Orange Eurofima i København sidst i 80'erne?

af DSB1989, 14/6 2019, 10:00 (1778 dage siden)

Bagtanken er anskaffelse til modeljernbanen (da en orange vogn af Eurofima-typen vil lyse op på det internationale vogndepot), men det er jo strengt taget et historisk spørgsmål, så jeg lægger det i dette forum.

Jeg mener selv at kunne huske dem, og orange vogne fra SNCB optræder flere steder i "Internationale tog via Rødby Færge" på billeder og køreplaner først i 80'erne og i 90'erne, men det er, som om de er totalt fraværende i slutningen af 80'erne (i køreplanen i afsnittet om den periode er eneste bidrag fra SNCB en WL i tog 232).

Er det mon en ren tilfældighed at de ikke lige indgår i det afsnit, eller var der faktisk en pause i slutningen af 80'erne, hvor de ikke blev brugt i forbindelser til København?

FS, ÖBB, SBB og eventuelle andre orange udgaver har naturligvis også interesse, men jeg regner ikke med, at de har været i København på regelmæssig basis, så jeg fokuserer mest på SNCB. Går i øvrigt ud fra, at en ren 2. klasse vil være den mest relevante - hvis man skal nøjes med en enkelt vogn.

På forhånd tak for hjælpen!

Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak