stationen på dette tidspunkt ved jeg ikke, andet end åbenbart at fotografere et særtog med kørekran 145 trukket af en Mx. Pølsevognen lukkede jo kl 21, sååååå?
[image]

Jeg har noteret bag på billedet at den er gul så det tror jeg på. Bag kranen med løbevogn kom en "rigtig hjælpevogn" og man hyggede sig. Dørene var åbne og hjælpevognspersonalet sad og nød en kop kaffe:-D med benene hvilende på trinene. Stille tur tilbage til Cv Kh og Kineserbyen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 9/1 2019, 18:31 (1933 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Tak for al din hjælp - Jo, du har så evig ret i farveangivelserne helt er min egen sag; men kan man gøre det rigtigt, vil man jo helst det. Men jeg synes da, jeg er kommet virkelig langt med jeres hjælp herinde, så tusind tak endnu en gang for al den fantastiske hjælp, man fortsat kan få ved høflig forespørgsel :)

Avatar

Kørekran 145 + 146

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2019, 23:01 (1935 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hejsa
Er der ikke nogen, der måtte kende til farven på kranerne, da de blev leveret til DSB.


Jeg har talt med en der var ansat på centralværkstedet i København i 1967 da kranerne blev leveret.
Han mener at de blev leveret i gul farve.

Den gule farve var vel også tysk standard på det tidspunkt?

Kørekran 145 + 146

af henning h087 ⌂, Græsted, 29/12 2018, 23:34 (1944 dage siden) @ Skott

Vingehjulet ligger her og kan downloades

http://rundremisen-arkiv.dk/

artiklen om kran 145 og 146 er der, men der nævnes ikke noget om farven

kig i DSB/Banedanmark mappen : udgivelser og reklame

Arkivet for jernbaner

Arkivdelen af rundremisen

Arkivet
Arkiv – oversigt
Redaktion og kontakt
Bidragydere af arkivalier
Sponsorer
Historik
Søg

Arkivet for jernbaner

Denne hjemmeside er lavet for at give alle en adgang til et omfattende arkivmateriale, primært fra danske jernbaner. For at få adgang til arkivdelen skal du sende en mail til redaktionen indeholdende dit rigtige navn (ikke brugernavn) og mailadresse. Du vil herefter få tilsendt en kode som kan bruges til at åbne arkivet. Teknisk er arkivet baseret på Dropbox, hvor man som bruger får adgang til at se filerne incl. download, men ikke redigerings adgang.

Arkivet finansieret af en række private sponsorer. Redaktionen er frivillige og alle ulønnede. Når man sender en mail til redaktionen vil alle redaktører kunne læse din mail. Organisationen er opbygget således at vi ikke er afhængig af 1 mands lyst og overskud, men fordelt på flere hænder, der alle får lige adgang til at redigere hjemmeside samt lægge filer i arkivet.

Hvis du er i besiddelse af arkivalier, der skal komme andre til gode, har du mulighed for at uploade dem her.
Scannede filer du vil have placeret i rundremisen-arkiv

Er der filer du savner, kan du skrive til vores “arkivnisse” Henning Orlowicz, (h087@hotmail.dk) der måske har filen liggende, men som endnu ikke er blevet uploadet.

Nyt fra arkivet
26. december 2018
Julefreden har sænket sig over redaktionen, så tempoet er gået noget ned. Når vi er vel inde i det nye år, kommer der igen fuld fart over maskineriet.

Arkivets størrelse
26. december 2018
Antal filer: 2800
Størrelse: 8,63 GB
Brugere: 95

mvh
h087

og godt nytår

Kørekran 145 + 146

af Georg Schmidt, 8/1 2019, 22:49 (1934 dage siden) @ Skott

Det ældste jeg lige kunne finde er et par billeder fra Fredericia 10/4 1975 og her desværre lidt på afstand. Jeg er ret sikker på, at kranen var gul da 1006 blev samlet op i Roskilde i 1970. En af kollegerne - nr. 144 - var i hvert fald gul i 1972.

[image]

[image]

M v h
Georg

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 9/1 2019, 08:06 (1934 dage siden) @ Georg Schmidt

Dejlige billeder.
Der er nok efterhånden ingen tvivl om, at kranerne kom til DK i gul bemaling. ex TF erne er der lidt usikkerhed omkring, mens følgevognene var brune.
Er det forresten R 963, der holder ved siden af 946?

Kørekran 145 + 146

af Georg Schmidt, 9/1 2019, 09:09 (1934 dage siden) @ Skott

Er det forresten R 963, der holder ved siden af 946?

Nej, det er H 800.

[image]

M v h
Georg

Kørekran 145 + 146

af Skott, Skanderborg, 9/1 2019, 18:20 (1933 dage siden) @ Georg Schmidt

Flot billede - Tak for afklaringen :)

Kørekran 145 + 146

af Steffen Dresler, 9/1 2019, 18:29 (1933 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´aften

Det var (bandeord) et godt billede du dér har fået taget!!
Nu er vi jo i 1975 og dampens tid var forbi i flere år, men det er bemærkelsesværdigt at H 800 ser ud som om den bare venter. Godt afkoblet, nummer- og fabriksplade aftaget, men stadig med sine lanterner monterede!

H 800 var en af de H I med den stålstøbte røgkammerdør med vridere. På dets lokomotivkort er lokomotivet ikke henstillet men en bemærkning om "Til jernbanemuseet".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Kørekran 145 + 146

af shipmik, 9/1 2019, 23:46 (1933 dage siden) @ Steffen Dresler

Georg's fine billeder stammer jo fra øvelserne omkring Jernbanemuseets åbning i april 1975. Såvidt jeg husker var der en tidlig plan om, at H 800 skulle trække et særtog med indbudte gæster fra Sjælland fra Nyborg til Odense (dem der rejste med P 917 og E 994 til Korsør). Men viste det sig, lokomotivet var i en sådan stand at den ikke kunne komme under damp sådan lige. I stedet fik R 946 opgaven og rullede ind på Odense Station samtidig med at os, der kom fra Aarhus, kørte til perron efter en rigtig fint tur med R 963. En fantastisk dag.

Bent Mikkelsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak