Sidespor i Malling

af zumbach @, Malling, fredag 17. maj, 2019, 15:08 (33 dage siden)

Fra ”Fællesbladet for Beder, Malling, Ajstrup” Nr. 3, Maj 2019 er i en artikel ”Malling Dampmølle – en industrihistorie” omtalt et sidespor fra Odderbanen til ”Malling Dampmølle og Savværk”. Af artiklen fremgår det bl.a. at som erstatning for en Hollandsk vindmølle, der malede korn for bønderne, opførtes i begyndelsen af 1890’erne ”Malling Dampmølle og Savværk”, og at der i 1915 blev anlagt et sidespor til dampmøllen.

Sidesporet kan ses på dette målebordsblad.


Ved at venstreklikke på målebordsbladet kan man selv udvælge et forstørret udsnit!


M.v.h.
Keld Zumbach

Sidespor i Malling

af Niels Munch @, fredag 17. maj, 2019, 19:04 (33 dage siden) @ zumbach

Hej Keld,

Sidesporets tracé kan ses på "Danmark set fra Luften", ortokort 1954.

Via samme link findes 2 luftfotos fra 1947, hvor lidt af sidesporet ses, hvorimod det knap kan anes på luftfoto fra 1950.

www.jernbanekilder.dk oplyses om under banedata om Malling bl.a.: "Firmaspor: For Malling Dampmølle, ibrugtaget 16.01.1932, nedlagt 19__."

Jf. Beder-Mallings Egnsarkiv er sidesporet til dampmølle/savværk anlagt i 1915, og dampmøllen skiftede navn til Malling Brødfabrik i 1931 (deraf måske ny sidesporsoverenskomst?).


M.v.h.
Niels

Avatar

Sidespor i Malling

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 17. maj, 2019, 21:01 (33 dage siden) @ Niels Munch

Hej Keld,

Sidesporets tracé kan ses på "Danmark set fra Luften", ortokort 1954.

Via samme link findes 2 luftfotos fra 1947, hvor lidt af sidesporet ses, hvorimod det knap kan anes på luftfoto fra 1950.

www.jernbanekilder.dk oplyses om under banedata om Malling bl.a.: "Firmaspor: For Malling Dampmølle, ibrugtaget 16.01.1932, nedlagt 19__."

Jf. Beder-Mallings Egnsarkiv er sidesporet til dampmølle/savværk anlagt i 1915, og dampmøllen skiftede navn til Malling Brødfabrik i 1931 (deraf måske ny sidesporsoverenskomst?).


M.v.h.
Niels

Hejsa,

Formentlig stammer jernbanekilder.dk's oplysning fra en bog om banen, men jernbaneskribenter kan naturligvis også tage fejl.

Hvis dampmøllen skiftede navn til Malling Brødfabrik i 1931, så bør der vel stå "Malling Brødfabrik" i en evt. ny overenskomst fra 1932.

Malling Dampmølle & Savværk var et A/S.
[image]

... og navnet "Malling Brødfabrik" optræder først i haldelsregistrene i 1947, så "navneændringen" i 1931 behøver ikke at have været officiel men blot det, som Dampmøllen & Savværket kaldte sig i telefonbogen. Man får sig jo sine tanker, når man læser om et savværk, der driver brødfabrik.

Beder-Malling Egnsarkiv har på deres portal nedenstående tegning af savværk, Dampmølle og Brødfabrik med sidespor etc., som arkivet mener er tegnet ca. 1920. Hvornår fik HHJ sine første Triangel-motortog, for det da vist et sådant, man ser i baggrunden til venstre? Lastbiler og personbilen på tegningen ser for mig ud til også at være større og nyere end de var i 1920, og så kan tegningen lige så vel være fra "ca. 1930" eller senere.
[image]

Hvorfra året 1915 stammer, har jeg ikke kunnet finde noget om, men det kan være det år, hvor der oprindeligt er lagt et sidespor ind til savværket, og 1932 er der så anlagt et nyt, selvstændigt spor til dampmøllen jf. overenskomst. De to spor behøver ikke at have været på samme overenskomst.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sidespor i Malling

af Niels Munch @, lørdag 18. maj, 2019, 09:06 (33 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvornår fik HHJ sine første Triangel-motortog, for det da vist et sådant, man ser i baggrunden til venstre?


Hehe, gode Morten, HHJ anskaffede sin første (og eneste) Triangel i 1969! "Bedstefar" var til gengæld fra 1926, nærliggende kilde https://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=144&g=m .

M.v.h.
Niels

Avatar

Sidespor i Malling

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 18. maj, 2019, 09:19 (33 dage siden) @ Niels Munch

Hvornår fik HHJ sine første Triangel-motortog, for det da vist et sådant, man ser i baggrunden til venstre?

Hehe, gode Morten, HHJ anskaffede sin første (og eneste) Triangel i 1969! "Bedstefar" var til gengæld fra 1926, nærliggende kilde https://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=144&g=m .

M.v.h.
Niels

Jamen, så er det måske "Bedstefar", som man ser på tegningen, gode Niels. :-) :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sidespor i Malling

af Ole Linå Jørgensen, lørdag 18. maj, 2019, 22:33 (32 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I mine notater fra Odderbanens arkiv har jeg følgende: Bestyrelsesmøde 24.10.1932, vedtaget at lægge sidespor til A/S Malling Dampmølle for 1.850 kr. Meddelelse Nr. 1 1933 (14.01.1933). Det private sidespor til Malling Dampmølle taget i brug den 16.01. Bestyrelsesmøde 05.12.1934, Sidesporet taget i brug 24.01.1933 (!). Bestyrelsesmøde 13.10.1938, Dampmøllen i likvidation. På en skitse af sporplanen for Malling station har jeg skrevet, at sporet blev fjernet i 1944; men jeg kan ikke huske hvorfor. I JMJKs tegningshefte over HHJ fra 1984 er sporet ikke med på sporplanen fra 1944 - 194?. Det kan dog skyldes, at sidesporet kunne ligge uden for sporplanen. Sidesporet er ikke på noget tidspunkt nævnt i banens driftsberetninger hverken i tekst eller regnskaber for afskrivningsfonden eller reservefonden.
Ole Linå Jørgensen

Avatar

Sidespor i Malling

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 19. maj, 2019, 02:15 (32 dage siden) @ Ole Linå Jørgensen

I mine notater fra Odderbanens arkiv har jeg følgende: Bestyrelsesmøde 24.10.1932, vedtaget at lægge sidespor til A/S Malling Dampmølle for 1.850 kr. Meddelelse Nr. 1 1933 (14.01.1933). Det private sidespor til Malling Dampmølle taget i brug den 16.01. Bestyrelsesmøde 05.12.1934, Sidesporet taget i brug 24.01.1933 (!). Bestyrelsesmøde 13.10.1938, Dampmøllen i likvidation. På en skitse af sporplanen for Malling station har jeg skrevet, at sporet blev fjernet i 1944; men jeg kan ikke huske hvorfor. I JMJKs tegningshefte over HHJ fra 1984 er sporet ikke med på sporplanen fra 1944 - 194?. Det kan dog skyldes, at sidesporet kunne ligge uden for sporplanen. Sidesporet er ikke på noget tidspunkt nævnt i banens driftsberetninger hverken i tekst eller regnskaber for afskrivningsfonden eller reservefonden.
Ole Linå Jørgensen

Hej Ole,

Tak for info. :-) Oplysningerne i jernbanekilder.dk er nu rettet i overensstemmelse hermed. Har du nogen idé om, hvorfra oplysningen om 1915 kan stamme?

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Sidespor i Malling

af Ole Linå Jørgensen, søndag 19. maj, 2019, 22:19 (31 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.

Jeg ved ikke, hvor Malling Egnsarkiv har sin oplysning fra. For at være helt sikker kiggede jeg i min registrant over indholdet i Odderbanens historiske arkiv, mens jeg stod for det. Der fandtes kun et læg: Malling Dampmølle 1932-34. I registranten fandtes heller ikke noget om sporets nedlæggelse.
I årene op omkring 1970 klarede Wixor forsendelsen af kager ved at sende sin varebil til godstogets stykgodsvogn, når det passerede sidst på eftermiddagen.

Med venlig hilsen

Ole

Avatar

Sidespor i Malling

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 19. maj, 2019, 22:46 (31 dage siden) @ Ole Linå Jørgensen

Hej Morten.

Jeg ved ikke, hvor Malling Egnsarkiv har sin oplysning fra. For at være helt sikker kiggede jeg i min registrant over indholdet i Odderbanens historiske arkiv, mens jeg stod for det. Der fandtes kun et læg: Malling Dampmølle 1932-34. I registranten fandtes heller ikke noget om sporets nedlæggelse.
I årene op omkring 1970 klarede Wixor forsendelsen af kager ved at sende sin varebil til godstogets stykgodsvogn, når det passerede sidst på eftermiddagen.

Med venlig hilsen

Ole

Hej Ole,

Et opslag i Mediestream giver heller ikke hits på sidesporet i 1915. HHJ's arkiv befinder sig nu på Danmarks Jernbanemusum i Odense, hvor de 38 flyttekasser er blevet sorteret og registreret af en af museets dygtige og kompetente medarbejdere.

--
Med vanlig venlig hilsen
(bemærk, at dette er en automatisk indsat tekst)
אתה אדם סקרן, הא?

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen